Gått in i min lägenhet

Spontant tänker jag att kommunikationen och överenskommelsen går genom hyresvärden och det är där som det mycket väl kan ha brustit. Inte nödvändigtvis hos byggjobbarna. De kanske bara gjort det dom skulle.
Det är kanske bra att även höra med dom om vad som blivit sagt.
 
Det är personen som har gått in som har ansvaret.
Om den inte har en uttrycklig lista där det står att den får gå in hos just dig.
Då är det den som har skrivit listan som är ansvarig.
I ditt fall så kommer det nog att hanterar som ett missförstånd.
När fick du veta att ventilationen behövde åtgärdas?

Och vad vill du uppnå?
Ja, jag delar den här uppfattningen.

Med andra ord, det är inte något företag som döms för hemfridsbrott utan den enskilde hantverkaren. Däremot tycker jag nog att TS kan göra en polisanmälan utan att ha något syfte med det. Brott har begåtts och det kan beivras.
 
Jag har problem med att få komma in hos en av mina hyresgäster.
Som resultat av det så har jag stoppat allt underhåll som inte behövs för att byggnaden inte skall ta skada.
Det som jag måste göra har jag behövt dra genom Hyresnämnden.
Nästa gång som det behövs så kommer hyresgästen att behöva flytta mot sin vilja.
 
Däremot tycker jag nog att TS kan göra en polisanmälan utan att ha något syfte med det. Brott har begåtts och det kan beivras.
Det kommer inte att leda till något juridiskt då det inte finns bevis på vem som har gått in.
Så möjligtvis blir hyresgästen osams med hyresvärden som resultat.

När ingen är hemma så ses det dessutom som lindrigare än när någon är hemma.

Som jämförelse så sågade mina hyresgäster ner delar av ett träd i trädgården.
Men eftersom det inte gick att bevisa vem som sågat ner halva trädet, mannen i familjen eller svärfadern, så gick det inte att lagföra. Alls
 
Jag har problem med att få komma in hos en av mina hyresgäster.
Som resultat av det så har jag stoppat allt underhåll som inte behövs för att byggnaden inte skall ta skada.
Det som jag måste göra har jag behövt dra genom Hyresnämnden.
Nästa gång som det behövs så kommer hyresgästen att behöva flytta mot sin vilja.
Har du nya hyresgäster som är besvärliga? De gamla nötterna har du väl blivit kvitt?
 
Nu hoppas jag kunna få lite vägledning.
Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående företag/personer, anlitat av min fd hyresvärd som gör jobbet.
Jag har nu varit bortrest några dagar och första dagen jag var borta hörde min nuvarande hyresvärd av sig och sa att arbetarna behövde komma in i min lägenhet i veckan. Jag meddelade då att jag är bortrest och är hemma som idag. Ingen huvudnyckel finns.

När jag kommer hem ser jag att de varit inne i lägenheten och borrat ventilationshålet. Jag ser då att balkongdörren varit stängd, självklart, men olåst, så de har troligen gått in den vägen. Jag mailar min hyresvärd som blir lite förvånad/chockad och säger att de hade kommit överens om att borra hålet utifrån, inte det bästa/normala men ok iom jag inte var hemma. Det är dock ritat på tapeten så bevis för att de varit inne finns. De har väl varit på balkongen, chansat och känt på balkongdörren, voila, olåst, då går vi in, ungefär.

Är detta ok? Om inte, vad klassas det som? Vad göra? Tänkte prata med hyresgästföreningen imorgon men bra med input.
Jag fattar ju att det inte var så smart att inte låsa balkongdörren så shamea mig inte för det, det kanske gör deras snedtramp mindre allvarligt men gissar att det ändå inte är ok. Min nuvarande hyresvärd är alltså inte alls inblandad och hade ingen aning förrän jag skickade bild med märkena på tapeten.
Ingen skada är skedd som sådan men känns ju sjukt obehagligt iom delar av arbetarna bor i fastigheten.
Vad tänker ni kunniga bukemänniskor?
Vet inte vad jag tycker. Jag skulle ju lämnat en nyckel i tuben så de skulle ha varit inne hos mig oavsett när jag inte var hemma. Om jag inte hade gjort det skulle jag sagt att hyresvärden kunde släppa in dem.

Det är såklart lite skumt att de kom in genom balkongdörren eller genom att hyresvärden hade en huvudnyckel som du inte visste om men tja.
 
Ja, jag delar den här uppfattningen.

Med andra ord, det är inte något företag som döms för hemfridsbrott utan den enskilde hantverkaren. Däremot tycker jag nog att TS kan göra en polisanmälan utan att ha något syfte med det. Brott har begåtts och det kan beivras.
Tänker att det är väl som alla andra samhällsfunktioner att det är onödigt att överbelasta dem med saker om man vill att de ska ha tid med överfall och annat.
 
Det där hände mig :D (fast utan manlig bekant, eller anmälan, var bara lätt genant) när jag var 20 eller ngt. De knackade, jag sov och hörde inte så de traskade in och jag vaknade (sov naken) o virade in mig i ett lakan. Det var en katastrofal vattenläcka där det var ett skyfall i lokalerna fyra våningar ned så det var verkligen förståeligt.
 
Har du nya hyresgäster som är besvärliga? De gamla nötterna har du väl blivit kvitt?
Andra gamla som har ballat ur med tiden.
I ett annat hus
Det började bra men gick åt skogen efter några år p.g.a. händelser som inte gick att förutse.

Bittra människor blir oerhört elaka människor.

De utflyttade nötterna bor numera i Sörmland och kvinnan har blivit författare och givit ut en bok.
Den var överraskande bra faktiskt.
 
Man är skyldig att ge hyresvärden tillgång till ens bostad men inte när som helst och hur som helst. Ens önskemål om tid ska dock vara rimliga. Om det inte är akut. Då antar jag att HV får gå in när som t.ex. vid akut vattenläcka.

Ja, situationer som är uppstått oväntat och behöver åtgärdas direkt för att inte skada fastigheten är en helt annan sak.

OVK är litet speciellt då fastighetsägaren enligt lag är tvungen att utföra det.
De kan få föreläggande från kommunen och har då inget val.
Därför så tror inte jag att en hyresgäst kommer någon vart med anmälan av hemfridsbrott i ett sådant fall.
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

Det blir nog mest osämja av något sådant.

Det är ju rätt stor skillnad på att "inte ge tillgång" och på att potentiellt kasta sig hem från andra sidan jorden för att HV inte kan planera och informera i rimlig tid?

Hur mycket skit ska man sätta andra i (arbetsgivare, läkartider och liknande eventuellt viktigare samhällsfunktioner) för att vara tillgänglig för underhåll som hyresvärden borde ha i sin förvaltningsplanering men ändå inte haft någon framförhållning för?
 
Hur mycket skit ska man sätta andra i (arbetsgivare, läkartider och liknande eventuellt viktigare samhällsfunktioner) för att vara tillgänglig för underhåll som hyresvärden borde ha i sin förvaltningsplanering men ändå inte haft någon framförhållning för?
Det går ju att diskutera.
Men när man väl hamnat där så blir det ju problem oavsett vad lagar och regler säger
I @Kirre s fall så är det ju den gamla hyresvärden och ägaren som misskött underhållet och den nya hyresvärden och ägaren som kan få problem med utebliven OVK.

Om man är rest till andra sidan av jordklotet så kan det bli ytterligare komplikationer då man är ansvarig för att sköta om bostaden och inte kan anses uppfylla en hyresgästs skyldigheter på distans.
Om man inte i förväg meddelar hyresvärden samt ger tillträde till bostaden under tiden man är bortrest.

Det är krångligt det där.
 
Det är ju rätt stor skillnad på att "inte ge tillgång" och på att potentiellt kasta sig hem från andra sidan jorden för att HV inte kan planera och informera i rimlig tid?
Jordabalken 12 Kap 24 § andra stycket.

Är hyresgästen och medlemmarna i hans hushåll borta när skadan uppkommer eller bristen visar sig och har hyresgästen berett hyresvärden tillfälle att vid behov komma in i lägenheten under bortovaron, är det dock, om lägenheten utgör del av hus, tillräckligt att hyresgästen omedelbart efter återkomsten lämnar hyresvärden meddelande om skadan eller bristen.

Det är litet speciellt om man är bortrest.

OVK kan dessutom räknas som åtgärder som inte kan vänta eftersom att det är lagkrav på åtgärden.

Jag vet inget rättsfall som prövat det.
 
Jag tror inte att du kommer långt med en anmälan, men du kan ju prata med firman som gjorde arbetet. Kan ju blivit något missförstånd.

Vi hade OVK för några år sen i vår hyreslägenhet, där vi sa ok till att använda huvudnyckel då vi skulle vara på semester. När vi kom hem så var dörren olåst. Det tog vi med både hyresvärd och OVK-firman. Vad som hände efter det vet jag imte. Men nu mer får ingen använda huvudnyckel in till oss (om det inte är akut)
 
Tänker att det är väl som alla andra samhällsfunktioner att det är onödigt att överbelasta dem med saker om man vill att de ska ha tid med överfall och annat.
Jo, men det är inte min eller TS uppgift att prioritera åt polisen. Det får de faktiskt göra själva.

Jag tänker som så att om man bryr sig och tar illa vid sig av händelsen så är det klart att man ska anmäla brottet. Jämför med att det fortfarande grips och anmäls snattare trots att det sker både överfall och spioneri. Det kanske inte leder till fällande dom. Men det kanske leder till att en leverantör ser till att de har ordning och reda på sina hantverkare så att inte fler blir utsatta.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 391
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 829
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 357
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp