Bukefalos 28 år!

Hemmafruar vad är meningen med det?

Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

i de fall där den försörjande sliter som ett djur för att få ihop ekonomin medan den hemmavarande ägnar sig åt att bränna pengarna på sina intressen är svårt för mig att förstå.
Och det är sådana förhållanden som jag ser flest utav när det gäller hemmafruar.

Spännande. Ett sånt förhållande har jag nämligen aldrig sett i verkligheten. Om ena parten inte jobbar i en låg/medelinkomstfamilj beror det i regel på sjukdom, arbetslöshet, föräldraledighet eller studier, i de exempel som jag har sett IRL. Möjligen att den som är arbetslös har låg förmåga att möta förväntningarna på arbetsmarknaden, eller att den som är sjuk fortsätter att vara sjuk efter att försäkringskassan har friskskrivit vederbörande, men det du beskriver känner jag inte igen från mina omgivningar.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Det finns väl lika många anledningar som det finns hemmafruar till varför man väljer att leva på det sättet. Eller för all del hemmamän. Min man har varit hemma de senaste 5 åren med några små undantag. Han coachar och stöttar mig och jag fokuserar på jobb. Han har haft förmånen att göra karriär tidigare (jag upplever ofta att det nog går fortare för en man, en kvinna måste vinna mer innan hon kommer över den första pinnen). Därför tutar jag på nu och han kan i sin tur engagera sig i föreningslivet. Vi är hyfsat jämlika. Just nu vill vi leva så här, men i morgon kanske vi gör tvärtom.

/V
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Nu är jag visserligen inte hemmafru helt ut men vi har ändå gjort valet att jag jobbar mindre och är hemma med och sköter markservicen för att det ska fungera för maken att jobba så som han gör. För honom ligger värdet i att försörja oss på att det fungerar att ha familj, det finns mat när han kommer hem och han kan istället för att lägga tid på att laga mat,tvätta, lägga tid på att vara med barnen. Om vi skulle flytta isär så skulle jag kunna jobba mer, träffa barnen lite mindre men det skulle inte gå så stor nöd på dem eller mig, men maken skulle få slita hårt med att kunna jobba, handla, sköta boendet och hinna träffa barnen. Så han är tacksam för att vi har löst det som vi har just nu, sen söker jag numera andra jobb eftersom jag känner att barnen har allt mindre behov av att ha mig hemma och tillgänglig och jag vill ut och träffa människor istället för att jobba hemifrån helt själv.
Nu får jag mycket av min sociala bit genom att engagera mig i föreningslivet istället, men det skulle ju vara kul att kunna tjäna lite mer pengar oxå! ;) För som det är nu så går det absolut ingen nöd på oss, vi äter och lever som vi vill men visst skulle jag vilja kunna unna mig lite mer, kunna åka på kurser med hunden som jag vill, kunna köpa lite nyare datorer/telefoner, kunna resa oftare osv.

Då måste jag bara fråga?

Betalar han in pensionspengar för dig?
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Man kan ju se det åt andra hållet. Hemmafrun/mannen kanske vill vara hemma och är glad att mannen/kvinnan i huset drar in pengar.
Måste ju inte vara att den som har pengarna känner det som makt.

Jag är övertygad om att den som är hemma är glad åt att kunna vara det.

Min fråga är varför någon vill arbeta borta och försörja den som får vara hemma.
Det är den delen som jag inte förstår.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Om ena parten inte jobbar i en låg/medelinkomstfamilj beror det i regel på sjukdom, arbetslöshet, ....

Men jag kan inte tänka mig att det är så mycket vanligare med "sjuka kvinnor" än "sjuka män" att det motiverar alla de exempel som jag har sett.
I samtliga fall så har det varit kvinnan som varit hemma.

Inte är de arbetsoförmögna i egentlig mening heller.
En diagnos är inte = oförmögen att arbeta.
Dessutom så har de hobbies som utan vidare är fulltids-syssla.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jag är övertygad om att den som är hemma är glad åt att kunna vara det.

Min fråga är varför någon vill arbeta borta och försörja den som får vara hemma.
Det är den delen som jag inte förstår.

Av kärlek!
Vad annars????
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Om man älskar någon så kan man väl mycket väl försörja den personen om det fungerar? Vad är fel med det? Vet inte riktigt vad jag ska förklara närmre?
Om det däremot inte går runt på en lön, så är det ju ett helt annat läge.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jag är övertygad om att den som är hemma är glad åt att kunna vara det.

Min fråga är varför någon vill arbeta borta och försörja den som får vara hemma.
Det är den delen som jag inte förstår.

Alla människor är olika och det passar nog långt ifrån alla att vara hemma på heltid.

Den som arbetar borta kan ju faktiskt trivas alldeles utmärkt och vara lycklig i sin arbetsroll. Man kanske ser det som att man roddar ihop det gemensamma livet tillsammans fast på olika sätt? Och i ett gemensamt liv är det väl inte helt orimligt att ha en gemensam ekonomi där det alltså inte spelar någon roll vem som utför just dom sysslorna som genererar pengar?
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Allt är ju gott och väl om man har en stark och god ekonomi.
Men om det hela tiden är ett gränsfall för att det skall gå runt och den som arbetar måste kämpa för att få ihop det så tycker jag att det är mycket svårt att förstå.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Men menar du att det är vanligt förekommande att en inkomsttagare går på knäna, och den utan inkomst shoppar upp pengarna?
Jag vet ingen alls som har det så.
I de fall då det bara är en som jobbar, är det pga god ekonomi,
eller pga ofrivillig arbetslöshet/sjukskrivning.
De fall då ekonomin inte är god, har jag aldrig stött på att den andra partnern bränner pengar hej vilt, utan mår oftast snarare dåligt över att det inte finns så mycket pengar i hushållet. Den med god ekonomi däremot, bränner kanske en hel del, men då tillåter ekonomin det.
Det som du pratar om kanske finns, men det låter ju fruktansvärt respektlöst.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

De exempel som jag har sett på närmare håll har inneburit att den hemmavarande har satt sprätt på så mycket pengar att oavsett hur bra inkomsten har varit så har ekonomin gått på knäna.
Och jag har sett ganska så många sådana exempel - tyvärr.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Ja, det är ju beklagansvärt. Ur det perspektivet, kan jag förstå din frågeställning.
Men jag vet inte vad som driver den arbetande partern att fortsätta/inte sätta ner foten. Men det är väl som med mycket annat i vissa förhållanden.
Varför en del låter andra trampa på en genom otrohet, nedtryckning eller vad som helst egentligen?
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

I vårt fall handlar det om att ha en fungerande relation.
När jag träffade min fästman var han elitidrottsman och därmed utomlands större delen av året.
Så ville vi ses och kunna ha ett så normalt förhållande som möjligt så var det bara att säga upp sig och hänga på hans tåg.

Han liksom älskar mig och vill ha mig nära så då kan jag inte jobba normalt, vilket säger sig självt när man är i olika länder var och varannan vecka.
För mig var det liksom självklart att ge upp säljjobbet för att vara med honom och hans tävlingskarriär.
För elitidrott är ju ingenting man kan göra hela livet direkt och säljjobb kan man alltid få senare.
Sen är det ju inte så att jag går omkring och gör ingenting för det utan det blir ju som ett arbete för mig att vara med och coacha och sköta/serva en del av utrustningen osv för att allt sa flyta.

När vi vart hemma i längre perioder har jag ibland arbetat för att det är kul.
Nu gör jag det inte pga sjukdom och det går ingen nöd på oss så det är inget problem och inte ser han mig som en belastning heller.
Vi är ett team, en familj och vi har våra pengar. Vi skiljer inte på ditt och mitt utan allt är vårt oavsett vart pengarna kommer från.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Jag är övertygad om att den som är hemma är glad åt att kunna vara det.

Min fråga är varför någon vill arbeta borta och försörja den som får vara hemma.
Det är den delen som jag inte förstår.

Fast jag hade hellre haft ett jobb än varit hemmafru, varje dag i veckan faktiskt. Jag ser inte hemmafrun som den som drar vinstlotten, tvärtom. Jag kan öht inte se någon vettig mening med att inbilla sig att det är ett heltidsarbete eller tillräckligt livsinnehåll för en normalbegåvad vuxen att dra runt ett normalt hem och ett par barn. (Saken kan så klart komma i annat läge om man tex har funktionshindrade/sjuka barn.)

I övrigt (förutsatt att pengarna räcker, men annars verkar ju hela idén med hemmafru ännu mer förfelad) är det väl inte konstigare än att man tjänar olika mycket på sina respektive jobb. Det är ju högst troligt själva normalfallet, i de flesta par.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

De exempel som jag har sett på närmare håll har inneburit att den hemmavarande har satt sprätt på så mycket pengar att oavsett hur bra inkomsten har varit så har ekonomin gått på knäna.
Och jag har sett ganska så många sådana exempel - tyvärr.

Där handlar det väl mer om dom problem man varje vecka kan se i programmet Lyxfällan. Varför människor lever över sina tillgångar. Problematiken är den samma oavsett om det är en eller två som jobbar så jag förstår inte riktigt vad din rubrik om meningen med hemmafruar har med saken att göra.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Problematiken är den samma oavsett om det är en eller två som jobbar .

Men det är det väl inte?
Om bara en arbetar så finns ju en enorm möjlighet att öka inkomsterna genom att båda arbetar i stället för att en går hemma och bränner pengar för att den har tråkigt.
Om båda redan arbetar finns ju inte samma potential till att lösa problemet.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

om det hela tiden är ett gränsfall för att det skall gå runt och den som arbetar måste kämpa för att få ihop det

Jag har lite svårt att köpa resonemanget att den som är hemma är en parasit på den som arbetar. Att det är den som arbetar utanför hemmet som "äger" sin inkomst och att det är den som kämpar för att få ihop det. Är det ont om pengar är det väl båda som kämpar för att det ska gå runt?

I vårt äktenskap har alla pengar alltid varit våra pengar och det är vi tillsammans som bestämmer hur de ska disponeras. Nu har vi alltid jobbat båda två, men i perioder har jag jobbat deltid, varit föräldraledig eller studieledig. Då är det beslut som vi båda har varit med på, för att de gynnar familjen och barnen, även om familjens gemensamma inkomst då går ned under en period.

En gång drabbades jag av sjukdom som gjorde att jag efter sjukskrivningen valde att lämna mitt jobb och skola om mig. Då levde jag utan inkomst 1½ år men jag tror inte min man upplevde det som att jag var parasit på honom. Vi levde på pengar vi lagt undan för det ändamålet och studierna ledde fram till den sortens jobb som jag har idag.
 
Sv: Hemmafruar vad är meningen med det?

Men jag kan inte tänka mig att det är så mycket vanligare med "sjuka kvinnor" än "sjuka män"
I samtliga fall så har det varit kvinnan som varit hemma.

Inte är de arbetsoförmögna i egentlig mening heller.
En diagnos är inte = oförmögen att arbeta.
Dessutom så har de hobbies som utan vidare är fulltids-syssla.

Jo, det är det ju faktiskt. Vanligare med sjuka kvinnor än sjuka män. Dubbelt så vanligt, enligt Försäkringskassans statistik.

Om man är sjukskriven så inträffar så småningom det att man blir utförsäkrad. Ska man ha någon sorts ersättning från samhället måste man då delta i arbetslivsinriktad rehabilitering. En sådan kan visa att man har en arbetsförmåga antingen på det jobb man är anställd på, eller mot hela arbetsmarknaden. Har man inget jobb ska man likförbaskat rehabiliteras. Om man har en kronisk sjukdom och arbetsförmågan bedöms vara nedsatt för all framtid kan man ha hel eller delvis sjukersättning (sjukpension) .

De personer som du bedömer vara hemmafruar med heltidshobbies kan alltså mycket väl ha en sjukersättning, A-kassa eller sjukpenning istället för att helt leva på sina män. Alla sjukdomar syns ju inte utanpå. Och alla älskar inte att skylta med att de är sjuka eller förtvivlade för att de aldrig får något jobb.
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 821
Senast: TinyWiny
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 682
Senast: Imna
·
Kropp & Själ Jag är 30 år gammal, jag har så långt jag kan minnas haft en depressiv läggning. För ungefär ett halvt liv sedan hade jag min första...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 750
Senast: krambanan
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 639
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp