Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Eftersom det så gott som alltid handlar om ganska tung last så är det ofta så på marginalerna, menar jag. Och dessutom levande last, som kräver lite extra uppmärksamhet...

Kanske inte det jag tänkte på med "trixas och donas" :D

Allmänt så tyckler jag att reglerna är märkliga.

Vi tar 2 likadana släp. Ett sk 1470 och ett 1500-släp. Den som äger 1470 släpet har en häst som väger 600 kg. 1470-ägaren har en bil som får dra 1470. Helt lagligt.
Det är likadana släp men det ena är nervägt. Att då inse det "farliga" i att låna 1500-släpet kan vara svårt. Det farliga ligger i att du kan bli av med körkortet för olovlig körning. Kan någon säga att det är farligt på något annat sätt?

Jag tycker personligen att vi ska titta över reglerna och följa andra länders exempel. Billigare e-kort men obligatoriskt för alla släp.
Idag är det enligt mej löjligt. Min 17-åriga dotter får ta största traktorn med 25m3gödseltunna, ett ekipage som väger en himla massa ton. Traktorerna är stora och starka och ganska snabba. Bara att ge sej ut i trafiken.
Jag får ta min gamla Ford Mondeo och dra ett 1480-släp men den orkar bara i 3:an (Kan lasta 760 kg i den) på vanligt B-körkort. Mycket osäkert ekipage.
Däremot får jag inte ta Mitsubishin som drar en 1480-släp säkert, på vanligt B. Då behövs BE.
Jag förstår inte logiken.
Som sagt nu kör jag lastbil så jag kan ha tung last men är spärrad i 90. :laugh:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Att det blir så beror på att vi i Sverige har en generell dispens som säger att om släpets totalvikt inte överstiger bilens tjänstevikt och ekipagets totalvikt inte överstiger 3500 kg så får man framföra det på B-behörighet (såvida inte biltillverkaren satt annan viktgräns).

MEN fortfarande gäller att ALLA släp som har en totalvikt över 750 kg är tunga släp.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Hej!

Jag körde lite si och så ganska många år, nu kör jag lagligt så långt det går (dvs säja om vanliga dragbilen är i tex Skåne, hästen är tvärhalt och måste till klinik NU, då lånar jag företagssaaben, som egentligen inte får dra släpet och kör så försiktigt jag kan. Detta har hänt en gång, och det händer endast i nödsituation).

Nu får bilen dra 1520, släpets maxvikt är 1400 och pållan väger klart under de 6-700?? (minss inte vad det står) som släpet får lastas med.. (om jag nu kallade alla vikter vid sitt rätta namn).

/ lavinia, som blev ordentligt skrämd på buke och således ser till att bilen finns att låna så jag inte måste ta stora saaben
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

gränsen skulle ju höjas från 3,5 ton till 4,25 är det ju på tal om, så jag tror jag väntar på det innan jag köper ny bil...

Då är du ändå tvungen att ta BE för då försvinner vår generella dispens som gäller släp över 750 kg. Om jag inte är helt felunderrättad kommer kraven på BE bli hårdare när viktgränserna ändras. :bow::bow::bow:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

campingfolket är minst lika illa, dom kommer med sina jättevagnar som bilen knappt klarar att dra. :crazy: så det är inte sant att hästfolk är värre än andra som kör med släp.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

jo men då kommer min sambo tvingas ta BE han med så då är ju problemet löst :D
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Och alla B-lastbilar:

Det är ju ett skämt att du kan lasta 2 normala halvblod. Det minsta halvblodet jag har ägt har vägt 550 kg, det var när den var tunn och omusklad. Ofta ligger de på mellan 600-700 kg.

Jag har själv en sådan lastbil men reggad som tung lastbil och har C-kort. Fattar inte att de inte ser hårdare på detta problem och stoppar fler B-lastbilar och väger.

Har sett folk med sina B-lastbilar på tävling. 2 stora halvblod, 3 vuxna i framsätet, sadelskåp och några hundar. Deras totalvikt ligger på ca 4.300-4.400 kg. Långt över 3,5 ton.

Vägde min med 2 hästar i, jag och mamma och 1 hund och vi vägde ca 4.200 kg. Det var utan packning.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag tycker också det är smart att det står i boken, vilken släpvikt bilen får dra.

Sedan tror jag inte många tänker på att ifall släpet är nervägt så ändras även handsken på släpet. Så även om transporten i sig håller, gör kanske inte handsken det.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Trist bemötande av polisen...

Vi kör nästan lagligt, bara nästan :o Rätt bil och rätt körkort, men hästen väger nog några tiotal kg för mycket. Transporten får lasta 760 och jag tror hästen väger närmare 800. Så småningom ska vi skaffa ny transport, men fram tills dess får vi nog köra lätt olagligt de få ggr/år som vi kör...

Generellt så fuskas det hej vilt både bland hästfolk och campingfolk upplever jag. De flesta hyr tappens släp som får lasta 520 eller liknande, lastar in två hästar och rullar iväg med lilla bilen på b-kort...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag vet,men det boggie släpet jag kör får man inte dra med häst.Jag får precis dra det utan.(för maxvikten på ekipaget.) Däremot får bilen dra det,om jag har E. Jag får för mig att jag har hört att maxvikten ska höjas,och att dom i framtiden bara ska göra boggie släp.Jag gillar inte alls enkel axlat.Känns vingligt och osäkert.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag vet,men det boggie släpet jag kör får man inte dra med häst.Jag får precis dra det utan.(för maxvikten på ekipaget.) Däremot får bilen dra det,om jag har E. Jag får för mig att jag har hört att maxvikten ska höjas,och att dom i framtiden bara ska göra boggie släp.Jag gillar inte alls enkel axlat.Känns vingligt och osäkert.

Är du säker på att du tänker rätt nu?

Har du bara B-kort är det nämligen släpets registrerade totalvikt som gäller, oavsett om du har last i eller inte...
Överskrider släpets registrerade totalvikt bilens tjänstevikt så får du aldrig dra det på bara B-kort.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Om poliserna nu är så kunniga som han påstår..ett enaxlat släp som mitt får lasta 720 kg...en normal häst som min väger 580 kg..det räcker ju att titta in i släpet för att konstatera att det var lagligt.

Har du kontrollvägt ditt släp? Jag hade tidigare ett en-axlat bojsläp som på pappret hade maxlast 720kg som vid kontrollvägning visade sig ha maxlast 610kg.

Jag tror det är ganska många som inte riktigt har koll på reglerna och som är lite dåliga på att faktiskt läsa vad det står på registreringsbeviset för bil och släp. Jag har BE och får lasta 1160kg med mitt släp, har dock inte kontrollvägt det men då min häst väger 550kg så känns marginalen tillräcklig!;) Hade jag lite marginal har jag kontrollvägt det vid köp.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

jag har alltid kört laglydigt men jag har massa folk i min närhet där det fuskas hejvilt o de åker land o rike runt o tävlar med inställningen, det går så länge det går...
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Kör lagligt. Har BE kort, och bil som får dra 1850 kg, mitt Imperial har en lastvikt på 600 kg ca (iom at det var nertypat när jag köpte det och jag ännu inte fått gjort nått med det..) Hästen är liten och väger nog inte ett gram över 500 kg.
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag förstår att du blev förbannad för det hade jag oxå blivit. Det hade varit bättre om snutarna kunde göra lite nytta istället för att tro att alla hästmänniskor inte kör lagligt. Snutar tror att dom är något!!
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag kör lagligt :), det gör mina vänner häromkring också, mig veterligen. Åkte
in på viktkontroll utanför Helsingborg förra året, jag hade också bråttom, skulle
till djursjukhuset, poliserna var jättetrevliga och skyndade sig för hästens skull :laugh:!
Så alla poliser i skåne är inte fördomsfulla :).
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag förstår att du blev förbannad för det hade jag oxå blivit. Det hade varit bättre om snutarna kunde göra lite nytta istället för att tro att alla hästmänniskor inte kör lagligt. Snutar tror att dom är något!!

Yeeeey!!! :rofl::rofl:


:grin:
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Jag har lagt stooora summor på att köra lagligt! Så det känns tungt att höra polisens kommentar. Spec beställt släp o bil plus kostnaden för e kortet. Sedan blev det bara en tävlingshäst kvar så jag hade inte behövt göra allt omaket men men....
 
Sv: Fuskar verkligen "alla" hästmänniskor med sina släp.

Problemet i din tankegång är att hela ekipaget blir mycket tyngre, och konsekvenserna av en okunnigs missbedömningar och handlande blir värre än med ett lättare ekipage.

För bruttovikten på hela ekipaget är troligtvis högre med den större bilen än med den mindre, både pga bilens högre egna vikt och att det helt enkelt går att lasta släpet mycket tyngre. Även om släpet råkar vara detsamma i båda fallen.

Det kanske känns stadigare och tryggare att framföra, men det är så mycket större krafter i rörelse när det går åt skogen... :crazy:

Har du BE-kort? BE-utbildningen hjälper ju inte med det du beskriver... Det är bara erfarenhet...
Har man ansvarskänlas i trafiken så kör en utan BE en Jeep + släp mkt bättre och säkrare än en som saknar erfarenhet, men som har BE och en sketen Volvo...
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag råd för jag reder inte ut detta själv :crazy: Velar fram och tillbaks och verkar aldrig kunna bestämma mig. Såhär är...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 762
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Någon som har mer koll än jag? (som inte har någon koll öht:D) Vi ska åka o hämta en häst i helgen och vi har ingen aning om det är...
2
Svar
30
· Visningar
3 518
Senast: Magnum
·
Hästmänniskan Jag som brukar vara hyfsat uppdaterad och vägt upp en bil och ner en transport börjar nu bli mer än lovlig förvirrad. Jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 488
Senast: Fredag
·
Hästmänniskan Jag ska hämta två hästar (halvblodsston, 162 resp 163 cm, den ena lätt o den andra "normal") under veckan. Har bara en Volvo att dra...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 696
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp