Gått in i min lägenhet

Hur menar du att det inte blev någon effekt? Det blev ju en rättegång. Rätten bedömde det dessutom som en rimlig nödsituation och det gör ju dessutom att fallet inte har bäring på TS situation.
Ja och den kommer att vara vägledande för framtiden.
Nu är det prövat i domstol så då struntar man i liknande situationer.
Det kommer inte att bli effekt i framtiden därför att det redan är prövat.
 
Ett effektivt sätt att bli osams med sin hyresvärd.
Om man nu önskar det.

Något annat uppnår man nog inte.
Fast OVK är inget som dimper ner från himlen helt plötsligt och måste åtgärdas nu-nu-nu. Alla hyresvärdar vet ju om att det är något som måste skötas om regelbundet och då även måste planera för det i tid. Att meddela sin hyresgäst för sent är inte att planera i tid, inte heller är OVK ett akut underhåll (a la vattenläcka är) där man måste komma in på stående fot, utan man kan planera ordentligt så att det inte blir sådär plötsligt att någon "måste" in för att hyresvärden inte ska straffas för bristande OVK underhåll.

Blir man osams för att en hantverkare går in i ens lägenhet utan lov, för oavsett om man kommer någonstans med en anmälan eller ej så är det ett brott då det inte är ett akut underhåll som måste göras akut just då, så är det hyresvärden som har problem och behöver fundera på sitt bemötande. Speciellt om en hyresgäst faktiskt har varit tillmötesgående och blivit bemött med kalla handen.
 
man kan planera ordentligt så att det inte blir sådär plötsligt att någon "måste" in för att hyresvärden inte ska straffas för bristande OVK underhåll.
Inom juridiken så talar man ofta om proportionalitet.
D.v.s. man ställer olika behov mot varandra.

Då ställer man hyresgästens behov av Hemfrid mot hyresvärdens behov av att få göra underhåll.
Eftersom att OVK är tvingande så är det ett starkt argument.
Att någon som är bortrest får vara ifred är ett svagt argument, den är ju liksom inte där och kan bli störd. Hemfrid handlar om att inte bli störd.

Att det finns djur i hemmet får räknas som en större tätt till Hemfrid. Någon är ju hemma och kan bli störd. Men jag har inte hört eller läst om hur en Domstol bedömer det.

Om man Polisanmäler så är det ju rättssystemet som man tillkallar och de gör sina bedömningar efter hur juridiken fungerar.

Och @Kirre har ju en hyresvärd med problem.
Den har köpt en fastighet där OVK inte har skötts ordentligt och det har blivit litet panik.

När allt inte har blivit helt perfekt så måste man laga efter läge. Att då Polisanmäla sin Hyresvärd är inte ett bra sätt att få bra service eller få förståelse när man själv misslyckats och råkat störa eller ha sönder något. Eller inte betalat hyran i tid.

Överseende måste gå åt båda hållen.
 
Ja och den kommer att vara vägledande för framtiden.
Nu är det prövat i domstol så då struntar man i liknande situationer.
Det kommer inte att bli effekt i framtiden därför att det redan är prövat.

Tingsrättens domar är inte vägledande. Det är ju dessutom klart att hyresvärden får gå in om det är en nödsituation, så det behövs ingen vägledning här. Vad som behövde prövas i fallet var om det var frågan om en sådan eller om det var hemfridsbrott.
 
Tingsrättens domar är inte vägledande. Det är ju dessutom klart att hyresvärden får gå in om det är en nödsituation, så det behövs ingen vägledning här. Vad som behövde prövas i fallet var om det var frågan om en sådan eller om det var hemfridsbrott.
De är inte några prejudikat.
Men.
Polisen lägger ingen energi på sådant som de bedömer att det saknas förutsättningar till en fällande dom.
Och då spelar även mål i tingsrätten roll.
 
Om jag hade glömt att låsa balkongdörren hade jag skämts såpass att jag inte hade anmält någon/något alls.
Varför det? Varför skulle det vara skämmigt att glömma låsa balkongdörren? Att glömma något sådan är aldrig skämmigt enligt mig. Hade jag blivit irriterad på mig själv? Jag absolut, men aldrig att jag hade skämts för det! Man har ingen rätt att gå in i någons hem bara för att dörren inte är lås (undantaget nödvärn eller liknande).
 
Inom juridiken så talar man ofta om proportionalitet.
D.v.s. man ställer olika behov mot varandra.

Då ställer man hyresgästens behov av Hemfrid mot hyresvärdens behov av att få göra underhåll.
Eftersom att OVK är tvingande så är det ett starkt argument.
Att någon som är bortrest får vara ifred är ett svagt argument, den är ju liksom inte där och kan bli störd. Hemfrid handlar om att inte bli störd.

Att det finns djur i hemmet får räknas som en större tätt till Hemfrid. Någon är ju hemma och kan bli störd. Men jag har inte hört eller läst om hur en Domstol bedömer det.

Om man Polisanmäler så är det ju rättssystemet som man tillkallar och de gör sina bedömningar efter hur juridiken fungerar.

Och @Kirre har ju en hyresvärd med problem.
Den har köpt en fastighet där OVK inte har skötts ordentligt och det har blivit litet panik.

När allt inte har blivit helt perfekt så måste man laga efter läge. Att då Polisanmäla sin Hyresvärd är inte ett bra sätt att få bra service eller få förståelse när man själv misslyckats och råkat störa eller ha sönder något. Eller inte betalat hyran i tid.

Överseende måste gå åt båda hållen.
Det är det som är poängen. Överseende måste gå åt båda hållen. Inte bara att hyresvärden hör av sig om att hantverkare ska in i lägenheten, basta liksom. Om man som hyresvärd inte kan meddela i god tid som man ska så får man vara beredd på att hyresgästen har åsikter om när hantverkaren ska komma in och vill ändra tiden till något som passar bättre. Däremot håller jag med om att om hyresvärden hör av sig i god tid så att hyresgästen kan ordna så att det passar, så är det en helt annan sak.

Jag tror ju då inte att TS hyresvärd skulle få vite veckan efter för utebliven OVK, så att kompromissa om lämplig dag/tid i närtid hade varit att ha överseende från båda håll, nu när hyresvärden inte kunde höra av sig i den goda tiden som krävs.

Med tanke på att jag betalar hyra för min lägenhet för att ha tillgång till den, det är mitt hem, min borg, så vill jag inte ha hem okända människor där. Min hund är även där, jag vill inte att han 1. stör grannar för att han flippar ut och ylar för att han blir störd eller 2. hur osannolikt det kan verka, biter någon som han tycker inkräktar när jag inte är hemma. Det är därför det är viss tid som krav på att hyresvärden ska höra av sig innan planerat underhåll. Jag har inga problem att ta ledig, stuva om i kalendern, omboka läkarbesök osv, bara jag får möjlighet att göra det i tid. Blir det inte så får man faktiskt inte bara klampa in i mitt hem, hur trivialt man än tycker att brottet är. Speciellt inte om man inte gjort försök att komma överens själv och att jag däremot gjort det...
 
Ja och den kommer att vara vägledande för framtiden.
Nu är det prövat i domstol så då struntar man i liknande situationer.
Det kommer inte att bli effekt i framtiden därför att det redan är prövat.
Det är nog inte helt sant. Som jag uppfattade texten så var det en dom i tingsrätt. Och då kommer det att prövas igen nästa gång åklagare väcker åtal om saken. Det hade varit skillnad om det varit en dom i hovrätten. Här kan säkert Bukes alla jurister utveckla hur rättspraxis sätts. Men min uppfattning är att dom i tingsrätt inte är detsamma som rättspraxis.
 
Det verkar ju orimligt att lägga ner eftersom man vet vilka hantverkare som har varit inne i lägenheten. Det är ju inte okända personer. Den större risken är att anmälan hamnar på hög och att preskriptionstiden går ut innan fallet hamnar hos en åklagare.
Nej de kommer att lägga ner.
Det finns inget vittne i lägenheten som kan säga exakt vem det var.
Och även om de hade vetat så hade det inte bedömts leda till fällande dom.

Jag har haft värre saker än så hos polisen.
Min hög med "nedlagt" är stor.
Några av mina hyresgäster har också haft som hobby att anmäla mig för allt möjligt.
Några gånger har det kommit till förhör men högen nedlagt var stor.

Två Poliser använde en hel dag för att försöka få stopp på anmälningarna då de störde rättssystemet ganska så mycket. Men de konstaterade att de fick fortsätta ta emot anmälningar som skulle hamna i papperskorgen. De Hyresgästerna var riktiga Rättshaverister.

Nu antar jag att ett annat Polisdistrikt får hantera det problemet.
 
Det är nog inte helt sant. Som jag uppfattade texten så var det en dom i tingsrätt. Och då kommer det att prövas igen nästa gång åklagare väcker åtal om saken. Det hade varit skillnad om det varit en dom i hovrätten. Här kan säkert Bukes alla jurister utveckla hur rättspraxis sätts. Men min uppfattning är att dom i tingsrätt inte är detsamma som rättspraxis.
Det stämmer visserligen.
Men Polisen lägger inte resurser på sådant de inte tror leder till en fällande dom.
Och där spelar även domar i Tingsrätten en roll.
 
@Inte_Ung Jag är hemskt ledsen för alla problematiska hyresgäster du har haft genom åren som renderat så många polisanmälningar emot dig. Jag är inte en av dessa och de "anklagelser" du riktar emot mig är nästintill obehagliga. Vänligen har du inget hjälpsamt att komma med utan att behöva lägga in insinuationer om mig som hyresgäst utifrån erfarenhet av dina egna hyresgäster får du gärna avstå att svara. Inget av det du tagit upp här varit applicerbart på min situation.
Tack.
 
Tack övriga för rimlig input, åt båda håll. Jag kommer inte att polisanmäla min nuvarande hyresvärd, denne har inte gjort något fel och vi har bra kontakt. När jag kan komma ifrån ska jag prata med hyresgästföreningen, de brukar vara sansade, och kommer antagligen följa deras rekommendation.
 
Det stämmer visserligen.
Men Polisen lägger inte resurser på sådant de inte tror leder till en fällande dom.
Och där spelar även domar i Tingsrätten en roll.
Så kan det säkert vara. Men de som sitter och utreder den här typen av brott i polisregionerna har inte den detaljkollen. Det är inte så att utredare i polisregion Bergslagen har koll på domar i Halmstads tingsrätt, för att ta ett exempel. Utredaren kommer inte att söka i Juno, och har i de allra flesta fall ingen sådan licens, för att kontrollera i förväg vad landets tingsrätter har att säga om just det brott hen ska utreda för dagen. De bara utreder.

Här tror jag att du överskattar polisens utredande resurs. Eller underskattar, beroende på hur man ser det.
 
@Inte_Ung Jag är hemskt ledsen för alla problematiska hyresgäster du har haft genom åren som renderat så många polisanmälningar emot dig. Jag är inte en av dessa och de "anklagelser" du riktar emot mig är nästintill obehagliga. Vänligen har du inget hjälpsamt att komma med utan att behöva lägga in insinuationer om mig som hyresgäst utifrån erfarenhet av dina egna hyresgäster får du gärna avstå att svara. Inget av det du tagit upp här varit applicerbart på min situation.
Tack.
Det är inga anklagelser, jag beklagar om du uppfattade det så.

Men jag har stor erfarenhet av hur systemet fungerar i verkligheten.
Vill du inte ha den informationen så ber jag om ursäkt.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 391
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 829
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 357
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp