hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

sommarvind

Trådstartare
Håller på med inkörningen av in ardenneråring och han drar mestadels skacklar i dagsläget.
Men det är låga skacklar. Sådana gamla träskacklar som är passande till släde. Vid ett tillfäller har han trampat över den enda och sparkat till den så den gått sönder.

I samband med svängar så har detta hänt att han trampat över. Vad är tanken med att skacklarna är så låga och hur får man hästen att hålla sig innanför dom? Är de dumt att tömköra med låga skacklar nu i början?

När de gäller släde så är väll skacklarna alltid låga?
 
Sv: hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

Eftersom ingen verkar svara dig, så ska jag göra ett försök.

Först av allt, av dina startade trådar verkar du vara ovan vid körning.
Körning är mer komplicerat och därmed potentiellt farligare än ridning t ex. Därför, vill jag enträget be dig att ta kontakt med någon körkunnig så du inte riskerar att det går galet, innan du fortsätter. För både din, din hästs och allmänhetens skull.

Eftersom din häst är en åring, är det inte nödvändigt att kräva att den rör sig på rätt sätt. Nöj dig med att syssla med tömkörning och få upp en vana både för dig och hästen. Parallellt kan du vänja hästen vid olika "konstigheter", beröringar, oljud osv så att den blir mentalt stabil när det är dags att sätta för vagn. Så ja, det är för tidigt med skacklar, fr a för dig. ;)

Rätt placering och rörelser mellan skacklar kommer varefter ni förkovrar er tillsammans. Så vänd dig till någon kör-kunnig som kan instruera och visa dig hur körning går till.

LIA
 
Sv: hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

Hej Lia och tack för ditt svar. Det stämmer bra att detta är min egna första inkörning. Dock tror och hoppas jag att de kommer gå galant och jag litar mest på mig själv i detta läge och är inte villig att lämna iväg honom någonstans. Jag har dåliga erfarenheter av att lämna iväg hästar och de har hänt att de slutat i katastrof. När ja gör de själv vet jag precis vad som skett och inte.

Dock har ja lugna och bra medhjälpare som rycker in i samband med nya moment. Jag har backat lite och gjort ett par skacklar av PVC-slang. Så nu tömkör jag med dessa och dom kan han heller inte skada sig på. Han har trampat på dom omvartannat och dom hänger o slänger och han bryr sig inte alls.

I början tyckte han att de va konstigt men inte längre. Så nu kör vi på med detta ett par veckor , sedan ska jag introducera honom för björksläpa.:)


Men jag är fortfarande lite undrande om skacklar verkligen behöver vara så låga så dom lätt kan trampa över?
 
Sv: hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

Ju lägre skaklarna är desto bättre drar hästen kan man väl säga, rent allmänt. Det beror på att det samtidigt lyfts lite i nederkant och vad jag förstår är det helst slädar som är utförda på detta sätt. Lättare att ta sig över snö.

Troligtvis går det att avhjälpas med längre skaklar för då hamnar ju hästen längre upp i vinkeln så att säga.

Man kan ju säkert höja skaklarna också men då försvinner ju effekten av dem. Men eftersom det inte är en vintersläde du kör så skulle jag höja dem lite om det går. Men ha dem ändå så låga du kan utan att det blir för lågt.

Säger jag som kör med gigg ibland och rockard till vardags som rent funktionsmässigt är helt fel med mitt eget resonemang :D
 
Sv: hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

Lämna bort hästen var inget jag skrev eller ens skulle rekommendera att göra. Håller med om att man ska göra jobbet själv.
Men vad jag skrev är att DU bör lära dig av körkunnig människa för att slippa göra misstagen själv.

Rätt tränad, så anpassar hästen sina benrörelser till vad den har runt benen, för att uttrycka sig enkelt. Det är på din lott som kusk att visa hästen på sätt så den kan göra rätt. Därför behövs en körkunnig person som vet och kan föra vidare till dig.

För hästen ska inte skacklarnas höjd spela någon roll. Jag har aldrig varit med om att hästarna haft problem med skacklar, oavsett om dom setat högt eller släpat på marken. Hästen ska INTE trampa på/trampa över skacklarna utan röra sig innanför dom. Felsteg o dyl kan inträffa, men det ska vara undantagsfallen. Allt hänger på dig som kusk!

LIA
 
Sv: hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

Klart att allt hänger på mig som kusk, det är därför som jag finner de så roligt. jag kan forma honom precis som jag vill. Jag har haft honom sedan han var helt ohanterad och har hittils fått honom till en kanonhäst, och hoppas på att de fortsätter i den riktningen. Så länge vi har förtroende för varandra tror jag att de kommer gå hur bra som hellst:)
 
Sv: hur får man hästen att inte trampa över skackeln?

Okej, då förstår ja helt på varför dom är lägre! Tack:) Dom skacklarna jag haft är ju till en släde igentligen så de är väll därför som dom är såpass låga:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 432
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 149
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 211
Senast: Karminnie
·
Körning Är det någon här som råkat ut för någon olycka eller liknande vid körning? Hur har hästen funkat sen som körhäst? Eller la ni av med...
Svar
15
· Visningar
3 264
Senast: Zarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp