Bukefalos 28 år!

Sv: halsrem?

Men, en fegisrem är ju faktiskt bara en ytterligare säkerhetsgrej, som hjälm, skyddsväst, skor med stålhätta osv. Var ska man dra gränsen för hur mycket säkerhetsutrustning man får ha? Vart drar man själv gränsen när man väljer att sätta på sig en hjälm, men ingen säkerhetsväst? Eller varför lämnar man inte hjälmen hemma helt, om hästen ändå alltid sköter sig?



Så tänkte jag också. Har inte fegrem till sadeln, men alltid när jag rider barbacka, och dessutom - även om hästen vanligen gör det han ska så kan ju jag schabbla till det...

Ser också mycket hellre att folk hugger tag i en halsrem än i tyglarna, om deras häst far iväg. Särskilt då på unghästar som kan ha lite extra myror i benen.

De är ju levande varelser, även om de ska vara lydiga i allra möjligaste mån. Vill man ha en lobotomerad får man väl börja med motorcross istället.
 
Sv: halsrem?

Exakt några verkar ha missat att man vill ha tävlingshästar väldigt reaktiva, de lobotomerade kommer aldrig någonstans inom varken dressyr eller hoppning. Vi pratar inte om fritidshästar som skall lulla runt. Och om någon missat det så reagerar reaktiva hästar på oväntade saker på en hundradels sekund precis som de reagerar på hjälperna på en hundradels sekund ofta är vår reaktionsförmåga inte riktigt lika snabb som hästens och då är en halsring guld värd. Halsring (vanlig martingalshalsring utan själva martingaldelen då) är en helt naturlig säkerhetsdetalj som ingår i utrustningen precis som hjälm på huvudet, majoriteten av gångerna har man ingen nytta av den men de gånger den behövs är den guld värd. Hade det tidigare bara på unghästarna och hingstar (skulle inte drömma om att rida hingst utan halsring oavsett hur snäll och väluppfostrad den är, det är liksom ett så stort no no att åka av en hingst så att den kommer lös så där förebygger man allt man kan)
men insåg sen att det bara är löjligt att inte trä på den även på de äldre det händer insidenter med dem också.
 
Sv: halsrem?

Här har jag gått och trott att dressyr handlar om lydnad, och om hästen är så olydig att den faktiskt bockar och far runt - vad katten har den på en dressyrbana att göra?!

Håller helt med och kvarstår vid mitt tidigare inlägg ;)

Det är dressyrtävling det gäller... där är utrustningen sadel och träns på hästen, ridkläder med kavaj och hjälm på ryttaren - that's it. Ja, jag är konservativ så det förslår - men det står jag för :p
 
Sv: halsrem?

kl
på dressyr tävling i avdelning b och på pay and ride osv så kan halsrem vara godkänd i mitt tycke(unghästar som inte har rutin av det köttätande vita dressyrstaketet eller giftiga blommor i hörnen), men inte på tävling/tävling.

verkar som att det kan vara alldeles för lätt att peta ner ett finger i remmen och dra ner sig i sadeln/ hålla eller handen stabil utan att domaren lägger märke till det= Fusk :p.

själv har jag stigläder eller martingal vid varje uteritt och barbacka ritt, känns naket utan även om jag inte använder den. dock så har jag inte det i dressyrsadeln, för lat att gräva fram stiglädret då och har ingen ring för snabbhaken på martingalen i dressygjorden :p.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 329
Senast: Ginne
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 359
Senast: cirkus
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 870
Senast: Ramona
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
20 649
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp