Höstföräldrar 2018, del 2

Jag behöver semester :meh:. Ja, det är jättekul att se Dunderklump utvecklas och erövra världen, men oj vad trött jag är just nu! Han blir 7 månader på lördag och han är snabb som en vessla, går längs med bokhyllor och bord, kryper nästan overkligt fort från det ena vägguttaget till det andra och vill förstås undersöka allt. Tur att han är så glad och söt, annars hade jag leasat ut honom till något barnlängtande par i några dagar för att ta igen mig :laugh:!
 
Jag behöver semester :meh:. Ja, det är jättekul att se Dunderklump utvecklas och erövra världen, men oj vad trött jag är just nu! Han blir 7 månader på lördag och han är snabb som en vessla, går längs med bokhyllor och bord, kryper nästan overkligt fort från det ena vägguttaget till det andra och vill förstås undersöka allt. Tur att han är så glad och söt, annars hade jag leasat ut honom till något barnlängtande par i några dagar för att ta igen mig :laugh:!

Ojojoj, det låter verkligen strängt! :D Ja det är verkligen tur att de är det sötaste man någonsin sett.. Alvar tar ju inte sig någonstans än. Han fyllde 5 månader häromdagen och är väldigt rörlig på golvet, älskar att ligga på mage och leka, rullar åt alla håll (helst rygg till mage) och rör sig med lätthet runt i en cirkel på mage för att titta på det han vill. Men åla har han inte riktigt fått till än ;)
 
Jag behöver semester :meh:. Ja, det är jättekul att se Dunderklump utvecklas och erövra världen, men oj vad trött jag är just nu! Han blir 7 månader på lördag och han är snabb som en vessla, går längs med bokhyllor och bord, kryper nästan overkligt fort från det ena vägguttaget till det andra och vill förstås undersöka allt. Tur att han är så glad och söt, annars hade jag leasat ut honom till något barnlängtande par i några dagar för att ta igen mig :laugh:!
Haha, låter som ni har fullt upp! Alvin blir 7 månader på söndag och han tar sig inte framåt en centimeter :D:rofl: han ligger på mage och snurrar runt och när han försöker ta en leksak som han inte når ser han ut som en strandad säl som viftar med armar och ben men kommer ingenstans. Till slut rullar han över på rygg i ren frustration, haha.
 
Här kommer det tänder! Första tittade fram i förrgår. Hon fick tugga på en grillad sparris igår. Hon fick gurkstavar också, men de ratade för sparrisen. 🙄😂

Hon rullar åt båda hållen, puttar sig baklänges samt snurrar runt på stället. När hon vill framåt ligger hon mest och bankar i golvet av frustration. 😂 Eller så testar hon någon minivariant av dansrörelsen masken.
 
Har haft en bakis bilåkar/kalaskille här idag, först i onsdags heldag va vi i Jönköping med ena hunden som skulle till djursjukhuset där och i lördags till Skåne för brorsdotterns 18årskalas och igår fick han träffa sin nye lille syssling som bara är 2v gammal. (Herregud så liten och ändå 400g större än vad Caspian va när han föddes:love: Det händer mkt på 6mån:eek: Caspian liknade en boll brevid, jag som tycker han är pluttig fortfarande:laugh:)
Så mer än 100mil i bilen på bara några dagar plus fest blev nog lite mycket för han har sovit i stort sett hela dagen. Min lille skit :heart
Han blir mer och mer nyfiken på mat och får mer att äta nu, gröt och välling smakar peck men fruktpure går bra. Nu får han typ en hel 90g klämmis per dag i mängd och han älskar det! Men magen är lite tjorvig med det och han får lite svårt att bajsa men så kan det ju va i början. Ska väl börja med lite vanlig mat snart också men har ingen brådska eftersom amningen fungerar så fint, vill gärna försöka i alla fall delamma tills han är ca året.
 
Men hur härligt är det inte när de börjar säga papapapa och mamamama :love:! Alltså, jag fattar ju att han bara ljudar (vauvauvau är favoriten), men nu säger han det liksom på kommando, när man frågar om han kan säga mamma/pappa.

Idag var vi ute med löparvagnen en hel mil! Sprang en mestadels plan och asfalterad runda och Dunderklump sov hela vägen. 20 grader varmt var det, otroligt skönt. Dags att införskaffa solhatt! Hittade en i storlek 52 i en låda, så den fick duga för idag.
 
Idag såg vi att Alvins första tand spruckit fram!! Det kändes som det kunde förklara senaste nätternas konstanta ammande. Inatt var han dessutom vaken typ mellan kl 4-6 och vääägrade somna om. Han har varit betydligt med gnällig och vill amma mer. Hur har era varit när första tanden kommit?
Han jollrar för övrigt väldigt mycket och säger ”maamaaa” hela tiden :love: Man undrar ju om han snappat upp det på riktigt eller om det bara är ren slump :p
 
@Poison-heart vi är på tand nummer fyra (eventuellt fem strax bakom) nu och min grabb är rätt gnällig och lite småledsen, hostar mycket (tydligt tecken enligt min mamma, haha) och vill bita på saker (då är han nöjdast).
Han äter lite sämre också och vi har dragit ner på gröten och ger mer ersättning igen.

Men gulligt att han pratar! :)
 
@Poison-heart vi är på tand nummer fyra (eventuellt fem strax bakom) nu och min grabb är rätt gnällig och lite småledsen, hostar mycket (tydligt tecken enligt min mamma, haha) och vill bita på saker (då är han nöjdast).
Han äter lite sämre också och vi har dragit ner på gröten och ger mer ersättning igen.

Men gulligt att han pratar! :)
Oj redan snart fem tänder! Det var snabbt :)
 
Idag såg vi att Alvins första tand spruckit fram!! Det kändes som det kunde förklara senaste nätternas konstanta ammande. Inatt var han dessutom vaken typ mellan kl 4-6 och vääägrade somna om. Han har varit betydligt med gnällig och vill amma mer. Hur har era varit när första tanden kommit?
Han jollrar för övrigt väldigt mycket och säger ”maamaaa” hela tiden :love: Man undrar ju om han snappat upp det på riktigt eller om det bara är ren slump :p
Här är en till som jollrar mycket och ljudar mamma, hur gulligt som helst ju:love:
Caspian har inga tänder alls ännu, storebrors första sprack igenom på 1års dagen så Caspian kanske får sina sent han också.
När Sammy fick första märkte vi inget alls, han va precis som vanligt. Men när han hade 6st på väg igenom samtidigt (varav 4 va kindtänder) märktes det desto mer:crazy: Noll sömn, feber och kinkig.

I måndags blev han 6månader?! Hur fort gick inte det? Nu får han lite yoghurt, smörgåsbitar, banan och smakar på det som är lämpligt i vanlig matväg. Gröt och välling totalvägrar han så det får väl vara då, och det är inget som är livsviktigt mer än att det är smidigt att blanda till. Tyvärr får han lite trög mage av att börja med mat precis som storebror, men det hjälper dock med pysventil, magmassage och grodhållning.
 
Tand fem och sex på väg upp här och Dunderklump vill gärna bita i allt och alla. Lustigt nog biter han aldrig vid amning, utan direkt han släpper bröstvårtan kastar han sig över min arm och borrar ner tänderna med ett lättat "Mhmm". Har nu ett tiotal bilmärken på armen, men jag är väldigt tacksam att han inte biter mig i bröstvårtan!

Jag skulle vilja filma bebis dygnet runt just nu för det händer så mycket, han är så nedrans charmig och jag så nedrans stressad över att jag aldrig mer kommer ha en bebis sen :cry:! Ja, en smula blödig just nu, haha.
 
Här har vi börjat se ljuset i tunneln efter senaste förkylningen. Molly har haft jättehög feber hela helgen. Igår gick den ner till typ 37,5 och samma idag, så vi hoppas att det är faran över nu.

2 tänder här än så länge. Hon bits vid amning och flinar åt mig när jag säger till henne. 🙈😅
 
Här har vi börjat se ljuset i tunneln efter senaste förkylningen. Molly har haft jättehög feber hela helgen. Igår gick den ner till typ 37,5 och samma idag, så vi hoppas att det är faran över nu.

2 tänder här än så länge. Hon bits vid amning och flinar åt mig när jag säger till henne. 🙈😅
Skönt att ni börjar bli bättre!
Här har vi en till som bits lite vid amning 🙄 med sin ENDA tand 😂 jädra unge.
 
Idag har Alvin krupit FRAMÅT för första gången :D så häftigt o se! Nu blir det nog fart på den lille bebisen framöver :laugh: måste skärpa mig o dammsuga oftare. Två hundar som fäller samt en katt lämnar en del spår...

Kul! Min grabb flyttar sig men kryper inte ännu. Lagom frustrerad över att inte riktigt kunna också (plus mer tänder), så längtar lite till att börja jobba igen om två veckor 😅
 
Hallå alla! Ja nu börjar det bli fart på bebisarna :love: Alvar har en vecka kvar till sin 6-månadersdag och har inte listat ut krypande än men han står mycket i krypposition och gungar och han kan åla sig riktigt snabbt framåt om han är motiverad 😁 Så det är nog inte långt bort tills han kryper! Sitta däremot vet jag inte om han tänkte lära sig särskilt snart haha, han är inte alls intresserad av att sitta utan ska bara fram på mage och undersöka och leka och åla osv.
Inga tänder ännu här så jag slipper bli biten än så länge.. Jag har börjat introducera gröt till kvällen med en förhoppning om en lite mättare bebis nattetid, vi får väl se hur det går men han verkade tycka det var gott igår iaf och åt kanske 1/4 portion eller så :) Jag har gjort egen gröt med mixade havregryn och mixat palttunnbröd och aprikospuré till och som sagt han verkar gilla det 👍

Annars tar vi det fortsatt lugnt med matintro då han varit ganska måttligt intresserad hittills. Mest blivit små smaksensationer här och där :)

Alltså denna bebis är så LJUVLIG och jag njuter verkligen av att vara hemma med honom :love: Jag och mannen verkar ha landat i att vi byts av i november i år då bebis är nästan ett år gammal och då ska de vara hemma tillsammans i minst 6 mån.

Hur gör ni andra? När är det dags att börja jobba och ska era partners vara hemma något?
 
Hur gör ni andra? När är det dags att börja jobba och ska era partners vara hemma något?

Jag har snart varit hemma ett litet drygt halvår, då kommer vi gå över till att jobba halvtid båda två så att min man kommer vara hemma också.
Sen är tanken att min man ska vara hemma lite på heltid efter det halvåret, när grabben är ett år alltså.
Han kommer börja på dagis men har väl en liten förhoppning om att han inte ska behöva gå heltid, antingen om vi pusslar med flex på jobbet eller jobbar deltid.
 
Jag har snart varit hemma ett litet drygt halvår, då kommer vi gå över till att jobba halvtid båda två så att min man kommer vara hemma också.
Sen är tanken att min man ska vara hemma lite på heltid efter det halvåret, när grabben är ett år alltså.
Han kommer börja på dagis men har väl en liten förhoppning om att han inte ska behöva gå heltid, antingen om vi pusslar med flex på jobbet eller jobbar deltid.

Hur kommer det funka för er med amning osv nu när du börjar jobba? :) Jag hade en tanke om att börja jobba litegrann nu efter cirka 6 månader men med en bebis som fortfarande ammar till 95% hade det känts ganska jobbigt om det hade blivit så..
Annars låter det bra tycker jag att kunna jobba 50/50!
 
Hur kommer det funka för er med amning osv nu när du börjar jobba? :) Jag hade en tanke om att börja jobba litegrann nu efter cirka 6 månader men med en bebis som fortfarande ammar till 95% hade det känts ganska jobbigt om det hade blivit så..
Annars låter det bra tycker jag att kunna jobba 50/50!

Jag ammar inte så det är lugnt :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 633
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 787
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 608
Senast: YaHilweh
·
  • Låst
Småbarn Ny tråd! Vi får väl hoppas att @pollex bebis behagar att titta ut i den här tråden:D Listan: Januari 2 - Venus_in_furs, första barnet...
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
83 628
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp