Förklara för mig, hur tänker folk som har sin hund lös?

Jag har inte läst precis hela tråden så ni får ursäkta om jag upprepar någonting, men själv har jag en liten hund som blir osäker runt andra hundar. Det spelar ingen roll om det är en snäll hund, stora hundar som springer rakt på honom och vill hälsa eller leka gör honom rädd och då gör han som de flesta hundar gör när de känner sig trängda, han markerar att den andre hunden ska backa. Som ägare är jag hemskt rädd att det en dag inte kommer tas emot väl av den lösa hunden. Det här gäller även kopplade hundar som ägarna släpper fram hur som helst. Snälla människor, sluta låta era hundar springa på min utan att kolla med mig först 🤬 Jag brukar skämta om att min är en liten surgubbe, men sanningen är att han osäker och jag önskar verkligen att vi kunde få gå promenader utan att han ska behöva bli skraj hela tiden och känna att han behöver blåsa upp sig.

MVH,
Bor intill stadspark och är lika trött på lösa hundar som på oplockat hundbajs
 
Sen ska jag säga att jag är betydligt mer tolerant med lösa hundar i skogen, där ägaren trodde att de var ensamma, än här i stan där de uppenbarligen inte är det. Hade det sprungit fram en hund till oss i skogen som är vänligt inställd hade jag nog inte blivit irriterad, utan förstått att ägaren räknat sannolikheten som mycket låg. Min egen lilla räka har selektiv hörsel så han får tyvärr vara kopplad även där.
 
Alltså verkligen mardröm om man stöter på riktigt hundrädd människa med lös hund man inte har ordentlig inkallning på! Jag ser scenariot framför mig som följande: Hund rör sig mot hundrädd person, människa vänder och springer ifrån hunden kanske tom skrikande, hund tolkar det som lajbans och springer efter och kanske tom hoppar upp mot människa och leknafsar alltså snacka om trauma. Har man tur är den hundrädda personen en som sån fryser fast men för de flesta så är instinkten att tjuta till och springa från det läskiga.
Iallafall så brukar mina kära familjemedlemmar komma springande och yla för full hals när de ser en spindel och spindelfobi har många fast det i min mening är mer ologiskt att bli rädd för en liten spindel jämfört med en hund :meh:.
Oftast förringas personer som är hundrädda desto mer jämfört med spindelfobi av nån konstig anledning?
Hundrädsla är verkligen något som hundmänniskor överlag har svårt att förstå tror jag. Sonen som är uppväxt med hundar hade en period när vi var hundlösa stora problem med sin hundrädsla och inte blev det bättre av alla som promt skulle ha honom att träffa deras "supersnälla hund". Den hund han kom bäst överens med vad stallet saluki, den hunden ville inte bli klappad och höll avstånd, så de fann varandra på något märkligt sätt och trivdes tillsammans där båda höll sig på sin kant.

Han tycker än idag att det är jobbigt när hundar blir för närgångna, det är okej med Ville så länge han är gosigt närgången, när han är busigt närgången så lämnar sonen situationen. Sonen har lärt sig att frysa och vända ryggen till, men hans instinkt säger spring. :crazy: Han gillar även kompisarnas mûnster, men i övrigt så kan han inte komma på några hundar som han tycker om att umgås med.
 
Har mött fyra lösa hundar ute i skogen nu, på lika många veckor. Tror ändå det är mer accepterat i denna del av landet, folk bryr sig inte så mycket. Å andra sidan har de flesta här "snälla" hundraser och det muttras mycket över folk som har kamphundar och liknande. Dagens möte var väl det "värsta", hunden var så långt ifrån ägarinnan att jag först var osäker på om det var hennes. Kanske 100 meter? Det var en glad rödbrun blandras, kanske med Golden eller Collie i, som hälsade fint och sedan sprang vidare för att följa våra bakspår en stund innan den kom tillbaka och så småningom sprang till matte som var en bra bit före oss på stigen. Min hund blev jätteglad, hon älskar när det händer saker på promenaderna, men en hundrädd hade kanske inte uppskattat det lika mycket.
 
Har mött fyra lösa hundar ute i skogen nu, på lika många veckor. Tror ändå det är mer accepterat i denna del av landet, folk bryr sig inte så mycket. Å andra sidan har de flesta här "snälla" hundraser och det muttras mycket över folk som har kamphundar och liknande. Dagens möte var väl det "värsta", hunden var så långt ifrån ägarinnan att jag först var osäker på om det var hennes. Kanske 100 meter? Det var en glad rödbrun blandras, kanske med Golden eller Collie i, som hälsade fint och sedan sprang vidare för att följa våra bakspår en stund innan den kom tillbaka och så småningom sprang till matte som var en bra bit före oss på stigen. Min hund blev jätteglad, hon älskar när det händer saker på promenaderna, men en hundrädd hade kanske inte uppskattat det lika mycket.
Såhär års kan jag tycka att det inte är hundrädda människor eller andra hundar som gör att man inte ska ha sin hund lös, utan att det faktiskt är ganska mycket vilt som får ungar nu, och en hund kan störa/skrämma och därmed ställa till skada även om den inte direkt jagar. Ska hunden vara lös nu så får man ju ha den så nära som om den gick i koppel så att man verkligen ser att den inte stör något vilt!
 
Jag hade nästan alltid min hund lös när hon levde. Hon var med mig när jag red. Mötte vi människor/hundar gick hon över på andra sidan hästen och mötte vi bilar satte hon sig framför hästens framben.
Det tog dock mycket träning innan vi var där.

De hundar jag har mest problem med är alla jakthundar som ignoreras fullständigt fram till jakten. Då ska de släppas och drar långt från jaktlaget för att ställa hästen jag rider på alternativt kommer in i byn för att jaga katter. När jag bodde i Sörmland fick jag ha långpisk med mig för att kunna slå undan en jakthund som anföll hästen. Också den långt från jaktområdet.
 
Jag hade nästan alltid min hund lös när hon levde. Hon var med mig när jag red. Mötte vi människor/hundar gick hon över på andra sidan hästen och mötte vi bilar satte hon sig framför hästens framben.
Det tog dock mycket träning innan vi var där.

De hundar jag har mest problem med är alla jakthundar som ignoreras fullständigt fram till jakten. Då ska de släppas och drar långt från jaktlaget för att ställa hästen jag rider på alternativt kommer in i byn för att jaga katter. När jag bodde i Sörmland fick jag ha långpisk med mig för att kunna slå undan en jakthund som anföll hästen. Också den långt från jaktområdet.
Åh fy! Nu rider jag ju inte längre men fy fan för att stöta på en lös hund i skogen när jag hade min förra häst 😱
 
Jag avskyr folk som inte har pli på sina lösa hundar, och känner att det måste ju även vara jobbigt för dem när de har noll kontakt med sin hund?

Mina föräldrar tillhör (tyvärr!) kategorin som anser att hundar ska få springa fritt i skog, och de har haft en del besvär med att hundarna inte kommit på inkallning/”försvunnit” i skogen/sprungit över ”stora vägen” för att hälsa på annan hund. En vettig person borde tänka att felet ligger hos denne och att något måste göras, men mina föräldrar (eller min pappa) anser att det är hunden/hundarnas fel och ”de borde förstå bättre”. :banghead: Diskussionerna är rätt intressanta när min pappa menar på att det inte går att få pli på hundarna, men varje gång jag är ute och går med dem sitter de som ett plåster på mig. Uppenbart går det visst att träna de till att stanna vid ens sida 🤷‍♀️

En granne till dem har också alltid sin hund lös, och hunden sticker alltid. Varje gång jag är ute och går med mina föräldrars hundar har hon tappat bort sin hund. Den springer fram till allt och alla, jagar troligt vilt, och har sprungit runt i kvarteret. Jag upprepar, det måste ju vara skitjobbigt? Ägaren springer alltid runt och letar efter hunden. Jag. Fattar. Inte.

Var tvungen att skriva av mig lite frustration…
 
Folk som inte respekterar andras tid.

Ex1: har bestämt tid för att göra något kl 18. Jag är på plats denna tid endast för att göra denna sak. Person kommer sent, utan någon förklaring eller ursäkt, lallar runt, drar ut på tiden ännu mer och vi är inte redo för att starta förrän 1830. Hinner man inte till 18, säg det då.

Ex2. "snabba ryttaren" i stallet. Alltid snabbast färdig. Många ser upp till hen. Problemet är ju att hen är snabb på andras bekostnad då hen aldrig tex städar gemensamma utrymmen (spolplats, skötplats, stallgång mm), och gärna "glömmer" saker som att mocka ridbana eller stallplan.*

*Andra glömmer också. Men inte varje gång...
 
Folk som inte respekterar andras tid.

Ex1: har bestämt tid för att göra något kl 18. Jag är på plats denna tid endast för att göra denna sak. Person kommer sent, utan någon förklaring eller ursäkt, lallar runt, drar ut på tiden ännu mer och vi är inte redo för att starta förrän 1830. Hinner man inte till 18, säg det då.

Ex2. "snabba ryttaren" i stallet. Alltid snabbast färdig. Många ser upp till hen. Problemet är ju att hen är snabb på andras bekostnad då hen aldrig tex städar gemensamma utrymmen (spolplats, skötplats, stallgång mm), och gärna "glömmer" saker som att mocka ridbana eller stallplan.*

*Andra glömmer också. Men inte varje gång...

feeel tråååååd :arghh:

sorry
 
Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker att skogen är deras privata hundgård där de kan släppa sina hundar för att de ska få "springa av sig", som tycker att det är helt okej att hundarna skrämmer och eventuellt även jagar vilda djur (jakthund vid jakt är såklart undantagen), som tycker att det är helt okej att hundarna inte alltid går lugnt och avslappnat vid sidan vid hundmöten utan istället flyger fram till andra hundar. Hur ursäktar de sitt beteende inför sig själva när hundarna beter sig som svin mot de vilda djuren och flyger fram till eller till och med attackerar andra hundar? Eller är det helt enkelt egoismen som styr? Jobbigt att hålla i kopplet? Jobbigt att aktivera sin hund tillräckligt? Så förbannat trött på hundägare som låter sina hundar terrorisera sin omgivning utan minsta eftertanke. Jag funderar ärligt talat på att ta med ett extrakoppel och lämna in nästa lösa hund till polisen istället för att snällt stå och hålla den tills ägaren behagar komma fram och ta den.

Om det nu är egoismen som styr, bryr sig då inte folk om att deras hund kan råka väldigt illa ut? Tänk om de möter en lika oansvarig hundägare och hunden blir ihjälbiten eller illa skadad. Eller om hunden råkar springa på ett vildsvin som blir förbannad och sprätter upp hunden.

Idag mötte jag ännu en gång sådana där hundägare. Såg på avstånd ett par en bit bort och jag tyckte att de hade koppel i handen men jag såg inga hundar. Kortar kopplet på min och står still. Då plötsligt börjar det röra sig långt inne i skogen och tre hundar rusar mot oss istället för mot sina människor. Två av dem vänder några meter ifrån när ägaren ropar men den tredje fortsätter i full fart morrandes. Jag tar min hund bakom mig och hunden försöker på alla sätt komma åt honom. Jag får tillslut tag i halsbandet och hunden hugger även efter mig och den fortsätter hela tiden att morra. När jag tittar upp ser jag att paret är påväg därifrån. Jag ropar, kan ni hämta eran hund? Då ropar de på hunden. Som om jag skulle släppa den där morrande saken jag håller krampaktigt i för att hen varken ska bita mig eller min hund. En av dem vänder efter vad som känns som en evighet, kommer fram och sliter hunden ur mitt grepp, säger inte ett ord. Jag säger att det är lämpligt att ha koppel på sin hund om man inte har koll på den och får svaret att den aldrig har attackerat någon hund tidigare och att det är min hund som... hen avslutade aldrig meningen. Trevligt med människor som dessutom skyller ifrån sig på andra när de beter sig illa. Min hund gjorde lekinviter när de tre kom rusande. När hunden började morra blev han mest perplex och han var då redan bakom mig. Inget katande, inget brösta upp sig, stel hållning eller rest ragg. Min var ju dessutom kopplad. Men visst, det var säkert min hund som gjorde fel som gjorde lekinviter.

Det finns en enkel lösning om man inte orkar aktivera sin hund tillräckligt utan att släppa den lös i skogen eller inte orkar hålla i ett koppel. Ha inte hund.

De tänker inte alls, utan har Högerns tanke förmåga " Vad gynnar Mig, mig mig".

Själviska människor kommer alltid att finnas, tyvärr inget vi kan göra något åt trots paragrafer, böter, förbud och allmänt folkvett.
 
Jag är jätterädd för lösa hundar efter att ha fått mina attackerade. Denna veckan har vi mött först en rottweiler som kom ut från en gård, tack och lov när vi redan hade kommit en bit förbi så den sprang inte efter oss utan lunkade runt lite innan den motvilligt gick tillbaka in till sin vrålande ägare, och idag en lös chihuahua inne i stan. Den kom inte heller fram men lyssnade inte på ägaren och var mindre än en meter från att bli överkörd när den gick omkring på vägen och velade om den skulle gå fram till oss eller tillbaka till ägaren.

Mina hundar är sällan lösa. Pärla är aldrig lös för hon är döv. Ping brukade få gå och lulla för sig själv i skogen innan men nu har hon börjat både se och höra dåligt så hon är väldigt sällan lös längre. Poppy och Bella brukar få springa lösa på en äng vi går förbi ibland för där är fri sikt och ibland när de håller på att krypa ur skinnet för att de vill leka händer det att jag släpper dem ett par minuter på andra ställen om jag anser det säkert men helst håller jag dem kopplade för jag är så rädd att något ska hända
 
Påminner om när jag var barn och cyklade förbi en villa varje dag för att komma till skolbussen. Hon som bodde där hade en rottweiler som gick lös i trädgården när hon var ute och då brukade den jaga oss. Säkert bara på skoj, vi cyklade alltid ifrån den men den hade väl kunnat springa ikapp oss om den verkligen ville.
 
Påminner om när jag var barn och cyklade förbi en villa varje dag för att komma till skolbussen. Hon som bodde där hade en rottweiler som gick lös i trädgården när hon var ute och då brukade den jaga oss. Säkert bara på skoj, vi cyklade alltid ifrån den men den hade väl kunnat springa ikapp oss om den verkligen ville.
Det var nästan standard när jag var barn också, flera hus som hade hundar som sprang omkring själva som dom ville.
Ett under att fler inte blev påkörda.
 
Jag är en sådan där idiot som ni andra refererar till. Jag bor mitt ute i ingenstans, sist på grusvägen. Jag ser det som min rättighet att ha min hund lös på min egna mark. Kommer någon på min mark får man liksom räkna med att det finns levande djur där. Jag rider dessutom ut med henne lös, och det är möjligt att jag träffar på någon i skogen en gång på 200 gånger jag rider rundan. Och möter jag någon är det antagligen grannen och hon lär också sitta till häst med sin hund lös, alternativt gå en promenad med lös hund. På alla år jag bott där jag bor har jag mött en okänd människa i skogen kanske 2 ggr.

Min hund kommer dock riktigt bra på inkallning, hon jagar inte vilt och hon har aldrig attackerat någon, hon är bara bus och lek. Det kanske kommer en dag då någon kliver in på gården och hon reagerar annorlunda, men än så länge tänker jag ha min hund lös. Det är min mark!

Är vi någon annanstans än hemma är hon alltid kopplad.
 
Det är jättesvårt att veta vad du menar med ” min mark”. Vår ena fastighet har 74 ha uppdelad på skog/ bete och åker. Det är givet ingen rättighet för mig att ha min hund lös där bara för det är min mark. Och vad gäller uttrycket ” jagar inte” så under barnkammartiden så gäller det att hunden inte ska störa. Alltså inte störa markhäckande fåglar eller liggande djurbarn eller djur som har barn. Jaga efter djur är aldrig tillåtet annat än jakthund under arbete. Men du verkar vara en av de som tycker just din hund inte stör djurlivet. Du verkar också vara en av dem som menar på att bara det inte är en attack , alltså attackera någon, så gör det inget då det bara är bus o lek, just det som flera försöker förklara i tråden är jävligt otäckt.
 
Är det verkligen många som anser det räcker med att hunden inte jagar vilt?? Tänker på @Ramonas inlägg men även på de som gillade vad hon skrev. @Lingon och co
Förstår ni inte vad en störning av hund kan skada?
Går hunden på stigarna, grusvägarna osv och håller sig där så stör dom inte mer än vad vi människor stör viltet genom att befinna oss i skogen vilket väldigt väldigt många faktiskt gör under våren. Alla hundar springer faktiskt inte runt om offroad utan går på stigarna och vägarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
23 24 25
Svar
483
· Visningar
12 227
Senast: hollypolly
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag är inte hundägare så jag har ingen aning, men är nyfiken och vill veta vad som gäller. Ställer frågan i jagform för att det är...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 487
Senast: MiaMia
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 183
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp