Bukefalos 28 år!

Försäljning av häst

Sv: Försäljning av häst

Nej,nej nej. Lämna inte ut hästen på prov.Det är lätt att förstora en häst på 3 månader.Då står du där med en himla massa problem.
Hjälper inte hur vattentätt kontrakt du skriver,kan lova dej att det blir strul i alla fall.
Vill de ha din häst så får de vackert betala innan den lämnar ditt stall,det är i alla fall det jag råder dej till.
 
Sv: Försäljning av häst

Om hon betalar 50 % , DU står som ägare OCH behåller passet - då är det ju upp till dig om du tycker det känns bra.
I det fallet är det ju hon som riskerar att bli mest lurad.
Visst finns risken att du får hem ett ök (se till att inte slösa bort pengarna!) som är totalförstörd och trasig, men är du villig att ta den risken (risken är stor) så..


Men gå absolut inte med på tre månader! :crazy:
På tre månader kan hästen få alla möjliga inflamationer och skador. På en vecka eller två hinner den visserligen få skador - det kan ju hända när som helst - men den lär inte bli totalt sönderriden.
 
Sv: Försäljning av häst

Och ang. bilden så är det ju inte spec. svårt att fixa bilder om man vill luras nånstans.
Även om hon skickar en bild på en stor box och fina hagar, så är de ju ingen garanti på att hästen inte kommer stå i en trång spilta och boxhage.
 
Sv: Försäljning av häst

Jag måste åxå rösta på Inga pengar- ingen häst!
Dumt nog så lånade jag ut en häst "på prov" till en jättegullig tjej som ringde och talade om hur det gick och frågade när jag skulle komma och hälsa på. osv. Och helt plötsligt befinner jag mig på väg till ett slakteri med hästpasset! Jag får ångest när jag tänker på allt det som hände och jag ber om ursäkt att jag inte skriver om det utförligare! Jag ångrar mig så innerligt över mitt naiva handlande och jag kommer ALDRIG göra liknande misstag igen!

MEN! Hästen jag har nu är ju iofs ett lyckat resultat av ett "gratisförmedlande". Dock sökte jag inte häst just då utan ägaren ringde själv till mig och erbjöd hästen till mig efter att en av hennes anställda rekommenderat mig för henne. Jag svarade å allra ärligaste när hon kom med erbjudandet: "Jag har ätit gröt och blodpudding i en vecka, min ekonomi är inte vad den borde vara för att ett häst-köp skulle vara en bra idé." Men tydligen så hade jag fått en bra resumé. För en månad senare så stod det ett ungt fullblod i min box. Han är idag min på papper och för resten av livet! :heart
 
Sv: Försäljning av häst

Sedan det nu ar sondag (mitt i natten) vantar i alla fall jag pa rapport fran TS.
Jag tror utan att rakna, alla utom en eller tva har sagt rent ut, "inga pengar - ingen hast" men inga direkt kommentarer fran TS. Sa Hur har det gatt???
 
Sv: Försäljning av häst

Jag hoppas för TS skull att hon inte lånar ut sin häst på prov till denna damen. Det är lätt att vara blåögd och tro gott om allt folk men tyvärr, 9 av 10 av dom som lånat ut sina hästar på prov har fått hem sina hästar igen och då oftast i dåligt skick. Utsätt inte din häst för detta! Vill denna damen ha din häst, då säljer du hästen till henne. Du gör en gårdsbesiktning av hästen, köper ett försäljningskontrakt i närmsta hästaffär (eller skriver ett eget) och så får damen betala hästen till fullo.

Ett tips till alla, låna inte ut era hästar på prov! Erbjud hellre intressenterna att komma och provrida hästen så många gånger de vill istället. Bor de långt iväg får de göra en ordentlig provridning när de kommer, testa hästen i olika miljöer, bestämma sig för att köpa eller inte och ta med hästen hem. Som sagt, låna ut på prov är väldigt skumt.. folk är inte alltid så trevliga och kunniga som de utger sig för att vara.
 
Sv: Försäljning av häst

Saken är att det här är en riktig bra männsika hon har skickat massor med bilder och de håller på med ponnytrav så jag vet lite svagt vilka det är, men ja, som sagt .. hon vill inte betala fulla köpesumman då hon hämtar honom. Åh jag vet inte hur jag ska göra för jag har inte råd att ha kvar honom utan måste få honom såld men vill ju inte bara skicka iväg han vart som helst! Jag och hon ska pratas vid imorgon igen, hoppas vi funnit något bra sätt att lösa det på då!

Har du inte råd att ha kvar hästen nu lär du inte ha råd att få tillbaka en trasig häst som kanske kräver lång konvalescens om några månader. Så behöver det ju inte bli men det är en reell risk.

Jag har sålt häst på avbetalning men då har äganderätten på hästen övergått på köparen direkt (speciellt skrivit till detta i kontraktet) och så har vi gjort upp om en avbetalnigsplan, detta för att jag har känt köparen men samtidigt så tar jag heller risken att stå utan 15-20000 kr än att jag får tillbaka en häst som jag ska betala uppehälle för i x antal månader och som kanske är skadad.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäljning av häst

JAG BEHÖVER TIPS OCH HJÄLP!!

Jag ska sälja en av mina 2 hästar och en dam på ca 45 mil bort ringde och i stort sett "paxade" honom. Hon sa att de skulle komma upp med transport, provrida och så mest troligt ta med honom hem då samma dag. Hon har skickat bilder på boxen där han då skulle bo med texten "här ska han bo!"

Hur som helst, tillbaka till frågan:

Hon vill ta med honom hem till sig och det är en bra bit bort som sagt. Hon vill betala en handpenning och att jag ska fortsätta stå som ägare på honom. Sedan ska de ha honom "på prov" i 3 månader (hade hon tänkt sig) och efter de 3 månaderna så skulle hon betala hela köpesumman.

Jag är väldigt kluven då detta är första gången jag säljer häst själv, (tidigare har mina föräldrar haft hand om sådana saker.)

De verkar vara jättebra människor och han skulle få det jättebra där borta men det känns så konstigt.

Snälla berätta om ni har haft liknande köpekontrakt och hur har det slutat? Bra-dåligt?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Emma

NEEEEJ! Gör det inte!
Detta luktar bedrägeri lång väg!
Hon får lov att komma och provrida på plats, lämna handpenning om hon fortfarande är intresserad. Sedan avhämtas hästen mot hela köpesumman och hästen ställs över på nya ägaren och köpekontrakt undertecknas.

INGET ANNAT! Gå inte på dessa bedragare och hästhandlare. De kan vara hur trevliga som helst men de har alltid något i bagaget som är mindre vackert. Skydda dig mot dessa och lita ALDRIG på NÅGON.

Lycka till med försäljningen! :)
 
Sv: Försäljning av häst

KL

Jag tycker också att det luktar skumt... som andra redan sagt är det busenkelt att visa bilder och berätta om allt fantastiskt även om än det inte finns... Jag hade ställt mig ytterst tveksam... dock har jag själv fått förmånen att köpa på avbetalning... men då har ägarskapet kvarstått hos säljaren och jag har gjort upp en avbetalningsplan med exakta inbetalningsdagar och summa.... :D
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 038
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Görel
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 093
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 579
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp