Bukefalos 28 år!

Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*KL*

Varfor inte infora samma halsogarantier i sverige som finns hos de flesta schaferuppfodare har? Pa sa satt blir det ju en mer "kannbar" small for uppfodaren da valparna visar sig ha "rastypiska" defekter?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

*KL*

Varfor inte infora samma halsogarantier i sverige som finns hos de flesta schaferuppfodare har? Pa sa satt blir det ju en mer "kannbar" small for uppfodaren da valparna visar sig ha "rastypiska" defekter?

Hur menar du nu? Är du seriös? På vilket sätt finns det en "kännbar smäll" för de enormt många schäferuppfödare som föder upp utstsällningsschäfrar som knappt kan gå ordentligt?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

huffa dar var det ord och inga visor.

Manga seriosa uppfodare har faktiskt garantier pa sina hundar vad galler hofter, armbagar, mentalitet samt allergier som ar forknippade med rasen. Sager inte att ALLA har det, och nagra j*vla puppymills som spottar ut defekta valpar*90 varje ar befattar inte JAG mig med. Men sa ar jag ju en hemsk, hemsk, avskyvard manniska - du kan ju lasa hur Jag tankt vid val av uppfodare tidigare i traden.

Ex. de uppfodare som jag fallit for har sadana garantier, men sa ar de heller inga puppymills.

Huruvida du anser det "seriost" eller ej att faktiskt ha en sadan halsogaranti inskriven i kopekontraktet kan val sta for dig kanske.... men det Finns. Har. Inte i Sverige vad -jag- vet, eller sa vitt jag -sett-.

<en det ar ju iofs inte vad traden handlar om.. utan hur uppfodare/kopare tanker nar de valjer en ras med "defekter"... Forslaget var ju, endast och bara, att det kanske borde inforas nagot liknande. Pa sa vis ar det ju varken valpkopare eller forsakringsbolag som star for en ev. "small" vad galler mediciner alt. avlivning.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

huffa dar var det ord och inga visor.

Manga seriosa uppfodare har faktiskt garantier pa sina hundar vad galler hofter, armbagar, mentalitet samt allergier som ar forknippade med rasen. Sager inte att ALLA har det, och nagra j*vla puppymills som spottar ut defekta valpar*90 varje ar befattar inte JAG mig med. Men sa ar jag ju en hemsk, hemsk, avskyvard manniska - du kan ju lasa hur Jag tankt vid val av uppfodare tidigare i traden.

Ex. de uppfodare som jag fallit for har sadana garantier, men sa ar de heller inga puppymills.

Huruvida du anser det "seriost" eller ej att faktiskt ha en sadan halsogaranti inskriven i kopekontraktet kan val sta for dig kanske.... men det Finns. Har. Inte i Sverige vad -jag- vet, eller sa vitt jag -sett-.

<en det ar ju iofs inte vad traden handlar om.. utan hur uppfodare/kopare tanker nar de valjer en ras med "defekter"... Forslaget var ju, endast och bara, att det kanske borde inforas nagot liknande. Pa sa vis ar det ju varken valpkopare eller forsakringsbolag som star for en ev. "small" vad galler mediciner alt. avlivning.

VAR någonstans har jag sagt att du är hemsk och avskyvärd? Lugna dig nu. Jag ifrågasatte bara det du skrev.

Självfallet tycker jag att det är jättebra att det finns bevis på att hunden har bra höfter, armbågar och mentalitet, jag önskar verkligen att det fanns sådana garantier på alla raser.

MEN faktum är att många schäfrar som visas i utställningsringar runt om inte alls ser ut att vara sunda och hållbara hundar - oavsett hur bra höfter osv de nu har på pappret.

Min fråga till dig var: HUR kan schäferuppfödare "känna en smäll" på något vis om de inte avlar på riktigt bra och hälsosamma djur? Det är, som i så många andra fall, sällan de mest hälsosamma djuren som belönas med fina priser i utställningsringen.

Det är ju otroligt bra om man hittar en uppfödare som avlar på hundar av riktigt bra mentalitet och fysisk hälsa, men faktum är att inte alla gör det. Att då gå in med näbbar och klor och säga "Meeen det är faktiskt såhär och såhär och du verkar anse att jag är elak och hemsk" så fort någon ställer sig frågande till någonting inom aveln är knappast någonting som kommer göra situationen bättre.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Haha forlat, jag menade att vara sarkastiskt humoristisk.. inte tror jag att du anser mig vara "hemsk".. det var mer en poangtering till hur hemskt "kravande" jag ar nar det galler Var jag koper Min hund.

Men jo, sa har fungerar det med de uppfodare jag kontaktat och den uppfodare jag valt att sa smaningom kopa min hund fran:

Trotts att de visst visar sina hundar, och att deras hundar faktiskt placerar sig sa ar de inga "riktiga" rakrovar. De har en kopesgaranti som gar ut pa att om hunden visar sig ha "medfodda defekter" ex. vekt psyke, instabilt psyke, daliga hofter, armbagar eller allergier. Sa -maste- saljaren, enligt kontraktet, aterta hunden och ant. ge kopepengarna tillbaka eller ge koparen en valp av "samma varde". Det betyder alltsa att Om du koper en hund for xxx och den visar sig ha nagon utav ovan namnda fel sa ar det upp till saljaren att aterta hunden och "vidtaga atgarder".

Nu ar inte alla rakrovar defekta, men skillnaderna ar pa sina hall rejala mellan bruksschafrar och showschafrar. En showschafer som inte "jobbar" som fallet kan vara hos manga "show"uppfodare sa ar det inte sakert att alla "defekter" syns i ringen.. vissa defekter syns kanske forst vid "arbete" osv. Det ar inte alls en "garanti" att en showhund ar frisk och sund bara for att den placerar sig... Las ovanstaende gral om ChowChows tex ;)

Det tycker jag hade varit utmarkt att infora i svenska hundvarlden - och garna sprida mer har! Vilket ar en av anledningarna till att jag valjer att stodja just den sortens uppfodare. Det blir ju mer "hands on" for uppfodaren om de valjer att avla individer med "lagre kvalite" da problemet blir Deras, och da ev. utgifter blir Deras att betala.. alltsa inte som i Sverige dar dolda fel forsakringen gar in - om hunden har en sadan... eller koparen far ta smallen och avliva/behandla sin hund for livet utan att saljaren far nagon egentlig "reprimand".. ehum, hanger du med pa hur jag menar nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Fast det är väl uppfödarna själva som väljer om de vill ge sina köpare den hälsogarantin eller inte? Jag vet att det är vanligt bland kattuppfödarna i USA, att de ger fullständiga hälsogarantier. Dock på helt frivillig basis. Självklart åker de dit för avtalsbrott om de inte uppfyller sin del av avtalet men rötägg antar självklart inte någon sådan policy.

I Sverige har vi dessutom Konsumentköplagen som faktiskt ger uppfödare ett långtgående ansvar vad gäller hälsa och funktion på de djur som säljs. Jag tror dock att köparna är dåligt informerade om att det är KKL som gäller (mellan uppfödare och icke-uppfödare) eller iaf vad den innebär. HD och andra ärftliga sjukdomar är sådant som uppfödare enligt lag är skyldiga att ersätta. Antingen med en "ny vara" eller genom återbetlaning av köpesumman (hela eller en del), eventuella extrakostnader det innebär (veterinärvård) osv.

Men som sagt, köpare är nog generellt sett inte medvetna om vilket otroligt skydd KKL ger dem.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

HD och andra ärftliga sjukdomar är sådant som uppfödare enligt lag är skyldiga att ersätta. Antingen med en "ny vara" eller genom återbetlaning av köpesumman (hela eller en del), eventuella extrakostnader det innebär (veterinärvård) osv.

HD är väl just en av de saker som INTE täcks av någon som helst dolda fel-försäkring eller på något sätt går att "få något för"?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

I Sverige har vi dessutom Konsumentköplagen som faktiskt ger uppfödare ett långtgående ansvar vad gäller hälsa och funktion på de djur som säljs. Jag tror dock att köparna är dåligt informerade om att det är KKL som gäller (mellan uppfödare och icke-uppfödare) eller iaf vad den innebär. HD och andra ärftliga sjukdomar är sådant som uppfödare enligt lag är skyldiga att ersätta. Antingen med en "ny vara" eller genom återbetlaning av köpesumman (hela eller en del), eventuella extrakostnader det innebär (veterinärvård) osv.

.

Var har du fått det ifrån?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sa vitt jag vet sa ar det frivilligt for uppfodarna har, min tanke var (oavsett kkl osv) att Om en uppfodare faktiskt borjar med en sadan garanti i sverige sa Kanske det kan gora en skillnad for den svenska aveln? Jag tror ju inte att jag ar ensam om att vilja stodja en sadan uppfodare, for mig ar det en indikation pa att de a) bryr sig om Rasen samt b) aven bryr sig om sina kunder. Dar det forsta val egentligen kanns viktigast.

Som kopare kan man ju tycka att man gor ordentliga informations sokningar om sin ras, om man ar ute efter en renrasig hund. Att da hitta en uppfodare som, utover dolda fel och KKL, ger en garanti pa sina hundars halsa tycker atminstone Jag ar en valdigt bra sak.

I de flesta kontrakt finns aven en klausul dar koparen inte har avelsratt pa valpen forran den fyllt tva samt blivit frirontgad, vissa uppfodare tar dock ytterligare betalt for "avelsratten". Avlar man pa sin renrasiga hund pa en annan renrasig hund men Inte har avelsratten genom CKC gar inte valparna att registrera. Vilket val ar pa gott och ont. :crazy:

Poangen ar ju att uppfodning styrs av tillgang/efterfragan som alla andra "marknader", om man da kan hitta en uppfodare som "ger det lilla extra" sa borjar man ju prata och genast ar ju ett positivt rykte igang... vilket Kanske kan paverka hur man avlar i sverige och vilket ansvar uppfodarna tar pa sig. Kanske... det kan ju vara lite Goliath och Jatten iofs, de enorma uppfodarna (vilka jag inte tror vi har i Sverige?) men kan man stodja lille Goliath sa....

Esch, jag vet inte. Det var bara en tanke iaf.

En utopi, tron pa att saker gar att forandra med sma medel over en langre tid.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Kanske... det kan ju vara lite Goliath och Jatten iofs, de enorma uppfodarna (vilka jag inte tror vi har i Sverige?) men kan man stodja lille Goliath sa....
OT - men Goliat som var jätten - det var David som var den lille.;)
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

HD är väl just en av de saker som INTE täcks av någon som helst dolda fel-försäkring eller på något sätt går att "få något för"?


Vad uppfödarens försäkringar täcker har absolut ingenting att göra med vad uppfödare enligt lag är skyldiga att ersätta. Dolda fel-försäkringar är ofta ganska tunna försäkringar (kostar mer än de smakar) men du kan som uppfödare ändå vara ersättningsskyldig.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Var har du fått det ifrån?

ARN och fall som gått till domstol. Hundar är varor och faller (när uppfödare säljer till icke-uppfödare) under KKL och det är en lag som skyddar konsumenternas intresse mycket starkt.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Sa vitt jag vet sa ar det frivilligt for uppfodarna har, min tanke var (oavsett kkl osv) att Om en uppfodare faktiskt borjar med en sadan garanti i sverige sa Kanske det kan gora en skillnad for den svenska aveln? Jag tror ju inte att jag ar ensam om att vilja stodja en sadan uppfodare, for mig ar det en indikation pa att de a) bryr sig om Rasen samt b) aven bryr sig om sina kunder. Dar det forsta val egentligen kanns viktigast.

Som kopare kan man ju tycka att man gor ordentliga informations sokningar om sin ras, om man ar ute efter en renrasig hund. Att da hitta en uppfodare som, utover dolda fel och KKL, ger en garanti pa sina hundars halsa tycker atminstone Jag ar en valdigt bra sak.

I de flesta kontrakt finns aven en klausul dar koparen inte har avelsratt pa valpen forran den fyllt tva samt blivit frirontgad, vissa uppfodare tar dock ytterligare betalt for "avelsratten". Avlar man pa sin renrasiga hund pa en annan renrasig hund men Inte har avelsratten genom CKC gar inte valparna att registrera. Vilket val ar pa gott och ont. :crazy:

Poangen ar ju att uppfodning styrs av tillgang/efterfragan som alla andra "marknader", om man da kan hitta en uppfodare som "ger det lilla extra" sa borjar man ju prata och genast ar ju ett positivt rykte igang... vilket Kanske kan paverka hur man avlar i sverige och vilket ansvar uppfodarna tar pa sig. Kanske... det kan ju vara lite Goliath och Jatten iofs, de enorma uppfodarna (vilka jag inte tror vi har i Sverige?) men kan man stodja lille Goliath sa....

Esch, jag vet inte. Det var bara en tanke iaf.

En utopi, tron pa att saker gar att forandra med sma medel over en langre tid.

Uppfödare som börjar med hälsogarantier skulle säkerligen locka till sig köpare, men det är en stor risk. Sverige skiljer sig även från USA genom att avelsdjur ofta inte säljs dyrare än icke-avelsdjur. Ofta säljs hundarna till samma pris (förutom uppenbart defekta som säljs till reducerat pris). I USA kan det råda ganska stor prisskillnad på avelsdjur och sällskapsdjur och det uppfödarna tjänar in på avelsdjuren kan ersätta en del av kostnaden deras hälsogarantier orsakar.

Inom SKK kan du som uppfödare inte heller hindra dina köpare från att regga avkomma efter sina hundar så länge de uppfyller SKKs regler. Du får väl som SKK-uppfödare öht. inte använda dig av ett annat köpekontrakt än SKKs egna och det medger inga sådana extra klausuler.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

ARN och fall som gått till domstol. Hundar är varor och faller (när uppfödare säljer till icke-uppfödare) under KKL och det är en lag som skyddar konsumenternas intresse mycket starkt.

ARN är inte tvingande som du vet - det är bara rekommendationer och inget man enligt lag måste följa. Jag skulle hemskt gärna vilja ha SFS- eller RH-numren eller till de fall som finns på detta område (om det finns) för annars är inte det heller mycket värt.

Vilken § i KKL tycker menar du att en valpköpare kan luta sig mot när denne vill kräva skadestånd för att hunden visade sig ha HD?
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

OT - men Goliat som var jätten - det var David som var den lille.;)

haha.. jag far skylla pa for litet kaffeintag! Tack for rattningen, det har var ju liiiiiite pinsamt.. *suckar* :angel:


Sol
Pa vilket satt ar det en stor risk for en uppfodare att Faktiskt ta sitt ansvar och lamna en sadan garanti?

Jag pratar inte om USA utan om Kanada, i USA vet jag inte hur det fungerar o.h.t. da jag inte tittat pa hundar darifran. Den enda uppfodare i USA som jag har kontakt med ar en svenska. Men aven har, hos de stora kennlarna, ar priserna mkt varierande inom kullarna, hos den jag valt att kopa hund av i framtiden har samma pris.

I prisskillnaden mellan Kanadensiska renrasiga och svenska renrasiga (av medelprissattningen da) ar inte sardeles stor faktiskt, sa hur kan en uppfodare som tar endast 800 dollar for sina valpar Oavsett kvalite tjana nagot pa sina "Salda avelsdjur"? Dar till, aven pa de hundar som saljs som "avelsmaterial" och/eller "showdogs", behaller uppfodaren avelsratten och du tittar pa en kostnad som varierar mellan uppfodare och uppfodare men de priser jag sett har legat mellan 1000 och 1500 dollar for avelsratten pa din egen hund, emedan det verkar som om de mindre uppfodarna Inte tar nagot betalt extra for avelsratten sa lange hunden blir frirontgad och haller "halsostandarden" sa att saga.
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

KL..


Finns inget försvar alls.

Själv köpte jag en mops efter 25 års längtan efter rasen. Men stod emot länge just för jag inte ville stödja sån avel. Men till slut blev det en mops i allafall.


Däremot insåg jag till slut att jag med gott samvete aldrig kommer kunna avla på rasen. Och sen sälja till folk och hålla tummarna för de fått en frisk hund. Nä aldrig!
Så nån mer mops blir det inte, även om jag gillar rasen.
Vill man ha en större mops, köper man en boxer :D Så himla lika till sättet, men mopsen är lättare eftersom den är liten ;)

Har också varit i kontakt med avelsansvariga inom mops, och när man hör deras svar. Så inser jag att jag ställer inte upp och avlar så. Och är inte lätt att avla om man är så gott som ensam (ja finns väl ett fåtal till) att tänka i dessa banor..

:bow::bow::bow:

Jag visste du var en klok kvinna :D
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

:bow::bow::bow:

Jag visste du var en klok kvinna :D

Jag håller med dig! Och Grana vet det.. ;)

Fö, Grana - yes, den stora mopsen dvs boxern lider också av diverse problem.

Jag hade aldrig köpt en sådan hund eller avlat på den rasen. Tyvärr - eftersom de är fantastiska hundar på många sätt!
 
Sv: Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?

Ja, boxer lider av problem de med, och det ser inte ljust ut. Det är matadoravel till höger och vänster, där bland annat en populär importhane som slussas mellan länderna åt sina pengagiriga ägare har föräldrar som båda har HD 2 (som enligt uppgift motsvarar C alt. D). Även misstänkta PNP-bärare har använts i aveln.

Andra problem är ju t ex eksem och allergi. Fantastiska hundar till trots, men tyvärr ingen exemplarisk avel. Noggrannhet är A och O om man ska välja boxer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 515
Hundavel & Ras Hej! Vilka hundraser hade ni övervägt om ni haft följande önskemål: * hög sannolikhet att hunden ska ha vad som krävs för att kunna...
2
Svar
33
· Visningar
4 353
Senast: AnneB
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 379
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 342
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp