Bukefalos 28 år!

Extra stor höpåse?

DarkInNight

Trådstartare
IKEA-påsarna räcker inte till :D

Jag har höet en bit ifrån stallet, och bär i IKEA-påsar. Men de är för små, de klarar högst en 6-7 kg men det är på gränsen till att en massa hö åker ur påsen på väg till stallet.

Jag är lat och bekväm av mig och vill inte behöva dela upp högivan på två påsar utan ha en enda stor.

Har ni något tips på påsar som klarar av ca >10 kg hö!?
 
Sv: Extra stor höpåse?

vet inte om det går att få tag i jutessäckar längre?
såna hade jag för 10år sen iallafall till höpåsar..
 
Sv: Extra stor höpåse?

Jag använder ullaredspåsar när jag ska ut med större mängder hö i hagarna.
 
Sv: Extra stor höpåse?

Är osäker om man får länka, men vi använder en stor lövkasse som vi köpt från Jula, gå in på deras hemsida och sök på just lövkasse så får du se. Funkar jättebra och sväljer mycket hö, kan dock vara lite otympliga att bära.
 
Sv: Extra stor höpåse?

Vi har haft postsäckar i ett tidigare stall, rymde väldigt mycket hö men kan ju vara lite knivigt att få tag på om man inte känner någon på posten antar jag.
 
Sv: Extra stor höpåse?

Vi försökte sy påsar som rymmer mer hö än Ikea-påsarna. Det blev dock alldeles för tungt... Tygpåsar väger väldigt mycket mer i sig än vad ikeas påsar gör. Jag väljer därför att dela upp höet i flera påsar. Det är ganska enkelt att få med sig fyra påsar med ca fyra kilo i varje på en gång.

Tror det blir enklare för dig hur du än gör om du delar upp det i två. Blir ju mer jämnvikt när du bär också. :)
 
Sv: Extra stor höpåse?

JYSK har liknande IKEAs, bara det att de är djupare, dem har jag. Iofs inte världens bästa kvalité, men man kan laga och lappa lite.
 
Sv: Extra stor höpåse?

Agrias höpåsar rymmer nog runt 50% mer än Ikeas.
De brukar säljas på Globen och Skandinavium, men går säkert att få tag i via ombud också om man frågar snällt.
Bra kvalitet!
 
Sv: Extra stor höpåse?

Då borde man ju kunna sy ihop två ikeapåsar också :) Då blir den ju dessutom lite förstärkt i exvis botten ;)
 
Sv: Extra stor höpåse?

Sy av ett duschdraperi,höet glider jättelätt i när du ska packa,och du kan göra hur stora påsar du vill! :D
 
Sv: Extra stor höpåse?

Min inhysing har köpt ett gäng jättestora gröna påsar/säckar på Clas Ohlson.
Med hårdpressat hö borde det rymmas åtskilligt.
De går dessutom att snöra ihop så att öppningen blir liten.
 
Sv: Extra stor höpåse?

kl*

Ta två IKEA-påsar klipp bort botten på den ena, och sy fast den på den andra, så att det blir en IKEA-påsetub ;) :idea:
 
Sv: Extra stor höpåse?

kl

Herregud vad ni har många tips!
Hur många som helst! :bow: :banana:

Nu ska jag sätta mig och utvärdera dem allihopa!
 
Sv: Extra stor höpåse?

Jutesäckar lär väl vara ganska lätta att få tag på, har sett dem på granngården. Nackdelen måste vara att höet fastnar i tyget.

Ullaredspåsar var en bra ide! Synd bara att jag har 50 mil dit :D Iofs har jag en liten ullaredspåse, men den rymmer nog bara en 50 liter ..

Kassen från jula såg verkligen stor ut, i 360 liter borde jag väl få plats med en massa hö! Verkligen ett bra alternativ!

Postsäckar, hade också varit perfekt om jag hade haft möjlighet att få tag på någon.. hrm. De är väldigt slittåliga! Skit att jag inte jobbar på posten längre!

Piggy. Jag vill gärna ha en stor påse som rymmer mycket så jag kan ta den på ena axeln, för över den andra axeln hänger jag den andra hästens betydligt mindre och lättare höpåse med 4 kilo :D . Det blir inte jämvikt, men jag får variera sida på axlarna så jag inte blir sned till slut!

JYSKs kassar, en bra ide! Nu kommer jag ihåg att de är rätt stora, synd på den halvdåliga kvaliteten bara!

Åhh, en anledning till att åka till globen alltså, köpa agrias höpåsar :D

Smart att sy ett eget av duschdraperi. Ska se om jag får tillräckligt med inspiration eller om latheten vinner och jag kör det enkla att gå in på en affär och köpa färdigsydd påse :angel: :laugh:

Jag försökte hitta påsen på clas ohlson du skriver om RIE, men fann endast dammsugarpåsar, sovsäckar och annat roligt!

G-uldlock. Sen är frågan hur mycket det håller efter att ohändiga jag försökt att SY något :rofl:


Jag hade föredragit postsäckar (kan det månntro finnas på tradera!? :p :idea: -allt finns på tradera!) men eftersom det verkar knivigt att få tag på dem så känner jag i dagsläget att det blir en vända till Jula!

Tack alla för tipsen!
 
Sv: Extra stor höpåse?

Kanske det, har aldrig tagit nån själv då jag inte har jobbat på posten. Men trasiga säckar som ändå förmodligen ska kasseras måste väl vara ok att ta gissar jag på.
 
Sv: Extra stor höpåse?

Kanonbra påsar för hö finns på ToysRUs. De är betydligt större än IKEAs. (och rejälare)
 
Sv: Extra stor höpåse?

Jag försökte hitta påsen på clas ohlson du skriver om RIE, men fann endast dammsugarpåsar, sovsäckar och annat roligt!

Jag ska fråga henne om lite mer detaljer, vad den kallas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 037
Senast: Juli0a
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 305
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp