Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Tummen upp Petruska, det låter som min barndom. Fullt normalt tycker jag, och jag är glad över att jag utvecklade smaklökarna och intresset så pass att jag var en ung kravställare. På mig fick det effekten att jag ratade allt som jag inte tyckte smakade bra, och jag hade ribban högre än idag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Alla föräldrar får ju göra det som dem anser känns bäst för dem. Jag lägger ingen värdering i det. Däremot fastnade jag på att det hålls sådant fokus på att det ligger något viktigt i att avdramatisera alkohol och införa måttligt drickande med grunden att det är viktigt att barnen får se sina föräldrar just dricka måttligt. Att om barnen inte upplever detta, så blir det svårt att veta hur man ska bete sig tillsammans med alkohol. Medan jag anser att fokuset ligger på öppen dialog med sina barn och nära kontakt. Inte att ett barn måste uppleva måttligt drickande för att själva kunna hantera det.

Givetvis är det en stor skillnad på bruk och missbruk. Det är väl ganska tydligt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tolkar inte Diplomaten så. Jag tolkar det som att hon inte dricker när barnet är med.
utan då alltså bara dricker i smyg, när barnet inte är med.

Nej, jag dricker inte i smyg. Jag dricker inte när barn är med. Ganska stor skillnad. Och som sagt var, lustigt att du antog det. Det går ju som sagt var inte ihop med det jag faktiskt tagit upp i vartenda inlägg. Öppen kommunikation med sina barn. Suck.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Medan jag anser att fokuset ligger på öppen dialog med sina barn och nära kontakt.

Jag skulle säga att det där stämmer om man tänker på alkohol i första hand som en källa till problem, som en stor risk att hantera och som en drog. En fara, i olika avseenden, helt enkelt. Jag ser inte alkohol som ett problemområde i livet till den grad, utan snarare mer jämförbart med godis (gott, men inte livsviktigt, och man kan bli överviktig av godis, men de flesta kan hantera det).

För mig handlar alkohol om vin till maten o dyl, ett konventionellt måttligt drickande. Precis som jag ville att mina barn så småningom skulle växa ifrån barndomens kräsenhet ifråga om mat, så såg jag gärna att de lärde sig att uppskatta ett gott vin till god mat.

Och det är inget man åstadkommer genom öppna dialoger och nära kontakt enbart, precis som det krävdes lite arbete av barnen att lära sig äta musslor, så har de faktiskt arbetat lite för att lära sig att tycka om torrt rött vin. Jag tror inte att några samtal i världen hade kunnat lära dem att äta musslor - övning måste till.

(Sen skulle jag inte alltför tryggt förlita mig på att den nära kontakten fungerar i tonåren, innan jag fått utvärdera saken i praktiken.)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Däremot fastnade jag på att det hålls sådant fokus på att det ligger något viktigt i att avdramatisera alkohol och införa måttligt drickande med grunden att det är viktigt att barnen får se sina föräldrar just dricka måttligt. Att om barnen inte upplever detta, så blir det svårt att veta hur man ska bete sig tillsammans med alkohol.

Fast bakgrunden till det där är ju 300 inlägg gammal, glöm inte det. Den här dikeskörda tråden är den mest polariserade buketråd jag kan påminna mig, tror jag.

Det där med hur barns syn på alkohol påverkas av att se föräldrarna dricka vin till maten eller nubbe till julbordet kom efter mängder av inlägg på temat hur obönhörligt skadligt det är för barn att se föräldrar dricka alkohol. Vilket då en del av oss inte alls känner igen, varken från vår egen uppväxt eller från de sammanhang där vi som vuxna serveras alkohol till maten. Det har inte ens gått att få gehör för att det går att dricka alkohol utan att bli berusad - så polariserad är tråden.

(Och sedan tror jag f ö inte att någon sagt sig införa måttligt drickande i pedagogiskt syfte, det är din egen tolkning).
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag känner väl till forskningen om att barn som blir bjudna på alkohol statistiskt sett också både dricker mer och debuterar tidigare. Så det är lite att sparka in öppna dörrar.

Jag tycker inte att det är en konstig slutsats att dra att om man inte dricker inför barnen så är det att göra det bakom barnens rygg. Hur ska man annars tolka det? Det med att skämmas la du till själv.

Jag missade, dialog och nära kontakt - ja, det är väl helt grundläggande.
I övrigt så håller jag helt med Petruska i hennes inlägg #320
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Alla föräldrar får ju göra det som dem anser känns bäst för dem. Jag lägger ingen värdering i det. Däremot fastnade jag på att det hålls sådant fokus på att det ligger något viktigt i att avdramatisera alkohol och införa måttligt drickande med grunden att det är viktigt att barnen får se sina föräldrar just dricka måttligt. Att om barnen inte upplever detta, så blir det svårt att veta hur man ska bete sig tillsammans med alkohol. Medan jag anser att fokuset ligger på öppen dialog med sina barn och nära kontakt. Inte att ett barn måste uppleva måttligt drickande för att själva kunna hantera det.

Givetvis är det en stor skillnad på bruk och missbruk. Det är väl ganska tydligt.

Jag undrar hur många svenskar som är helnykterister? Får se om jag hittar en siffra. För alkohol är ju faktiskt, varesej man vill det eller inte, en väldigt "normal" företeelse i vårt samhälle. Det är svårt att undvika människor, platser, tillställningar där alkohol förekommer, eftersom det är så invävt i vår kultur. DÄRFÖR tror jag det kan vara viktigt att unga "lär sig" hantera alkohol, lär sig se på alkohol på ett odramatiskt sätt och även hitta njutningen av t.ex. rätt vin till en viss maträtt. Istället för att se på alkohol som ett medel att supa sig asfulla och/eller fly en jobbig verklighet.

Jag är själv barn till en alkoholiserad pappa (som dog av sin skrumplever) och även min mamma var alkoholist under en tid. Själv drack jag i stort sett noll alkohol före 30 års ålder, och det var inte av någon avskräckt anledning (min barndom var normal, pappa blev alkoholist när jag var ungefär 14). Jag vet faktiskt inte VAD som gör att människor missbrukar alkohol, kanske en gen hos somliga som gör dem mer sannolika att fastna i missbruksbeteenden; alkohol, mat, droger, annat.....

Idag, när jag hör talas om ungdomar (ofta yngre än 15) som dricker sig fulla, handlar det alltid om öl och sprit typ vodka, utblandad med läsk. Dvs man dricker för att bli redigt kanonfull, inte för att man tycker det är gott med vin till sin mat. Jag vet inte om de två hänger ihop, dvs om man fått smaka ett gott vin till rätt måltid hemma, är man mer benägen att halsa vodka och Fanta tills man spyr ute på stan?

PS! Med det menar jag inte att man medvetet nödvändigtvis behöver bestämma sig för att NU ska lilla Lisa få lära sig dricka vin! Som ett steg i utbildningsplanen sas..... DS.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ja, att alkohol förekommer i hemmet betyder för mig i första hand att föräldrarna gör som vanligt, dvs dricker i måttliga mängder oavsett om barnen är med eller inte. Inte att man sitter och super till ihop med sina barn.

Det är så självklart att det inte borde behöva sägas ... Men i den här tråden har inga andra skildringar än eländesskildringarna någon giltighet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det kanske hänger ihop med att i trådstarten beskrivs det just ett problematiskt alkoholbeteende.

Men jag håller med om att det är väldigt besvärligt att diskutera i den här tråden eftersom allting är så svartvitt, man ska dock komma ihåg att de flesta människor har någon i sin närhet som har problem med alkoholen så det är ju uppenbart att det är ett utbrett problem så det kanske inte är så konstigt att många har dåliga erfarenheter.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det konstiga för mig är faktiskt att de isåfall inte förstår att andra kan ha bättre erfarenheter.

Problemet i trådstarten är ju att morbrodern är alkoholist. Alla som dricker alkohol är inte det.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och problem med alkohol? Det är faktiskt ett ganska underligt uttryck.

Den som har några problem med alkohol i det här sammanhanget är väl i så fall TS. Hon har problem med släktingens alkoholbeteende. Släktingen verkar inte ha några problem, direkt.

Jag har nog ett par släktingar som dricker för mycket, och en del personer skulle säga att de har problem med alkohol. Men jag ser egentligen inga problem med deras överkonsumtion annat än hälsoproblem på lite sikt (de blir skröpliga redan vid 70).

Och det handlar om vettiga personer. De uppför sig inte som TS släkting. Man märker knappt att de är fulla, man bara fattar att de måste vara det pga mängden tomflaskor.

Hela tråden präglas av att man antar att andra har problem med alkohol, på ett underligt vis.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Både mamman och morbrodern beskrivs ju ha ett problematiskt beteende plus att hela julfirandet beskrivs som att alla gäster konsumerar en stor mängd alkohol.

Men jag har ju mina glasögon på mig efter att ha levt väldigt nära inpå en familj med alkoholproblem samt haft vänner som numera är nyktra alkoholister som beskrivit hur det sett ut för dem. Eftersom jag kommer från en familj där min barndom inte präglades av alkoholism så vet jag ju också att man kan dricka måttligt och att alla högtidstillfällen behöver sluta i någon form av Bergmandrama. Men jag vet också att det finns en normaliseringsprocess där de som lever nära alkoholister vars alkoholism ännu inte gått helt överstyr även anser att den konsumtionen/beteendet är "helt normalt".
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där får du gärna utveckla.

Det är lite som att säga att det är den som blir slagen som har problemet inte den som slår. Barn och anhöriga till alkoholister mår ju ofta väldigt dåligt. Så jag hoppas att jag missuppfattat dig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där får du gärna utveckla.

Det är lite som att säga att det är den som blir slagen som har problemet inte den som slår. Barn och anhöriga till alkoholister mår ju ofta väldigt dåligt. Så jag hoppas att jag missuppfattat dig.

Det är ju inte säkert att den som slår tycker att det är ett problem, så i den meningen skulle man ju kunna säga så. Om man av någon konstig anledning ville. Men självklart är det ett problem att man blir slagen, om man blir det!

I övrigt tycker jag inte att analogin funkar. Slår gör man ju mot någon, dricker gör man inte direkt mot någon.

Så jag fattar alltså inte vad det är jag ska utveckla. Jag vet att alkoholisters familjer ofta mår dåligt. Det visar ju även TS mycket tydligt.

Det jag funderade på var väl just när någon har "problem med alkoholen". Är det när man tycker det själv (som min svåger som löste sitt problem genom att gå med i AA) eller är det när andra tycker det?

För mig är inte det värsta med TS släkting hans drickande, utan hans beteende. Jag hade ALDRIG gått med på att träffa honom igen efter de incidenter TS beskriver. Hon beskriver honom ju som en skitstövel, en kränkande och sexistisk skitstövel.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Du skrev ju att du bara drack när du skulle ut och dansa - menar du att du alltid åt särskild mat innan som passade till cider, som du aldrig åt annars? Om inte för berusningen, varför enbart dricka i samband med dans och utgång? Om det var för smaken hade du ju lika gärna kunnat dricka vid andra tillfällen också.

Jag dricker aldrig något till maten alls någon gång så att jag skulle dricka cider eller någon annan alkoholhaltig dryck till maten finns inte och har aldrig funnits lika lite som jag skulle druckit vatten eller läsk till maten. Jag vill känna vad maten smakar, inte skölja ner den med någon dryck. Den smakkombinationen som jag vill ha har jag på tallriken, inte i glaset.
Jag drack cider eller annan alkoholhaltig dryck när vi satt och pratade på en fest eller dylikt. Inte särskilt konstigt och inte för att bli full eftersom jag inte alls gillar den känslan. Jag gillar helt enkelt inte att bli begränsad av att dricka i tid och otid. Jag vill kunna köra bil och själv kunna ta hand om mina barn den mesta delen av tiden och därför har jag valt att dricka väldigt lite alkohol genom åren och nu dricker jag inget alls längre pga medicinering och det bekommer mig inte alls. Därför har det inte varit något problem för mig att låta bli att dricka när mina barn har varit hemma eller när de har haft behov av att bli hämtade. Måste man ha ett behov av att dricka i tid och otid? För mig är inte alkohol viktigt så egentligen hade jag lika gärna kunnat dricka något annat vid utgång men då ville jag dricka några cider och då gjorde jag det. Jag äter inte godis varenda dag heller utan det gör jag då och då precis som jag drack alkohol då och då förr. Jag tycker om att äta och dricka nyttigt och då finns det helt enkelt inte plats för en massa alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, man måste inte ha ett behov av att dricka alkohol i tid och otid, vem har pratat om det som ett behov eller måste?
eller att det är ett problem för den med normalkonsumtion att låta bli?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nej, man måste inte ha ett behov av att dricka alkohol i tid och otid, vem har pratat om det som ett behov eller måste?
eller att det är ett problem för den med normalkonsumtion att låta bli?

Nu menar jag inte måste som i en alkoholists måste utan som att man inte vill vara utan sitt vin på fredagskvällen. Att ens kväll inte kan bli lika bra ändå utan alkohol. Jag upplevde ofta förr när jag var frisk att jag blev ifrågasatt för att jag inte drack alkoholhaltiga drycker varje helg och det tycker jag är märkligt. Även idag får jag ibland av okunniga människor frågan om jag inte kan skippa medicinen så att jag kan dricka alkohol istället. När jag då förklarar att om jag inte tar morfinet och de andra starka medicinerna som måste tas regelbundet för att jag ska kunna hålla smärtorna i någorlunda schack så skulle jag bli så dålig att dricka alkohol vore det sista jag tänkte på så tycker de att jag är konstig för för dem så är det där glaset vin så viktigt och de tycker att jag är konstig som inte håller med dem. För mig är det inte konstigare att välja bort att dricka alkohol än att välja bort att nyttja tobak eller dricka kaffe. Alla gör ju som de vill och ingen annan har ju med att göra vad man väljer eller väljer bort att ha i sitt liv. Huvudsaken är ju att man inte skadar någon annan människa genom det man väljer att nyttja.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Naturligtvis är det upp till var och en om man vill dricka alkohol eller inte. Det kan ju finnas många anledningar till att avstå och det är omoget och barnsligt att försöka övertala någon annan att dricka. På samma sätt tycker jag det är oartigt att inte låta andra ta ett glas vin till maten så länge det inte stör någon annan.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag dricker aldrig något till maten alls någon gång så att jag skulle dricka cider eller någon annan alkoholhaltig dryck till maten finns inte och har aldrig funnits lika lite som jag skulle druckit vatten eller läsk till maten. Jag vill känna vad maten smakar, inte skölja ner den med någon dryck. Den smakkombinationen som jag vill ha har jag på tallriken, inte i glaset.

Det är ju upp till dig att resonera så. Många andra vill inte begränsas utan också njuta av de tusentals smakkombinationer man kan skapa ihop med olika goda drycker - både kombination med mat, men också smaker som finns i bara drycken. Precis som att vissa accepterar att begränsas av att bara äta vegetarisk mat eller bara äta kött, potatis och sås, medan andra vill ha en större palett att tillgå.

Det jag starkt vänder mig emot är det här att man ska "dricka" vid speciella tillfällen - och gärna hålla det hemligt/utanför för barnen. Man skapar helt onödiga spänningsmoment och dramatiserar det här med alkohol - helt oavsett förutsättningar i övrigt. Jag tror på mina barns förmåga att ta till sig och behandla information. Därför är jag helt på honungs linje, att skapa ett avdramatiserat förhållande till det mesta i livet och kunna diskutera frågan även med sina barn, gör att det blir lättare för dem att ta egna beslut som mognat fram. Och med det menar jag inte alls att man ska bjuda sina barn på alkohol hemma - var den logiska tankevurpan kom ifrån hängde jag inte med på.

Samtidigt förstår jag att de som vuxit upp med alkoholens negativa skadeverkningar som ett stort hinder i livet, kan reagera på de sätten. Fast jag tror mest att det är väldigt kontraproduktivt att dramatisera, smyga och hemlighålla.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

En nyfiken fråga: dricker du nånsin snaps till sill? Vid vilka tillfällen i så fall?

Nej, jag provade faktiskt i somras, men det gick inte. Fattar inte grejen alls, snaps är ju äckligt och mat är godare med drycker som förhöjer smaker, inte dödar smaklökarna. Gott vin eller öl tillexempel dricker jag gärna till maten. Eller en välmatchad cocktail till en förrätt.

Men jag förstår liksom inte grejen shotta starksprit + äta mat. Jättekonstigt.

Första gången jag exponerades för starksprit + äta mat (och sjunga snapsvisor) var i studentsammanhang, på sittningar, och där var det ju verkligen "dricka för att bli berusad". När det gick upp för mig att det är DET en del människor gör på julafton blev jag rätt förvirrad.

Jul likamed mysa med familjen.
Jul intelikamed bli full med familjen.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 045
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 576
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 437
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 031
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp