Bukefalos 28 år!

Försäljning av häst

T

Tornardo

JAG BEHÖVER TIPS OCH HJÄLP!!

Jag ska sälja en av mina 2 hästar och en dam på ca 45 mil bort ringde och i stort sett "paxade" honom. Hon sa att de skulle komma upp med transport, provrida och så mest troligt ta med honom hem då samma dag. Hon har skickat bilder på boxen där han då skulle bo med texten "här ska han bo!"

Hur som helst, tillbaka till frågan:

Hon vill ta med honom hem till sig och det är en bra bit bort som sagt. Hon vill betala en handpenning och att jag ska fortsätta stå som ägare på honom. Sedan ska de ha honom "på prov" i 3 månader (hade hon tänkt sig) och efter de 3 månaderna så skulle hon betala hela köpesumman.

Jag är väldigt kluven då detta är första gången jag säljer häst själv, (tidigare har mina föräldrar haft hand om sådana saker.)

De verkar vara jättebra människor och han skulle få det jättebra där borta men det känns så konstigt.

Snälla berätta om ni har haft liknande köpekontrakt och hur har det slutat? Bra-dåligt?

Tacksam för hjälp!

Mvh
Emma
 
Sv: Försäljning av häst

Jag avråder å det bestämdaste för att låna ut på prov! Har gjort det ett par gånger och bägge gångerna har hästen kommit hem som ett vrak. ALDRIG MER!
 
Sv: Försäljning av häst

hade köparen betalat hela köpesumman och fullgjort affären hade det varit ok i mina ögon. Men inte ha på prov i tre månader.

har du otur blir du blåst och får en trasig häst hemskickad i slutändan.
 
Sv: Försäljning av häst

Svar : dåligt , lämna inte ut på prov ..dem kan rida sönder din häst , vanvårda , misshandla , du känner inte dessa människor.
Har man provridit , vetrinärbesiktning med mm ok - varför köper dem inte ..inga pengar?? människor med tomma plånböcker kan också vara farliga i hästsammanhang , kostar att ha häst , vårda , fodra mm. Vill dem köpa din häst begär hela köpeskillingen , skriv fullständigt köpekontrakt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försäljning av häst

Har aldrig haft det själv men kan utan vidare säga att det är ett dåligt mycket dåligt alternativ. Det är alltid stora risker att lämna ut hästar på prov och väldigt svårt att skriva avtal som gör att man inte råkar illa ut ändå.
Mitt råd är att antingen köper hon hästen fullt ut d v s betalar innan den lämnar dig eller så får någon annan köpa den. Kan inte köparen med säkerhet säga att hon vill ha hästen utan vill testa i tre månader innan så finns ingen garanti för att hon ens kommer att köpa den till sist. Är det istället så att hon inte har pengar att betala den nu, så får antingen låna på banken eller vänta med att köpa tills hon kan det. För din del finns ju ingen garanti för att hon i sådana fall ens har råd att hålla hästen på ett bra sätt under de tre prov månaderna. Eller för den delen ersätta dig om han går "sönder" under den här tiden och sedan lämnas tillbaka.
 
Sv: Försäljning av häst

Jag hade aldrig lämnat ut på prov på så lång tid och ABSOLUT INTE utan att hästen redan var fullt betald.

Ska hästen lämnas på prov så ska den dels vara betald, sen ska det skrivas in i kontraktet tydligt att om hästen ska lämnas tillbaka ska den lämnas i samma skick som den köptes i. Annars ska de inte få lämna tillbaka den, då skyddar du dig själv mot att få hem en trasig häst och du vet att du har dina pengar.
 
Sv: Försäljning av häst

Gör inte detta, se råden. Det kan absolut bli fel.
 
Sv: Försäljning av häst

Jag hade en köpare som önskade samma upplägg och som reste lite drygt samma sträcka enkel resa för att titta på min häst. Vi bestämde att hon betalade hästen fullt och att om hon kände att hon inte fungerade ihop med hästen så skulle jag köpa tillbaka den till samma pris om hästen var i samma skick under en tremånadersperiod. Det kändes som en ok deal för mig som säljare, och funkade i och med att jag vid tillfället inte hade akut behov av att använda pengarna och att stallplatsen skulle finnas kvar. Samtidigt kände nog köparen viss trygghet i att kunna få tillbaka pengarna om hästen inte motsvarade förväntningarna. Jag valde även att köra upp hästen själv, för jag ville veta var hon skulle bo, och hade jag inte varit nöjd hade hon fått följa med hem igen.
 
Sv: Försäljning av häst

Tack för fina svar! Känner mig förstfarande lite kluven i hur jag ska göra. Satt och tänkte att kanske kunde hon betala 50 % av köpesumman då hon hämtar honom och sedan ha 1-2 månader ungefär på sig att bestämma sig för köp och då betala de resterande 50 %. Vad tror ni?
 
Sv: Försäljning av häst

Om du överhuvudtaget ska göra affär med henne ska du ha full betalning innan du lämnar ifrån dig hästen. Vill du vara snäll kan du istället ge henne en månad på öppet köp men inte längre tid än så.
Risken är alldeles för stor att du blir stående utan både häst och betalning i bästa fall. I värsta fall att du får tillbaka en häst som inte går att sälja igen utan har råkat ut för en ordentlig värdeminskning.

Det enda förmildrande som skulle kunna göra att man delar upp betalningen är om det är en extremt dyr häst så att det t ex kan behövas säljas fonder eller värdepapper för att få ihop hela summan. Annars finns ingen som helst anledning till att låta någon dela upp betalningen. Bättre för dig som säljare om köpare i så fall löser det med lån hos någon annan, antingen en släkting eller bank. Då ska inte fungera som låneinstitut åt någon som kan få lån på andra ställen.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäljning av häst

Nej, inga pengar - ingen häst!
Titta i andra försäljningstrådar här på Buke, i 9 fall av 10 blir säljarna blåsta på pengarna om man gör sådana upplägg.
 
Sv: Försäljning av häst

Håller med Masse. Öppet köp - möjligen. Full köpeskilling, genomfört köp. Om hon sedan vill återlämna hästen ska den gå UA genom besiktning hos samma veterinär som när den lämnades ut. Alla kostnader runt ett eventuellt återlämnande står köparen för.

Men jag hade hoppat av helt, det luktar skumt.
 
Sv: Försäljning av häst

Saken är att det här är en riktig bra männsika hon har skickat massor med bilder och de håller på med ponnytrav så jag vet lite svagt vilka det är, men ja, som sagt .. hon vill inte betala fulla köpesumman då hon hämtar honom. Åh jag vet inte hur jag ska göra för jag har inte råd att ha kvar honom utan måste få honom såld men vill ju inte bara skicka iväg han vart som helst! Jag och hon ska pratas vid imorgon igen, hoppas vi funnit något bra sätt att lösa det på då!
 
Sv: Försäljning av häst

Till TS.
Vet inte vad det ar som far dig att inte lasa vad andra har skrivit Spelar ingen roll om det ar hans majestat som vill kopa hasten, och det hade ju varit andra som varit intresserade ocksa?

Inga pengar - ingen hast. Oppet kop visst inskrivet i kontrakt med vetbesiktning etc.

Om personen i fraga ar valkand, tja spelar ingen roll. Man vet inte vad som hander i folks stall. Om hon vill dela pa betalningen, sag hasten stannar hos dig och hon betalar for hans foder eller stall (om du ar uppstallad) under tiden som hon betalar av hasten. Om hon verkligen vill ha den, ar det vart till henne.


Men igen, delbetalning - ingen hast.

Bast ar att ga till advokat och fa kopekontrakt uppdraget, eller ngn som kan dessa saker. BLi bara inte lurad... Lycka till
 
Senast ändrad:
Sv: Försäljning av häst

ALDRIG.

Låter utifrån det du skriver som om hästen inte ens ska vet. besiktigas så du har inte ens ett papper som visar hästens skick i när du skickade iväg den. Dom kan rida sönder den och sen lämna tillbaks den och du står där med en trasig häst och inget att komma med.

Om du går med på detta har dom ALLA kort i sin hand, och du har inga. Varför skulle du vilja ha det så?
 
Sv: Försäljning av häst

Om denna ev köpare är en seriös hästmänniska så borde hon ju respektera dig som säljare. Tycker det mest verkar vara på hennes villkor, ska hästen sen tränas för att användas inom trav så vet väl hon att det är en chansning man får ta om det blir en häst som man kan satsa på? Tycker du ska lyssna på alla som skrivit här och varnat dig och känns det inte bra i magen så ska du följa den känslan tror jag. Visst vill man att hästen ska få det bra men hur löser du det efter dessa månader om hon hittar en annan häst som hon kör samma köpemetod med och vill lämna tillbaka din häst?

Det dyker säkert upp mer spekulanter som är villiga att just betala det hästen kostar utan en massa tjaffsande om provtid hit och dit.
 
Sv: Försäljning av häst

till TS:

Inte for att det ar min busines men hur mkt saljer du hasten for? och vad for slags hast etc??

Jag fragar for det var en trad inte sa lange sedan dar en tjej salde VALDIGT billigt och hasten var skadad (sort of) men var sedan vidaresald inom veckan.. Tja det var inte vackert, med mkt slangt fram och tillbaka. Darfor inte veta var du bor, var jag intresserad om det var en potential upprepning av sorts..

Du behover inte svara, men skulle vara intressant.
 
Sv: Försäljning av häst

Absolut inte!
Som många andra har sagt så ska köparen betala innan de hämtar hästen!
Öppet köp kan man komma överens om ändå om man vill, men det är inget som jag någonsin skulle göra. Riskabelt.
Om det nu är så att du verkligen måste bli av med hästen så är detta ett mycket dåligt upplägg för dig. Du riskerar att närsomhelst få tillbaka hästen, och vem vet i vilket skick.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 038
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 039
Senast: Görel
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 093
Senast: Blyger
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 579
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp