Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

athena skrev:
Jag inser att det nog vore bra att ha det i GBG eller nära, men vi har ett projekt här inom LRF som säkert skulle kunna driva det... Ska jag kolla upp det?
Ja gör det :idea:

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Precis min tanke...

Men jag vet att Projektledaren är lite besviken eftersom det varit 2 träffar redan och jag är enda deltagaren som varit med från Avelsrådet de gångerna.Hon tycker det är tråkigt att de drar hit föreläsare från Ulltuna m.m. och så kommer inte de som faktist har önskat kursen.

Men unghästkursen för Anders Eriksson är det 20 st anmälda men jag vet inte hur många som kommer från Avelsrådet förutom mig själv.
Kommer du?
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Kanon !Mycket intressant!Kul att se att man inte är" ute och reser "vad gäller avel.Sådana här föredrag är super viktiga och intressanta!!Jag bor i Uddevalla vi bjuder hem honom till mig vetja!!(hi hi)Skämt åt sidor det finns ju massa lokaler man kan hyra till ett vettigt pris tex någon fin byggdegård.....
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Kan inte låta bli att göra reflektionen att Irco Marco blev 33 år trots sitt dåliga exteriöromdöme;)

Det om att "större" hästar har sämre hållbarhet var mycket intressant, då jag tycker att det i många sammanhang fokuseras på hästars mankhöjd och inte de övriga egenskaperna!
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

:confused: Är det bara jag, Athena och Kima som vill fika med Heimdal :crazy:

Eller tycker ni att fler föreläsare ska bjudas in för att det ska bli intressant ? Vi kanske ska bjuda in hingsthållare också ? Eller åka runt och titta på föl efter olika hingstar ? Eller finns det andra förslag ? Kanske pressen vill deltaga och skriva lite om ett gäng entusiastiksa deltagare från bukefalos som bjuder in Heimdal till diskussion - vi är ju ändå sveriges största avelsförening då kan vi väl hitta på något kul ?

Vad får det här arrangemanget kosta / deltagare ?

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

clownen skrev:
:confused: Är det bara jag, Athena och Kima som vill fika med Heimdal :crazy:


Helen


Hej!

Om ni mot förmodan inte får ihop ert kafferep med Heimdahl så skall vi i Ädla Hästen Skaraborg ha exteriör clinic med honom troligtvis i samband med vår treårstest. Den är 6-7 maj då han ändå är domare hos oss.

Håll utkik på vår hemsida www.adlahasten.nu

Ni är mycket välkomna allihopa.

Men även om vi har clinic så är jag gärna med på ert kafferep också.
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Jag vill också vara med, men det gäller ju att få till det tidsmässigt också. Titta på föl och unghästar låter också himla intressant!

Hälsn. Camilla
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Jag hänger på Clownen. Vi kan väl ordna fler saker precis som Clownen föreslår.
Det vore ju jättekul och träffa Er som man "pratar" en del med.

Heimdahl i Skaraborg verkar ju också kul.
Bara det inte krockar med vårt 3-årstest.

Kollade och naturligtvis är det samma dagar.
Då kan inte jag. Ska sitta på vårt 3-årstest och knappa in resultaten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Jag vill (om det blir en tid som passar naturligtvis)! :bow:

Tycker också att besök på närbelägna stuterier/hingststationer etc vore intressant - om någon vågar ta emot oss "Hästvärldens syjunta!" :angel:
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

+ clownen.

Jag är med!!!

Hemma hos mig kan jag ordna lokal som tar emot ca 30 personer + övernattning till några.

Däremot har jag inte så många hästar att titta på irl.
Overhead + föreläsningstillbehör finns på plats.
Jag bor 3 mil norr om Stockholm.
Ganska nära Arlanda.
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Alexia skrev:
Hej!

Om ni mot förmodan inte får ihop ert kafferep med Heimdahl så skall vi i Ädla Hästen Skaraborg ha exteriör clinic med honom troligtvis i samband med vår treårstest. Den är 6-7 maj då han ändå är domare hos oss.

Håll utkik på vår hemsida www.adlahasten.nu

Ni är mycket välkomna allihopa.

Men även om vi har clinic så är jag gärna med på ert kafferep också.

Det låter kul! Det hade jag ingen aning om att det planerades för. Min 3-åring ska ju visas där på testet, så det får man ju passa på att vara med på.
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

clownen skrev:
:confused: Är det bara jag, Athena och Kima som vill fika med Heimdal :crazy:

Eller tycker ni att fler föreläsare ska bjudas in för att det ska bli intressant ? Vi kanske ska bjuda in hingsthållare också ? Eller åka runt och titta på föl efter olika hingstar ? Eller finns det andra förslag ? Kanske pressen vill deltaga och skriva lite om ett gäng entusiastiksa deltagare från bukefalos som bjuder in Heimdal till diskussion - vi är ju ändå sveriges största avelsförening då kan vi väl hitta på något kul ?

Vad får det här arrangemanget kosta / deltagare ?

Helen

Jag hänger gärna på som jag skrev i ett tidigare inlägg. Vore kul att kombinera det med nåt studiebesök och titta på föl eller hingstar.

/ Ylva
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Intresserade hittills är Athena, Kima, Stommen, Alexia, Poff, Alladin, Belize, Mimus. Jag tror att fler intresserade kommer att haka på när vi väl kommer igång med planeringen och får saker och ting att hända.

Förslag:
Jag föreslår att vi lägger det i Juni då kanske många har hästarna på bete och lättare att komma hemifrån? Vad tycks om det ? Då kasnke vi kan åka och titta på föl också ?

Tema:
Vart befinner sig svensk sporthästavel i dag och hur går vi vidare ? Temat vad tycker ni om det ?

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Jätteintressant!
Undrar dock också över länden. Behöver den nödvändigtvis vara svag för att den är lite längre?
Kan tyvärr inte komma på ert kafferep eftersom jag bor i andra landsänden, synd för både prospektet med Heimdal och kladdkaka lät lockande... ;)
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

jag är gärna med oxå på en träff - varför inte göra en studiecirkel, om det begreppet fortfarande finns?...En får vara lärare o de andra elever, i tex ABF, då får (fick?) läraren lön

Om nu exteriören är så vansinnigt viktig varför godkänner "vi" hingstar med vad som anses vara kass exteriör? Jag är på väg att boka en 34poängare - för att han har hög ridbarhet o hoppar så bra. Skall jag kanske inte göra det för att Kalle menar att den har sämre hållbarhet?
Görels exempel med Irco Marco är bra, han gick svår hoppning i många år trots usel exteriör. Den optimala hästen finns inte, jag tror att en dålig exteriör kan uppvägas av kapacitet och inställning.
Det var ju många som sa om Chicago att han inte skulle hålla ens ett år i tävlingsverksamhet - men tji fick de (däribland K-E H)
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Det låter jättebra! :bow: Mitt första förslag på datum är någon av helgerna innan midsommar?

Ännu sålänge är vi bara folk från Västergötland/Östergötland/Värmland/Mälardalen så någon hästtät del av någon av dessa regioner kanske är läglig plats? Mimus hade ju till och med förslag på plats?

Ett bra tema, där i ryms det mesta. Kanske lite väl brett, men det blir ju vad man gör det till.
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

clownen skrev:
:confused: Är det bara jag, Athena och Kima som vill fika med Heimdal :crazy:

Eller tycker ni att fler föreläsare ska bjudas in för att det ska bli intressant ? Vi kanske ska bjuda in hingsthållare också ? Eller åka runt och titta på föl efter olika hingstar ? Eller finns det andra förslag ? Kanske pressen vill deltaga och skriva lite om ett gäng entusiastiksa deltagare från bukefalos som bjuder in Heimdal till diskussion - vi är ju ändå sveriges största avelsförening då kan vi väl hitta på något kul ?

Vad får det här arrangemanget kosta / deltagare ?

Helen
Jag är intresserad även om jag inte är enormt kunnig och inte har hästar. Jag bor i Gbg och kanske kan låna lokaler på skolan i Mölndal där jag jobbar, gratis hoppas jag om jag frågar snällt. Det är ju nära till Kungsbacka där han bor. Kan hämta honom i en skruttig SAAB om han vill... Går säkert att låna lokal även på sommaren.

Tycker även att stuteribesök låter jätteskoj.

Jag kan gärna fota + skriva referat om det blir något av detta (frilansar lite), men det får inte ske när jag är bortrest i juni då ;) .
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

Kul att fler ha bestämt sig för att haka på :bow: Athena, Kima, Stommen, Alexia, Poff, Alladin, Belize, Mimus, Pia_lotta, oz_joj.

Sara-Ida Varför kan du inte komma ? Vi vet ju inte vart vi ska vara ännu - du kanske bor i rätt landsände ;)

Annars så föreslår jag att vi antar oz_joj´s erbjudande om Mölndal då det är smidigast för Heimdal om han nu skulle kunna tänka sig att komma. Han ska ju bjudas in som gästföreläsare och behandlas som gäst så då får vi göra allt för att han ska känna sig varmt välkommen till oss.

Vilken tidning frilansar du för ? Är du bortrest hela Juni ? Sedan så vill jag säga dig oz_joj: att det spelar ingen roll hur mkt eller lite kunskap vi som kommer dit har utan jag tror att alla kommer dit med ett öppet sinne och en vilja och ambition att lära sig lite mer och att spegla sig i varandra för att kunna utveckla både sig själva och sitt kunnande i avel. :smirk:

Vilka uppfödare / hingsthållare skulle vi kunna tänka oss kunde vara intressanta att besöka ?

Helen
 
Sv: Heimdahl om Exteriör och hållbarhet...

clownen skrev:
Vilka uppfödare / hingsthållare skulle vi kunna tänka oss kunde vara intressanta att besöka ?

Helen
Massor! Även ponny och andra raser, inte bara halvblod.
 

Liknande trådar

Träning Jag har funderat lite på dessa stora halvblod som finns idag kontra förr att deras mankhöjd kan ligga mot en 180 cm. Många hästar dör i...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 900
Senast: Marita73
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 915
Senast: manda
·
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika...
8 9 10
Svar
189
· Visningar
12 701
Senast: Karoliten
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 055
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp