Höstföräldrar 2019

Går in in vecka 12 i morgon. Har mått jättedåligt fram till nu och föra veckan var hemsk gällande illamåendet. Denna veckan har dock känts jättebra och jag har fått tillbaka lite ork :)
I fredags tog jag blodprov för KUB och UL blir den 25/4
 
Strax vecka 15 ( byter imorgon ) kämpar på med en förkylning som verkligen gör mig helt slut, kanske är det förkylning nock graviditeten tillsammans som gör mig trött.

Vi håller på nu att kolla på både barnvagn och bil. Vi har två stora hundar så dom tar ju upp hela bagageutrymmet oavsett bur eller grindar. Måste hitta en vagn som är smidig och fälla ihop och antagligen då som går in i baksätet, vet inte hur vi ska lösa det faktisk.
Vi åkte till en större affär med många märken, där fick vi bra hjälp och även testa att vagnarna vi gillade gick att tråckla in i bilen (i vårt fall bredvid hundburen).
Så det är mitt bästa tips!
 
Fick hem papper från BM angående järndepåer, de rekommenderar att jag börjar äta järn från och med graviditetsvecka 20 (= vecka 21 antar jag). Den dagen den sorgen, är mest glad att jag inte måste börja direkt!

Jag fick också kallelsen till KUB-ultraljudet som blir den 2 maj. Med den kom också information om två studier som jag kommer få frågan i att delta i, som jag förstod det. En om att förutsäga havandeskapsförgiftning och en om hur fysisk aktivitet under graviditeten påverkar risken för graviditetskomplikationer. På den första är det ett blodprov och en enkät, på den andra ska man ha en aktivitetsklocka i 7 dygn och fylla i en enkät. Vore ju kul att kunna bidra till forskning om graviditet :)

Är ni andra med i någon studie?
Nej inte blivit tillfrågad om någon. Men hade gärna ställt upp ☺
På förlossningen sist hade jag lite "publik" i form av läkare som ville se en normalförlossning (skönt med extra läkare tänkte jag, det lilla jag kunde tänka då 🙄😁) samt en bm som skulle träna för att få sin examen.
 
Har tyckt att illamåendet varit ganska bra under kontroll med lergiganet men nu vettesjutton :yuck: I morgon är det dags för VUL. Är sjukt nervös och mer inställd på ett dåligt besked än ett bra.
V.9 idag.
 
Det gick mot all förmodan jättebra idag, inte alls vad jag räknat med :):D känns verkligen overkligt att se en liten krabat leva där inne efter alla år vi kämpat med det här!
Åh, vad skönt! Tänkte på dig tidigare idag och hoppades att allt gått bra!
 
Själv går jag och oroar mig lite, känns låååångt till RUL och jag orkar mig för att bebis inte lever. Vi gjorde ju inget KUB så har ännu inte sett det lilla livet så allt känns väldigt overkligt fortfarande.

Funderar om jag skulle ha köpt en sån där doppler, heter det så? En hjärtljudsmonitor i alla fall, men tvekar lite, har ni en sådan? Bra eller dåligt?
 
Själv går jag och oroar mig lite, känns låååångt till RUL och jag orkar mig för att bebis inte lever. Vi gjorde ju inget KUB så har ännu inte sett det lilla livet så allt känns väldigt overkligt fortfarande.

Funderar om jag skulle ha köpt en sån där doppler, heter det så? En hjärtljudsmonitor i alla fall, men tvekar lite, har ni en sådan? Bra eller dåligt?
Jag har en som jag köpte förra graviditeten. För mig funkar det ganska bra för att lugna mig, har använt den typ en gång i veckan. Förra gången använde jag den fram tills jag kunde känna rörelser ordentligt, sen fyllde den ingen funktion för mig.
Men det är nog individuellt hur bra det lugnar, är man bara lugn av det precis när man använder den har man ju inte så stor nytta av det.
Eller om man börjar använda den tidigt och inte hör hjärtslagen. Jag provade första gången nu i v14, hörde inte första gången då men gjorde nytt försök dagen efter (för jag blev ju mer orolig av att inte höra nåt) och då hörde jag.
 
Själv går jag och oroar mig lite, känns låååångt till RUL och jag orkar mig för att bebis inte lever. Vi gjorde ju inget KUB så har ännu inte sett det lilla livet så allt känns väldigt overkligt fortfarande.

Funderar om jag skulle ha köpt en sån där doppler, heter det så? En hjärtljudsmonitor i alla fall, men tvekar lite, har ni en sådan? Bra eller dåligt?
Jag har en, pga mina tidigare två missfall där allt sett bra ut i vecka 12 men sen har nåt gått snett innan RUL. Jag använde min första gången vecka 14, 13+3 om jag inte minns fel. Då hörde jag inte hjärtslagen men hörde att det rörde sig. Dagen efter hörde jag tydliga slag och har gjort sen dess. Iochmed att jag är extremt nervös och orolig den här gången har jag lyssnat så gott som varje dag.. hittar hjärtljuden extremt snabbt och slutar direkt. Blir inte mer än 30sek skulle jag tippa på och det gör att jag kan slappna av ett par timmar.
Jag hade, psykiskt, inte klarat av den här oron utan den.
Hade dock ingen första och andra graviditeten och kände då inget behov av den, men då räknade jag ju inte heller med att det skulle gå åt helvete vilket jag gjort dom senaste två.
 
Själv går jag och oroar mig lite, känns låååångt till RUL och jag orkar mig för att bebis inte lever. Vi gjorde ju inget KUB så har ännu inte sett det lilla livet så allt känns väldigt overkligt fortfarande.

Funderar om jag skulle ha köpt en sån där doppler, heter det så? En hjärtljudsmonitor i alla fall, men tvekar lite, har ni en sådan? Bra eller dåligt?
Du kan ju alltid boka ett privat UL om du känner dig alldeles för orolig?
 
Hur mår ni? Här börjar orken komma tillbaka, men har bakslag vissa dagar. Skönt att orka göra något igen! :banana:
 
Hur mår ni? Här börjar orken komma tillbaka, men har bakslag vissa dagar. Skönt att orka göra något igen! :banana:

Precis samma här! Det är lite halleluja-känsla att nästan orka lika mycket som vanligt igen :) Jag har kunnat börja träna igen, om än lugnare och i mindre omfattning än innan.

Vecka 13 nu också vilket känns jättebra :up:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
19 954
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
10 938
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 854
Senast: Pilot
·
Gravid - 1år Jag var tvungen att starta en höst tråd :D Plussade förra veckan så det är fortfarande väldigt tidigt. Om det går vägen blir det vårt...
19 20 21
Svar
412
· Visningar
43 536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp