Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör boogie, lagligt, med B-körkort. Får lasta en häst på 750 kg. (eller 850)
Så man kan köra lagligt med boogie på b-körkort.


(Skriver man boogie eller boggie?)
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Men då mitt släp är nertypat en gång i tiden så är jag inte orolig över hur transporten skulle klara vikten. Är alltid mkt noga med att ha bra däck, rätt däck för årstiden osv!

Vet du att de inte bytte till "sämre" däck eller bromsar för att få släpet registrerat med en lägre totalvikt?
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Japp det vet jag. jag är 2 a ägaren på släpet och allt är original :laugh:

Min transport är boggie med, missade visst det.
däremot fick jag typa upp min bil för att få köra den.

Jag funderar på att ta E-kort och köpa en V70 istället (har 740 nu) men problemet blir då att det bara är jag i hela familjen som får köra ekipaget då, och ska jag tävla och rida 8 mil så vill jag inte både köra dit och köra hem, mest för säkerhetsskull, så sambon måste iaf vara med o ta det i så fall...

gränsen skulle ju höjas från 3,5 ton till 4,25 är det ju på tal om, så jag tror jag väntar på det innan jag köper ny bil...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det måste vara en rejäl myt...

Hästen väger ju vad den väger, man kan inte gå efter några schablonvikter! :crazy:

Möjligen att polisen har det som något slags riktmått när de stoppar ekipage, för att även hästovana poliser ska ha ett hum om de ska gå vidare med mer exakt vägning eller inte?

Okej. Ja jag vet faktiskt inte varitfrån jag fått det. Har aldrig läst det någonstans men har väl tydligen härt det för massa år sedan.

jag själv blev lite småirriterad nu när jag kollade vikten på den transporten som jag i framtiden vill köpa (Thule Safir). Den hade en totalvikt på 1500 kg och våran bil får endast dra 1450 på B-körkort (med BE kan jag köra 1600kg)
Kan man typa ner en transport 50 kg utan att göra den sämre?
Iofs blir ju detta en morot till att skaffa BE :p

Och bara för att dubbelkolla lite extra på buke, en bil som får dra 1450 på b-körkort får väl dra en transport med totalvikten 1230?
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Men seriöst? har ni inte körkort? I teorin ingår det att man ska kunna detta.

svaret på din fråga är ja!

Jag gjorde ju så att jag typade upp bilen istället, aslätt, vi la i lite blyplattor har jag för mig, men båda kostar typ lika mkt, så är det bara du som ska köra släpet skulle jag ta E kort!

Jag såg en jag ville ha :d bara 2700 i totalvikt :angel:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har också tillhört de som fuskat och fick betala för det (blev stoppad med personbil+tungt boggiesläp men utan BE-kort). Jag hade tur men tror att risken för att bli av med körkortet är rätt stor då det trots allt handlar om olovlig körning om man kör utan rätt behörighet. Att köra med överlast kan kosta mindre i böter men ge större konsekvenser vid tex halka eller en krock.
Har numer ett BE-kort.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Och bara för att dubbelkolla lite extra på buke, en bil som får dra 1450 på b-körkort får väl dra en transport med totalvikten 1230?

Ja, det går bra.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har också tillhört de som fuskat och fick betala för det (blev stoppad med personbil+tungt boggiesläp men utan BE-kort). Jag hade tur men tror att risken för att bli av med körkortet är rätt stor då det trots allt handlar om olovlig körning om man kör utan rätt behörighet. Att köra med överlast kan kosta mindre i böter men ge större konsekvenser vid tex halka eller en krock.
Har numer ett BE-kort.

Jag tror inte att många tänker på att det är i princip samma olovliga körning som att t.ex. köra bil helt utan körkort eller att köra lastbil utan C-kort.

Man framför ett ekipage som man inte har utbildning och behörighet för, helt enkelt.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Men seriöst? har ni inte körkort? I teorin ingår det att man ska kunna detta.

svaret på din fråga är ja!

Jag gjorde ju så att jag typade upp bilen istället, aslätt, vi la i lite blyplattor har jag för mig, men båda kostar typ lika mkt, så är det bara du som ska köra släpet skulle jag ta E kort!

Jag såg en jag ville ha :d bara 2700 i totalvikt :angel:

Oj förlåt att man frågar då. Iofs var frågen väldigt självklar när jag läste den igen :p
En bekant till mig blev stoppad och fick lämna sitt släpp vid vägen, inget jag skulle vilja vara med om så bättre att fråga en gång för mkt :p Teorin klarade jag alldeles utmärkt när jag tog körkort.

Egentligen kör alla i familjen släpp och transporten är ju vädlgit bra att ha till även andra saker, så det är ju egentligen lite dumt om bara jag kan köra.
Iofs så ska vi få en ny bil nästa år, så då kanske man kan hitta en som får dra 50 kg till på B.
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

tyvärr är det nog så att en hel del kör olagligt,men långt ifrån alla.

Dock tycker jag att polisen hade väldigt dålig attityd. tycker absolut inte att man ska ha attityden att den man stoppar redan gjort fel. de ska egentligen ha inställningen att allt står rätt till men att kolla för säkerhets skull.
att du dessutom har en skadad häst i transporten tycker jag dom kan vara lite mänskliga och skynda på.
"nöd går före lag" finns det ett litet ordspråk som heter inom polisen, detta innebär precis vad det låter men det är upp till polisen att avgöra..
jag hade varit mkt upprörd om polisen hade denna attityd.

jag har blivit stoppad med släp av såväl griniga poliser som trevliga. de trevliga bad att få se på körkortet tackade för sig och jag fick köra vidare.
den något otrevliga polisen stötte jag på på en bensin mack.
jag hade stannat för att tanka och han stod parkerad där.
jag körde mitt stora släp och en stor pickup...helt lagligt inom viktklasserna då jag har BE kort.
denna polis kommer fram till mig och frågar "jaha har du körkort för det där ekipaget?" (som att han tog förgivet att jag inte hade det).
"ja" svarade jag... då han sedan fått sett på körkortet och kollat vikter osv fick jag ett kort svar "ja det var ju tur att jag slapp göra massa pappers arbeten" och sedan körde han iväg..
jag fick kännslan av att blev bitter NÄR jag körde lagligt...
han var inte beredd på att en ung tjej hade koll på reglerna..

så jag förstår att dom kollar men en tråkig attityd gör mig tokig..förstår inte meningen med det.

tacka vet jag poliser som gör sitt jobb men är trevliga utan förutfattande meningar.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

hejsan

jag efterlyser tydligare regler så folk fattar och så att polisen snabbt kan se vad som gäller för det släpet, samma sak hände min kompis, men hon hade precis fått reda på att hennes tävlingshäst fick avlivas.. blev stoppad av en sur polis som sket totalt över att personen i fråga satt och grät... han skulle grundligt gå igenom hennes papper mm.. det skulle gå snabbare om det va super tydligt vad som gäller.. Jag har ett enaxlat släp och det va skit svårt att hitta en bil som passade till min häst och mitt släp.. jag vet inte om det är jag som är dum i huvet men jag tycker att det är en djungel...
enxalat hit boogie dit, nervägt kors och tvärs...:cool:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

haha det är lugnt, men man undrar ju liksom när var och varannan frågar här på buke, siffrorna kan ju inte bli enklare liksom!

Totalvikten på bilen får aldrig vara mindre än släpets totalvikt. Och om man adderar de 2 vikterna så får det inte bli mer än 3,5 ton, Vad är det som är så svårt liksom?



Men jag har faktiskt mött trevliga poliser! Vårat avgassystem trillade i princip bort mitt under färden till en klinik 5 timmar hemifrån, så den lät apa verkligen! Till råge på allt så hade vårat bromsljus slutat att funka. De ville att vi skulle ta ut hästen för att väga släpet, men på det svarade morsan bara, då tar du ansvaret för den hästen! (stor väg och den hästen var inte trafiksäker)

det hela slutade med att han bara påpekade felen, och släppte iväg oss.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är enkelt, bara man tar reda på vad man måste veta, sas.

Och alla vikter och liknande står ju i klartext i bilens och släpets registreringspapper. Numera står det ju t.o.m. i bilens papper vilken maximala totalvikt släpet får ha när föraren "bara" har B-kort, förr var man tvungen att veta den regeln i huvudet. Kan det bli enklare, liksom? ;)
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Det är nog inte i någon annan "branch" som det trixas och donas så mycket på marginalerna med släpvagnsvikter som i hästbranchen, så jag förstår att polisen vill kolla.
Trixas och donas? Vad menar du med det?

Att hästsläpen skulle vara värre stämmer inte enligt min kompis som är trafikpolis som "väger fordon". Allmänt struntar man i (okunnig om ) viktreglerna när det gäller släp över 750kg. (Även med dem då man ofta lastar för tungt som vanlig husare. Oj är jorden sååå tung). Det gäller såväl hästsläp, bilsläp som vanligt släp och traktor och lastbil. Listan är lång.
Och det är inte alltid så enkelt att läsa ur hur mkt man får dra med b-kort. Alla reg.bevis är inte lika enkla...

Sura poliser finns överallt... :p

Sen att poliserna som stoppat mej aldrig har brytt sej om lasten inuti utan endast om bilen får dra släpet + att vajern är ok, gör ju att många tror att det är ok att köra med vilka kg last som helst. Polisen kollar ju ändå bara vissa saker.

Själv kör jag med överlast någon gång då och då. :o Försöker dock köra lagligt och gör det oftast då vi har tung hästlastbil. :idea:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Vi körde lagligt, nästan alltid i alla fall. Kan hända att ena hästen vägde lite mer än man trodde, så det blev några kilos övervikt. Däremot håller ju släpet för det, då det är nertypat sen många år tillbaka för att kunna köras med vår(a) bil(ar) på B kort.

Jag känner dock flertalet som kör BE-ekipage på B-kort, men det har aldrig handlat om att släpet inte tål hästvikten eller att släpet varit tyngre än bilen/bilen inte får dra släpet, utan att man har en förstor bil och släp till det körkort man har.


Sen vad jag tycker om hela BE-korts grejen är väl en annan historia eftersom jag känner flera som har kortet som är bland de sämsta släpförare jag vet!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Totalvikten på bilen får aldrig vara mindre än släpets totalvikt. Och om man adderar de 2 vikterna så får det inte bli mer än 3,5 ton, Vad är det som är så svårt liksom?


Men nu är du väl ändå ute och cyklar? ;)

Bilens tjänstevikt får inte understiga släpets totalvikt ska det vara...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

hade lite bråttom där kanske haha! men annars stämmer det, väldigt enkelt är det iaf tycker jag. (framförallt som att alla med körkort ska kunna det...)

och som du skrev tidigare så står det ju oftast vilken vikt som är max släpvagnsvikt med B och med BE :p
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Trixas och donas? Vad menar du med det?

Eftersom det så gott som alltid handlar om ganska tung last så är det ofta så på marginalerna, menar jag. Och dessutom levande last, som kräver lite extra uppmärksamhet...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör för de mesta lagligt. Kör vanligt boggie släp med en Toyota RAV 4. Letade bil med 4-hjuls drift som fick dra boggie och normal stor häst. Har vi några tillfällen kört 2 stora hästar i släppet till träning ett par km bort. Tycker tyvärr ofta att man ser bilar och släp i dåligt skick som drar 2 stora hästar.
Tråkigt att träffa poliser med så tråkig attityd.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 760
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 518
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 488
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 695
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp