Bukefalos 28 år!

Försäljning av häst

Sv: Försäljning av häst

Som sagt inga pengar = ingen häst! Lämna heller inte ut på prov, är de osäkra får de väl provrida flera gånger istället! Det rör sig inte om speciellt mycket pengar antar jag så har hon inte dessa så ska hon inte ha häst heller.

Du behöver inte vara orolig, det finns MASSOR av tänkbara köpare som vill besiktiga hästen, betala direkt och ändå ge den ett perfekt hem!
 
Sv: Försäljning av häst

Från en som har blivit blåst: Gör det INTE.

Jag sålde för många år sedan en häst på det sättet du beskriver. Köparen hade jättefina referenser och allt verkade väldigt bra.

Men jag fick tillbaka ett sönderridet vrak efter några månader och förlorade massor av pengar på den affären.

Inga pengar=Ingen häst.
Och vid öppet köp skall hästen besiktigas UA före avresan och före återlämnandet. Annars inga pengar tillbaka. Köparen står för frakten och besiktning vid återlämnandet.
 
Sv: Försäljning av häst

Skulle jag ens fundera på att sälja en häst på annat vis än att sälja och få betalt på en gång skulle jag nog tillämpa öppet köp som flera skrivit tidigare. Hela köpeskillingen skulle erläggas vid köp, hästen skulle veterinärbesiktas, fotas och filmas för att ha bevis på hur den såg ut vid säljtillfället. Skulle köparen sedan av någon anledning vilja utnyttja sitt öppet köp skulle en handpenning inte återbetalas, samt att hästen ska vara i samma skick som vid försäljningen och att säljaren skulle ombesörja transport tillbaka. Självklart skulle jag ha ett tydligt kontrakt skrivet så att det inte finns några frågetecken.
 
Sv: Försäljning av häst

Nu har jag ingen egen häst, men om jag hade det och skulle sälja den, tror jag nog att jag skulle backa lite om någon säger att dom ska ha hästen innan dom ens har träffat hästen och mig. Jag vill veta vem jag säljer till innan jag bestämmer mig. Och är man seriös som köpare vill man väl att hästen ska vara vet.besiktigad.
 
Sv: Försäljning av häst

Saken är att det här är en riktig bra männsika hon har skickat massor med bilder
Men det vet du ju inte,
jag själv blir misstänksam om det verkar för bra och angeläget.
Nej jag hade inte lämnat ut på prov.
Inga pengar-ingen häst.
Du har ju fått massor av bra svar.
 
Sv: Försäljning av häst

Jag hade en köpare som önskade samma upplägg och som reste lite drygt samma sträcka enkel resa för att titta på min häst. Vi bestämde att hon betalade hästen fullt och att om hon kände att hon inte fungerade ihop med hästen så skulle jag köpa tillbaka den till samma pris om hästen var i samma skick under en tremånadersperiod. Det kändes som en ok deal för mig som säljare, och funkade i och med att jag vid tillfället inte hade akut behov av att använda pengarna och att stallplatsen skulle finnas kvar. Samtidigt kände nog köparen viss trygghet i att kunna få tillbaka pengarna om hästen inte motsvarade förväntningarna. Jag valde även att köra upp hästen själv, för jag ville veta var hon skulle bo, och hade jag inte varit nöjd hade hon fått följa med hem igen.
Det här låter som ett bra alternativ,
det är det längsta jag hade sträckt mig.
 
Sv: Försäljning av häst

Du skriver att du måste få honom såld pga att du inte har råd att ha kvar honom. Men om du då lämnar ut honom på prov, dessutom bara till hälften betald - hur gör du då, ekonomiskt, om hon lämnar tillbaka honom efter säg två månader? Då har du garanterat hunnit säga upp stallplats och kanske använt pengarna till annat?

Nej, jag håller verkligen med alla andra i den här tråden - gör det inte! Det finns vettiga köpare, bättre att vänta en liten stund på en sådan.
Jag skulle aldrig aldrig aldrig lämna ut en häst på prov.
 
Sv: Försäljning av häst

Det är DIN häst, DU bestämmer! :idea: :grin:

Jag hade krävt:

Provridning, minst 1 gärna 2-3 ggr.
Vet besiktning. (att köparen vill göra en)
Sedan kontraktskrivning (fullbet) och så hade jag lämnat hästen själv så att jag såg vart den skulle vara alt att du kollar vart den ska bo innan dom hämtar.

Känns lite oansvarigt av dig att vilja skicka iväg hästen direkt, med bara en snabb provridning? Och köparen borde ju vilja vet besiktiga hästen?

Nej, känns skumt, låt han gå till någon annan!
 
Senast ändrad:
Sv: Försäljning av häst

På prov i 3 månader? Vad som helst kan ju hända på den tiden. Skulle jag aldrig gå med på.
 
Sv: Försäljning av häst

Det här låter som ett bra alternativ,
det är det längsta jag hade sträckt mig.

Jag tycker också att det låter som det bästa alternativet, om du nu är villig att sälja med öppet köp. Tre månader är kanske ändå för länge! En vecka, eller två eller tre, mot full betalning låter mer rimligt.

Glöm inte att skriva noggrant kontrakt och veterinärbesiktiga! :)
 
Sv: Försäljning av häst

Tycker absolut inte att du ska gå med på hennes förslag.

Förutom det att man inte ska lämna ifrån sig en häst som inte är betald och veterinärbesiktigad skulle jag aldrig sålt en häst utan ordentliga referenser på köparen.

Vill du ge köparen öppet köp skulle jag noggrannt skriva ner under vilka förutsättningar, d v s att köparen måste behandla hästen på rätt sätt och t ex inte försöka rida den första dagen som det skrivs om i en annan tråd.
 
Sv: Försäljning av häst

Jag har inget mer tips än: Gör det inte!

Vad jag däremot reagerar på är att folk verkar besvärade över att få hem en sönderriden häst. Jag själv hade varit ytterst lättad att hästen kommer tillbaka till mig istället för att stå kvar hos en människa som uppenbarligen inte är värd att kallas hästägare. Synd att hästen skulle behöva lida i flera månader, men det kunde ju blivit längre :O
 
Sv: Försäljning av häst

Säger som alla andra!
Dessutom hade jag nog blivit lite "grumpy" om någon kom och "bestämde" att si och så här ska köpet gå till och dessutom paxa! Hade jag haft häst och velat sälja, då hade köparen fått gå efter mina villkor och det hade vart JAG som bestämde om personen får köpa eller ej. Finns inget som heter "paxa" när det gäller djur... :mad:
 
Sv: Försäljning av häst

Där har du en poäng, jag hade nog tänkt likadant faktiskt. Men jag förstår de andra argumenten också... Därför det är så jä*la viktigt att vara noga när man väljer köpare! Även om man har bråttom att bli av med hästen, så länge man inte kan, mer eller mindre acceptera att hästen kan råka illa ut för att man ej kollat upp köparen, så måste man ta sig tid att kolla upp köpare. Sen kan det ju gå åt skogen ändå, fast att man varit sjukligt noga, men risken minskar ialf...

Mina föräldrar sålde min hund i alla hast till första bästa... Inget kontrakt skrivet och såld för en summa mycket lägre än vad hon var värd!
Hon lever inte alls under de omständigheter som jag hade velat... Och ingen vidare kontakt skedde efteråt, så jag vet bara vad de sa om hur hon skulle ha de, samt ett telefonsamtal dagen därpå om att hon hade det bra. Samvetet är inte gott här, inte alls :(
 
Sv: Försäljning av häst

du ha full betalning innan du lämnar ifrån dig hästen. Vill du vara snäll kan du istället ge henne en månad på öppet köp men inte längre tid än så.

Håller med! :bow:
Se till att hästen veterinärbesiktas innan avfärd, och likledes vid hemfärd, så att du har ett intyg på i vilket skick hästen är i!!!
 
Sv: Försäljning av häst

Svårt det där hur man ska göra,, jag hade själv helst velat ta på prov för att få en ärlig chans i min miljö hemma känna efter hur hästen är ,tanken är ju att man ska ha den i många år..
visst man kan provrida men det säger inte allt.
Och ja jag förstår fullt ut att man kan bli lurad,få hem en trasig häst om man lämnar på prov men även om många ( inkl jag själv) råkat ut för otrevliga saker när man lämnat på foder,prov ect så finns det faktiskt ärliga och kunninga människor som kan sköta och rida häst några månader utan att den är totalt trasig efter...

men kanske kan du begära hälften av köpesumman och låta dom ha den 1 månad?
Eller som flera tyckte, återköpsrätt inom en viss tid.

Lite intressant är faktiskt vad det är för typ av häst och vad ska köparen göra med den? Är hästen dyr?


Hur du än väljer att göra se till att INTE lämna den utan vetbes och ordentligt gilltigt avtal !
 
Sv: Försäljning av häst

De jag köpte min häst av hade blivit "blåsta" dom hade haft hästen i 3 månader, använt den men skicka hem den skadad.

Men samtidigt ville ju både de och jag att han skulle trivas hos mig osv.

Vi kom överens om EN VECKA!
på denna tid hann jag testa att släppa ihop honommed de andra, träning frånmarken, dressyr, hoppning, uteritt ensam, uteritt med andra.

att jag var fäst vid hästen märkte jag redan på provridningen.

Nu bodde vi inte så långt från varandra så de följde med när vi hämtade, och de kom och hälsa på efter en vecka och fick resten av pengarna (betalde nog bara handpenning med tror vi skrev kontrakt redan när vi hämtade)

Så jag håller med de andra, jag skulel nog inte skicka hästen så lågt under så lång period.

säg att hon får betala allt, (eller 50% kanske..) och max en månad. (som sagt en vecka räckte för mig att kolla hur trafiksäker och stabil han var för ändamålet)
 
Sv: Försäljning av häst

Jag håller med de flesta andra i denna tråd om att det låter som ett riktigt dåligt upplägg. Dock vill jag dela med mig av hur jag gjorde när jag köpte min märr eftersom det också är en affär till säljarens nackdel.
Var och tittade på henne 2 ggr (hade då ganska så långt att åka ändå) med någon månads mellanrum.
Jag betalade handpenning och skrev kontrakt 4 mån innan jag hämtade hem henne pga att hennes föl skulle avvänjas.
Hämtade sedan hem henne och betalade resten av pengarna för henne först efter att jag hade haft henne hemma i nästan en månad. Pga att jag helt enkelt inte hade pengarna just när jag hämtade henne.

Detta är ett riskabelt sätt att sälja en häst för säljaren - å andra sidan fungerade det finfint för oss. Jag skulle även som säljare kunnat gå med på ett liknande upplägg. Men då var detta en ganska långdragen affär eftersom damen stod med föl.
På så kort varsel som det gäller med din häst skulle jag aldrig gå med på någon prövotid. Alternativt öppet köp, som flera föreslagit innan - men inte prövotid utan betalning.
 
Sv: Försäljning av häst

kl

Jag köpte min vallack en bra bit ifrån, åkte dit, skrev kontrakt att halva summan betalades på plats och resten efter 1 mån. Ville se att kemin stämde o att vet besikt gick ua hemma. Alla nöjda och glada, vi skrev alltså ett bra kontrakt och ja..visst äger jag hästen ännu. 4 år har gått..:)
 
Sv: Försäljning av häst

SLÄPP INTE IVÄG HÄSTEN UTAN FULL BETALNING!!!
Läs gärna mitt inlägg här!
Jag har haft otroliga problem!

Om det är seriösa människor så har dem pengarna och skall lägga ut dessa direkt innan dem tar hästen från gården!
Du ska skriva ett riktigt kontrakt som går att köpa på Granngården el i en vanlig ridbutik!

Där ska du inte avtala om fodertid el prövotid då ALL risk ligger på dig!
Du ska skriva in om öppet köp isf om du nu vill låta dem prova ponnyn!
Då ligger risken på köparna!

Så att om något händer under tiden, hästen blir skadad el liknande så har du rätt att behålla pengarna för risken ligger hos köparna då och då kan dem inte lämna tillbaka den!

Jag tycker det är vanskligt att så kunniga folk, som du sägera tt dem är, dem sysslar med trav, så ska dem inte behöva ha 3 månader på sig för att känna in sig!

Max 1 månad!
Hon försöker annars lura dig och det går så snabbt att förstöra en ponny/häst, det kan ta ett ridpass tom!

Avråder starkt mot att låna ut hästen men vill du göra det så gå tillväga på detta sätt!
Alla pengar ska in på ditt konto men öppet köp kan gälla, givetvis skall hästen vara i samma skick som den var i när den lämnade dig, annars kan inte köpet återgå!
MKT VIKTIGT att du skriver in detta!

Återigen, människorr kan låta så seriösa och kunniga, att du fått bilder spelar ingen roll, inte ens om det är kända namn!
Nåt kan gå fel och är du så snäll och seriös och vill låna ut din ponny som är en oerhört stor risk så ska du värna om dig själv så du inte står där en dag och får tillbaka en trasig häst efter 3 månader och får ingen kompensation!

Läs gärna mitt inlägg om hur det gick till när jag sålde min häst!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 039
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Görel
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 094
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 583
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp