Hur införa en "vit jul"?

Unsure

Trådstartare
Det här är en diskussion som precis tagit fart mellan mig och min sambo, och jag är helt häpen över hur känsligt det är när man (jag i det här fallet) vågar vara lite obekväm och ifrågasätta människors alkoholvanor.

I det här fallet så handlar det om att jag talat om att den dagen vi får barn så vill jag att vi firar en "vit jul". Ingen fylla, ingen onykterhet etc. Men till min förvåning så har det tagit tvärstopp! Vi har inte varit så här osams om någonting på länge!

I min familj så har vi ingen tradition av alkohol på julen (mer än starkvinsglögg och någon öl till julmaten), medan i min sambos familj är det flera snapsar till maten, många öl och så övrig sprit på det. Det finns ett drag av alkoholmissbruk i min sambos familj (hans morbror skulle jag klassificera som alkoholist, och hans egen mamma konsumerar mycket alkohol. Morbrodern håller min sambo med om att han har vissa alkoholproblem, men hans mamma har jag inte ens vågat nämna. Hon kan inte vara utan alkohol och dricker nog i alla fall något/några glas vin så gott som varje kväll i veckan. Och gärna lite annan sprit också. Men hon blir oftast bara lite onykter och inte full, som morbrodern blir. Men ett talande exempel är när vi skulle hjälpa henne att flyttpacka helgen innan hon skulle flytta - då ville hon inte att vi skulle packa ner spritflaskorna eftersom hon inte ville vara utan dem under de fem dagarna fram till flytten.)
Min egen sambo är också förtjust i alkohol och har någon gång skojat om att han skulle kunna bli alkoholist. Däremot så har han absolut inga alkoholproblem, och håller sitt drickande på en bra nivå.

Men - vi ser helt enkelt alkohol som olika viktigt. Jag vill inte riskera fylla på julafton runt mina barn, medan han är uppväxt med det och inte ser det som något speciellt. Han påpekar att "varför är just julafton så speciellt!?" och då har jag knappt hjärta att påpeka att jag tycker inte att fylla hör hemma runt barn överhuvudtaget. Inte på midsommar, nyårsafton eller en helt vanlig regnig tisdag i oktober heller.

Diskussionen kom upp eftersom vi kommer om några år att ta över hans familjs släktgård och då kommer alla i hans släkt (och kanske min) att komma hem till oss för att fira en gemensam jul. Och då har jag precis gjort klart att jag vill att den gemensamma julen ska bli en "vit jul" och det var inte populärt.

Han har taggarna utåt och tycker att jag anser att hela hans familj super sig redlös på julafton, men det är inte alls det jag säger. Jag försöker påpeka att det finns folk som inte skulle serveras alkohol över huvud taget - som hans morbror - men då kontrar min sambo med "jamen, det är ju bara xxx det!".
I mitt tycke så räcker det med bara en odrägligt full person för att förstöra julstämningen. Förrförra årets jul hade jag sagda morbroder hängandes vid mig, full och odräglig, ända tills han "på skoj" försökte ge mig en kyss på munnen. Och han envisas med att hänga över mina unghundar och väsa "ska vi ut och jaga KATTEN!!!" trots att de tycker att det är fruktansvärt obehagligt med hans fulla uppenbarelse, och jag var tvungen att kliva in direkt och "rädda mina hundar" från detta.
Jag vill liksom helst inte ens ha fulla personer kring mina hundar, och ännu mindre kring mina barn, men vi har fastnat i diskussionen kring en "vit jul" och det har blivit en principsak.

Om det är någon mer som haft samma tankegångar, hur har det gått för er? Vad har ni använt er av för argument?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag dricker ungefär lika mycket på julen som du skriver att din familj gör. Jag gillar inte glögg, men ett par öl till maten och någon snaps, ingen fylla. Jag skulle ändå bli rätt rejält sur om du försökte införa alkoholfri jul om jag var inblandad.

Vad gäller din sambos morbror, så hade jag nog hellre undvikit att fira jul med honom, än försökt ändra hans alkoholbeteende. Jag bedömer det helt enkelt som ogenomförbart för dig att ändra på det.

Sen antar jag att det här problemet inte enbart gäller julen, utan de flesta tillfällen då alkohol i någon mängd vanligtvis förekommer?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Måste ni verkligen fira jul med de där odrägliga typerna?
Finns det inget annat alternativ så hade jag propsat på att reglera alkoholintaget.

Jag ser generellt inget problem med alkohol även på jul om folk kan hantera det, (jag är julölinköpansvarig i familjen) men typer som morbrodern umgås jag bara med om jag får betalt för det. Oavsett om det är jul eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag har inga problem med att man vid jul dricker till maten så länge det är rimliga mängder! Julen är trots allt barnens högtid enligt min mening och då behöver man inte bli aspackad. Min far tyckte om att bjuda men då en del av mina släktingar har problem (inte enligt dem själva :meh:) så minskade pappa ner på mängden som bjöds.

Jag tror inte du kommer att ändra någonting hos hans släkt och det är väl inte din roll heller. När ni väl har barn får du ta ställning igen och kanske helt enkelt välja bort julfirande med hans familj om det kopiösa drickandet fortsätter. Jag skulle heller aldrig låta svärmor vara barnvakt med den konsumtionen.

Vad gäller dumheterna med hundarna är jag mållös.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag skulle ändå bli rätt rejält sur om du försökte införa alkoholfri jul om jag var inblandad.

Kan du förklara det här närmare, för det här tycker jag är himla intressant? :) Jag ser ju mina egna försök till att få införa en "vit jul" som ett sätt att säkerställa att det inte blir någon fylla kring barnen, just eftersom vissa personer kan ha svårt att begränsa sitt alkoholintag till en lämplig nivå själva. Det är svårt att säga "här är snapsen! Men tyvärr, morbror xx, det blir ingen till dig.". Då är det lättare med alkoholfria varianter och att det helt enkelt inte finns någon alkohol att tillgå överhuvudtaget.

Men, jag har uppenbarligen varit lite naiv, och nu försöker jag att förstå hur andra kan resonera. :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vad tänker du är det "hemska" med fylla kring barnen? Förutsatt att du är nykter och din sambo, som ju inte har några alkoholproblem, är hyfsat alert så borde det inte vara någon fara för barnen tänker jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För dem som gillar alkohol så mycket att de inte känner sig nöjda med ett glas, eller så pass många att vi andra nyktra inte märker någon påverkan, så är det som att diskutera med fundamentalister. Alkoholen är deras religion och vi lever i ett religionsfritt land, självklart ska de få plåga oss övriga med sitt religionsutövande.

Jag har i mitt liv kommit i kontakt med religiösa människor av olika mått och helt ärligt, den här diskussionen dvs önskan att reglera din mans/släkts religionsutövande när ni umgås, borde du tagit innan ni skaffade barn. Om den frågan nu är så pass viktig för dig.

Det enda vettiga råd jag kan ge dig är att du i all enkelhet framför hur viktigt detta är för dig och vilka eventuella konsekvenser som väntar om inte din vilja blir allrådandes. Därefter förbereder dig på en separation ;).
För den som verkligen älskar sin alkohol är många gånger rejäla gräl och separation att föredra framför slopandet av alkohol (under högtider).


Jag hade inte tagit din argumentation på allvar om du bara hade önskat undvikandet av ett visst beteende (onykterhet) vissa specifika dagar. Är det så att du anser att barnen på något sätt hämmas/far illa av att behöva ha onyktra människor inpå sig så borde det gälla alla dagar och då är det väl det du borde åberopa, eller? Där ger jag din mans ifrågasättande poäng.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För mig handlar det helt enkelt om att glögg, öl och nubbe på jul (eller motsvarande vid andra tider på året) i min familjekrets inte medför fylla på någon nivå som jag bedömer olämplig för barn att se. Därför känns ett krav på mig att avstå från öl och nubbe, ungefär som att kräva att jag avstår från sill eller från sötsaker. Varför skulle jag acceptera att du ville ändra på mina vanor?

Sen tycker jag att du beskriver en gräslig karl i din sambos morbror, jag hade inte ställt upp på att träffa honom någonsin igen efter de händelser du berättar om. Varken full eller nykter.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kan du förklara det här närmare, för det här tycker jag är himla intressant? :) Jag ser ju mina egna försök till att få införa en "vit jul" som ett sätt att säkerställa att det inte blir någon fylla kring barnen, just eftersom vissa personer kan ha svårt att begränsa sitt alkoholintag till en lämplig nivå själva. Det är svårt att säga "här är snapsen! Men tyvärr, morbror xx, det blir ingen till dig.". Då är det lättare med alkoholfria varianter och att det helt enkelt inte finns någon alkohol att tillgå överhuvudtaget.

Men, jag har uppenbarligen varit lite naiv, och nu försöker jag att förstå hur andra kan resonera. :)

Man kan ju för all del begränsa alkoholintaget - mellanöl till maten, och en fyra var att snapsa med. Det borde ingen bli besvärligt berusad av. Ska alla däremot dricka vatten eller julmust till maten skulle jag tycka det var synd, jag tycker det är gott med öl och snaps till julmat.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kan du förklara det här närmare, för det här tycker jag är himla intressant? :) Jag ser ju mina egna försök till att få införa en "vit jul" som ett sätt att säkerställa att det inte blir någon fylla kring barnen, just eftersom vissa personer kan ha svårt att begränsa sitt alkoholintag till en lämplig nivå själva. Det är svårt att säga "här är snapsen! Men tyvärr, morbror xx, det blir ingen till dig.". Då är det lättare med alkoholfria varianter och att det helt enkelt inte finns någon alkohol att tillgå överhuvudtaget.

Men, jag har uppenbarligen varit lite naiv, och nu försöker jag att förstå hur andra kan resonera. :)

Det beror ju på föutsättningarna. Att ha en vit jul med dom jag firar jul med tillför inget positivt. Det dricks god glögg, julöl i toppklass och vissa dricker någon snaps. Ingen blir full och odräglig. Aldrig någonsin.

Jag kör så jag får dricka slötsliskig glögg och en nanny state till julbordet. Den bästa alkoholfria ölen men den är inte i närheten av tex Mohawk blizzard... Systemets alkoholfria snaps önskar jag inte ens minns fiender. Det är lite trist, eftersom det faktiskt är så påtaglig smakskillnad, men av oss som åker dit är jag den enda som kan/vill köra bil så det är som det är.

" Barnens högtid" begriper jag inte, barn är i minoritet och jag vågar gå ed på att barnen i fråga inte upplevt fylla hos sina föräldrar trots vinglögg.

MEN OM det hade funnits ett problem är saken i ett annat läge. Jag orkar oftast inte umgås med fulla människor på min fritid. Och jag är van vid att oftast vara nykter på fester. Det är nog vid julbordet jag tycker det är tristast att dricka alkoholfritt på grund av maten. Vanliga fester är lika kul spiknykter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fattar inte riktigt om du har barn än eller om det gäller "den dagen ni får barn" ?

Isåfall hade jag väntat med den diskussionen tills den dagen ni får barn eftersom ni blir så osams, känns ju meningslöst att bli så osams över något som inte ens är aktuellt än.. kan ju hända att han ändrar sig då menar jag. Eller du?

Annars håller jag med Petruska i det hon säger.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Håller också med Petruska i det hon skriver.

Nu har jag inte barn och kommer dessutom vara spik nykter på julafton ( jobbar sen natten till juldagen), men alkohol inom rimliga mängder för vuxna, vem har rätt att förbjuda en vuxen människa om man vill ha en snaps eller annat att dricka?

Jag tycker det är väldigt fel att dricka sig full när barn är närvarande, men där väljer man ju också själv vilka man vill träffa och umgås med under både jul och andra festligheter under året. Normalt sett, om man känner personerna, så vet man ju om hur de beter sig och är när de dricker. Fira inte jul med dem om du upplever det jobbigt att din morbror tex alltid blir för full och på med hundarna mm. Ryt ifrån och säg att det inte är ok, eller lämna hundarna hemma om det går.

Och vad och när är det ok att dricka bland barn? Champagne vid nyår? Snaps till sillen på midsommar? När är det ok att dricka om barn är med alls? Är det som någon skrev bara julafton som är så helig? Noll tolerans hela tiden/livet vid barns uppväxt, eller rimliga mängder vid festligheter? Barn ska inte utsättas för en massa otrevligheter, men skygglappar hjälper sällan heller. I vårt samhälle finns det alkoholister, folk som dricker för mycket, som blir otrevliga, hur ska vi kunna ändra dem, eller är det kanske bättre att förklara för barnen istället så de förstår?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att inte vilja köra bil handlar i vårt fall inte om alkoholintag, utan att de andra som har körkort inte har kört bil på minst femton år. Då ska de nog inte göra det på julafton...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Jag tycker det är skrämmande att så många ser det som en mänsklig rättighet att dricka alkohol vid jul! VARFÖR är det så viktigt?

I mina äögon är julen barnens högtid, således serveras inget starkare än julmust...

Det som fick mig att ändra synen på alkohol var Benny Haags bok "Inte mer än fullt, tack"
Oerhört tänkvärd!

Skulle aldrig tacka nej till en bjudning för att det inte serveras alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För mig handlar det helt enkelt om att glögg, öl och nubbe på jul (eller motsvarande vid andra tider på året) i min familjekrets inte medför fylla på någon nivå som jag bedömer olämplig för barn att se. Därför känns ett krav på mig att avstå från öl och nubbe, ungefär som att kräva att jag avstår från sill eller från sötsaker. Varför skulle jag acceptera att du ville ändra på mina vanor?

Sen tycker jag att du beskriver en gräslig karl i din sambos morbror, jag hade inte ställt upp på att träffa honom någonsin igen efter de händelser du berättar om. Varken full eller nykter.

Jag kan bara skriva under på det du skriver, jag har inget behov av att dricka några mängder, men jag tycker att det är väldigt gott med en god öl, en god snaps och så en liten whisky på kvällen. Jag kan fira julafton utan allt, inga problem men får jag välja så vill jag nog ha... ;)

Texaz, varför är julen barnens högtid mer än tex midsommarafton? Eller påsken, nyår, eller midsommarafton? Det finns även många som firar jul utan att det överhuvudtaget finns några barn med i bilden, tex innan jag träffade min man så firade jag julafton med min mamma, min mormor och min gudmor... Vilket barn blev lidande av att vi drack öl, snaps, glögg och whisky? Och som sagt mina två barn här hemma är inte heller lidande av att fyra vuxna människor dricker en öl eller två till maten...
Jag förstår att om man måste tillbringa julen med folk som inte kan uppföra sig när de dricker, eller dricka rimliga mängder så kanske man måste hitta en annan väg, men varför folk som dricker måttligt ska behöva sluta för att andra inte kan sköta sig övergår mitt förstånd. Det finns folk som kör bil påverkade, ska alla sluta köra bil för ingen ska köra påverkad?
Men med det sagt så skulle jag inte tacka nej bara för att det är alkoholfritt, samma sätt skulle jag inte heller tacka nej till en helt vegetarisk tillställning även om jag äter kött själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag ser ingen större skillnad mellan julen och övriga gånger när människor sitter tillsammans vid en måltid.

ALDRIG ska barn få se sina föräldrar berusade. Det är min enkla regel.
Men jag har aldrig någonsin tvekat om att ha vin till maten. Vin dricker man för att det är gott, inte för berusningen.

Däremot hade jag nog - precis som du - funderat på att ha helt vita middagar om jag haft någon i sällskapet som inte kan hantera alkohol.

Det handlar inte om alkoholens vara eller inte vara. Det handlar om hur man hanterar den.

Surkärringen tanten hade nog dessutom portförbjudit den där morbrodern :mad:
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag resonerar som du. Ingen fylla runt mina barn. Inte någon dag på året. De som vill umgås med oss får helt enkelt välja bort alkoholen men i gengäld så tvingar jag ingen att umgås med oss heller.
Min sambos släkt är ungefär som din sambos och min sambos drickande som din sambos och jag gjorde klart direkt när vi träffades (min sambo är inte pappa till mina barn) att jag inte ville ha något drickande runt mina barn och att jag inte tyckte att hans barn skulle behöva uppleva fler av de jular, midsommaraftnar osv. som de berättade om heller.
I tretton år har jag och min sambo kamperat ihop nu och han har gått ifrån att det är självklart att supa på jul till att det är lika självklart att inte göra det. Hade han inte gjort det så hade han inte heller varit min sambo. Jag hade inte velat leva ihop med en människa som tyckte att en dryck var så oerhört viktig. Jag tycker faktiskt att det är löjligt vad en del går på om att de måste ha alkohol av olika sorter då och då. Jag är inte nykterist men mina barn har sluppit se mig onykter under deras uppväxt. Det tycker jag att alla barn ska slippa.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vitt året om annars får det vara skulle jag vilja påstå.

Jag är uppvuxen med fylla runt mig när jag var barn men även om vi druckit nubbe, öl, glögg eller vin till maten här hemma oavsett tidpunkt på året när jag och sonens far bodde ihop så har ingen från varken min eller hans släkt varit fulla.

Det är väl bara att ta det med dom det berör och visa ut dom ifall det blir för vingligt! Varför ska dom som kan hantera alkoholen bli drabbade?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För mig är det självklart att julen ska vara vit. Skulle jag bjuda in folk blir det ingen alkohol, har folk problem med det behöver de inte komma, mitt hus, mina regler, punkt slut.
Skulle min man tycka annat kan han fira sin jul någonannanstans nu och framöver.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 665
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 941
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 542
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp