Går det inte att "låsa" användare?

Sv: Går det inte att "låsa" användare?

det är inte teleabonnemanget, utan när du ringer upp din leverantör, så för att identifiera dig på internet, så får du en adress tilldelad din anslutning. De flesta har flytande ip adresser, mao, den skiftar från gång till gång.

teoretiskt sett, så kan det bli så att om vi har samma leverantör, och jag ena dagen går in och skapar ett nick och är "dum", så när du går in dagen efter och råkar få samma ip, så kan man missta det för att vara ditt nick som jag reggade igår.

MEN detta går att kontrollera, för det första, så kan man klart se att du har haft olika adresser vid olika tillfällen, vilket gör att man kan dra slutsaten att ni byter adress vid varje tillfälle.

Dessutom kan internetleveratören, gå in och kolla vem som hade vilken adress vid vilket tillfälle, så man kan alltid i slutändan luska ut vilken användare/specifikt abonnemang som det rörde sig om vid tillfället.

Detta kan du kolla med din internet leverantör, men har du en uppringd förbindelse, så kan jag nästan garantera att du byter ip adress lika ofta som jag byter underkläder :)
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Moderatorn kan bara se ip-nummer på sina forum. Men visst, vi kan ju prata med varandra om det är någon vi misstänker.

Jag vet flera andra forum jag skriver på där ens ipnr alltid kommer ut, fullt synligt för alla. Det är ju inte så att ipnr=personuppgifter på dig, det är oftas endast din internetleverantör som syns när man söker numret.

Många företag, skolor, kommuner etc har så det bara syns ett ip-nr för alla anställda/elever när man surfar. Så flera användare kan ha samma ipnr utan att för den skull vara samma person.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Precis som IngelaH förstår jag inte varför man vill vara så öppen på nätet!? Vissa saker skulle jag personligen aldrig sitta och skriva om här inne, det tar jag IRL där det hör hemma.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

det är ju faktiskt lite från person till person, vissa har kanske ingen annanstans att vända sig. Det har jag ett exempel på bl annat men det är en annan historia :)

Det hade ju inte tagit någon skada, att man upplyste om det, effekten hade kanske till och med blivit att folk skärpt sig, för att de vet att de är under kontroll...
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

break_a_leg skrev:
Precis som IngelaH förstår jag inte varför man vill vara så öppen på nätet!? Vissa saker skulle jag personligen aldrig sitta och skriva om här inne, det tar jag IRL där det hör hemma.

Nu kan vi ju inte styra över hur andra vill ha det. vad vi kan göra är att ge dom info och sedan är det upp till var och en att bestämma hur man vill ha det.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

ankans skrev:
Det hade ju inte tagit någon skada, att man upplyste om det, effekten hade kanske till och med blivit att folk skärpt sig, för att de vet att de är under kontroll...

Så kan man ju också se det :idea:
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Tror inte heller att dom skulle göra det, men man kan ju alltid spekulera. Finns en moderator som jag absolut inte skulle vilja att den visste om jag skrev under hemligt nick. Men vad som sägs här är en sak och vad som sägs via PM, mail och IRL är ju helt skillda saker.

Har ju varit så många olika dispyter här på sistonde så om någon moderator håller med ena delen och vill då vara snäll att berätta att det nicket är faktiskt den och den. Troligen skulle detta aldrig hända, men man skall ju aldrig vara för säker.

Har man ett annat nick så vill man ju absolut inte att någon annan skall veta om det. Inte ens en moderator. Att Gunnar vet, det kan jag acceptera till 110%. Men anledningen till ett annat nick är ju för att INGEN skall få veta att det är jag. Hänger du med på vad jag menar?
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

*knapplån*

Oj, vad har hänt nu?!
Är det någon som blivit avstängd igen?!
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

*lånar också knapp*

Efter att ha läst igenom hela denna tråd och tagit del av alla dessa funderingar har jag bara två synpunkter att komma med:

Moderatorerna kan se ip-adresser... Jag har förstått varför de får det, men tycker ändå att man inskränker på anonymiteten. Man kan nu längre inte vara helt anonym.

Detta faktum måste pm-as till samtliga medlemmar eller postas offentligt där ALLA kan läsa och ta del av dessa ändringar - att ip-adressen INTE är hemlig på detta forum!

Är Moderatorerna anställda av Faderatorn för att hålla ordning och reda? Har de skrivit på papper och kontrakt? Om inte, så är de alltjämt privatpersoner som inte behöver ta något extra ansvar vad gäller tystnadsplikt...!!!

Skit samma, det är ju i slutändan bara ett internetforum... visst... men det var just valfriheten som var så underbar med buke - att bara du kunde välja om du ville vara offentlig eller anonym, välja hur mycket du ville dela med dig till alla andra.

Och alla dessa som skriver med sina hemliga nick om ditten och datten VÄLDIGT känsliga problem? Deras ip-adress syns ju också! :mad:
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Men anledningen till att användare återkommer är ju att de anser att de blivit orättfärdigt avstängda. Att samma användare fortsätter att hävda att det tycks vara olika regler för olika användare borde kanske tas som en hint?

Att man skaffar sig favoriter är inget konstigt, men moderatorerna borde i alla fall försöka vara objektiva när de modererar.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

:bow: :bow: :bow:

Det finns ju mer eller mindre komplicerade vägar runt det där men alla har ju inte de möjligheterna.

Och hur mycket kan man lita på att moderatorerna inte missbrukar sina nya möjligheter? :devil:
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

caballus skrev:
Och alla dessa som skriver med sina hemliga nick om ditten och datten VÄLDIGT känsliga problem? Deras ip-adress syns ju också! :mad:

Tyvärr är det så att alla drabbas. Men om Gunnar nu ville ge moderatorerna denna möjlighet så får vi finna oss i detta, personligen tycker jag det är bra. Men eftersom Gunnar och även moderatorer förut sa att moderatorer inte kunde se ip-adresser så tycker iaf jag att man på nåt sätt får tala om att nu är detta ändrat. De som läser i denna tråd får ju infon, om man orkar läsa hela, men resten då :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

*lånar knapp*
Det var väldigt vad en del verkar nervösa? :smirk: Jag tycker det är bra för då får jag kanske inte längre får skulden för vart och varannat nytt nick som kommer.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Yes, det är sant! Det är ju en stor fördel att man kan se att du och andra ( fast det verkar ju mest vara dig folk beskyller :crazy: ) faktiskt är oskyldiga!
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Och hur mycket kan man lita på att moderatorerna inte missbrukar sina nya möjligheter?

Dum som jag är, begriper jag inte alls vad du menar? Ge mig gärna en vink vad för slags smaskigheter jag kan se via en IP-adress. :love:
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Jag avstår så att ni inte får några dumma idéer.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Personligen är jag ganska ointresserad av bukeanvändares affärer med gifta män. Jag har själv haft såna förhållanden, det är inte det känsligaste ämne jag kan komma på :smirk:

Så om det dök upp en sån tråd skulle jag förmodligen inte försöka lura ut vilket nick vederbörande har i vanliga fall. Jag är inte tillräckligt nyfiken. Dessutom är det ytterst få nick här som jag känner som annat än just nick, jag vet ändå inte vem de är IRL.

För övrigt tycker jag att vi moderatorer tar på oss en viss tystnadsplikt i och med möjligen att se IP-adresser. Risken i början blir nog att vi får en del nya "PM-kompisar" :smirk: som är nyfikna, men då får vi helt enkelt låta bli att svara.
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Hehe, ja ja :p Petitesser! Jag kom inte på något annat exempel och jag skrev ju ett par rader ner att ni inte skulle bry er om mig!
Det var mest funderingar ju ;)
 
Sv: Går det inte att "låsa" användare?

Om du läser vad Gammeln skriver kan du se att han "personligen tycker att det är bra". Så din "nervös"-hint blir ju ganska.. platt..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 923
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
220
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 535
Senast: hastflicka
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp