Gått in i min lägenhet

Fast i exakt det här fallet har ju TS uttryckligen fått information om att de INTE skulle gå in?

I mitt fall kom info tre dagar innan de skulle in. De skulle då ha tillgång till hela lägenheten, två dagar i rad. Utan möjlighet att boka en exakt tid. Vem ska ta ansvar om de går in utan att jag är hemma och antingen blir bitna eller släpper ut djur i högtrafiktid? Det är inte heller speciellt orimligt att räkna med att man inte är hemma och kan lämna nyckeln med så kort varsel. Eller kan ta ledigt från jobbet ett par dagar för att kunna vara hemma och jag generellt om detta att folk inte vill släppa in hantverkare , inte ts händelse?
 
Men ni pratade jag generellt om detta att folk inte vill släppa in hantverkare , inte ts händelse?

Jag kan inte se att det finns någon generell argumentation om att hantverkare inte ska få tillträde någonstans om det behövs? Bara att folk vill ha förvarning i rimlig tid, och fungerande kommunikation om hur och när. Allt jag har läst att folk säger helt nej till är "HV ska kunna gå in när det passar, oavsett hur viktig eller akut anledningen är" som vissa argumenterar för.
 
. Allt jag har läst att folk säger helt nej till är "HV ska kunna gå in när det passar, oavsett hur viktig eller akut anledningen är" som vissa argumenterar för.
Vem argumenterar för det?

Jag har inte sett något argument för att Hyresvärdar skall kunna gå in i Hyresgästernas hem hur som helst från någon alls.
 
Jag blev plötsligt fundersam efter ha läst tidigare inlägg om bostadsrätt 🤔 Har alltså de som äger bostadsrätter mindre rättigheter än hyresgäster? 😅

De håller på att renovera huset som vi bor i och har behövt gå in i lägenheterna, då har det mera varit på tal om att lämna dörrlåset i en viss ställning om man inte är hemma. Kan inte minnas om man kunde boka om en tid.
Men iofs så tror jag att en ur styrelsen gick faktiskt med den senaste gången in i lägenheterna, vilket kan ju både ses som något bra eller dåligt - man får ju räkna med att en granne då kliver in i ens hem 😅
 
Jag kan inte se att det finns någon generell argumentation om att hantverkare inte ska få tillträde någonstans om det behövs? Bara att folk vill ha förvarning i rimlig tid, och fungerande kommunikation om hur och när. Allt jag har läst att folk säger helt nej till är "HV ska kunna gå in när det passar, oavsett hur viktig eller akut anledningen är" som vissa argumenterar för.
Då har vi läst tråden helt olika, tycker det är mängder med inlägg där folk absolut inte vill släppa in hantverkare om dom inte kan vara hemma och övervaka.
 
Jag tycker det är konstigt att tro att hantverkare ska rota bland ens trosor osv.

Det handlar ju inte om det. Iaf inte för min del. För min del har anledningarna varit flera:

1) Mitt barn skulle annars vara hemma ensam när hantverkaren kom. Inte superbekvämt för ett barn/tonåring (med autism) att släppa in främmande karlar i hemmet.

2) Ett tag hade jag innekatt. Det är inte hantverkarens ansvar att se till att mina katter inte rymmer. Det är mitt ansvar. Jag skulle inte lita på någon jag inte känner att ta det ansvaret oavsett vad de säger.

3) Jag vill vara hemma för att veta vad de har gjort. T.ex. om de kommer för att laga nåt jag felanmält så vill jag prata med hantverkaren om felet och veta hur det uppstod och hur det åtgärdades och om jag kan göra något annorlunda så att det inte uppstår igen.

Däremot när vi fick badrummet renoverat och vi hade hantverkare här i fyra veckor så fick de komma och gå när de ville när de behövde. Men för enstaka tillfällen vill jag vara hemma.
 
Det handlar ju inte om det. Iaf inte för min del. För min del har anledningarna varit flera:

1) Mitt barn skulle annars vara hemma ensam när hantverkaren kom. Inte superbekvämt för ett barn/tonåring (med autism) att släppa in främmande karlar i hemmet.

2) Ett tag hade jag innekatt. Det är inte hantverkarens ansvar att se till att mina katter inte rymmer. Det är mitt ansvar. Jag skulle inte lita på någon jag inte känner att ta det ansvaret oavsett vad de säger.

3) Jag vill vara hemma för att veta vad de har gjort. T.ex. om de kommer för att laga nåt jag felanmält så vill jag prata med hantverkaren om felet och veta hur det uppstod och hur det åtgärdades och om jag kan göra något annorlunda så att det inte uppstår igen.

Däremot när vi fick badrummet renoverat och vi hade hantverkare här i fyra veckor så fick de komma och gå när de ville när de behövde. Men för enstaka tillfällen vill jag vara hemma.
Nej det skriver jag inte heller.
Men andra i tråden har skrivit det :)

Men nu drar det iväg igen vi diskuterade ju s jobb som hantverkaren gör i alla lägenheter samtidigt som att kolla ventilationen dvs jobb som utförs på ren rutin och med en snabbt besök i varje lägenhet.

Har man felanmält eller renoverar kanske det är en annan femma även om jag föredrar att inte va hemma då heller 😄
 
Då har vi läst tråden helt olika, tycker det är mängder med inlägg där folk absolut inte vill släppa in hantverkare om dom inte kan vara hemma och övervaka.

Kul för dig som verkar ha förtroende för hantverkare. Jag som husägare har av egen erfarenhet inte det förtroendet, det är snarast noll och intet. Det finns inte en suck att jag skulle släppa in hantverkare utan att vara hemma i mitt hus så jag ser inte varför någon i en lägenhet skulle göra det. Även om en hyr så är det ens hem och som med rätta skyddas av rätt långtgående regler.

Självklart ska värden kunna göra underhåll och absolut att hen ska kunna gå in om det är något akut som tex en vattenläcka. Men värden ska följa reglerna och är det inte akut så ska en kunna boka en tid som passar för en själv eller så säger en att det är ok att gå in utan att en är hemma.

Försök tänka lite längre, ta tex en kvinna som blivit utsatt för en våldtäkt. Tror du att hon är hon skulle uppskatta att det oförhappandes står en man som klampat in i hennes lägenhet helt utan förvarning?
 
Nej det skriver jag inte heller.
Men andra i tråden har skrivit det :)

Ja, och det får de väl tycka. Det är den som hyr bostadens HEM. Den som bor där avgör var hens gränser går. En del är bekväma med att främlingar kommer och går som de vill och andra vill vara hemma och ta emot främlingarna när de kommer. Jag förstår inte varför det skulle vara kontroversiellt? Jag är säker på att de allra flesta hantverkare (och andra som arbetar i andras hem) förstår att det är ett hem primärt och deras arbetsplats sekundärt.
 
Ja, och det får de väl tycka. Det är den som hyr bostadens HEM. Den som bor där avgör var hens gränser går. En del är bekväma med att främlingar kommer och går som de vill och andra vill vara hemma och ta emot främlingarna när de kommer. Jag förstår inte varför det skulle vara kontroversiellt? Jag är säker på att de allra flesta hantverkare (och andra som arbetar i andras hem) förstår att det är ett hem primärt och deras arbetsplats sekundärt.

Sedan finns det ju som sagt ett starkt skydd i lagen för hyresgäster som reglerar hur underhåll ska förvarnas om. Även om värden äger huset så har hen inte rätt att klampa in i någons hem hur som helst.
 
Ja, och det får de väl tycka. Det är den som hyr bostadens HEM. Den som bor där avgör var hens gränser går. En del är bekväma med att främlingar kommer och går som de vill och andra vill vara hemma och ta emot främlingarna när de kommer. Jag förstår inte varför det skulle vara kontroversiellt? Jag är säker på att de allra flesta hantverkare (och andra som arbetar i andras hem) förstår att det är ett hem primärt och deras arbetsplats sekundärt.
Ja och jag får väl tycka det jag tycker 😄
 
Sedan finns det ju som sagt ett starkt skydd i lagen för hyresgäster som reglerar hur underhåll ska förvarnas om. Även om värden äger huset så har hen inte rätt att klampa in i någons hem hur som helst.
Ts var ju bortrest en längre period och hade därmed missat lapparna så dom hade all rätt att klampa in men kanske inte genom balkongen 😄
 
Ts var ju bortrest en längre period och hade därmed missat lapparna så dom hade all rätt att klampa in men kanske inte genom balkongen 😄

Nä, det hade de inte. Eftersom TS och HV hade en överenskommelse att de skulle göra arbetet utifrån. Hantverkarna hade ingen rätt att gå in eftersom deras uppdragsgivare (HV) inte sagt åt dem att de fick.

Om TS HV vill kunna komma in i de boendes hem när som helst även om de är bortresta så borde HV ha en huvudnyckel. Men HV har uppenbarligen inte känt det behovet och då får hen stå sitt kast. Hade HV haft en huvudnyckel hade ju TS haft valmöjligheten att säga åt HV att de får gå in med huvudnyckel. Nu fanns inte det alternativet.
 
Kul för dig som verkar ha förtroende för hantverkare. Jag som husägare har av egen erfarenhet inte det förtroendet, det är snarast noll och intet. Det finns inte en suck att jag skulle släppa in hantverkare utan att vara hemma i mitt hus så jag ser inte varför någon i en lägenhet skulle göra det. Även om en hyr så är det ens hem och som med rätta skyddas av rätt långtgående regler.

Självklart ska värden kunna göra underhåll och absolut att hen ska kunna gå in om det är något akut som tex en vattenläcka. Men värden ska följa reglerna och är det inte akut så ska en kunna boka en tid som passar för en själv eller så säger en att det är ok att gå in utan att en är hemma.

Försök tänka lite längre, ta tex en kvinna som blivit utsatt för en våldtäkt. Tror du att hon är hon skulle uppskatta att det oförhappandes står en man som klampat in i hennes lägenhet helt utan förvarning?
Jag tänker som du. Det finns inte på kartan att jag skulle låta någon gå in i mitt hem utan att jag är hemma. Det gäller nu, när jag bor i hus. Och det gällde då, när jag bodde i lägenhet. Det handlar både om att jag inte vill ha okända personer i mitt hem. Men jag vill inte heller att hantverkarna ska bli hundmat. Det blir så himla dålig stämning av det.
 
Helt utan att referera till TS situation där det fanns en överenskommelse som bröts.

En sak att komma ihåg är att man inte är ensam i ett flerfamiljshus. Vi är t.ex 78 lägenheter. Det blir mycket dyrt om hantverkare måste återkomma på tider som passar alla. Det brukar bli så att folk informeras om den dag som gäller sedan går de själva antingen släppa in eller vara hemma.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 392
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 830
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 518
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 369
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp