Höstföräldrar 2017 del 2

Ja jisses vad det händer saker! Fröken babblar och säger nya ord hela tiden, det är bara lite svårt att förstå vad hon säger ibland. :D Det är otroligt vad mycket hon förstår och det är så himla häftigt!

Hon gillar att gå till dagis men blir ganska mammig och pappig efteråt, vilket är förståeligt, hon har ju varit i från oss hela dagen.

Gungor är fortfarande det bästa som finns enligt fröken och det heter guggu :p Hon tjatar hål i huvudet på oss om det så oftast blir det en tur till en gunga minst en gång om dagen, haha.

Lego är superkul och hon bygger höga torn, även knoppussel går att lägga i rasande fart.

Just nu letar vi trosor i 80/86 men det verkar inte direkt finnas i vanliga butiker. Blöja blir så himla varmt nu på sommaren men jag vill inte att hon sitter naken i sanden, kan ju bli skav av all sand. Så tunna trosor är tanken men får nog leta efter shorts eller något. Hittade trosor på Åhlen i 86/92 men tror de kommer vara lite stora.

Fröken är mycket bestämd och det krävs en del lirkande och lockande för att kunna klä på henne. Det är utmanande men hon tycker det är kul att ta på sig byxorna och regnstövlarna själv i alla fall. Svårast är tröjor men det är lättare om de är stora runt halsen eller om det är koftor. Att dra tröjor över huvudet är inte skitkul.

Jag skulle kunna skriva en hel novell men tror jag stoppar där :D

Vad är era barns favoritsysselsättningar? Favoritmat? Hur gör ni för att varva ner innan de ska sova?
 
@Emtherlia Roligt att läsa! Vår tjej älskar också att gunga, vet inte hur många timmar vi spenderat i trädgården och gungan.

Hon tycker om att leka med sina leksaker, framförallt en bondgård med djur som hon plockar i och ur stall/ladugård. Hon fick även ett garage med tillhörande bilar av mormor och morfar som hon grejar mycket med. Att rita är också en stor favorit, det gör vi flera gånger om dagen. Hon har också fattat tycke för Lego och bygger gärna torn och andra grejer samt leker med de tillhörande figurerna :) Dessutom ÄLSKAR hon att lägga pussel.

Just nu är favoriten lasagne! Tomat, majs och vattenmelon skulle hon kunna äta i mängder. På kvällarna brukar hon ibland få titta lite på favoriten Pippi Långstrump och så läser vi alltid för henne innan hon får välling och somnar :)

Smart med trosor förresten. Synd att det inte finns i rätt storlek.
 
Ja jisses vad det händer saker! Fröken babblar och säger nya ord hela tiden, det är bara lite svårt att förstå vad hon säger ibland. :D Det är otroligt vad mycket hon förstår och det är så himla häftigt!

Hon gillar att gå till dagis men blir ganska mammig och pappig efteråt, vilket är förståeligt, hon har ju varit i från oss hela dagen.

Gungor är fortfarande det bästa som finns enligt fröken och det heter guggu :p Hon tjatar hål i huvudet på oss om det så oftast blir det en tur till en gunga minst en gång om dagen, haha.

Lego är superkul och hon bygger höga torn, även knoppussel går att lägga i rasande fart.

Just nu letar vi trosor i 80/86 men det verkar inte direkt finnas i vanliga butiker. Blöja blir så himla varmt nu på sommaren men jag vill inte att hon sitter naken i sanden, kan ju bli skav av all sand. Så tunna trosor är tanken men får nog leta efter shorts eller något. Hittade trosor på Åhlen i 86/92 men tror de kommer vara lite stora.

Fröken är mycket bestämd och det krävs en del lirkande och lockande för att kunna klä på henne. Det är utmanande men hon tycker det är kul att ta på sig byxorna och regnstövlarna själv i alla fall. Svårast är tröjor men det är lättare om de är stora runt halsen eller om det är koftor. Att dra tröjor över huvudet är inte skitkul.

Jag skulle kunna skriva en hel novell men tror jag stoppar där :D

Vad är era barns favoritsysselsättningar? Favoritmat? Hur gör ni för att varva ner innan de ska sova?
Kika på sidor för babypotting, det brukar tipsas om att där finns trosor och kalsonger i små storlekar. :)
 
Här är det också fullt ös! Mycket bestämd kille som ljudligt talar om när det inte blir som han vill 🙉
Gillar den mesta maten men makaroner är nog favoriten och frukt i alla former.
Jag är i v 28 så börjar bli lite kämpigt med foglossning och svullen typ överallt 🎈

Vi varvar ner genom att sitta i soffan, ofta amma lite, kika på barnprogram på tv och sedan lägger vi oss och läser bok (Kaninen/traktorn som så gärna ville somna👍)
Oftast sover han på 20-30 min men sedan finns ju de där kvällarna när det tar tre timmar 😱
Har börjat sova fler och fler nätter i sin egen säng utan uppvak vilket är välbehövligt för trötta föräldrar!
 
Åh vad roligt att läsa om era små igen! Jag känner igen mig i mycket!

S har börjat förskolan och det går verkligen hur bra som helst. Det tog bokstavligen 2 minuter innan jag var överflödig första dagen på inskolningen. Hon somnade första dagen på vilan, har aldrig varit ledsen vid lämning och trivs hur bra som helst. Helt annan grej än när storebror började. Men så har hon ju storebror där också :)

Det är full fart framåt och hon klättrar på allt! Efter helgens eskapader har hon två snygga bulor/blåmärken i pannan :grin: Hon gillar det mesta! Gunga och åka rutschkana (vågar mer än storebror...) bollar har också börjat bli väldigt roliga. Inne är det duplo, böcker och pussel som gäller. Rita är också roligt men hon tröttnar snabbare på det än böcker eller pussel.

Favoritmat... pannkaka är nog största favoriten men hon gillar det mesta. Det enda hon riktigt ratat är sallad, oliver och paprika. Annars går det mesta ner.

Varva ner och somna på kvällen är fortfarande vårt eviga gissel. Hon är kvällspigg helt enkelt och det blir inte lättare nu när det varit varmt när man ska sova. Vi brukar se till att det bara blir lugna aktiviteter (oftast läsa böcker) efter middagen och oftast går vi på kvällspromenad så barnen får somna i vagnen. Det är de vana vid och går oftast betydligt fortare än att lägga dem i sängarna. Men när hon väl somnat sover hon iaf bra utan en massa uppvak, så man ska inte klaga för mycket ;)
 
Här är det studsmattan och gungan som är de absoluta favoriterna utomhus. "Boppa, Boppa" (hoppa) tjatar hon om från morgon till kväll. Vi köpte en studsmatta för att hon skulle kunna få röra på sig utan att jag skulle behöva vara alltför aktiv i slutet av graviditeten. Den planen gick sådär.. Står jag bredvid studsmattan så pekar hon på mitten av den och upprepar "mamma boppa" tills jag klättrar upp. Försöker jag sätta mig på kanten så går hon bakom mig och försöker knuffa ut mig på mattan :rofl:

Vi satsar just nu på att få henne blöjfri dagtid vilket går ganska bra men vi sätter henne fortfarande på toan på rutin (ec:ad från 1 veckas ålder).

Nattningen är löjligt enkel fortfarande. Vi säger god natt och stänger barngrinden i dörren in till hennes rum. Vissa kvällar springer hon runt en stund i rummet men hon har alltid legat i sin säng och sovit när vi gått och lagt oss. Det är i princip inga uppvak på nätterna och de gånger hon vaknat till och gråtit lite så har hon alltid somnat om direkt. Jag hoppas att det håller i sig när syskonet kommer :angel:
 
Ja även här är det full fart och språkutvecklingen är helt underbar att följa. :love: Upprepar väldigt mycket av det vi säger och snappar upp vissa ord väldigt snabbt. Senaste ordet är geggamoja :rofl: Han älskar att gunga och leka i sandlådan (har båda i trädgården) och djur är fortsatt en favorit.

Favoritmat är broccoli-blomkålspaj, potatis med kött, och pizza (hemmagjord och Capricciosa med kebabsås!)

Han sover helt okej, nattning är inga problem (egen säng, eget rum) och sover oftast där till ca 5-6 tiden, då får han komma in till oss (oftast helt omöjlig att natta om i egen säng) och sover då till 7-8 nån gång). Vi har precis bytt ut spjälsängen till en växa-säng utan bekymmer och laddar nu upp för att ta bort blöjan så fort semestern drar igång (första veckan i juli). Han har inte börjat på förskolan än, men kommer skolas in i mitten av augusti. Vi delar ännu på föräldraledigheten (jag är hemma två dagar, pappan tre) och vi väntar ett småsyskon i oktober så han hinner landa lite i förskolan på "heltid" innan han sen får gå ner till 15h/vecka när syskonet kommer. Han är väldigt intresserad av bebisar, ska bli spännande med en till :)
 
Gulligast just nu är förresten att hon säger "Tack S" i tid och otid! Hon har ju hört att vi säger det när hon ger något till oss. Så nu säger hon "Tack S" både när hon ger bort saker, när hon får saker :love: . Ackomaten (tack för maten) säger hon också jämt men det får vi nog tacka förskolan för :p
 
Alfred älskar ORD! Tränar hejvilt och vill lära sig, sitter med böcker och pekar och så ska jag säga orden. Han kan massor av djurläten - superduktig! 😍 roligaste ordet hittills var nog när jag for runt i sovrummet och letade efter min mobil som jag trodde att han gömt, och sa ”Hörrududu, vart har du gjort av mammas mobil din lilla busrumpa?” Och han for efter mig och gjorde som jag - låg platt på mage, böjde mig ned osv - spänner ögonen i mig och säger: ”Höddöduduu!” 😍😆
Vill gärna hjälpa till med alltifrån stänga dörrar/diskmaskinen till att släpa hundmatssäckar. 😆

Får mycket beröm på fsk för att han är väldigt duktig och noggrann, samt väldigt kommunikativ. ❤️

Grisar är fortfarande hans stora passion i livet! 😍 annars älskar han att jobba i trädgårdslandet och har börjat rensa ogräs när jag gör annat - faktiskt riktigt ogräs! Drar upp gräs och sånt och bär till komposten 😲
Hoppa studsmatta är en hit, samt leka med grus! Gå promenad (där han får gå själv) och vara i naturen är annat han älskar.

Jag svär på att han är smartare än vad jag är alltså, helt galet! 😅❤️
 
Hur går det för era (inte så små längre) barn? Hur har sommaren varit?

VI började potträna 5 aug och igår (13:e aug) hände 0 olyckor och jag påminde henne inte en enda gång, utan hon själv sa till när hon behövde gå på pottan. Så otroligt häftigt, hoppas det håller i sig. :D

Hon börjar förskolan på måndag igen så jag vi har ytterligare några dagar att fortsätta träna innan det blir helt annorlunda miljö och mycket mer som distraherar.

Jag tycker det har varit skönt att sommaren inte har varit så varm, det blir enklare att göra saker då och jag blir inte lika orolig över att hon får i sig tillräckligt med vätska.
 
Hur går det för era (inte så små längre) barn? Hur har sommaren varit?

VI började potträna 5 aug och igår (13:e aug) hände 0 olyckor och jag påminde henne inte en enda gång, utan hon själv sa till när hon behövde gå på pottan. Så otroligt häftigt, hoppas det håller i sig. :D

Hon börjar förskolan på måndag igen så jag vi har ytterligare några dagar att fortsätta träna innan det blir helt annorlunda miljö och mycket mer som distraherar.

Jag tycker det har varit skönt att sommaren inte har varit så varm, det blir enklare att göra saker då och jag blir inte lika orolig över att hon får i sig tillräckligt med vätska.

Vi satsade på blöjfritt i början av sommaren då jag inte ville ha två blöjbarn samtidigt. Hon var ändå torr när vi ec:at. Några olyckor blev det och kan fortfarande bli om hon håller på med något som hon inte vill avbryta.

Hon är för det mesta jättesnäll och go mot lillebror som är 10 dagar gammal men det märks att hon inte får den uppmärksamheten som hon är van vid trots att både jag och pappan är hemma just nu. Vredesutbrotten kommer ett par gånger om dagen 😅

Hon har börjat lite smått med treordsmeningar. Springer obehindrat, hoppar studsmatta, gör kullerbyttor, går i trappor utan problem och är alldeles för kaxig på hästryggen för att hålla i sig ordentligt...
 
Jag tycker alltid A är så stor tills jag läser i sådana här trådar. Hon är inte blöjfri, går absolut inte att resonera med, kan knappt springa, det minsta och enda ord hon lägger ihop är hejdå tillsammans med mamma eller pappa 🤣

Men hon är en väldigt bestämd och oftast glad skit som älskar att tulta runt utomhus och ’hjälpa till’ att bära saker på gården🥰
 
Vi tog också bort blöjan (vid midsommar) fyra veckor hemma från förskolan som han var utan och det fungerade helt okej. Sedan vägrade han direkt potta/toa på förskolan och blöjan åkte på där. Efter det har det blivit jättesvårt hemma... Ska be dem att börja träna med potta/toa på rutin även på fsk men nu är första veckan som de ordinarie är tillbaka och han är lite blyg för dem efter att inte sett dem på ett tag. Så avvaktar tills han kommit in i rutinerna igen.
Sedan får det bli ett nytt försök att ta bort blöjan snart, vill inte heller ha två blöjbarn. Var så fantastiskt skönt dessa veckor när han var utan blöja! Torkar hellre en och annan kisspöl då faktiskt🙈

Annars har pratet kommit igång väldigt mycket under sommaren, vilket är spännande! Vi förstår inte så mycket av det han säger men han jobbar hårt på att kommunicera iaf 😁

Är i v 38 nu så när som helst blir vi fyra i familjen, vet inte riktigt hur det ska gå men hoppas det löser sig efterhand 🙄
 
Vad roligt att läsa om alla barn och vad olika de är :)

Här är lillasyster drygt en månad och det flyter på rätt bra. Storasyster är väldigt snäll mot henne men kanske att hon börjar testa lite nu, hur hårt man kan göra vissa saker eller hur mycket en babysitter kan gunga :angel:

Hon pratar oavbrutet och vi som känner henne tycker oftast vi förstår vad hon säger eller menar. Hon är helt fantastisk och jag tycker att hon är så rolig och klok 😍

Vi tillbaka på förskolan och går nu 15h/v. Hittills funkar det väldigt bra!
 
Åh vad roligt att tråden vaknar igen!

Vi har också pottränat under sommaren. När vi är hemma bara familjen funkar det finfint, avbryter lek för att gå till pottan m.m. Men när vi har besök eller är iväg så är det väldigt långt ifrån 100 %. Det blir väl för mycket störningar helt enkelt. Hon börjar förskolan nästa vecka och det lär bli med blöja på.

Hon pratar massor, verkligen massor. Har slutat räkna hur många ord hon sätter ihop. Hon berättar saker, återberättar vad andra sagt mm. Storebror sa inte många ord alls vid samma ålder så vi är helt fascinerade :D

Men det märks att hon får mycket draghjälp och inspiration av storebror. Han är väldigt inne på siffror och räknar hela tiden och S härmar. Hon säger ”nio ella, tåll” eller ”fem, fya, ett, tåå” :p Hon kan ju inte räkna på riktigt utan härmar men det låter ju imponerande :p Hon känner igen siffror om det är skrivet och börjar rabbla, ingen koll på om det rätt siffror dock ;)
 
Senast ändrad:
@Lakritsnapp @Jordgubblime @Guldaskig Vad spännande med småsyskon och imponerande! Jag är helt slut efter en dag med fröken, hade aldrig orkat en till. 😂

Ett par av mina syskonbarn är typ ett halvår yngre än vår dotter och när hon står bredvid dem så ser hon såååå vuxen ut! Helt bisarrt.
 
@Lakritsnapp @Jordgubblime @Guldaskig Vad spännande med småsyskon och imponerande! Jag är helt slut efter en dag med fröken, hade aldrig orkat en till. 😂

Ett par av mina syskonbarn är typ ett halvår yngre än vår dotter och när hon står bredvid dem så ser hon såååå vuxen ut! Helt bisarrt.

Ja hon växte väldigt mycket när lillebror kom. Och nej jag hängde/hänger inte med i hennes tempo varken under andra halvan av graviditeten eller nu med lillebror... 😅 Än så länge är vi två vuxna hemma, bävar lite för när mannen börjar jobba igen om några veckor 🤔
 
Kul att det skrivs lite i tråden igen!

Även här har vi plockat bort blöjan, i början av juli. Gick väldigt smidigt och vi tog även bort kvällsvällingen strax efter vilket gjorde att nattblöjan var torr. Så även den tog vi bort och har inte haft någon olycka i sängen alls, väldigt skönt att slippa blöjorna helt! (En stund, småsyskonet föds i oktober!)

Vi är mitt i inskolning på förskolan och det går bra. Supernöjd med personalen och förskolan i sig. Det är en två veckor lång ”process” här och vi har varit där en timme varje dag denna vecka, i går och idag lämnade vi honom och det har inte varit några problem. Nästa vecka utökas dagarna successivt och sen är tanken att han kommer gå heltid på förskolan i fem veckor innan jag går på ny föräldraledighet 1:a oktober och då får han 15h/vecka.

Och så allt som kommer ur munnen på barnet! Det sägs ju att tvåspråkiga barn ofta är senare med talet men inte här i alla fall. Han pratar hela tiden, upprepar och härmar allt han hör och bygger meningar upp till fyra ord både på svenska och holländska. Det mesta ganska förståeligt också 😅 Mycket prat om bajs också, det är otroligt fascinerande. Han pekar gärna på alla djur (levande eller leksaker) och visar var bajset kommer. ”Där kom baj”. 🙄😄 Trodde kiss-och-bajsåldern kom senare jag!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 678
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 762
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 890
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 593
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp