Bukefalos 28 år!

Hjälp mig tänka! Tre brukshundar??

Sofiaeolssons

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp att tänka. Jag har idag en skadad BC på 3,5 år som jag tävlar (tävlade?) inom brukset. Det är osäkert om hon kommer att bli så pass bra att hon kan tävla igen. Planen är att hon ska fungera som aktiv sällskapshund, dvs få spåra obehindrat och gå lös på promenader osv men utan riktad fysträning eller krävande lydnadsträning. Allt utöver det är ren bonus.

Jag har bokat en valp som är leveransklar i mitten av april (om det blir någon parning nu i mitten av dec), då BC fyller 4 år. Detta gjorde jag för att jag ville ha två hundar att träna och tävla i brukset. Nu är jag lite kluven dock. BC ska rehabas och vilas ganska lång tid och "målet" är som sagt aktiv sällskapshund, vilket egentligen ger mig, som förut, en hund att träna och tävla i brukset (OM det blir någon valp). Tanken har då slagit mig om jag skulle leta efter en lite äldre (läs 1-2 år) hund att också ha som tävlingshund. Dvs två hundar för träning och tävling och så lilla BC som får hänga med på allt kul men som inte kan tränas mot tävling. Men om det visar sig att BC efter ett år fungerar som tävlingshund så vi kan ta upp elitspåret igen...?

Alla tankar och synpunkter på hur det är att leva med tre brukshundar (tänker logistik och allt vad det kan vara :p) är välkomna. Känner mig ganska uppgiven då BC är fantastisk tävlingshund, men ibland kommer skador och skit i mellan... Tänker jag dumt för att jag bara tycker att jag är tillbaka på ruta ett? Fördelar och nackdelar med tre hundar? Tänker också på att det isf blir tre hundar som ligger ganska nära varandra i ålder, fördelar och nackdelar förutom att de förmodligen kommer avsluta sina liv med ganska korta intervall om sisådär 10-13 år och krossa mitt hjärta? Ja, ni förstår. Jag har inget klart beslut någonstans mer än att jag kommer köpa valp i vår om allt går som det ska, resten är bara lösa tankar och funderingar! Så, hit me!
 
Ok, det du funderar på är alltså att gå från en hund till tre hundar där en är valp och en ska ha rehab? Jag själv skulle aldrig(!) orkat det. Jag tyckte det var nog så jobbigt att ha både hund som krävde rehab och en vuxen hund samtidigt.

Själv skulle jag i ditt läge vänta på att valpen blir unghund. Då vet du också mer hur det blir med din vuxna hund. Om du i det läget känner att du vill och orkar med en till hund, så visst.
 
Ok, det du funderar på är alltså att gå från en hund till tre hundar där en är valp och en ska ha rehab? Jag själv skulle aldrig(!) orkat det. Jag tyckte det var nog så jobbigt att ha både hund som krävde rehab och en vuxen hund samtidigt.

Själv skulle jag i ditt läge vänta på att valpen blir unghund. Då vet du också mer hur det blir med din vuxna hund. Om du i det läget känner att du vill och orkar med en till hund, så visst.

Ja, absolut. Och jag tänker exakt samma sak. Däremot är ju BC färdig med rehab till slutet av februari, så valp och rehab-hund kommer det inte bli samtidigt...
 
Ja, absolut. Och jag tänker exakt samma sak. Däremot är ju BC färdig med rehab till slutet av februari, så valp och rehab-hund kommer det inte bli samtidigt...

Inte för att vara elak, men planerat rehab-klar i februari...

För mig spelar rasen på nytillskotten stor roll. Att ha tre BCs är som att ha två. Kan du hålla en nöjd och har en väl fungerande hund i vardagen kommer det troligen inte bli så stor skillnad med tre. Två schäfrar däremot...

Nu kryllar det ju inte av bra unghundar på "begagnatmarknaden", snarare brukar man få räkna med en del gör-om-gör-rätt innan de är färdiga att tävlas. Orkar du med det och valpträning utöver rehaben, eller har du kontakter för att få tag i en bra unghund?

Vad gäller att tävla bruks har jag förstått att det är ett helsicke att komma med på spåren alls, så hur det går med tre hundar vete sjutton. Själv blir jag med min femte BC nu i vår, och då består flocken av en '09, två '11 och en '14 redan, men då jobbar mina med får och har aldrig brist på stimulans. Sen kan man inte tävla fler än 1-2 hundar per klass på grund av överanmälningar, men jobb finns ändå.
 
Inte för att vara elak, men planerat rehab-klar i februari...

För mig spelar rasen på nytillskotten stor roll. Att ha tre BCs är som att ha två. Kan du hålla en nöjd och har en väl fungerande hund i vardagen kommer det troligen inte bli så stor skillnad med tre. Två schäfrar däremot...

Nu kryllar det ju inte av bra unghundar på "begagnatmarknaden", snarare brukar man få räkna med en del gör-om-gör-rätt innan de är färdiga att tävlas. Orkar du med det och valpträning utöver rehaben, eller har du kontakter för att få tag i en bra unghund?

Vad gäller att tävla bruks har jag förstått att det är ett helsicke att komma med på spåren alls, så hur det går med tre hundar vete sjutton. Själv blir jag med min femte BC nu i vår, och då består flocken av en '09, två '11 och en '14 redan, men då jobbar mina med får och har aldrig brist på stimulans. Sen kan man inte tävla fler än 1-2 hundar per klass på grund av överanmälningar, men jobb finns ändå.

Det är väl underförstått att "färdig med rehab" inte betyder att alla koppelpromenader plötsligt är slut och ersätts helt med springa-lös-i-skogen-och-full-träning, det sker ju en gradvis upptrappning hela tiden och med rehab-klar menade jag slut på vecko-/varannanveckabesök hos sjukgymnast, BC skada kommer alltid att ligga i bakhuvudet oavsett om hon haltar eller inte :) Hur som helst, det är synpunkter jag vill ha så det är bra.

Och angående ras, jag vill ju ha hundar med driv och elektricitet, som VILL jobba, och det är ju en del av varför jag frågar här. Om jag funderade på att skaffa ett knippe shelties skulle jag inte ens fundera på att rådfråga någon :p Valpen är en malle, och jag vet precis vad det är för idioter bakom de där svarta maskarna :love: Omplacering hänger ju isf till 110 % på individen. Men jag blir mer och mer övertygad om att göra som ovanstående skrev, vänta lite.

Mitt prio är ju inte spåret, egentligen, utan rapporten. BC är fantastisk på båda, men om hon eventuellt skulle hålla för något så är det spåret. Vet om att det är skitsvårt att komma med, ofta över 30 anmälningar till en tävling som erbjuder 8 spår... Men som sagt, huvudprio för mig är rapporten. Jag skulle också vilja prova söket, men där känns det som att hitta en bra sökgrupp är det som sätter stopp plus att man är ganska beroende av folk att träna med. Spåret är ju enkelt för det kan man ju göra när som helst, var som helst! Och oavsett om man kommer med på tävling så tränar man ju, jag tror knappast att dina andra hundar inte vallar bara för att du är tvungen att prioritera 1-2 av dem till tävling? ;) Hundarna struntar ju fullständigt om de tränar eller tävlar, huvudsaken är ju att de får jobba!

Jo, jag är också medveten om att det är ganska lika träning med en ettårig omplacering som med en valp, mycket börja om från början... Visserligen mycket samma lika, men det är ju jättesvårt att veta om man orkar. Jag lever ju lite för att träna hund och är en sådan som går all in på saker, men det är ju en enorm skillnad att ha en tävlingshund mot att ha åtminstone 2,5 :D Därför jag är så kluven, och ber om åsikter! Vad tycker du förresten om ålderskillnaden på dina? Funkar det bra?
 
Och oavsett om man kommer med på tävling så tränar man ju, jag tror knappast att dina andra hundar inte vallar bara för att du är tvungen att prioritera 1-2 av dem till tävling? ;) Hundarna struntar ju fullständigt om de tränar eller tävlar, huvudsaken är ju att de får jobba!
[...]
Vad tycker du förresten om ålderskillnaden på dina? Funkar det bra?

Mina jobbar ju för att jobba, tränas för att jobba optimalt och tävlas bara för "marknadsföring", så visst sjutton går de mycket allihopa även om bara Fritte, Ale och nytillskottet kommer satsas på som tävlingshundar. Det är bara den äldsta som inte vallar, och det är av ffa av hälsoskäl. Han jobbar istället med att vakta gården från kråkfåglar som vill äta hönsmaten:cautious: :rofl:

Jag tycker inte att den låga åldersskillnaden har varit nått annat än en fördel. De har stort utbyte av varandra men utan att faktiskt konkurrera om saker. Inte heller är det nån gamling som lider av att de andra är fartiga och lekfulla. Lite tur är det väl med sunda individer, men sen är de ju också väldigt nöjda med allt - det råder sällan resursbrist eller överskott på energi här. Enda missnöjet är i soffan på kvällarna, eftersom jag bara har två händer att klia magar med :D
 
Jag hade inte skaffat tre brukshundar. Jag tänker så att när livet flyter så kommer det säkert funka och man har både ork och tid för dem alla. Men sen kör saker ihop sig, det är stressigt på jobbet, man separerar eller vad som helst som förändrar ens livssituation och ork och genast så är det svårt att hinna med ens det basala.

Jag har två träningshundar och tycker att det är alldeles lagom. När jag har tid. Sen har man perioder, som just nu för mig, när jag får anstränga mig för att ens få till promenaderna och då är jag glad att jag inte har ännu fler att ha dåligt samvete över..

När du dessutom ska byta ras och troligen står inför en krävande valp och unghundstid så är det kanske klokt att iallafall vänta och känna efter innan du gör något.
 
Jag hade väntat tills du helt säkert vet hur det blir med BC'n. Har två hundar som tävlas i spår, lydnad och agility samt tränas i sök och det är på vippen att det hinns med. Tränar man i grupp så är de ofta okej med att man har 2 hundar men 3 hade nog varit svårt... Och de dagarna det är sökträning så får ena hunden sitta i bilen hela dagen och eventuellt gå ett litet spår (om det finns ledig mark) på eftermiddagen. Det är sådär kul faktiskt, så då försöker jag se till så att sambon eller någon annan tar hand om den hunden som inte ska träna sök.

Två hundar att tävla med är skoj! Men tre hundar som tränas i bruks kan nog bli minst sagt bökigt.
 
Jag hade väntat. Sett om BCn blir bra/hur pass bra, och ägnat mig åt valpen. Om du "bara" har vana av en krävande hund i dagsläget, så är det ju svårt att avgöra hur du trivs med två när det är rehab och valp som gäller. Min brukshund kändes inte så jobbig aktiveringsmässig som valp (utöver bita i saker/behöva uppsikt/täta rastningar etc men så är ju alla valpar) utan det behovet höjs ju med åldern.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 254
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 307
Senast: Milosari
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 207
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 791
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp