Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast då har du ju ändå lärt barnen en alkoholvana, nämligen att när det är fest och dans, då dricker man alkohol innan. Med andra ord, alkohol är en rusdryck och inte så mycket annat, inte något man dricker för att det är gott eller att olika drycker passar till olika tillfällen eller olika sorters mat. Alkohol för ruset och inte för smaken, så att säga.

Fast nej, så tolkar inte jag alls hennes inlägg!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tolkar inte Diplomaten så. Jag tolkar det som att hon inte dricker när barnet är med.
utan då alltså bara dricker i smyg, när barnet inte är med.

Klipper lite i Tinys inlägg
Fast barnen kan ju ändå veta att föräldrarna dricker alkohol trots att man inte gör det när de är med. Det är ju inget man gör i lönndom bara för att man inte dricker när barnen är närvarande. Menar du verkligen att du tror att bara för att man inte dricker med barnen närvarande så är det något man smyger med?
Ja, faktiskt, om man är så tydlig med att aldrig dricka när barnen är med men att de ändå vet om att man gör det så tycker jag allt att det sänder signaler om att dricka i lönndom. Eller som Mabuse också noterar, bara när man ska på fest eller dansa, hur gick det med att dricka till maten för att det är gott, inte för att bli full?

Citerar Enya
Det är en vuxendryck som jag valt att dricka när de inte är i närheten för att man inte dricker alkohol när barn är nära
Verkligen inte min strategi. Det blir väldigt svartvitt med det resonemanget och jag ser framför mig hur spännande tonåringarna kommer att tycka detta är
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tolkar inte Diplomaten så. Jag tolkar det som att hon inte dricker när barnet är med.
utan då alltså bara dricker i smyg, när barnet inte är med.

Klipper lite i Tinys inlägg

Ja, faktiskt, om man är så tydlig med att aldrig dricka när barnen är med men att de ändå vet om att man gör det så tycker jag allt att det sänder signaler om att dricka i lönndom. Eller som Mabuse också noterar, bara när man ska på fest eller dansa, hur gick det med att dricka till maten för att det är gott, inte för att bli full?

Citerar Enya

Verkligen inte min strategi. Det blir väldigt svartvitt med det resonemanget och jag ser framför mig hur spännande tonåringarna kommer att tycka detta är
Oh ja, mina barn blir säkert alkisar och sitter på bänken på stationen och stinker sprit, bara för att jag anser att man inte dricker alkohol med barnen nära. :sneaky:
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fel ordval av mig. Beklagar.

Jag förstår att det låter som en värdering, med det ordvalet. Det är dock inte det jag är ute efter. Min föreställning är den att jag som förälder inte behöver att visa min dotter måttligt drickande - att jag inte behöver dricka alls, för att hon i vuxen ålder ska kunna dricka måttligt. Utan att grunden, oavsett om man som förälder dricker eller inte i närheten av sina barn, just för diskussion kring ämnet.

Jag är snarare rätt trött på att det diskuteras om att man som förälder måste visa sina barn hur man dricker måttligt. Jag har aldrig fått några belägg på detta av dem som ihärdigt poängterar att det är så. Däremot har jag genom föreläsningar, erfarenheter och kontakt med personer inom ämnet, fått belägg för att det är just diskussionen och öppenheten kring frågeställningarna som lägger en stor grund för framtida förhållningssätt. Så är det även inom andra ämnen givetvis, inte bara alkoholen. Om man som förälder har uppfattningen att det inte ens ska yppas om t ex alkoholbruk, är det klart att det kan tänkas locka mer än att ge en öppen diskussion. Likaväl som att "bara för att man som förälder visar måttlighet" inte innebär att ens barn dricker måttligt.

Jag är inte riktigt säker på att du tolkar mig rätt med att jag skulle på något sätt visa hur man dricker måttligt. Det handlar snarare ett föredömligt sätt att hantera saker och ting på som varande förälder. Det innebär inte att man dukar fram en fokuserad pava på bordet och påtalar efter maten att 'ser ni nu barn att jag tog bara ETT glas!" utan det handlar mer om att kunna avstå när det är förväntat att vuxna dricker (helgdrickande, eller tex socialt pimplande som man väljer att avstå från..), det handlar om att kunna ta ett fullständigt avdramatiserat och ofokuserat glas rött vin till den där middagen på tisdagskvällen bara för att det är ett glas rött som är relaterat till maten och inte ett glas rött som man kan ta bara för att man kan. Som cirkus är inne på så gör sällan barn vad man säger, de gör som föräldrar gör. Att ta en sill tilll nubben bara för att man ska, eller att dricka alkohol alls bara för att det är tradition ser jag som vansinnigt enögt, om man inte också kan visa att det finns ett motiverat och föredömligt bruk där det handlar om att det man äter och dricker är relaterat till varandra - inte för att det man dricker är en ensam begivenhet i ett eget fokus där allt annat står i skuggan.

Det är i mina ögon en ganska stor skillnad på bruk och missbruk. Om man anser att det är en hårfin skillnad, då har man uppenbarligen problem och bör avstå helt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att ta en sill tilll nubben bara för att man ska, eller att dricka alkohol alls bara för att det är tradition ser jag som vansinnigt enögt, om man inte också kan visa att det finns ett motiverat och föredömligt bruk där det handlar om att det man äter och dricker är relaterat till varandra - inte för att det man dricker är en ensam begivenhet i ett eget fokus där allt annat står i skuggan.

Du har en poäng. Minst lika viktigt som ett måttligt alkoholintag och en avdramatisering av alkohol tror jag en avdramatisering åt andra hållet är, det vill säga att det inte är så himla viktigt att dricka. Om det hela tiden blir tjafs om vem som ska vara nykter för att köra på fester och ilskna påpekanden om att "nu har du nog druckit tillräckligt" så spelar det nog ingen roll om man som barn aldrig sett sina föräldrar fulla, man riskerar att få ett komplicerat förhållande till alkohol ändå.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kanske det. Kanske inte.

Jag personligen tror inte på den metoden. För mig borgar det inte till ett avspänt förhållande till alkohol.

Både honung och Dentaku uttrycker det som jag tänker
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast då har du ju ändå lärt barnen en alkoholvana, nämligen att när det är fest och dans, då dricker man alkohol innan. Med andra ord, alkohol är en rusdryck och inte så mycket annat, inte något man dricker för att det är gott eller att olika drycker passar till olika tillfällen eller olika sorters mat. Alkohol för ruset och inte för smaken, så att säga.

Läs en gång till vad jag skrev och sedan förklarar du för mig var jag har skrivit att alkohol är för ruset. Jag skrev inte att man dricker alkohol då eller då utan att man gör det om man vill vid vissa tillfällen men poängen var att man dricker inte när det finns barn med. Märkligt hur konstigt folk kan tolka en så enkel text.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Hur du kan få mitt inlägg till att bli att man bara dricker för att bli full förstår jag inte alls :confused: det får du gärna förklara varför man måste dricka så att man blir full bara för att man väljer att inte dricka i barns närhet. Jag drack aldrig så mycket att jag blev full trots att barnen inte var med. Det är liksom inte därför jag valde att inte dricka när barnen var med för att jag blev full när jag drack alkohol utan det har helt andra orsaker.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du skrev ju att du bara drack när du skulle ut och dansa - menar du att du alltid åt särskild mat innan som passade till cider, som du aldrig åt annars? Om inte för berusningen, varför enbart dricka i samband med dans och utgång? Om det var för smaken hade du ju lika gärna kunnat dricka vid andra tillfällen också.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mitt ex fick sprit av sina föräldrar när vi var sisådär 16 år, de gjorde sin egen i källaren så vi fick en dunk.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast även om man har föräldrar som dricker väldigt måttligt, bara ett litet glas rödvin ibland för att det är gott, aldrig blir fulla, aldrig tjafsar om vem som ska köra hem för dom båda brukar vara nyktra, så kan man få ett mindre hälsosamt förhållande till alkohol...

Det hänger ju inte bara på föräldrarna, utan även på samhället i stort. När ens klasskompisar börjar dricka starksprit i 7an och skryter om hur fulla dom har blivit (kanske för att deras föräldrar hade ett sämre förhållande till alkohol), så blir man ju själv väldigt påverkad.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Flocken är viktig även för självmedvetna djur :P. Även kallat grupptryck...

Appropå införa en vit jul:
Det är ju "bara" att endast servera folköl och lättvinsglögg. Finns det inget starkt att dricka, så kan ingen bli full :).
I min familj och släkt har det alltid varit en non-issue, under lång tid visste jag inte ens att det fanns folk som drack snaps till julbordet. Kom som en chock när jag var 20-nåt. Det är fortfarande helt otänkbart för mig att dricka starksprit eller ens vin till jul, och då tar jag ändå gärna en dängfylla nån gång i kvartalet :P.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mitt ex fick sprit av sina föräldrar när vi var sisådär 16 år, de gjorde sin egen i källaren så vi fick en dunk.

forskning finns som visar att unga som får alkohol hemma dricker mer än de som inte fått det. Om jag inte minns fel debuterar de även tidigare. Så man ska inte bjuda eller köpa ut.
(Tonårsparlören finns gratis på systemet)

Jag förstår däremot inte de som inte dricker när barnen finns i närheten, av ren princip . Det är inte konstigare än bilkörning till exempel. Vissa saker får bara vuxna göra helt enkelt. Och då är det för mig rimligt att göra som mina föräldrar. Visst drack de till mat och för njutnings skull men jag såg dem aldrig berusade. Ingen blev full.


För mig är jämförelsen med hyacinter rätt bra. Jag tycker om viss sorts alkohol till jul. Det är gott. Precis som hyacinter. FINNS det ett problem så kan jag avstå, jag har faktiskt en familjemedlem som inte tål doften, är den personen med då har vi inga inne. Men jag avstår inte från hyacinter av ren princip om personen inte är på plats.
Om det inte är trasigt så varför laga...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det hänger ju inte bara på föräldrarna, utan även på samhället i stort. När ens klasskompisar börjar dricka starksprit i 7an och skryter om hur fulla dom har blivit (kanske för att deras föräldrar hade ett sämre förhållande till alkohol), så blir man ju själv väldigt påverkad.

Men asså, föräldrar är samhället. Jag är som mamma till mina barn inte bara deras privata föredöme, jag är i andras ögon en förälder som har skyldighet att vara ett föredöme även för andras barn. Det innebär att att drickande/pimplande även utan mina egna barns närvaro inte utesluter andra barns närvaro. Hur många tänker så i moralens högkvarter?

En liten story of mine: I våras när min 16-åriga dotter slutade nian skulle eleverna på kvällen efter avslutningen samlas vid en lägereld i ett mindre samhälle. Jag var tveksam, jag gillade inte idén riktigt, och jag vägrade låta dottern sova över hos en kompis utan insisterade på att hämta henne när hon skulle hem. Under kvällen visade det sig dock, att de änglar min dotter gått i skolan tillsammans med i nio år, plötsligt var mycket avancerade. De hade haft sprit med sig. Min dotter hade tackat nej till vandrande flaskor i lågornas sken (hon vet vad mamma skulle säga - för fan se till att du inte sultar på äckliga flaskor andra sölat ner med gud vet vad i sin saliv och med kanske ett tveksamt innehåll i flaskan, och blir du full så får du sova i skogen. Jag hämtar inte ut dig om polisen ringer och säger att de tagit dig för fylla, då får du stanna kvar där, sen kommer en annan av dina föräldrar och hämtar dig. Det vill du inte. Håll dig nykter.) och så småningom hade hon fått börja torka tårar på gråtande kompisar, sen torkat spyor sen började hon ringa till mig och bad mig ta kontakt med sina olyckliga kompisars föräldrar. Vilket jag gjorde. Två föräldrar kunde dock inte lösa hemtransporten av sin onyktra arvtagare, eftersom de själva hade 'druckit vin tilll maten'. Istället fick jag klä in baksätet på min bil med spyvänlig plast och sen köra två ångestfyllda ungdomar hem till sina ännu mer ångestfyllda föräldrar. Jag är den som kunde ställa upp på dessa ungdomar när deras egna föräldrar failade. Min dotter lär inte ta sin första fylla i skogen runt en lägereld. Och de andra två föräldraparen lär aldrig mer dricka när ungen inte är hemma, utan kommer att föredra att ta sitt glas vin till maten när ungen facto är hemma.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Tack, precis det jag försökt säga tidigare men du fick till det betydligt bättre
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Flocken är viktig även för självmedvetna djur :P. Även kallat grupptryck...

Appropå införa en vit jul:
Det är ju "bara" att endast servera folköl och lättvinsglögg. Finns det inget starkt att dricka, så kan ingen bli full :).
I min familj och släkt har det alltid varit en non-issue, under lång tid visste jag inte ens att det fanns folk som drack snaps till julbordet. Kom som en chock när jag var 20-nåt. Det är fortfarande helt otänkbart för mig att dricka starksprit eller ens vin till jul, och då tar jag ändå gärna en dängfylla nån gång i kvartalet :P.

En nyfiken fråga: dricker du nånsin snaps till sill? Vid vilka tillfällen i så fall?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Anledningen till att jag tog upp detta gällande att bjuda sina barn på alkohol, är just för att forskningen visar att det just är en del av ett led som många föräldrar gör, just för att avdramatisera alkoholen inför sina barn. Däremot har jag aldrig sagt att du skulle gjort det.

Jag tycker det är intressant du drar slutsatsen att bara för att man inte dricker inför barnen, så måste det innebära att man smygdricker, håller det hemligt och/eller till och med skäms för att man dricker alkohol. Det låter snarare som en person med alkoholmissbruk.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men de pratade ju om olika saker? Diplomaten om studier som handlar om föräldrar som bjuder sina barn på alkohol för att lära dem hantera den*, Petruska och cirkus om vilken bild barnen får av hanteringen av alkohol när de ser föräldrarna t ex dricka vin till maten. Om jag fattat rätt.

Ja, att alkohol förekommer i hemmet betyder för mig i första hand att föräldrarna gör som vanligt, dvs dricker i måttliga mängder oavsett om barnen är med eller inte. Inte att man sitter och super till ihop med sina barn.

Vad betyder att bjuda barnen på alkohol för att lära dem att hantera den?

Från någon gång i slutet av tonåren, uppfattar jag det nog som ganska vanligt att man låter de unga få ett glas vin om de vill när de vuxna dricker vin.

Jag har aldrig tänkt på det som att man lär barnen hantera alkohol, utan man låter dem dricka lite om de vill, helt enkelt. Delvis som en del av deras "smakuppfostran", de får gärna börja lära sig vilka viner och vilken mat som passar ihop när de är i den åldern. Och från 18 får de ju dricka på krog. Mitt "mål" med barnuppfostran har inte varit att de ska bli nykterister.

I somras tex, så förvånade min svåger mig. Han är nykter alkoholist och med i AA, och när han var här på besök, lät han sin 17-årige son dricka en cider till maten. När den var slut fick sonen hålla sig till vatten. Jag blev förvånad - positivt - över att min svåger var så trygg i situationen att han lät tonåringen få den där cidern, och jag ser inget fel med det hela.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 045
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 576
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 437
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp