Hastighetsmätare och äkta hastighet i bil (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 18)

Ingen annan stans forsoker folk uppfostra medtraffikanter som i Sverige ... Om en ny korkorts innehavare ar osaker och kor 10km saktare an hastighets begransningen borde ju det vara bra. Personen kor efter SINA omstandigheter. Eller om nagon har problem med bilen och forsoker linka fram sa de kommer till verkstan och darfor kor saktare? Bilkornings hetsen mot hur alla andra gor finns inte nagon annan stans dar jag kort.
I Rom kor alla at alla hall samtidigt och tutar villt ... I Cairo sag jag 4 "fender benders" pa mindre an 30 minuter ... I London var det superlaskigt att kora, men ingen blinkade med lyset eller viftade med fingret nar jag korde forbi for 2dra gangen i samma rondell :o Nar jag var tvungen att backa ut i trafiken med pick-up och jattelik husvagn, ett 17 meter langt ekipage, i New York, Manhattan, stannade tva filer for att ge mig utrymme att backa ut. I rusningstrafik. Bara i Sverge forsoker bilforare uppfostra och "straffa" andra nar de inte "gor ratt".

Som boende i London kan jag saga med hog sakerhet att vi har massa med roadrage och aggressiva bilister.. Hade varit valdigt trevligt att slippa!
 
Där det är 80 är det ingen motorväg. Motorvägen har inte börjat än. Och mellan göteborg och Kungsbacka är det för övrigt bara 100. Och nej, det är verkligen inte på något sätt okej att köra den hastigheten på den 80 vägen. Inte lämpligt på något sätt oavsett trafik eller ej.
Endast 5 km av E6 är inte motorväg och det är i Trelleborg så jo E6 genom Västra Götaland är motorväg även om delar av den är 80.

80 börjar i höjd Kållered och fortsätter så tills du har passerat Göteborg
Screenshot_20211004-212315_Maps.jpg

För övrigt har jag aldrig försvarat att jag körde så fort men jag skäms inte.
 
Halkbana låter överdrivet men teoriprov borde vara obligatoriskt och uppkörning om man kuggas tre gånger. :idea:

Mtp att det är extremt mycket olyckor direkt så fort det regnar mycket, är frost eller snöar i Skåne så hade jag föredragit halkbana 😆 skiljer sig säkert mot Norrland som är vana vid att köra på vinterväglag, därav tänker jag någon form av resultatbaserat intervall.
 
Mtp att det är extremt mycket olyckor direkt så fort det regnar mycket, är frost eller snöar i Skåne så hade jag föredragit halkbana 😆 skiljer sig säkert mot Norrland som är vana vid att köra på vinterväglag, därav tänker jag någon form av resultatbaserat intervall.

Man kommer rätt så långt med att ha vinterdäck på bilen innan det blir halkigt. Alla vet ju att det blir vinter och därmed halka. Så jag förstår inte riktigt förvåningen och kaoset som uppstår söderöver så fort det blir vinter med tillhörande halka.
 
Där det är 80 är det ingen motorväg. Motorvägen har inte börjat än. Och mellan göteborg och Kungsbacka är det för övrigt bara 100. Och nej, det är verkligen inte på något sätt okej att köra den hastigheten på den 80 vägen. Inte lämpligt på något sätt oavsett trafik eller ej.
Hade fel även ner till 70 närmare göteborg
Kallebäcks påfart till E6/E20 norrut
Screenshot_20211004-213426_Maps.jpg
 
Såklart jag förstår skillnaden rent fysiskt. Men blir de 10km/h för svårt när det gäller att köra rätt hastighet så bör man kanske inte köra bil.
Nej, det är när man har den inställningen mot andra bilister som du visat på i den här tråden som man inte bör köra bil. Det är trots allt helt lagligt att köra under hastighetsgränsen.
 
Riskerar att bli dyrt för de som har många behörigheter på kortet? Tänkte att uppkörning för mc, bil, buss och lastbil kan se ganska olika ut. Ska man då göra en uppkörning och halkbana för varje behörighet om man har flera?
Jo, och det är även problematiskt ur ekonomiskt perspektiv, men kanske skulle gå att lösa med subventioner på olika sätt.
 
Jo, och det är även problematiskt ur ekonomiskt perspektiv, men kanske skulle gå att lösa med subventioner på olika sätt.
Risken är att det blir ännu mer en klassfråga att ha körkort, särskilt med flera behörigheter, än vad det redan är. Det blir även problematiskt när det gäller att få tag på tider för uppkörningar. Fick vänta i nästan 1 år på att få köra upp för mc på grund av att det inte fanns tider. Hade ett par dagar till godo innan jag behövde göra teoriprovet på nytt. Hur blir det då för de som ska ta körkortet om de ska börja konkurrera med alla som redan har körkort i sverige?
 
Risken är att det blir ännu mer en klassfråga att ha körkort, särskilt med flera behörigheter, än vad det redan är. Det blir även problematiskt när det gäller att få tag på tider för uppkörningar. Fick vänta i nästan 1 år på att få köra upp för mc på grund av att det inte fanns tider. Hade ett par dagar till godo innan jag behövde göra teoriprovet på nytt. Hur blir det då för de som ska ta körkortet om de ska börja konkurrera med alla som redan har körkort i sverige?
Jag utgår från att om man gör om systemet, så behöver man se över mer än bara reglerna.
 
Jag tänker mig att förnyelse av körkort borde vara mer eller mindre som att köra upp igen, visa att man fortfarande kan framföra bil säkert, och har koll på lagar och regler. Men att ta med halkbaneträning är nog bra, det också.

Det hade inte hjälpt. De vet att man ska hålla hastigheten osv. De bara skiter i det det passar dem.
 
Man kommer rätt så långt med att ha vinterdäck på bilen innan det blir halkigt. Alla vet ju att det blir vinter och därmed halka. Så jag förstår inte riktigt förvåningen och kaoset som uppstår söderöver så fort det blir vinter med tillhörande halka.

FYI. Här blir det inte vinter varje år. T.ex. årsskiftet 2019/2020 blev det aldrig meteorologisk vinter i Skåne. Det gick direkt från höst till vår.
 
FYI. Här blir det inte vinter varje år. T.ex. årsskiftet 2019/2020 blev det aldrig meteorologisk vinter i Skåne. Det gick direkt från höst till vår.

Men risken finns fortfarande för halka när det är vintertid. Hur många år har man inte fått läsa diverse förvånade rubriker över att det blev vinter i år också? Bor man så till att det varje år finns en risk för att det kan bli vinter så förbereder man sig för risken också med till exempel vinterdäck på bilen. Skitsamma om de är dubbfria. Det är bättre än att sitta där i diket med skägget i brevlådan och sommardäck på bilen. Nu i dessa moderna tider går det faktiskt att veta vädret ett antal dagar i förväg innan 3 cm snökaos slår till med modd, beläggningar, halka och allt annat som brukar uppstå vid "plötslig" vinter.
 
Senast ändrad:
Hade fel även ner till 70 närmare göteborg
Kallebäcks påfart till E6/E20 norrut
Visa bifogad fil 77736
Det är trångt och det är smalt och det är så extremt dåligt omdöme att köra i den hastigheten där, hoppas jag inte möter dig på vägarna om du har åsikten att det är okej med den hastigheten i det området. Det är så långt ifrån en lämplig väg för dom farterna man kan komma. Och att du kan med att skriva att du kört så på dom vägarna säger en del.
 
Men risken finns fortfarande för halka när det är vintertid. Hur många år har man inte fått läsa diverse förvånade rubriker över att det blev vinter i år också? Bor man så till att det varje år finns en risk för att det kan bli vinter så förbereder man sig för risken också med till exempel vinterdäck på bilen. Skitsamma om de är dubbfria. Det är bättre än att sitta där i diket med skägget i brevlådan och sommardäck på bilen. Nu i dessa moderna tider går det faktiskt att veta vädret ett antal dagar i förväg innan 3 cm snökaos slår till med modd, beläggningar, halka och allt annat som brukar uppstå vid "plötslig" vinter.
Det spelar ju ingen roll egentligen, vinterdäck är obligatoriskt vid vinterväglag 1:a dec - 31:a mars.
 
Det är trångt och det är smalt och det är så extremt dåligt omdöme att köra i den hastigheten där, hoppas jag inte möter dig på vägarna om du har åsikten att det är okej med den hastigheten i det området. Det är så långt ifrån en lämplig väg för dom farterna man kan komma. Och att du kan med att skriva att du kört så på dom vägarna säger en del.
Skrev aldrig att det var där jag körde fort utan endast ett bevis på att det finns motorväg som är under 100 och att det inte är 100 hela vägen från Kungsbacka in till Göteborg.
 
Men risken finns fortfarande för halka när det är vintertid. Hur många år har man inte fått läsa diverse förvånade rubriker över att det blev vinter i år också? Bor man så till att det varje år finns en risk för att det kan bli vinter så förbereder man sig för risken också med till exempel vinterdäck på bilen. Skitsamma om de är dubbfria. Det är bättre än att sitta där i diket med skägget i brevlådan och sommardäck på bilen. Nu i dessa moderna tider går det faktiskt att veta vädret ett antal dagar i förväg innan 3 cm snökaos slår till med modd, beläggningar, halka och allt annat som brukar uppstå vid "plötslig" vinter.

Menar du att alla olyckor som sker pga halka är pga att folk kör med sommardäck?

Jag tycker iaf det är en annan (självklart grundläggande) diskussion. Att kunna hantera sitt fordon när det är halt och när det får lite sladd var vad jag syftade på med halkbana.
 
Därför jag alltid åkte över skogen till mitt förra jobb jag pendlade till, då kunde jag hålla lite den hastighet jag ville. 🙈😅 Körde självklart inte som någon galning, men kanske 80-84 vid bra sikt och underlag, var 70 största delen av vägen. Det som var skönast var att jag kunde ligga i 50-60 dom dagar det var skitväder. Var med om en ordentlig bilolycka för 10 år sen, så jag är alltid lite smårädd när jag kör i snö. Vet att jag tog riksvägen en dag för att det var ett sjukt snöoväder, visste inte om jag skulle komma fram över skogen med bilen jag hade då, men den resan (ca 5 mil) bestod av panik, tårar och ilska. Vet inte hur många gånger jag blev omkörd, blinkad på, och bilen släppte fästet flera gånger för det var bara modd på vägen. Jag var LIVRÄDD! Låg kanske i 75-80 för att dom stressade som fan. Hade jag varit själv på vägen hade jag kört max 55-60! Efter det så skaffade jag mig en fyrhjulsdriven bil och åkte över skogen oavsett väder.
 
Skrev aldrig att det var där jag körde fort utan endast ett bevis på att det finns motorväg som är under 100 och att det inte är 100 hela vägen från Kungsbacka in till Göteborg.
Spelar ingen roll faktiskt, omdömet är ju under all kritik när man kör på det sättet i den farten på en 80 väg. Har du körkort så bör du väl veta att det är satt 80 av en anledning.
 

Liknande trådar

Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 070
Senast: MissFideli
·
Svar
248
· Visningar
9 292
Senast: Lingon
·
Samhälle I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var...
22 23 24
Svar
470
· Visningar
17 466
Samhälle Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
16 737
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp