Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Och hur anser du att skatten skall hanteras?

TS kommer att få tillbaka den preliminärt inbetalade skatten.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

De gör inte så.
Sverige du vet.
Den har hamnat på TS skattekonto redan och tillhör därför TS.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Så får de absolut INTE göra.

Deras fel - deras problem.

Du skulle ha nytta av Kronofogden.
Jag skulle i din sits låta dem böka.
De har inga direkta rättigheter i detta.
Utan måste vänta tills att du åter igen får lön.
Om du inte får lön igen där så är det blås-pengar för dem.

Antagligen så vet de detta och försöker därför pressa dig att betala tillbaka pengarna.

Alla bara ljuger och luras - jag blir så trött.


Håller tyvärr ej med här.
Jag anser att det inte är möjligt att hävda att man fått pengar i god tro då det handlar om så mkt pengar så TS borde förstå att hon fått för mkt.
Arbetsgivaren har rätt att i efterhand korrigera löneutbetalningar och begära in pengar som felaktigt har utbetalts.

Däremot ska TS absolut inte betala mer än hen fått och inte heller betala ränta. TS har betett sig rätt som tagit kontakt och vill betala tillbaka.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Aha. (lika dumt som detdär med besittningsrätten ;) )

Men då förstår jag ju att ag vill ha tillbaka bruttolönen, men samtidigt är det ju fel att deras misstag ska orsaka såna stora problem för ts.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Avbetalning tror jag inte är möjligt, jag ska vara föräldraledig och inte få nån lön alls till maj 2015.

Min arbetsgivare säger sig inte ha kunskap om detta och vill inte göra något. Däremot har jag en chef under honom som ska kontakta en som han tror har mer kunskap om detta. Ett evigt väntande och betalar jag inte in nu i februari lägger dem till dröjsmålsränta. Vilken härlig sitts jag är i!

Problemet beror nog på att det felet oturligt nog uppstod vid en utbetalning årets sista månad. Jag är övertygad om att du kan få ett korrekt svar från Skatteverket och föreslår därför att du ringer - eller ännu hellre mejlar - dem för att få svar på vad det är som gäller.

Pga att ett årsskifte har passerat så kan det vara så att du ska betala tillbaka hela bruttolönen. I så fall ska du kontakta Skatteverket och antingen begära en omprövning av skatten eller göra en ändring i din deklaration för år 2013 där du förklarar att du har betalat tillbaka beloppet, inklusive skatten. Men det kan Skatteverkets personal förklara bättre än vad jag kan.
 
Senast ändrad:
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Då så hamnar vi i det där problemet med skatten.
Den är redan inbetald för den lönen och arbetsgivaren får inte tillbaka den utan det är TS som får den sedan.
Så för att bli skuldfri mot arbetsgivaren så måste även den tillbaka.

Okej, nu tror jag att jag förstår varför du pläderar för kvittning. :) Görs kvittning så kan återbetalning ske utan att TS behöver ligga ute med skatten. Det låter som en vettig praktisk lösning, givet att det inte finns några teknikaliteter som förhindrar det (med tanke på att det är ett nytt inkomstår). Det borde dock Skatteverket kunna svara på.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Hålla med och hålla med.
Läs mina länkar där står det hur det fungerar.
Vilka är dina källor?
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Aha. (lika dumt som det där med besittningsrätten ;) )

Njae, jag tycker att just den lösningen är ganska så bra.
Det ger enskilda personer en viss kontroll av den preliminära skatt som faktiskt tillhör arbetstagaren.
Det är ju dennes pengar fram tills att den slutliga skatten är bestämd.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag har inte påstått att det är enkelt, utan jag tror tvärt om att det faktiskt kan vara så komplicerat att kvittning inte är möjligt då utbetalningen gjordes under förra löneåret.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jisses vilken sax.
Bäst att kontakta både Skattemyndigheten och Kronofogden.
De är mycket hjälpsamma.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Det är inte ett dugg komplicerat med skatten. Jag har redan beskrivit det.

TS betalar tillbaka beloppet hon fått utbetalt. Arbetsgivaren skickar en rättelse på uppbördsdeklarationen och en rättelse på kontrolluppgiften. Klart.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag gjorde exakt som Lovisaleonora beskriver det när jag klantade till det och betalade ut för mycket lön till en anställd. Inga som helst problem.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jaha dåså.
Finns det någon källa på det?
Som TS kan ha med sig som dokumentation till sin arbetsgivare som inte verkar ha en susning.
Skatteverket borde ju lätt kunna upplysa om det t.ex.

TS verkar ju behöva litet fakta att vifta med.
Jag tycker allt att arbetsgivaren är bra fräck som skjuter över problemet från sina misstag på TS.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Då så hamnar vi i det där problemet med skatten.
Den är redan inbetald för den lönen och arbetsgivaren får inte tillbaka den utan det är TS som får den sedan.
Så för att bli skuldfri mot arbetsgivaren så måste även den tillbaka.

Jag är ju inte löneadministratör, men jag har haft anställda.
Någon mera insatt kanske vet hur man hanterar en sådan här situation.


Varför då?
Kronofogden ser till att inte fordringsägare kör över sina gäldenärer.


Korrigeringen görs skattemyndigheten och arbetsgivaren emellan.
Det är inte ovanligt att korrigeringar måste göras av olika sorters transaktioner som gjorts runt årsskiftet för att hamna på rätt skatteår/budgetår.
Skatteverket är hjälpsamma så några större problem är det inte mer än att det blir onödigt krångligt mot om det hade blivit rätt från början.
Korrigeringen hamnar i regel på egen spec eller på nästkommande lönespec.

Att behöva blanda in rättslig instans eller kronofogde görs i regel inte om det finns en inblandning av kompetenta administratörer. Som mest blir det en sittning med arbetsrättslig jurist dvs i de fall man har med en arbetstagare att göra som gett sig 17 på att få behålla felutbetalningen.
Det är ytterst sällan den anställde har möjlighet att hävda god tro och i de fall det är en möjlighet handlar det om så små belopp att arbetsgivaren generellt inte går vidare.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag tänkte mest på att TS skulle slippa betala dröjsmålsränta och att ligga ute med skatten.
Vilket i min värld är helt absurt att en anställd skulle behöva göra när arbetsgivaren har gjort fel.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Det ska hon absolut inte göra, helt horribelt att de ens tänker tanken.
Så jävla lata jävlar som inte vill korrigera. troligen för att det är "jobbigt" eftersom de redan skickat kontrolluppgifter och till fora osv.

LL har helt rätt i förfarandet.
Ts betalar nettosumman, företaget kör en korrigering för december, rättar skattedeklaration, kontrollavgift osv.

Gör man fel får man rätta. Borde vara nåt för företaget att lära sig.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag tänkte mest på att TS skulle slippa betala dröjsmålsränta och att ligga ute med skatten.
Vilket i min värld är helt absurt att en anställd skulle behöva göra när arbetsgivaren har gjort fel.


Den anställde ska inte drabbas mer än att den överstigande nettoutbetalningen måste åter till sin ägare (eller justeras mot kommande löneutbet). Resten ligger hos löneadm.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Hoppas det löser sig bra och lätt för TS nu när så många som verkligen vet har hjälpt till att klara ut hur det skall vara.
Och den där arbetsgivaren får ta och skärpa sig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag började mitt nuvarande jobb med några timmar i veckan efter en lång sjukskrivning (januari 2011). Då hade jag arbetstränat där i ett...
Svar
6
· Visningar
1 826
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 772
Senast: Gry
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 007
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp