Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Mina hundar drar som sagt inte, utan är duktiga när jag har dem löst, men då återgår jag till tidigare fråga.

Vem har rätt att vistas i skogen?
hunden som med sin existens kan skrämma bärplockaren?
bärplockaren som kan skrämma hästen?

Hur gör bärplockaren om en jakthund dyker upp?
Hur gör ägaren med den aggressiva hunden i koppel om en jakthund dyker upp?
Samtliga har rätt att vistas i skogen, men man måste ju respektera varandra. Att ha en hund lös som inte kommer på inkallning eller försvinner utom synhåll är inte okej, plättlätt. Strikt ägaransvar.

En lös jakthund är för det mesta upptagen med sitt.
 
Samtliga har rätt att vistas i skogen, men man måste ju respektera varandra. Att ha en hund lös som inte kommer på inkallning eller försvinner utom synhåll är inte okej, plättlätt. Strikt ägaransvar.

En lös jakthund är för det mesta upptagen med sitt.
Förstår inte vart du vill komma?
Jag säger ju att man ska ha pli på hunden om man ska ha den lös, att man ska vara så nära att man alltid ser hunden. Men visa hundar som alltid lyssnat annars kan en dag bestämma sig för att inte lyssna utan gå fram och kolla vad det är för människa i skogen, och det tycker inte jag är någon "skrik-och-panik" situation.

Har du en hund som inte kommer på inkallning och springer utom synhåll jämnt förstår jag ju att du inte vill ha den lös, men nu är det ju inte dem hundarna jag pratar om.

Jag har haft jakthundar både i hästhagen, på gårdsplanen och vid staketet trånande efter grannens löptik, även jakthundar kan hamna på villovägar.
 
Idag blev min lilla drevervalp attackerad av två flatcoted retrievers. Jag brukar inte vara jätteorolig för lösa hundar då jag förutsätter att ägaren har koll på dem.

Jag var ute och gick och det började bli svart så jag lös med mobilen men fick ett samtal så jag svarade och lampan släktes och jag stod kvar och lät hundarna nosa lite. Då hör jag ilskna morranden och skall så reaktionen blir att dra in hundarna (hade rullkoppel) valpen fastnade runt ett träd och då ser jag två hundar fort springer fram och biter tag i valpen och ruskar om den. Jag springer emot dem så de backar och jag lyfter upp henne och då hör jag ägarna komma ropandes och skrikandes.

Till slut får de fatt i dem efter att de jagat runt på mina andra två hundar en stund. Då frågade de om mina hundar löpte för de hade aldrig betett sig så och jag sa att min ena hade löpt för några veckor sen och då började de skälla på mig att jag var oansvarig som rastade löptikar. Jag blev helt paff så hann inte svara innan de försvann i mörkret igen.

Några 100m bort kommer vi ut på en belyst cykelväg och då ser jag hur den ena tiken haltar och valpen blöder från hals och öron och skakar hela vägen hem. Det verkar bättre nu men lite läskigt var det allt och jag hoppas att det inte satt några djupare spår hos den lilla.
 
Idag blev min lilla drevervalp attackerad av två flatcoted retrievers. Jag brukar inte vara jätteorolig för lösa hundar då jag förutsätter att ägaren har koll på dem.

Jag var ute och gick och det började bli svart så jag lös med mobilen men fick ett samtal så jag svarade och lampan släktes och jag stod kvar och lät hundarna nosa lite. Då hör jag ilskna morranden och skall så reaktionen blir att dra in hundarna (hade rullkoppel) valpen fastnade runt ett träd och då ser jag två hundar fort springer fram och biter tag i valpen och ruskar om den. Jag springer emot dem så de backar och jag lyfter upp henne och då hör jag ägarna komma ropandes och skrikandes.

Till slut får de fatt i dem efter att de jagat runt på mina andra två hundar en stund. Då frågade de om mina hundar löpte för de hade aldrig betett sig så och jag sa att min ena hade löpt för några veckor sen och då började de skälla på mig att jag var oansvarig som rastade löptikar. Jag blev helt paff så hann inte svara innan de försvann i mörkret igen.

Några 100m bort kommer vi ut på en belyst cykelväg och då ser jag hur den ena tiken haltar och valpen blöder från hals och öron och skakar hela vägen hem. Det verkar bättre nu men lite läskigt var det allt och jag hoppas att det inte satt några djupare spår hos den lilla.
Håll noga koll på valpen, när en större hund attackerar en mindre kan det bli "kross skador" som inte syns på utsidan.
Idiotiska hundägare, hoppas du tog uppgifter ifall din hund blivit skadad så ska den ägaren stå för kostnaderna.
 
Förstår inte vart du vill komma?
Jag säger ju att man ska ha pli på hunden om man ska ha den lös, att man ska vara så nära att man alltid ser hunden. Men visa hundar som alltid lyssnat annars kan en dag bestämma sig för att inte lyssna utan gå fram och kolla vad det är för människa i skogen, och det tycker inte jag är någon "skrik-och-panik" situation.

Har du en hund som inte kommer på inkallning och springer utom synhåll jämnt förstår jag ju att du inte vill ha den lös, men nu är det ju inte dem hundarna jag pratar om.

Jag har haft jakthundar både i hästhagen, på gårdsplanen och vid staketet trånande efter grannens löptik, även jakthundar kan hamna på villovägar.
Nu har min ena häst lugnat sig med åren men det blev en hel del "skrik-och-panik" när min häst sparkade efter lösa snälla och mindre snälla hundar och inte blev det bättre dom gånger hästen satte efter hunden.
 
Fast är det katastrof om man är ute i skogen, plockar svamp/bär och det kommer fram en glad hund? Så länge hunden inte är aggressiv, skräms eller hoppar på folk så tycker jag kanske lite att man acceptera visa saker?

Fast hundägare måste förstå att vissa människor faktiskt blir skrämda även av snälla hundar.
Jag förstår inte varför spindelfobi ex är accepterad men inte hundfobi- och det är nära nog alltid hundägare som menar på att hundrädda är löjliga för hunden är ju "snäll", det är inte andras skyldighet att behöva acceptera eller kunna läsa av lösa hundar.
Jo, så för vissa är ett beteende med hundägare som har lösa hundar utan pli en katastrof- inte slänger du en spindel på en som har spindelfobi?
Typiskt vissa hundägare att lägga över ansvaret på andra människor .
 
Fast är det katastrof om man är ute i skogen, plockar svamp/bär och det kommer fram en glad hund? Så länge hunden inte är aggressiv, skräms eller hoppar på folk så tycker jag kanske lite att man acceptera visa saker? För ägaren ska ju vara i närheten och snabbt få tag på sin hund ifall den skulle gå fram till någon.

När man rider i skogen blir ibland hästen skrämd av folk som rör sig och skriker i skogen, ska inte människor få vistas där utan bara hästar? eller ska inte hästar få vistas i skogen utan bara människor? eller kan vi alla vistas tillsammans och försöka förstå att ibland blir det fel, men göra så gott vi kan för att undvika det?

Jag går ofta löst med mina hundar i skogen mitt i ingenstans, dem dra inte på vilt, och aldrig mött någon människa eller annan hund, men dem lyder på inkallning så det skulle nog inte bli några problem.

Har man en aggressiv hund, ja då skulle jag bli fly förbannad om den kom fram och attackerade mina hundar i skogen. Men har man en snäll hund så skulle jag kalla in mina hundar, fånga den andra hunden och förhoppningsvis är ägaren där väldigt snabbt, och då skulle jag inte se det som någon "skrik-och-panik" katastrof.

Grannens hund dök upp en dag utanför min tomt, bara att ta med hunden hem till ägaren.
En annan granne genade över våran stallplan med sin hund löst, mina hundar var också lösa, men ena hund och den andra hunden bestämde sig för att leka och drog iväg och jag och ägaren stod och pratade medans hundarna lekte, ingen anledning att få "skrik-och-panik", utan ibland bara hantera situationer som kan uppstå.

Det är inte ok om ens snälla hund springer fram till någon (hund, människa eller häst). Denna någon har inte bett om att min hund ska springa fram till hen och ska därför slippa det. Som hundägare är det ens uppgift att se till att det inte händer.
 
@Dopy jag tror att du får läsa tråden igen. Det är inte snälla hundar som alltid kommer vid inkallning som diskuteras utan de som inte gör det.

Vad gäller vem som får vistas i skogen så har vi lagar och regler och om alla följer dem så är det inga problem. Då blir det aldrig någon som säger, oj, min hund har aldrig gjort så innan, när hens hund attackerar en annan hund och varken lyssnar på inkallning eller ens har en ägare som har vett att be om ursäkt. Strikt hundägaransvar gäller och ingen annan ska behöva fara illa av att du och andra vill ha sina hundar lösa.
 
Idag blev min lilla drevervalp attackerad av två flatcoted retrievers. Jag brukar inte vara jätteorolig för lösa hundar då jag förutsätter att ägaren har koll på dem.

Jag var ute och gick och det började bli svart så jag lös med mobilen men fick ett samtal så jag svarade och lampan släktes och jag stod kvar och lät hundarna nosa lite. Då hör jag ilskna morranden och skall så reaktionen blir att dra in hundarna (hade rullkoppel) valpen fastnade runt ett träd och då ser jag två hundar fort springer fram och biter tag i valpen och ruskar om den. Jag springer emot dem så de backar och jag lyfter upp henne och då hör jag ägarna komma ropandes och skrikandes.

Till slut får de fatt i dem efter att de jagat runt på mina andra två hundar en stund. Då frågade de om mina hundar löpte för de hade aldrig betett sig så och jag sa att min ena hade löpt för några veckor sen och då började de skälla på mig att jag var oansvarig som rastade löptikar. Jag blev helt paff så hann inte svara innan de försvann i mörkret igen.

Några 100m bort kommer vi ut på en belyst cykelväg och då ser jag hur den ena tiken haltar och valpen blöder från hals och öron och skakar hela vägen hem. Det verkar bättre nu men lite läskigt var det allt och jag hoppas att det inte satt några djupare spår hos den lilla.
Vilket trauma. Jag hade dock absolut velat kolla upp valpen hos veterinär, även om det bara är småsår på utsidan så kan det ju bli en del invärtes skador av att en hund blir omruskad på det sätt du beskriver. Hoppas alla hundarna klarar sig utan men. :heart
 
Förstår inte vart du vill komma?
Jag säger ju att man ska ha pli på hunden om man ska ha den lös, att man ska vara så nära att man alltid ser hunden. Men visa hundar som alltid lyssnat annars kan en dag bestämma sig för att inte lyssna utan gå fram och kolla vad det är för människa i skogen, och det tycker inte jag är någon "skrik-och-panik" situation.

Har du en hund som inte kommer på inkallning och springer utom synhåll jämnt förstår jag ju att du inte vill ha den lös, men nu är det ju inte dem hundarna jag pratar om.

Jag har haft jakthundar både i hästhagen, på gårdsplanen och vid staketet trånande efter grannens löptik, även jakthundar kan hamna på villovägar.
Vad du envisas med 'skrik och panik'. Hunden behöver inte orsaka en olycka för att det ska vara en olägenhet, och grejen är ju att en inte vet vad det är den där 'snälla' hunden springer fram till. En olägenhet kan snabbt eskalera om man har otur.
Det är inte ett beteende som bör försvaras helt enkelt, tycker jag.
 
Förstår inte vart du vill komma?
Jag säger ju att man ska ha pli på hunden om man ska ha den lös, att man ska vara så nära att man alltid ser hunden. Men visa hundar som alltid lyssnat annars kan en dag bestämma sig för att inte lyssna utan gå fram och kolla vad det är för människa i skogen, och det tycker inte jag är någon "skrik-och-panik" situation.

Du har verkligen aldrig träffat någon som är riktigt hundrädd?
 
Alltså verkligen mardröm om man stöter på riktigt hundrädd människa med lös hund man inte har ordentlig inkallning på! Jag ser scenariot framför mig som följande: Hund rör sig mot hundrädd person, människa vänder och springer ifrån hunden kanske tom skrikande, hund tolkar det som lajbans och springer efter och kanske tom hoppar upp mot människa och leknafsar alltså snacka om trauma. Har man tur är den hundrädda personen en som sån fryser fast men för de flesta så är instinkten att tjuta till och springa från det läskiga.
Iallafall så brukar mina kära familjemedlemmar komma springande och yla för full hals när de ser en spindel och spindelfobi har många fast det i min mening är mer ologiskt att bli rädd för en liten spindel jämfört med en hund :meh:.
Oftast förringas personer som är hundrädda desto mer jämfört med spindelfobi av nån konstig anledning?
 
Alltså verkligen mardröm om man stöter på riktigt hundrädd människa med lös hund man inte har ordentlig inkallning på! Jag ser scenariot framför mig som följande: Hund rör sig mot hundrädd person, människa vänder och springer ifrån hunden kanske tom skrikande, hund tolkar det som lajbans och springer efter och kanske tom hoppar upp mot människa och leknafsar alltså snacka om trauma. Har man tur är den hundrädda personen en som sån fryser fast men för de flesta så är instinkten att tjuta till och springa från det läskiga.
Iallafall så brukar mina kära familjemedlemmar komma springande och yla för full hals när de ser en spindel och spindelfobi har många fast det i min mening är mer ologiskt att bli rädd för en liten spindel jämfört med en hund :meh:.
Oftast förringas personer som är hundrädda desto mer jämfört med spindelfobi av nån konstig anledning?
Min hund lyckades smita ut ur bildörren en gång, (dåvarande sambon trodde han satt fast - det gjorde han inte) och sprang fram till len person med en bara något mindre hund (vi pratar två rätt små hundar) Hundägaren har nån slags fobi och skriker som hon blivit knivskuren samtidigt som hon hissar upp sin hund i kopplet och svingar runt hunden i cirklar och bägge hundarna blev tämligen skärrade, som tur var så gled hunden ut ur halsbanden innan hon ströp den till döds typ ch sprang iväg och min sprang iväg den med. Bägge hundarna kunde fångas in. Situationen blev ungefär 10000 gånger mer hysterisk än den hade behövt bli nångstans i kaoset får hon ett rivsår på benet och hennes hund blir lite röd i ett öga.... Sambon berättar att han först trodde att hon faktiskt råkat ut för någon allvarlig olycka eller något - reaktionen var så hysterisk högljudd att han först inte förstod att det var för att hunden sprang fram mot hennes.
 
Så här kan det bli med en förrymd Rottweiler som misstolkar rädda människor som leksugna. Antar jag, jag tycker i alla fall den ser mera leksugen än aggressiv ut. Ingen allvarligt skadad men ungarna fick nog lite rivsår. Hunden lär väl bli avlivad förmodar jag.

(börjar 30 sekunder in)
 
Så här kan det bli med en förrymd Rottweiler som misstolkar rädda människor som leksugna. Antar jag, jag tycker i alla fall den ser mera leksugen än aggressiv ut. Ingen allvarligt skadad men ungarna fick nog lite rivsår. Hunden lär väl bli avlivad förmodar jag.

(börjar 30 sekunder in)
Jag tycker definitivt att det där är allvarligt, även om det kanske inte var väldigt farligt rent fysiskt. Men det skulle förvåna mig om barnen inte blev hundrädda av det där (med all rätt!) och det kan nog vara väldigt jobbigt.
 
Jag har märkt att väldigt många har sina hundar lösa i mitt område, och än så länge har jag inte stött på någon som har kunnat avbryta hundens framfart med endast röstkommando. Min lillkise var inte rädd för hundar när vi började gå ut i sele, men efter att flertalet hundar har rusat fram till oss så har hon blivit mycket räddare. Det spelar ingen roll om hunden "tycker om katter" och "är så himla snäll" och "verkligen inte brukar göra så här" - min katt är fortfarande livrädd! Jag vet inte om det är många nya hundägare i området i och med covid, men jag har aldrig stött på så många lösa hundar som jag har gjort de senaste par månaderna. Jag blir så ledsen att min katt måste bli så skrämd av lösa hundar, när båda våra djur hade kunnat ha en behaglig utevistelse om de också hade kunnat koppla sina djur - som de ju måste när de inte har kontroll på sina hundar!

Jag tycker också att det är fascinerande hur många hundägare som inte ber om ursäkt när deras hundar försöker komma åt min katt. Jag menar, ni kan ju inte tro att min katt tycker att det här mötet är kul när den sprattlar och fräser åt er hund i min famn? :rage:

Rant over.
 
Jag kan verkligen se både för- och nackdelarna med att ha hunden lös. Själv tycker det är väldigt obehagligt med lösa hundar då jag som tonåring blev attackerad av en stor lös rottwailer som bet min mammas hund ganska illa. Ägaren till hunden gjorde ingen stor sak av det utan sa bara att ”han brukar lyssna”. I somras kom det fram en mopps som var väldigt vänlig men min hund som jag hade kopplad tyckte han var jätte läskig och blev livrädd för mopsen. Det har hänt enstaka gånger som jag är ute och går (utan hund) att jag möter någon med lös hund och om jag tycker det är obehagligt har jag ropat till ägaren att be om att koppla hunden och jag har då aldrig sött på någon som ska tjafsa emot utan man har snällt kopplat hunden.

Men jag förstår ju också hur härligt det måste vara för hunden att få springa fritt över stock och sten i en skog utan att trassla in sig i ett koppel. Jag tror inte det handlar om att man är lat eller slarvig, utan för att man tror att en hund tycker det är trevligare.

Jag skulle dock aldrig ha en hund lös där det rör sig andra hundar och människor men är man mitt ute i skogen eller på ett öppet fält och man vet att ens hund kommer på inkallning ser jag inga problem med det. Men jag själv skulle aldrig ta risken om jag vet att det finns någon procents chans att jag inte får något gehör på min inkallning. Jag föredrar att man är i inhägnat område så klart. Till min vår nya lilla vovve har jag skaffat en 15m lina som jag kommer använda mig av i skogen och hoppas på att hon får samma ”springa fritt” känsla som utan koppel. Jag vill ju hålla henne säker till varje pris.
 
Så här kan det bli med en förrymd Rottweiler som misstolkar rädda människor som leksugna. Antar jag, jag tycker i alla fall den ser mera leksugen än aggressiv ut. Ingen allvarligt skadad men ungarna fick nog lite rivsår. Hunden lär väl bli avlivad förmodar jag.

(börjar 30 sekunder in)
Jag tycker absolut det där är allvarligt. De lär ju inte dö av det. Men psykiskt kan nog både mamma och framför allt barn skadats rejält.
Och vad hade hänt om inte övriga dök upp och hjälpte till. Mamman förstärkte ju hundens beteende i sin panik. Hade hon fortsatt hade ju barnen kunnat få mer skador. Tänk om det varit ännu mindre barn..
Sånt får bara inte hända!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
12 651
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 053
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 510
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 201
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp