Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

caan

Trådstartare
Jag är föräldraledig men fick i december ut en full lön, ringde till löneservice och dem hänvisar mig till chefen, han säger att jag ska avvakta tills jag får ett brev om hur jag ska betala tillbaka lönen. I januari får jag brevet, i det står det att jag ska betala tillbaka hela nettobeloppet, ca 6000 mer än brutto. Löneservice säger att jag måste betala tillbaka hela den oskattade summan (detta pga årsskiftet) medan min chef tycker att det låter konstigt och att jag bara borde betala tillbaka brutto. 6000 är inte direkt något jag bara kan trolla fram för att betala tillbaka.. Är det någon här som har kunskap om detta? Jag blir helt snurrig!
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Aldrig, det låter oerhört märkligt! Årsskiftet har inget med det att göra,
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Kan du betala tillbaka med semesterdagar? Så gjorde jag när jag hade fått fel lön.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Det enkla och självklara är väl att du ska betala tillbaka det som du felaktigt fått. Ingen annan summa.

(jag lyckades få 14' för mycket en lön och himmel så de bad om ursäkt. Jag höll dem på kontot några dagar för nöjet att titta på saldot :-) )
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Låter märkligt, netto enligt generell princip.

Annars hade jag föreslagit att du kunde få det som ett förskott med kvarvarande skuld som dras på nästa lön dvs om du har kapital innestående i form av lön, komp eller semester till ett värde av skulden.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Självklart ska du bara betala tillbaka det du fåt utbetalt för mycket, dvs skulle du inte fått ut något alls ska hela summan de betalat ut betalas tillbaka. Men naturligtvis inte en krona mer. Resterande får din arbetsgivare lösa med skatteverket, lämpligtvis genom att göra en rättning av skattedeklarationen för december månad.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag är föräldraledig men fick i december ut en full lön, ringde till löneservice och dem hänvisar mig till chefen, han säger att jag ska avvakta tills jag får ett brev om hur jag ska betala tillbaka lönen. I januari får jag brevet, i det står det att jag ska betala tillbaka hela nettobeloppet, ca 6000 mer än brutto. Löneservice säger att jag måste betala tillbaka hela den oskattade summan (detta pga årsskiftet) medan min chef tycker att det låter konstigt och att jag bara borde betala tillbaka brutto. 6000 är inte direkt något jag bara kan trolla fram för att betala tillbaka.. Är det någon här som har kunskap om detta? Jag blir helt snurrig!

Blandar du inte ihop netto och brutto nu? Nettobeloppet är aldrig mer än bruttobeloppet.

Bruttolön = lön före skatten är dragen

Nettolön = lön efter skatten är dragen = det du fått utbetalt

Du borde betala tillbaka exakt det som har satts in på ditt konto. Löneavdelningen får antagligen problem pga kontrolluppgift för 2013 kanske är inskickad till skatteverket, där finns din decemberlön med. Sen måste de justera skatteinbetalning etc - men det är inte ditt problem, det får de lösa.

Samma sak hände min man när han var föräldraledig i december. Vad jag minns så fick vi ett konto där vi satte in pengarna.

När du betalt tillbaka pengarna - kontrollera så att rätt belopp står på kontrolluppgiften för 2013 (och 2014) - att du inte får med dessa 2013.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag är föräldraledig men fick i december ut en full lön, ringde till löneservice och dem hänvisar mig till chefen, han säger att jag ska avvakta tills jag får ett brev om hur jag ska betala tillbaka lönen. I januari får jag brevet, i det står det att jag ska betala tillbaka hela nettobeloppet, ca 6000 mer än brutto. Löneservice säger att jag måste betala tillbaka hela den oskattade summan (detta pga årsskiftet) medan min chef tycker att det låter konstigt och att jag bara borde betala tillbaka brutto. 6000 är inte direkt något jag bara kan trolla fram för att betala tillbaka.. Är det någon här som har kunskap om detta? Jag blir helt snurrig!


Facket är din vän i såna här tillfällen... Kolla med dem...
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag blandar alltid ihop netto och brutto!

Jag fick ca 16000 insatt, löneservice vill att jag ska betala ca 21000, vilket för mig låter helt ologiskt, dem skattade pengarna har jag ju aldrig haft på mitt konto så varför ska jag ligga ute med dem bara för att någon annan gjort fel.. Hon jag pratade med sa något om att det jämnar ut sig till deklarationen.

Jag fick också ett konto att sätta in lönen på, men jag tänker då inte sätta in mer än vad jag har fått.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Tveksamt att jag kan betala tillbaka med semesterdagar, det brukar vara svårt.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag blandar alltid ihop netto och brutto!

Jag fick ca 16000 insatt, löneservice vill att jag ska betala ca 21000, vilket för mig låter helt ologiskt, dem skattade pengarna har jag ju aldrig haft på mitt konto så varför ska jag ligga ute med dem bara för att någon annan gjort fel.. Hon jag pratade med sa något om att det jämnar ut sig till deklarationen.

Jag fick också ett konto att sätta in lönen på, men jag tänker då inte sätta in mer än vad jag har fått.
Du ska under inga omständigheter betala tillbaka mer än de satt in på ditt konto.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag blandar alltid ihop netto och brutto!

Jag fick ca 16000 insatt, löneservice vill att jag ska betala ca 21000, vilket för mig låter helt ologiskt, dem skattade pengarna har jag ju aldrig haft på mitt konto så varför ska jag ligga ute med dem bara för att någon annan gjort fel.. Hon jag pratade med sa något om att det jämnar ut sig till deklarationen.

Jag fick också ett konto att sätta in lönen på, men jag tänker då inte sätta in mer än vad jag har fått.

Du ska naturligtvis bara betala tillbaka det DU fått fel.... d.v.s nettobeloppet. Din AG får väl kräva in resten från skatteverket....
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Drabbades också av detta då jag var föräldraledig. Jag krävde och fick ett kontonr så jag kunde betala tillbaka de kronor som dom betalat mej för mkt, vare sej mer eller mindre.

Deras förslag att dom skulle få dra dom pengarna på framtida löner vägrade jag!!
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Deras förslag att dom skulle få dra dom pengarna på framtida löner vägrade jag!!


Det handlar i regel inte om något tvång utan är ett goodwill-erbjudande från AG som gjort en felaktig löneutbetalning.
Det är långt ifrån alla som kan betala tillbaka för stor löneutbetalning, även om man upptäcker det inom några dagar. Bland dessa brukar erbjudandet vara tacksamt.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Men om man får en för stor lön borde man väl kolla upp det innan man sätter sprätt på pengarna??
Hur som helst så kan jag förstå de som tar erbjudandet men det skulle i mitt fall betytt att jag skulle varit skyldig pengarna i nästan ett års tid och jag såg inte det som ett alternativ. :)
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag är föräldraledig men fick i december ut en full lön, ringde till löneservice och dem hänvisar mig till chefen, han säger att jag ska avvakta tills jag får ett brev om hur jag ska betala tillbaka lönen. I januari får jag brevet, i det står det att jag ska betala tillbaka hela nettobeloppet, ca 6000 mer än brutto. Löneservice säger att jag måste betala tillbaka hela den oskattade summan (detta pga årsskiftet) medan min chef tycker att det låter konstigt och att jag bara borde betala tillbaka brutto. 6000 är inte direkt något jag bara kan trolla fram för att betala tillbaka.. Är det någon här som har kunskap om detta? Jag blir helt snurrig!

Du ska betala tillbaka det du fått ut, varken mer eller mindre.
Skatten som de betalt in i ditt namn får de ordna på annat sätt med Skatteverket.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Men om man får en för stor lön borde man väl kolla upp det innan man sätter sprätt på pengarna??

Det kan man tycka, men så är det långtifrån alla som gör. Det finns de som hoppas det inte ska upptäckas och sprätter med pengarna så mycket de kan. Sen hävdar de god tro.

Men det är helt orimligt att hävda god tro när/om man t ex fått en hel månadslön för mycket helt plötsligt.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Lite som de som shoppat på affär i december och affären inte drog pengarna förrän månaden efter.

Har lite svårt att förstå dom som först inte reagerar över att dom har mer pengar över än de brukar och sen blir förvånad när butiken vill ha pengarna för varorna dom hämtade förra månaden.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Som andra redan sagt ska du betala tillbaka den summan som landat på ditt konto. Arbetsgivaren gör sedan en rättelse av uppbördsdeklarationen och får dessutom göra en rättelse av kontrolluppgiften.

Merjobb för dem, givetvis. Men för att det ska bli korrekt är det så det ska göras.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Deras förslag att dom skulle få dra dom pengarna på framtida löner vägrade jag!!

Det är så de måste göra om jag minns rätt.
För en lön behöver man visst inte betala tillbaka.

Jag skall kolla mitt minne mot internet.
Återkommer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag började mitt nuvarande jobb med några timmar i veckan efter en lång sjukskrivning (januari 2011). Då hade jag arbetstränat där i ett...
Svar
6
· Visningar
1 826
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 776
Senast: Gry
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 007
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp