Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

För några år sedan fick jag lön från ett företag som jag inte jobbat åt på ca 2år så lönen var ju någon annans.

Jag betalade in det som hade kommit in på kontot och inget mer.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Kl

Vad Ts skulle kunna göra är att gå med i facket och på det sättet få juridisk stöd därifrån. Jag vet att våran avdelning har hjälpt folk med problem bara dessa personer blivit medlemmar.

Sååå fult att hota med ränta och kronofogden. Ts har ju gjort allt rätt det är ju bara arbetsgivaren som gjort fel. Det är denne som får lösa det så att det inte drabbar Ts.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag hade betalt tillbaka nettobeloppet och sagt till dem att de får rätta.
De måste rätta arbetsgivardeklarationen för december samt din kontrolluppgift, båda ska sänkas med din felaktiga bruttolön. Det är inga som helst problem att rätta dessa, det görs enkelt genom att skicka in nya till SKV, görs rättelse av kontrolluppgift före 1/3 så kommer det vara rätt summa förtryckt på din deklaration.

Bråkar de ändå, så tycker jag att du ska betala tillbaka nettobeloppet för att visa din goda vilja, och vägra resten. Skulle det vara så att de vägrar till inkomstdeklarationsdags, så tycker jag att du ska rätta din inkomstdeklaration och när du får tillbaka skatten från SKV så kan du betala tillbaka till arbetsgivaren. Inte tidigare. De har gjort fel, det ska du inte behöva ligga ute med pengar för.

Och bestrid dröjsmålsränta, det är inte ok.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Det beror ju helt på om man skulle ha upptäckt felet eller inte. Har man tex en lön på 10 000 varje månad och plötsligt får 12 000 då borde man reagera.

Däremot jag får lite olika lön varje månad med ob, övertid och annat. Avdragen vid tex sjukdom är inte alltid lätta att förstå då jag inte jobbar mån-fre. Så min lönespec är komplicerad att tyda om jag en månad skulle få tex 3000 extra så är det inte säkert att jag hade reagerat.

En gång fick jag dubbel lön och då reagerade jag med en gång.
Precis. I det läge man får olika lön varje månad är det givetvis svårare att inse/förstå om/när man fått för mycket.

Inte_Ung: arbetsgivaren kan inte dra för mycket utbetald lön på nästa lön utan den anställdes medgivande, det är riktigt.

Om den anställde vägrar får man istället skicka en räkning. Och om den inte heller betalas får man dra in kronofogden och då handlar det om den anställde kan hävda god tro eller ej.

Vet man med sig att man fått för mycket så är det nog smartast att låta ag dra på nästkommande lön (eller löner; de flesta ag brukar kunna göra en avbetalningsplan om man nu bränt pengarna och det handlar om stora summor). För att behålla sitt förtroende helt enkelt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag började mitt nuvarande jobb med några timmar i veckan efter en lång sjukskrivning (januari 2011). Då hade jag arbetstränat där i ett...
Svar
6
· Visningar
1 826
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 783
Senast: Gry
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 007
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp