Höstföräldrar 2020 - del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har förberett mig inför bvc-besöket imorgon, eftersom sköterskan inte är så amningsvänlig.

Screenshot_20210216-092300_Facebook.jpg
 
Vi började ju låta Lilleman smaka på lite mat kring 4 månaders ålder då han redan då visade stort intresse för vad vi åt, nu är han 5 och en halv månad. Skulle fortfarande säga att jag helammar honom, har inte märkt att det lilla han får i sig skulle på något sätt påverka hur mycket han vill amma utan ser nog det mest som ett komplement utöver amningen. Det är väl främst järn som de behöver få i sig på annat sätt nu i början (kring 6 månaders ålder och framåt).

Vad ger ni era små som har fått börja smaka lite på annat än bröstmjölk/ersättning? Jag har så dålig fantasi känner jag och den mat jag och min sambo äter är oftast för stark. Hittills har det mest blivit gröt, naturell yoghurt och smoothie för att det går fort och enkelt. leverpastej på smörgåsrån som någon tidigare nämnt har jag också börjat med.
 
Vi började ju låta Lilleman smaka på lite mat kring 4 månaders ålder då han redan då visade stort intresse för vad vi åt, nu är han 5 och en halv månad. Skulle fortfarande säga att jag helammar honom, har inte märkt att det lilla han får i sig skulle på något sätt påverka hur mycket han vill amma utan ser nog det mest som ett komplement utöver amningen. Det är väl främst järn som de behöver få i sig på annat sätt nu i början (kring 6 månaders ålder och framåt).

Vad ger ni era små som har fått börja smaka lite på annat än bröstmjölk/ersättning? Jag har så dålig fantasi känner jag och den mat jag och min sambo äter är oftast för stark. Hittills har det mest blivit gröt, naturell yoghurt och smoothie för att det går fort och enkelt. leverpastej på smörgåsrån som någon tidigare nämnt har jag också börjat med.
Avokado, gröt, banan och sen har jag gjort puré av morot, sötpotatis och potatis. Fick tips av en annan förälder på öppna förskolan om en barnmatsblogg med en del recept. Gjorde mkt därifrån till sonen från typ 5-6 månader. Googla barnmat och blogg så kommer dem upp typ längst upp
 
Är det inte också så att vid 6 månader ungefär så börjar järnförrådet hos bebisen sina och därför rekommenderar man att börja introducera mat? Välling tex är ju järnberikad. Bröstmjölken innehåller väl inget järn alls?
Jo, det är järnet som behövs. Gröten är också berikad välj? Känner mig lite osäker på om man ska börja med välling eller gröt, hur har ni gjort?
 
Avokado, gröt, banan och sen har jag gjort puré av morot, sötpotatis och potatis. Fick tips av en annan förälder på öppna förskolan om en barnmatsblogg med en del recept. Gjorde mkt därifrån till sonen från typ 5-6 månader. Googla barnmat och blogg så kommer dem upp typ längst upp
Började du med ett kryddmått av allt nytt? Eller är det bara precis i början?
 
Mannen har handlat blöjor, Pampers Nappy pants. Det är någon liten vinge på rumpan, som sitter lite löst fast. Har den nån funktion som jag inte fattar eller är det prydnad? 🤔20210216_123651.jpg
 
Började du med ett kryddmått av allt nytt? Eller är det bara precis i början?
Kryddmått av gröt. Kanske nån tesked puré? Enligt min BVC ska man vara mer försiktig med gluten än övrig mat så dör har jag mer gett så mycket hon varit intresserad av. Nu kanske hon är uppe i typ 2 msk mat och lite fingerskrap av banan och avokado (som hon får när vi äter). Puré har jag gjort storkok av och frusit in i muffinsformar av silikon (kan också rekommenderas). Fyller dem tlll hälften och det räcker till två måltider
 
  • Gilla
Reactions: Eli
Jo, det är järnet som behövs. Gröten är också berikad välj? Känner mig lite osäker på om man ska börja med välling eller gröt, hur har ni gjort?

Ja precis. Eller så kan man göra egen gröt på havregryn och paltbröd.

Vi började med gröt vid 4 månader och målet var en hel portion vid 6 månader men det går så där så vi gick över till välling för typ en vecka sedan.
 
Testade att ge lite mosat ägg idag till lunch efter inspiration härifrån. På reaktionen att döma så kunde man nästan tro att jag försökte förgifta ungen. 😂 Tidigare så har allt vi gett honom mottagits med stor entusiasm men den senaste veckan så verkar nästan allt ha blivit oätligt 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 989
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
75 76 77
Svar
1 527
· Visningar
79 503
Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
5 262

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp