Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag mindes rätt.
http://www.ka.se/maste-jag-betala-tillbaka-lonen-1
Det är inte ens säkert att arbetsgivaren kan få tillbaka lönen alls.
http://www.lag-avtal.se/nyheter/anstallning/loner/article3418094.ece

Jag gissar att någon stackars löneassistent gjort ett misstag och nu förtvivlat försöker att rätta till det för att rädda sin egen rumpa.
Jag tycker litet synd om den.

Du kan nog alldeles lugnt avvakta tror jag.
Din arbetsgivare får reda ut det där utan din hjälp.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Det beror ju helt på om man skulle ha upptäckt felet eller inte. Har man tex en lön på 10 000 varje månad och plötsligt får 12 000 då borde man reagera.

Däremot jag får lite olika lön varje månad med ob, övertid och annat. Avdragen vid tex sjukdom är inte alltid lätta att förstå då jag inte jobbar mån-fre. Så min lönespec är komplicerad att tyda om jag en månad skulle få tex 3000 extra så är det inte säkert att jag hade reagerat.

En gång fick jag dubbel lön och då reagerade jag med en gång.

Däremot håller jag med dig att det är arbetsgivarens ansvar att ordna upp det hela. Och självklart skall Ts bara betala tillbaka de pengar hon fick för mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Anledningen att det blev såhär var sjukdom hos den löneansvarige, att jag var föräldraledig blev klämt mellan stolarna.

Dem flesta här verkar ha samma åsikt, att jag bara är återbetalningsskyldig det belopp jag fått på kontot. Jag antar att jag kommer att få stå på mig då löneservice har andra åsikter..

Facket vet jag inte om dem kan hjälpa mig då jag inte är medlem, ingen kommentar om detta...
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

KL

Sitter lite i samma sits.
Har fått utbetalt fel lön i sju månader från mitt jobb = 28.000 tillbaka till arbetsgivaren.
Erkänner att jag haft dålig koll på min lönelapp då jag litar fullständigt på lönekontoret. Har arbetat där i 19 år utan tidigare missöden.
Det var inte min arbetsgivare som kom på misstaget utan jag själv tack och lov.
För om inte jag hade kommit på det så hade det beloppet kunnat skenat iväg alldeles.

Men iallafall jag är inte dummare än att jag förstår att pengarna måste tillbaka. Frågan är bara om vi kan göra det så skonsamt som det går.

Har erbjudit dem att ta mina sparade semesterdagar och min inarbetade komptid och göra om dem till pengar.
Vilket de har gått med på. Sedan ville de göra ett avdrag på nästa lön och sedan skulle det vara klart.
En bra deal för dem och hade kunnat vara en bra deal för mig men de resterande pengarna hade vi inte kunnat klara oss på fram till mars lön.

Så jag sa till dem att ta semester och komp omvandla och sedan delbetala resten med 500 kr i månaden tills beloppet var inbetalt. Annars går jag till banken och på så vis blir det en billigare månadskostnad för mig.

Det ligger nu tillbaka på företaget för de tar på sig skulden. Något fel mellan nya chefer, ny lönehandläggare och ett nytt lönesystem. Ingen vet än vad som gick fel.
Jag vill bara ha detta ur världen och sedan gå vidare.

Är inte arg på någon ibland blir det fel och tyvärr drabbade det mig denna gången.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Nej det ger nog inte så mycket att vända sig till facket i ditt fall. Då är det bara att stå på dig. Deras resonemang är uppåt väggarna tokigt.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Du kan bara vänta.
De kan dra det från dina framtida löner först efter beslut hos Kronofogden.

De kan INTE kräva att du skall skicka tillbaka pengarna.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Konstigt om du skulle behöva betala tillbaka mer än du fått in på ditt konto.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Alltså läs mina länkar.
Där så står allt som du behöver veta.
Jag har lagt en del ansträngning på att läsa dem för att se att de är korrekta.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Alltså läs mina länkar.
Där så står allt som du behöver veta.
Jag har lagt en del ansträngning på att läsa dem för att se att de är korrekta.

Jag kanske läser dåligt, men ingen av länkarna innehåller ju det som caan frågar om. Att hon ska betala tillbaka är uppenbart eftersom hon själv upptäckte misstaget och kontaktade arbetsgivaren (alltså kan TS knappast hävda "god tro" för att behålla pengarna, och det verkar heller inte vara något som TS önskar). Frågan handlar heller inte om kvittning - även om det så klart kan vara en variant när det kommer till att betala tillbaka beloppet - då hon har fått ett kontonummer för att föra över pengar till. Caans fråga handlar explicit om hon är skyldig att betala tillbaka bruttobeloppet eller inte.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Det är så de måste göra om jag minns rätt.
För en lön behöver man visst inte betala tillbaka.

Jag skall kolla mitt minne mot internet.
Återkommer.


När det gäller ts märkte ts att lönen är felaktigt utbetald och tog kontakt med lön vilket är grundläggande när det gäller beslut om återbetalningsskyldighet.

Tipset om att låta beloppet ligga som skuld till nästkommande löneutbetalningar har redan postats och när det gäller den andra bukemedlemmen du svarade så meddelade hon att hon vägrade acceptera detta utan ville ha ett konto för snabb manuell återbetalning.

Bägge alternativen är möjliga.

Ditt råd att inte återbetala utan låta ärendet hamna hos kronofogden är allt annat än gott.
I bedömningen över när felaktiga utbetalningar ska återbetalas krävs inga fantasibelopp som i detta fall en hel månadslön, ej heller ett par tusen.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Du ska bara betala tillbaka det som du har fått utbetalt. Inte mer!

Antingen att du betalar tillbaka det dirket eller om ni kommer överens om avbetalning/ att det ska dras på kommande löner men du ska förstås inte betala mer än de betalt dig.

Har du pratat med arbetsgivaren igen? Har de samma åsikt?
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Hon behöver inte betala till kontonumret alls.
Utan bör vänta tills att arbetsgivaren har ordnat upp sina misstag.

Vad den löneadministratör som kontaktat TS försöker göra är att få tillbaka hela utgiften för lönen, även den preliminära skatten.
Den skulle TS sedan få tillbaka på sin skatt då ju inte lönen har betalats ut.
Därför så är kvittning i princip den enda rimliga metoden för att få detta rätt.
Och den beslutar Kronofogden om i de fall som den anställde säger nej.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Avbetalning tror jag inte är möjligt, jag ska vara föräldraledig och inte få nån lön alls till maj 2015.

Min arbetsgivare säger sig inte ha kunskap om detta och vill inte göra något. Däremot har jag en chef under honom som ska kontakta en som han tror har mer kunskap om detta. Ett evigt väntande och betalar jag inte in nu i februari lägger dem till dröjsmålsränta. Vilken härlig sitts jag är i!
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

... ville ha ett konto för snabb manuell återbetalning.
Då så hamnar vi i det där problemet med skatten.
Den är redan inbetald för den lönen och arbetsgivaren får inte tillbaka den utan det är TS som får den sedan.
Så för att bli skuldfri mot arbetsgivaren så måste även den tillbaka.

Jag är ju inte löneadministratör, men jag har haft anställda.
Någon mera insatt kanske vet hur man hanterar en sådan här situation.

Ditt råd att inte återbetala utan låta ärendet hamna hos kronofogden är allt annat än gott.
Varför då?
Kronofogden ser till att inte fordringsägare kör över sina gäldenärer.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag vill betala tillbaka hela den lön jag fick på kontot, den har jag sparat eftersom den aldrig egentligen varit min.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

..... betalar jag inte in nu i februari lägger dem till dröjsmålsränta.

Så får de absolut INTE göra.

Deras fel - deras problem.

Du skulle ha nytta av Kronofogden.
Jag skulle i din sits låta dem böka.
De har inga direkta rättigheter i detta.
Utan måste vänta tills att du åter igen får lön.
Om du inte får lön igen där så är det blås-pengar för dem.

Antagligen så vet de detta och försöker därför pressa dig att betala tillbaka pengarna.

Alla bara ljuger och luras - jag blir så trött.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Jag vill betala tillbaka hela den lön jag fick på kontot, den har jag sparat eftersom den aldrig egentligen varit min.

Och det är precis rätt sätt! Att betala tillbaka de pengar du har fått( inte mer) snarast då man upptäcker felet är så som man ska göra.
De ska inte heller lägga på någon ränta.. och du ska inte betala mer än vad du fått.
 
Sv: Felaktigt utbetalad lön, betala tillbaka?

Varför kan inte skatteverket betala tillbaka skatten åt ag? Och rätta till detta så att det blir rätt för ts?

Då kan ts betala tillbaka sin nettolön, och allt blir rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag började mitt nuvarande jobb med några timmar i veckan efter en lång sjukskrivning (januari 2011). Då hade jag arbetstränat där i ett...
Svar
6
· Visningar
1 826
Relationer Har skrivit här innan när tösens pappa lämnade mej under graviditeten, men minns inte om det var i nytt alias eller detta. Oavsett...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
15 772
Senast: Gry
·
Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 797
Senast: lil-sis
·
M
  • Låst
Ekonomi & Juridik Hejsan. För tre månader sen skrev jag på ett fodervärds avtal där ja skulle få ha hand om ett varmblod som för det första är...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 007
Senast: Marie_Ozzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp