Funderar på att bli vegan

Där sa du något!
Hur gör man för att äta god vegansk mat ute?? Det mesta jag har hittat så är det typ halvfabrikat eller en sallad :rofl: Det blir så ovärt att gå ut och äta när man har dubbelt så god mat hemma :o
Jag bor i Göteborg, finns överallt. Men indiskt och ramen med tofu är ständigt återkommande. Finns veganskt överallt här utan att det är halvfabrikat. Bönburgare, pokebowl osv..
 
Om du använder facebook så är mitt tips att gå med i ett par vegangrupper där. Finns en som heter "va är det veganskt?" Som tipsar om veganprodukter, och finns säkert nån lokal grupp där du bor där det kan tipsas om vilka affärer och restauranger som har bra utbud. Och så finns det matlagningsgrupper såklart.
 
Jag bor i Göteborg, finns överallt. Men indiskt och ramen med tofu är ständigt återkommande. Finns veganskt överallt här utan att det är halvfabrikat. Bönburgare, pokebowl osv..
Tofu är ju verkligen inte min grejj. Inte indiskt heller XD


Det blir spännande detta! Jag har tidigare gjort så att jag har ätit precis vad jag vill när jag går ut. Ofta har det då blivit oxfilé. Men gör jag detta för mitt välmående främst så känns det knepigt att göra så sedan... Vi får väl se vad jag landar i.
 
Tofu är ju verkligen inte min grejj. Inte indiskt heller XD


Det blir spännande detta! Jag har tidigare gjort så att jag har ätit precis vad jag vill när jag går ut. Ofta har det då blivit oxfilé. Men gör jag detta för mitt välmående främst så känns det knepigt att göra så sedan... Vi får väl se vad jag landar i.

Vad i den mat du äter nu är det du tror inte är bra för dig som löses med veganskt? Jag undrar ärligt pga flera nära gör lika resa med samma motivation. De kan inte förklara mer än veganskt är nyttigare vilket jag inte förstår (ännu).

Lägger till som tips! Kika på tempeh osv svenskt ursprung, finns på bla gula ärtor. Har för mig de är eko. Dessa ska vara jättegoda om man har svårt för tofu. Har inte provat själv pga att jag inte hittat ännu men letar! Det är ganska nytt.

Koka bönor osv i slow cooker så har du perfekt kokta till kvällen utan blötläggning och annat!
 
Vad i den mat du äter nu är det du tror inte är bra för dig som löses med veganskt? Jag undrar ärligt pga flera nära gör lika resa med samma motivation. De kan inte förklara mer än veganskt är nyttigare vilket jag inte förstår (ännu).

Min kille såg en dokumentär på Netflix (kan det ha varit The Game Changers?) där forskare kommit fram till att vegansk kost skulle vara mycket bättre, de kanske har sett den?
 
Där sa du något!
Hur gör man för att äta god vegansk mat ute?? Det mesta jag har hittat så är det typ halvfabrikat eller en sallad :rofl: Det blir så ovärt att gå ut och äta när man har dubbelt så god mat hemma :o

Det kommer mer och mer, i storstäderna finns det massor. Även pizzeriorna brukar ha vegan.

Men smart är att dubbelkolla tilltänkt restaurang hemma först, eller söka reda på rena veganställen och börja hänga där istället. :D
 
Kan varmt rekommendera att göra chiapudding på kokosmjölk:d bara blanda i 4msk till en burk kokosmjölk, ställ i kylen över natten, klart!

Jättegott med frusna björnbär och lite vaniljpulver i, eller Oatley vaniljgurt!
En sån låda räcker till fyra frukostar, superenkel!
 
Vad är det i filmen som du menar inte stämmer? Och har du källa på det?
Jag har inte sett filmen, men jag har läst i recensionerna att en av de största lögnerna i filmen är den om gladiatorerna. De åt mycket kolhydrater, inte för att bli starka och kunna fightas bättre, utan för att bli feta. För underhudsfett gav köttigare sår vilket var mer underhållande för publiken.

Googlar du hittar du säkerligen massor. Det mesta är på engelska, men det finns en del på svenska också.
 
Vill inte kapa tråden, men vegansk är tyvärr inte nyttigare, än väl avvägd blandkost, eller vegetarisk, alltså sådan kost som följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Och det finns ingen som helst garanti att man skulle bli "piggare".

Vissa individer kan må bättre av vegansk kost, andra kan må sämre. Precis som med alla sorters dieter.

En och annan tvingas dessutom sluta med vegansk kost, eftersom det för vissa kan vara svårt att hålla bra blodvärden. Förutom B12, så finns det en del andra ämnen som är svåra att få tillräckligt av utan tillskott, och även ibland med tillskott.
Detta gäller främst kvinnor i fertil ålder, som bl.a. kan ha svårt att få i sig tillräckligt med järn. Det är en annan sorts järn i vegetabilier än i animalier, där upptaget är svårt för människor, även om näringsämnet i sig innehåller järn.

Den som äter "dålig kost", alltså håller sig en bit ifrån livsmedelsverkets rekommendationer, kommer antagligen att "känna sig piggare", så snart vederbörande förändrar sina kostvanor till det bättre.
Oavsett om det är till en genomtänkt blandkost, till välbalanserad ovo-lakto vegetariskt, eller välgenomtänkt veganskt.

Det finns en stor matindustri, som ser en marknad att exploatera i en vegan-trend.

Det ÄR meckigare att göra egen havremjölk, än att köpa färdiggjord. Det är meckigare att göra egen hummus, egna rödbetsbiffar o.s.v. än det är att köpa industrins färdiggjorda havremjölk, än att blötlägga, koka, och sedan tillreda baljväxterna.

Några orkar hålla på med mecket, andra köper färdigprodukterna.
 
Vill inte kapa tråden, men vegansk är tyvärr inte nyttigare, än väl avvägd blandkost, eller vegetarisk, alltså sådan kost som följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Och det finns ingen som helst garanti att man skulle bli "piggare".

Vissa individer kan må bättre av vegansk kost, andra kan må sämre. Precis som med alla sorters dieter.

En och annan tvingas dessutom sluta med vegansk kost, eftersom det för vissa kan vara svårt att hålla bra blodvärden. Förutom B12, så finns det en del andra ämnen som är svåra att få tillräckligt av utan tillskott, och även ibland med tillskott.
Detta gäller främst kvinnor i fertil ålder, som bl.a. kan ha svårt att få i sig tillräckligt med järn. Det är en annan sorts järn i vegetabilier än i animalier, där upptaget är svårt för människor, även om näringsämnet i sig innehåller järn.

Den som äter "dålig kost", alltså håller sig en bit ifrån livsmedelsverkets rekommendationer, kommer antagligen att "känna sig piggare", så snart vederbörande förändrar sina kostvanor till det bättre.
Oavsett om det är till en genomtänkt blandkost, till välbalanserad ovo-lakto vegetariskt, eller välgenomtänkt veganskt.

Det finns en stor matindustri, som ser en marknad att exploatera i en vegan-trend.

Det ÄR meckigare att göra egen havremjölk, än att köpa färdiggjord. Det är meckigare att göra egen hummus, egna rödbetsbiffar o.s.v. än det är att köpa industrins färdiggjorda havremjölk, än att blötlägga, koka, och sedan tillreda baljväxterna.

Några orkar hålla på med mecket, andra köper färdigprodukterna.
Det är meckigare att ha en egen ko än att köpa på paket. Det är meckigare att ha en egen kö, slakta den och göra biffar av den än att köpa färdiga. Det är också meckigare att ha egna höns för att få ägg än att köpa I affären.

Några orkar med mycket, medan andra köper färdigt.

Det finns en stor matindustri som ser en marknad i att exploatera djur för att tillfredsställa köttätare.
 
Vill inte kapa tråden, men vegansk är tyvärr inte nyttigare, än väl avvägd blandkost, eller vegetarisk, alltså sådan kost som följer livsmedelsverkets rekommendationer.

Och det finns ingen som helst garanti att man skulle bli "piggare".

Vissa individer kan må bättre av vegansk kost, andra kan må sämre. Precis som med alla sorters dieter.

En och annan tvingas dessutom sluta med vegansk kost, eftersom det för vissa kan vara svårt att hålla bra blodvärden. Förutom B12, så finns det en del andra ämnen som är svåra att få tillräckligt av utan tillskott, och även ibland med tillskott.
Detta gäller främst kvinnor i fertil ålder, som bl.a. kan ha svårt att få i sig tillräckligt med järn. Det är en annan sorts järn i vegetabilier än i animalier, där upptaget är svårt för människor, även om näringsämnet i sig innehåller järn.

Den som äter "dålig kost", alltså håller sig en bit ifrån livsmedelsverkets rekommendationer, kommer antagligen att "känna sig piggare", så snart vederbörande förändrar sina kostvanor till det bättre.
Oavsett om det är till en genomtänkt blandkost, till välbalanserad ovo-lakto vegetariskt, eller välgenomtänkt veganskt.

Det finns en stor matindustri, som ser en marknad att exploatera i en vegan-trend.

Det ÄR meckigare att göra egen havremjölk, än att köpa färdiggjord. Det är meckigare att göra egen hummus, egna rödbetsbiffar o.s.v. än det är att köpa industrins färdiggjorda havremjölk, än att blötlägga, koka, och sedan tillreda baljväxterna.

Några orkar hålla på med mecket, andra köper färdigprodukterna.
Jag hade stora problem med mitt blodvärde. Tills jag blev vegetarian. Efter det så har jag aldrig legat i närheten av undre referens. Och då har jag verkligen inte fokuserat på att äta saker med mkt järn i.
 
Man kan ju börja här och sen gräva vidare om man själv vill:

https://traningslara.se/recension-av-och-asikter-om-filmen-the-game-changers/

Det är en salig blandning av överdrifter, anekdoter och saker som helt saknar belägg. Sen finns det så klart fördelar (och nackdelar) med vegansk diet men det är bara inte så perfekt och magiskt som filmen vill ge sken av.
Jag tänkte mig då vetenskapliga belägg. Den länken ids jag nog inte ens att öppna om jag inte är väldigt uttråkad.
 
Jag hade stora problem med mitt blodvärde. Tills jag blev vegetarian. Efter det så har jag aldrig legat i närheten av undre referens. Och då har jag verkligen inte fokuserat på att äta saker med mkt järn i.

Och jag som gärna vill äta vegetariskt blir sjuk av det, pga att jag får ännu sämre blodvärde.
 
Man kan ju börja här och sen gräva vidare om man själv vill:

https://traningslara.se/recension-av-och-asikter-om-filmen-the-game-changers/

Det är en salig blandning av överdrifter, anekdoter och saker som helt saknar belägg. Sen finns det så klart fördelar (och nackdelar) med vegansk diet men det är bara inte så perfekt och magiskt som filmen vill ge sken av.

Det går också att hävda att Gudiol gör en ohederlig uträkning när han tar upp proteinbehov. Han utgår ifrån hur mycket protein medelsvensson trycker i sig snarare än vad vi behöver (och vi äter väl över grundbehovet). Han får det att låta som att 17 E% protein är lågt medan Livsmedelsverkets rekommendation för medelsvensson ligger på 10-20 E%.

Ingen är absolut objektiv, inte heller Gudiol.
 
Det är meckigare att ha en egen ko än att köpa på paket. Det är meckigare att ha en egen kö, slakta den och göra biffar av den än att köpa färdiga. Det är också meckigare att ha egna höns för att få ägg än att köpa I affären.

Några orkar med mycket, medan andra köper färdigt.

Det finns en stor matindustri som ser en marknad i att exploatera djur för att tillfredsställa köttätare.
Fast den jämförelsen du gör borde i så fall innebära att den växtbaserade kosten odlas själv, skördas och sen tillagas. Det är stor skillnad på att köpa en köttbit som man tillagar en maträtt av eller ett helfabrikat. Samma skillnad som att köpa bönor eller ett helfabrikat av bönor.
 

Liknande trådar

Samhälle Var snäll och beskriv djurindustrin tack? Har du besökt en djurindustri? Vilken då? Hur ser sådan ut? Vill du stödja nedhuggen...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 795
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 042
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag är peppad på att utmana mig själv och mina vardagliga vanor så tänker att jag ska lyfta nivån för mig själv under 2020 :) Hoppas att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 891
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp