Bukefalos 28 år!

Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Såklart jag förstår skillnaden rent fysiskt. Men blir de 10km/h för svårt när det gäller att köra rätt hastighet så bör man kanske inte köra bil.

Om "för svårt" är det du tror att det handlar om har du bevisligen inte förstått ett dugg av de fysikaliska sambanden.

Jag kan definitivt ha en för tung högerfot ibland, men anser inte att det finns speciellt många rimliga ursäkter för det. Jag bevisar absolut noll av min körförmåga med vilken hastighet jag väljer, dock tidvis dumhet och ignorans.
 
Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten så det är skillnad. Sedan om det är över gränsen eller inte beror såklart på situationen som uppstår.

Minns särskilt en övning från Audi Driving för provförare, där nästan alla klarade övningen när man körde i 95 km/h , men ingen alls klarade den när man körde 101 km/h. Då rammade alla den fiktiva bergväggen (koner) och klarade inte sladden som orsakades av en hastig undanmanöver. Utom instruktören då som klarade det perfekt…..
Tillägg: och då fick man ändå 6 försök i rad på exakt samma uppställning. Mycket frustrerande att inte klara av ändå, inte en enda gång. Tror inte nån av instruktörerna gillade att vara assistent på den övningen, massor av koner att återställa efter varenda försök.
 
För uttrycket "road rage" är absolut ett svenskt sådant.

Ingen annan stans forsoker folk uppfostra medtraffikanter som i Sverige ... Om en ny korkorts innehavare ar osaker och kor 10km saktare an hastighets begransningen borde ju det vara bra. Personen kor efter SINA omstandigheter. Eller om nagon har problem med bilen och forsoker linka fram sa de kommer till verkstan och darfor kor saktare? Bilkornings hetsen mot hur alla andra gor finns inte nagon annan stans dar jag kort.
I Rom kor alla at alla hall samtidigt och tutar villt ... I Cairo sag jag 4 "fender benders" pa mindre an 30 minuter ... I London var det superlaskigt att kora, men ingen blinkade med lyset eller viftade med fingret nar jag korde forbi for 2dra gangen i samma rondell :o Nar jag var tvungen att backa ut i trafiken med pick-up och jattelik husvagn, ett 17 meter langt ekipage, i New York, Manhattan, stannade tva filer for att ge mig utrymme att backa ut. I rusningstrafik. Bara i Sverge forsoker bilforare uppfostra och "straffa" andra nar de inte "gor ratt".
 
Ingen annan stans forsoker folk uppfostra medtraffikanter som i Sverige ... Om en ny korkorts innehavare ar osaker och kor 10km saktare an hastighets begransningen borde ju det vara bra. Personen kor efter SINA omstandigheter. Eller om nagon har problem med bilen och forsoker linka fram sa de kommer till verkstan och darfor kor saktare? Bilkornings hetsen mot hur alla andra gor finns inte nagon annan stans dar jag kort.
I Rom kor alla at alla hall samtidigt och tutar villt ... I Cairo sag jag 4 "fender benders" pa mindre an 30 minuter ... I London var det superlaskigt att kora, men ingen blinkade med lyset eller viftade med fingret nar jag korde forbi for 2dra gangen i samma rondell :o Nar jag var tvungen att backa ut i trafiken med pick-up och jattelik husvagn, ett 17 meter langt ekipage, i New York, Manhattan, stannade tva filer for att ge mig utrymme att backa ut. I rusningstrafik. Bara i Sverge forsoker bilforare uppfostra och "straffa" andra nar de inte "gor ratt".
Det är bara att gå in på YT så hittar du massor av filmer från bl a USA där folk försöker uppfostra varandra, med och utan vapen. Jag tar hellre en ljusblink eller ett finger än att nån börjar skjuta eller jaga mig i bil. :nailbiting:
 
Tillägg: och då fick man ändå 6 försök i rad på exakt samma uppställning. Mycket frustrerande att inte klara av ändå, inte en enda gång. Tror inte nån av instruktörerna gillade att vara assistent på den övningen, massor av koner att återställa efter varenda försök.

Väldigt OT men en sak jag verkligen varit för (förutom mängder med mer trafikkameror som bötfällde automatiskt för överskriden hastighet och framförallt för lite avstånd) är någon typ av regelbunden, obligatorisk halkkörning. Jag hade lätt gått med på att det krävdes årligen eller liknande för att behålla körkortet. Kanske att man kunde bli befriad till mer sällan med bra resultat eller så.

Men det var verkligen OT. Kom att tänka på det med ditt exempel bara!
 
I överkant och underkant i vågformat/oregelbundet ljust parti.

1633366972774.png
 
Det är bara att gå in på YT så hittar du massor av filmer från bl a USA där folk försöker uppfostra varandra, med och utan vapen. Jag tar hellre en ljusblink eller ett finger än att nån börjar skjuta eller jaga mig i bil. :nailbiting:

Sjalvklart hander det nar det ar 300+ millioner manniskor pa vagarna ... men jag har ALDRIG blivit "uppfostrad" i alla stater jag bott eller kort bil. Daremot har jag rakat ut for det varenda gang jag varit i Sverige och kort bil genom aren. Sarskilt nu nar man inte hittar sa bra langre utan maste sakta ner for att hinna lasa vagskyltar och se vart man ska.

Har i Oregon blir till och med skolbussen framvinkad att kora fore, det har ar nog det "artigaste" stalle jag nagonsin kort. :p
 
Inte på mitt. På framsidan står det 'håll hastighetsbegränsningen' och på baksidan 'körkort Sverige'.
Mitt ser inte exakt ut som på bilden med linjer, utan bakom alla uppgifter står det körkort i många olika språk.
Beror väl på när kortet är tillverkat. På mitt som jag förnyade i våras står det som på bilden.
 
Ingen annan stans forsoker folk uppfostra medtraffikanter som i Sverige ... Om en ny korkorts innehavare ar osaker och kor 10km saktare an hastighets begransningen borde ju det vara bra. Personen kor efter SINA omstandigheter. Eller om nagon har problem med bilen och forsoker linka fram sa de kommer till verkstan och darfor kor saktare? Bilkornings hetsen mot hur alla andra gor finns inte nagon annan stans dar jag kort.
I Rom kor alla at alla hall samtidigt och tutar villt ... I Cairo sag jag 4 "fender benders" pa mindre an 30 minuter ... I London var det superlaskigt att kora, men ingen blinkade med lyset eller viftade med fingret nar jag korde forbi for 2dra gangen i samma rondell :o Nar jag var tvungen att backa ut i trafiken med pick-up och jattelik husvagn, ett 17 meter langt ekipage, i New York, Manhattan, stannade tva filer for att ge mig utrymme att backa ut. I rusningstrafik. Bara i Sverge forsoker bilforare uppfostra och "straffa" andra nar de inte "gor ratt".
Min personliga erfarenhet är att körklimatet i Stockholm generellt är väldigt förlåtande - där kände jag mig trygg att köra som oerfaren för att folk var bra på att visa hänsyn och ”hjälpa till” när man själv insåg att man borde byta fil alldeles för sent, t.ex. Antagligen för att de flesta varit där själva plus vad jag antar är många förare som inte kör extremt regelbundet pga kollektivtrafiken. Kommer man ut på ”landet” upplever jag generellt betydligt sämre förståelse för trafikanter med andra förutsättningar och åsikten att folk som inte kör perfekt inte ska ha körkort verkar generellt mer utbredd.

Trist, tycker jag, som lärde mig av min körskollärare att alltid köra så jag är beredd att rädda upp andras misstag. För andra kommer göra misstag i trafiken, och jag också. Om man då kan rädda upp varandras misstag minskar risken för olyckor drastiskt, och det borde ju ligga i allas intresse.
 
Jag skev inte att jag inte litar på din mätare men det går inte att konstatera att den stämmer hyfsat pga avsaknad av att blivit standard.

Nä skäms inte, varför skulle jag? Utsatt inga andra för min hastighet då det bara var polisbilen och jag på den 3 filiga motorvägen vid tillfället.
Inte direkt en motorväg när det är 80 i hastighet..ännu värre. Antagligen så stannade dom inte dig enbart pga att dom hade viktigare ställen att vara på.. otroligt synd för det är otroligt dåligt omdöme att köra så fort på en väg som inte är anpassad för dom farterna en motorväg har.
 
Inte direkt en motorväg när det är 80 i hastighet..ännu värre. Antagligen så stannade dom inte dig enbart pga att dom hade viktigare ställen att vara på.. otroligt synd för det är otroligt dåligt omdöme att köra så fort på en väg som inte är anpassad för dom farterna en motorväg har.
Sedan när är inte E6/E20 mellan kungsbacka och Göteborg en motorväg?
 
Väldigt OT men en sak jag verkligen varit för (förutom mängder med mer trafikkameror som bötfällde automatiskt för överskriden hastighet och framförallt för lite avstånd) är någon typ av regelbunden, obligatorisk halkkörning. Jag hade lätt gått med på att det krävdes årligen eller liknande för att behålla körkortet. Kanske att man kunde bli befriad till mer sällan med bra resultat eller så.

Men det var verkligen OT. Kom att tänka på det med ditt exempel bara!
Jag tänker mig att förnyelse av körkort borde vara mer eller mindre som att köra upp igen, visa att man fortfarande kan framföra bil säkert, och har koll på lagar och regler. Men att ta med halkbaneträning är nog bra, det också.
 
Jag tänker mig att förnyelse av körkort borde vara mer eller mindre som att köra upp igen, visa att man fortfarande kan framföra bil säkert, och har koll på lagar och regler. Men att ta med halkbaneträning är nog bra, det också.

Riskerar att bli dyrt för de som har många behörigheter på kortet? Tänkte att uppkörning för mc, bil, buss och lastbil kan se ganska olika ut. Ska man då göra en uppkörning och halkbana för varje behörighet om man har flera?
 
Sedan när är inte E6/E20 mellan kungsbacka och Göteborg en motorväg?
Där det är 80 är det ingen motorväg. Motorvägen har inte börjat än. Och mellan göteborg och Kungsbacka är det för övrigt bara 100. Och nej, det är verkligen inte på något sätt okej att köra den hastigheten på den 80 vägen. Inte lämpligt på något sätt oavsett trafik eller ej.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 156
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 513
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
22 23 24
Svar
470
· Visningar
17 890
Senast: lingonben
·
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 948
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp