Bukefalos 28 år!

Gått in i min lägenhet

Utredaren kommer inte att söka i Juno, och har i de allra flesta fall ingen sådan licens
Ingen licens för vad, Juno? Det stämmer inte. Alla utredare har tillgång till Juno via Intrapolis. Oavsett är det en FU-ledare som beslutar om man ska utreda vidare eller ej, inte en utredare. Och visst kan FU-ledare ha bra generell koll på vad som är intressant att driva vidare och en (även om de givetvis inte sitter och använder TR-domar som nåt slags prejudikat).
 
Ja det får dom, man får en lapp i brevlådan några dagar innan samt att der brukar sättas upp en lapp i trappuppgången.

Självklart måste ventilationen kollas.
 
@Inte_Ung Jag är hemskt ledsen för alla problematiska hyresgäster du har haft genom åren som renderat så många polisanmälningar emot dig. Jag är inte en av dessa och de "anklagelser" du riktar emot mig är nästintill obehagliga. Vänligen har du inget hjälpsamt att komma med utan att behöva lägga in insinuationer om mig som hyresgäst utifrån erfarenhet av dina egna hyresgäster får du gärna avstå att svara. Inget av det du tagit upp här varit applicerbart på min situation.
Tack.
Du verkar tycka mycket är obehagligt?
Hantverkarna gjorde sitt jobb dom är inte ett dugg intresserade av ditt hem. Var glad att underhåll ingår.
 
Fast OVK är inget som dimper ner från himlen helt plötsligt och måste åtgärdas nu-nu-nu. Alla hyresvärdar vet ju om att det är något som måste skötas om regelbundet och då även måste planera för det i tid. Att meddela sin hyresgäst för sent är inte att planera i tid, inte heller är OVK ett akut underhåll (a la vattenläcka är) där man måste komma in på stående fot, utan man kan planera ordentligt så att det inte blir sådär plötsligt att någon "måste" in för att hyresvärden inte ska straffas för bristande OVK underhåll.

Blir man osams för att en hantverkare går in i ens lägenhet utan lov, för oavsett om man kommer någonstans med en anmälan eller ej så är det ett brott då det inte är ett akut underhåll som måste göras akut just då, så är det hyresvärden som har problem och behöver fundera på sitt bemötande. Speciellt om en hyresgäst faktiskt har varit tillmötesgående och blivit bemött med kalla handen.
Hantverkarna kanske inte går att boka månader i förväg?
Oavsett är det inget kriminellt att hyresvärden sköter om SINA fastigheter.
 
Ingen licens för vad, Juno? Det stämmer inte. Alla utredare har tillgång till Juno via Intrapolis. Oavsett är det en FU-ledare som beslutar om man ska utreda vidare eller ej, inte en utredare. Och visst kan FU-ledare ha bra generell koll på vad som är intressant att driva vidare och en (även om de givetvis inte sitter och använder TR-domar som nåt slags prejudikat).
Aha, bra grej att de faktiskt har tillgång till Juno. Det är en bra resurs.

Och min poäng var just det - att polisen inte regelmässigt granskar tingsrättsdomar från hela landet som någon sorts utredningsrutin. Det oavsett om det är utredare eller förundersökningsledare som skulle göra en sådan kontroll.
 
Hantverkarna kanske inte går att boka månader i förväg?
Oavsett är det inget kriminellt att hyresvärden sköter om SINA fastigheter.

Fast nu var det ju inte hyresvärden som gick in. TS hade ju överenskommelse med HV (som i sin tur hade det med hantverkarna) att de skulle utföra arbetet utifrån eftersom TS var bortrest. Men hantverkarna verkar ha fattat eget beslut att gå in genom balkongdörren. Det är en sak om hyresvärden hade sagt åt dem att de måste gå in för att åtgärda nåt akut och en helt annan sak att hantverkarna på eget bevåg bestämmer sig för att göra det.

Jag har bott i HR i nästan hela mitt liv. Har aldrig haft några problem med HV gällande detta. Det händer att jag får en lapp i bredvlådan där det står att de vill komma in i en viss tid för att göra något icke-akut. Funkar inte den tiden för mig så kontaktar jag HV och så bestämmer vi en annan tid. När jag felanmäler nåt så får jag svara på några frågor:

Får vi gå in med huvudnyckel?

Finns det några husdjur i bostaden? I så fall vilka.

Svarar jag nej på den första frågan så kan jag skriva ett meddelande och där brukar jag skriva att jag vill att de ringer mig och så bokar vi in en tid då det passar för mig. Jag jobbar hemifrån några dagar/vecka och tycker att det känns bättre att de kommer när jag är hemma. Det har aldrig varit nåt problem.
 
Här är några citat från den här sidan: https://www.familjensjurist.se/frag...esvarden-ga-in-i-min-lagenhet-utan-tillstand/

"Om det är mindre brådskande förbättringsarbeten behöver hyresvärden säga till en månad i förväg och få tillstånd av hyresgästen för att få gå in i lägenheten (26 § 2 st. hyreslagen)."

"Vägrar hyresgästen släppa in hyresvärden, trots att hyresvärden har skäl att komma in i lägenheten, får hyresvärden vända sig till Kronofogden och begära handräckning för att komma in i lägenheten (26 § 5 st. hyreslagen)."

"Om hyresvärden har skäl att komma in i lägenheten kan hyresrätten förverkas om hyresgästen vägrar tillträde till lägenheten och inte kan visa någon giltig ursäkt till varför hen vägrat(42 § 1 st. 10 p. hyreslagen). Då krävs att hyresvärden har iakttagit tidsfristerna enligt 26 § hyreslagen."

"Att gå in i hyresgästens bostad utan deras tillstånd kan innebära att man gör sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § 1 st. brottsbalken). Detta oavsett om man själv är ägare till egendomen man går in i. "
 
. TS hade ju överenskommelse med hantverkarna att de skulle utföra arbetet utifrån eftersom TS var bortrest. Men hantverkarna verkar ha fattat eget beslut att gå in genom balkongdörren. .

Nej det hade ts inte, inte heller nekade ts någon att gå in, möjligen tog för givet att ingen skulle gå in iom avsaknad av huvudnyckel.
Olåst balkongdörr i det läget kan faktiskt tolkas som ok att använda.

första dagen jag var borta hörde min nuvarande hyresvärd av sig och sa att arbetarna behövde komma in i min lägenhet i veckan. Jag meddelade då att jag är bortrest och är hemma som idag. Ingen huvudnyckel finns.
 
Nej det hade ts inte, inte heller nekade ts någon att gå in, möjligen tog för givet att ingen skulle gå in iom avsaknad av huvudnyckel.
Olåst balkongdörr i det läget kan faktiskt tolkas som ok att använda.

Jo, HV hade visst en överenskommelse med hantverkarna att de skulle utföra arbetet utifrån eftersom TS inte är hemma och huvudnyckel inte finns.

Jag mailar min hyresvärd som blir lite förvånad/chockad och säger att de hade kommit överens om att borra hålet utifrån, inte det bästa/normala men ok iom jag inte var hemma.
 
Jo, HV hade visst en överenskommelse med hantverkarna att de skulle utföra arbetet utifrån eftersom TS inte är hemma och huvudnyckel inte finns.
Det där kan faktiskt tolkas som att de inte kunde komma in p.g.a. avsaknad av huvudnyckel och då fick lösa det på annat sätt.
Inte som något nekande till att få komma in.
Och så upptäckte de att de kom in genom balkongdörren, problemet löst!

Var ser du något om nekande?
 
Bra hyresgäster brukar inte ha några problem med sina hyresvärdar.

Nä, alltså har HV skött sitt d.v.s. meddelat i tid så brukar det lösa sig utan problem.

Däremot släppte jag inte in hantverkarna den gången det ringde på dörren (under pandemin så jag jobbade hemma) och det stod fyra för mig okända karlar (från en firma jag aldrig hört talas om innan) och säger (på knackig svenska så info kan ha gått förlorad i kommunikationen) att de ska komma in och fixa mitt internet. Jag sa bara att det vet jag inget om så det får HV meddela mig först innan jag släpper in någon. Mitt internet var det inget fel på och jag hade inte felanmält nåt. Sen visade det sig vara helt ok bara att de inte hade informerat oss innan de dök upp. De skulle installera en box som har med internet att göra (förberedelse för IPTV), samt byta ut internetkablarna som började bli gamla.
 
Det där kan faktiskt tolkas som att de inte kunde komma in p.g.a. avsaknad av huvudnyckel och då fick lösa det på annat sätt.
Inte som något nekande till att få komma in.
Och så upptäckte de att de kom in genom balkongdörren, problemet löst!

Var ser du något om nekande?

Jag ser det som att TS inte hade någon anledning att neka dem eftersom TS var bortrest och HV (av någon märklig anledning) inte har huvudnyckel. Vad skulle TS säga? Det fanns ju inget rimligt sätt för dem att komma in i bostaden då ingen nyckel fanns tillgänglig. Att gå in genom och olåst balkongdörr är galet om det inte gäller nåt akut som t.ex. en pågående brand, vattenläcka eller liknande.

Dessutom så fanns det definitivt ingen anledning att säga det efter att HV sagt att de kunde utföra arbetet utifrån.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Börjar bli galet trött på min hyresvärd. Hen hyr ut i andrahand för första gången någonsin. Så här i efterhand kan jag önska att jag...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 470
Senast: Sasse
·
Hemmet Jag har en fråga angående min hyreslägenhet. Jag och min sambo flyttade från en lägenhet inne i centrum till en större lägenhet ute på...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 869
Senast: fejko
·
Katthälsa Jag har precis blivit uppsagd från mitt jobb och lägenheten som ingick i jobbet, letar nytt för fullt men har en ganska stor hake nu iom...
Svar
7
· Visningar
1 523
Senast: Pudlan
·
Hemmet Hittade ingen bra rubrik men denna får duga... Jag är uppväxt i villa men har på min höjd bott i BR-radhus själv. Jag gillar inte...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
13 504
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp