Bukefalos 28 år!

Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är här vi ser så olika på det.
Jag ser det inte som att jag måste ha sitt vin på fredagskvällen, bara för att jag uppskattar det och gärna dricker vin till maten, med eller utan barn närvarande.

Vi har alltid haft en vuxen i körbart skick när ungdomarna varit ute på kvällar, just för att kunna hämta, det har liksom inte varit någon uppoffring direkt. Och eftersom vi bor lite avsides så har alltid någon av oss kört hem om vi varit borta. Inget konstigt eller något som ens behövt diskuteras.

Att välja bort alkohol helt är inte heller någon big deal tycker jag. Jag har gjort det periodvis också pga sjukdom. Men det är just att välja bort alkohol runt barn, bara-för-att som jag har svårt att fatta och sen så tro att man signalerar ett normalt förhållande till alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Problem med alkohol har man väl när man inte klarar att begränsa sitt drickande ens när man vill, och blir fullare än man vill. Jag tror inte ts morbror hade planerat att sluddra runt och däcka redan vid fyra på eftermiddagen, och han lär ju veta eller märka att det egentligen var ett rätt olämpligt tillfälle att dricka sig dyngrak. Men ändå kunde han inte avhålla sig. Då har man problem med alkoholen, som jag ser det, eftersom man inte riktigt kan kontrollera sitt drickande, och dricker för mycket även vid olämpliga tillfällen, för att man inte förmår begränsa sig.

Det är ju ett problem även för morbrodern att han genom alkoholen håller på att skada sina familjerelationer.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men man gör det ju inte för att bli full!!

Dricker man inte snaps för att bli full?

Whisky, cognac etc kan jag förstå att man smuttar på till efterrätten, det har speciella smaker även om jag själv inte uppskattar dom.

Men snaps? Med en liten visa till?
"Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara", vad betyder det om inte drick en shot och bli full?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dricker man inte snaps för att bli full?

Whisky, cognac etc kan jag förstå att man smuttar på till efterrätten, det har speciella smaker även om jag själv inte uppskattar dom.

Men snaps? Med en liten visa till?
"Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara", vad betyder det om inte drick en shot och bli full?

Nej, man behöver verkligen inte dricka snaps med ändamål att bli full. En snaps kan vara en smaksensation (och några andra är bara trista men de dricker man ju inte mer än högst en gång) och 2cl (totalkonsumtion av snaps på julafton) blir man inte full av - även om det är hög alkoholhalt. (Fast OK, några snapsvisor sjunger jag ju inte..)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

DKL
Håller med där, jag dricker sällan sådant men dom andra satt och pratade om hur kryddigt den smakade och allt det där. Vi har förövrigt under hela min uppväxt alltid haft snaps och öl och cognac på vårat julbord, aldrig varit med om att någon blivit full eller något.

Jag tycker inte det är särskilt viktigt att ha en helt vit jul, dock är det väl en viss skillnad ifall man har folk i släkten som kommer som faktiskt inte kan hantera alkohol alls på något vis och inte går att få stopp på när det gäller drickandet, då skulle jag kunna överväga att inte ha alkohol framme.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker inte det är särskilt viktigt att ha en helt vit jul, dock är det väl en viss skillnad ifall man har folk i släkten som kommer som faktiskt inte kan hantera alkohol alls på något vis och inte går att få stopp på när det gäller drickandet, då skulle jag kunna överväga att inte ha alkohol framme.

Det håller jag också med om. Om någon man bjuder in har ett sjukligt eller extremt allergiskt förhållande till något av det man planerar att bjuda på - så fixar man det. Oavsett om det är julskinkan, hyacinten eller julsnapsen det handlar om. Och oavsett om det är jul eller annan middag.

Det finns bara ingen större anledning att dramatisera just alkohol - annat än i de fall där faktiskt finns en anledning.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dricker man inte snaps för att bli full?

Whisky, cognac etc kan jag förstå att man smuttar på till efterrätten, det har speciella smaker även om jag själv inte uppskattar dom.

Men snaps? Med en liten visa till?
"Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara", vad betyder det om inte drick en shot och bli full?

Verkligen inte. Vi sjunger för övrigt inga snapsvisor på julafton heller... Jag skulle nog inte ens klara dricka mig full på snaps. Det är bara gott med sisådär två gånger två cl.

För övrigt är snaps den enda starksprit jag någonsin dricker.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag deltar i den här tråden varenda år.
Jag tycker tråden är viktig - till skillnad mot dom som tycker det är tjatigt och som tydligen missat att där finns nya deltagare - och osynliga läsare.
Inte för att jag tycker en vit jul är viktigt utan för att vi diskuterar förhållningssätt till alkohol utifrån så olika personliga erfarenheter. OCH att vi blandar med fakta.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dricker man inte snaps för att bli full?

Whisky, cognac etc kan jag förstå att man smuttar på till efterrätten, det har speciella smaker även om jag själv inte uppskattar dom.

Men snaps? Med en liten visa till?
"Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara", vad betyder det om inte drick en shot och bli full?

Nej, man behöver inte snapsa för att bli full. Vi snapsar inte på julen, varken jag eller maken är särskilt förtjusta i snaps (det finns en flädervariant jag gillar tror jag). Däremot kan det snapsas hemma hos min mamma hemma på jul, men det är just en snaps till sillen. Det handlar inte om ett evigt shottande tills fyllan slår till utan en snaps. Med den skålas det god jul (inget sjungande), de flesta biter av den och smuttar lite till sillen efter skålen.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dricker man inte snaps för att bli full?

Whisky, cognac etc kan jag förstå att man smuttar på till efterrätten, det har speciella smaker även om jag själv inte uppskattar dom.

Men snaps? Med en liten visa till?
"Hej tomtegubbar slå i glasen och låt oss lustiga vara", vad betyder det om inte drick en shot och bli full?

Att snapsa och att shotta är två helt olika saker. Om man inte förstår den definitionen/skillnaden, så förstår jag varför folk har svårt med gränssättningar vad det gäller alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja, jag förstår ju inte skillnaden eftersom jag inte vuxit upp i den alkoholkulturen.
Jag har träffat på två kulturer:
1. Drick för att det är gott, ex vin, öl, cider, cocktail, 1-2 glas som förtärs långsamt. Eller ett litet smuttglas whisky/annan sån starksprit efter maten, enbart för smakens skull. Mina föräldrar stod för den kulturen.
2. Drick för att bli full, och det är här starksprit som brännvin och vodka sitter i min värld. Snabba shottar och stora glas. Givetvis så får det väl gärna vara gott i den här kategorin också. Mina jämnåriga stod för den här kulturen.

Jag har som sagt aldrig förstått snapsen. Växt upp med en total avsaknad av snaps, och stötte på den först på overalls-sittningar. Därav min bild att snapsa = supa.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och när jag själv smakat på snaps tyckte jag att den var så sinnessjukt äcklig att det aldrig fanns i mitt huvud att någon skulle dricka den för annat än att det var tradition att bli full på just snaps vid vissa högtider.

Mina föräldrar var inte nykterister, men jag såg dom aldrig fulla eller ens småberusade. Dom hade väl lite mer "kontinentala" dryckesvanor antar jag, vin som måltidsdryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har alltid älskat smaken av starksprit. Som liten slickade jag ur snapsglasen när ingen såg. Däckade som 3-åring efter att ha knyckt pappas grogg med fruktsoda och renat. Tycker vin är på sin höjd drickbart men aldrig gott. Huvva.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Min världsuppfattning är lite annorlunda. Om jag ska generalisera måste jag säga att det är öl som är starkast förknippat med dricka för berusning i "jämnåriga"-kretsen under ungdomen. I och för sig fanns det jämnåriga som köpte hembränt också....

Riktig sprit är för dyr om man ska berusa sig. Ingen jag sett har någonsin köpt en flaska kvalitetssnaps för att sedan börja dricka. Det är inte heller snaps som är favoriten hos gänget som tigger utanför systemet för att berusa sig - för dyrt!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

kl

Vad jag stör mig på i den här tråden är det där skuldbeläggande mot dem som inte dricker alkohol i barns närvaro. Det antyds flera gånger att vi inte signalerar ett sunt förhållande till alkohol när barnen inget ser och att vi dricker i smyg bakom barnens ryggar som om det vore något skamligt. Det verkar dessutom vara svårt att förstå att trots att man inte vill dricka i barns närvaro betyder inte det att man super sig full när de inte är i närheten. Det betyder inte heller att man inte kan hämta barnen när de inte är hemma i fall behov att göra det finns, inte heller betyder det att vi inte pratar med barnen om alkohol och alkoholvanor.

En fråga. Eftersom jag inte dricker vin direkt och det bara blir 3-4 cider per år och i år två flaskor baileys (som alltså är en ny grej bland mina alkoholvanor), hur ska jag lära mina barn att man dricker måttligt? Vi pratar om det, jag och barnen, men för er verkar det vara viktigt att visa barnen också för barn gör som man gör, inte som man säger. Med andra ord borde jag väl dricka oftare för att visa dem det sunda med måttligt drickande?

Det är också fel att vilja dricka en cider eller två när man går på fest, men det är fel att sitta hemma i sin ensamhet och dricka den. Det enda rätta är med anda ord att sitta och dricka "ett" glas vin till maten eller snaps eller cider för det förhöjer ju verkligen smakerna i maten. Med andra ord är det en del av maträtten och är viktig. Det är med andra ord också fel att sitta framför datorn en fredagkväll och smutta på vin, som jag vet flera här på buke gjort. Var är maten liksom.

Bara för att man är uppvuxen i en familj där någon haft problem med alkoholen så betyder inte det att man själv har problem. Jag har inget behov av att dricka mer än en halv cider tex. Jag dricker inte för att bli full, jag dricker för att jag tycker om den där cidern, och tycker att det är trist att det är alkohol i den egentligen för jag hade gärna druckit hela istället för en halv.

Och nej, mina barn blir inte alkoholister. De är smartare än så.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För mig är det dunken eller häxblandningen som är tidig tonårs-berusning.... Hembränt och Fanta Wild Berries *ryser*. Öl fick ingen tag i, det såldes inte längre mellanöl i butikerna och hade man väl fixat någon som köpte ut åt en så blev så högkoncentrerat som möjligt, vanligtvis en vodka-flaska.

Och som ännu äldre blev det lite allt möjligt av kategorin "gott till maten" och "gott till festen". Jag gick på universitetet i 2 år innan jag själv fick handla på systemet :P....

Kan ju nämnas också att jag i perioder festat alldeles för hårt. Man kan nog inte säga att jag har ett hälsosamt förhållande till alkohol egentligen. Men bli full på jul - otänkbart!

Under mina äldre tonår så slutade mina föräldrar att ha något annat än "engångsburkar/engångsflaskor" hemma, just för att jag inte skulle kunna nalla av dom. Såfort både jag och brorsan var utflugna dök det upp Bag-in-Box igen :P.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Smarthet har inget med missbruk av droger att göra. Dina barn kommer nog att klara sig för att dom har en mamma som bryr sig. Men man kan bara göra sitt bästa som förälder.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är väl lika mycket skuldbeläggande åt det andra hållet? Vi som dricker alkohol (om än ej till berusning) i barnens närvaro tar inte hänsyn till barnen eftersom barn mår dåligt av att föräldrarnas beteende förändras...

Självklart ska ingen dricka mer alkohol än hen vill bara för att barnen ska få en sund syn på alkohol. Barn lär sig inte bara av sina föräldrar utan av hela sin omgivning. Om de vuxna i barnens omgivning har en sund inställning till alkohol lär barnen antagligen ta efter det, även om föräldrarna skulle råka vara helnykterister.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Tja, det är en viss skillnad på brännvin och snaps också. Det är ingen (jag någonsin sett eller hört talas om) som snapsar på sorter som brännvin special eller kosken. Det är liksom en annan planet. En absolut är okryddad och kan funka till alla sorters sill, men de flesta föredrar en kryddad snaps till specifik sill. Det är också sällsynt att någon dricker sig full i syfte att bli full, på dyr kryddad snaps. Grabbarna på bänken i parken hör inte till den kryddade snapsens vänner.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 873
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 271
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 426
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp