Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där förstör feststämningen för de som inte dricker. Jag avskyr, att på fest efter fest, bli tjatad på att "EN öl kan du väl köra på hem?!", "kom igen nu, var ingen torrboll" osv.
Tacka fan för att man till slut undviker bjudningar o fester där andra dricker.

Men till viss del måste det väl bero på umgänget? Jag har blivit tjatad på en gång, och då av en människa som jag inte kände överhuvudtaget men blev placerad bredvid. Den gången blev jag riktigt arg och skällde ut personen. Det hjälpte antagligen till att jag hade gravidhormoner i kroppen så jag tände direkt och jag tror inte att det personen någonsin börjar tjata på någon igen... :o :D

Annars har det aldrig varit några problem, man blir tillfrågad om man vill ha något och får det man vill ha och sedan är det inga mer diskussioner. Men å andra sidan så är det väldigt länge sedan jag var på fest där det gick ut på att drickas, fokus numera brukar vara på att umgås.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men till viss del måste det väl bero på umgänget? Jag har blivit tjatad på en gång, och då av en människa som jag inte kände överhuvudtaget men blev placerad bredvid. Den gången blev jag riktigt arg och skällde ut personen. Det hjälpte antagligen till att jag hade gravidhormoner i kroppen så jag tände direkt och jag tror inte att det personen någonsin börjar tjata på någon igen... :o :D

Annars har det aldrig varit några problem, man blir tillfrågad om man vill ha något och får det man vill ha och sedan är det inga mer diskussioner. Men å andra sidan så är det väldigt länge sedan jag var på fest där det gick ut på att drickas, fokus numera brukar vara på att umgås.

Jag upplever inte heller något tjat i min umgängeskrets, ett nej är ett nej helt enkelt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där förstör feststämningen för de som inte dricker. Jag avskyr, att på fest efter fest, bli tjatad på att "EN öl kan du väl köra på hem?!", "kom igen nu, var ingen torrboll" osv.
Tacka fan för att man till slut undviker bjudningar o fester där andra dricker.

Det beror helt på vilket umgänge man har. Det där märke jag av i kretsarna jag var i när jag var upp till 25, då var det råsupande som gällde. De jag umgås med idag reagerar inte alls, möjligen att de kan tycka lite synd om mig om jag missar något riktigt spännande som jag aldrig kommer ha chansen att dricka igen.

Jag är som sagt oftast nykter på fester.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag upplever inte heller något tjat i min umgängeskrets, ett nej är ett nej helt enkelt.

Jag tycker också att det låter konstigt med tjatet. På fester och middagar både privat och med jobbet är det ofta ungefär en tredjedel av de vuxna som inte dricker alls, av olika skäl. Oftast inte för att de ska köra, utan av andra skäl. Ibland är det jag som inte vill dricka något, ingen brukar säga något om det. De frågar om jag vill ha och när jag säger nej, är det bra med det. Ungefär som när någon frågar om man vill ha mer av maten. Säger man nej tack, så gäller det utan diskussioner.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 669
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 943
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 559
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp