Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.

Jag gör det. Bara en av dem tycker om det, men hon älskar det å andra sidan. Hos oss är definitionen av glögg = alkoholfri glögg = het juldricka med nötter i = för de som vill ha. Fast det är en sån dricka som räcker med en 10kr-flaska om året i inköp.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men hörni nu börjar jag undra om ni försöker dra i mina ben här (lura mig). När jag googlar snapsens historia får jag bara fram en hel massa om supandet i Sverige, att en vanlig storlek var på över 8cl/snaps, kryddningen var till för att dölja finkelsmaken, hur det blev stora hälsoproblem, spritförbud, notbok och dagens statliga monopol.

Ingenstans står det nåt om att brännvinet inte är till för att supa på...
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men hörni nu börjar jag undra om ni försöker dra i mina ben här (lura mig). När jag googlar snapsens historia får jag bara fram en hel massa om supandet i Sverige, att en vanlig storlek var på över 8cl/snaps, kryddningen var till för att dölja finkelsmaken, hur det blev stora hälsoproblem, spritförbud, notbok och dagens statliga monopol.

Ingenstans står det nåt om att brännvinet inte är till för att supa på...

Jag har flera äldre släktingar som gärna snapsade brännvin. En av dem köpte en flaska och tog sedan en 2-3cl snaps (normalt litet snapsglas) varje lördag innan maten. Jag kan inte kalla det supande, även om det var ett högst vanemässigt, regelbundet drickande. Två flaskor (75cl) om året gick det åt - och skulle det bjudas vid något tillfälle satt det hårt inne, då vederbörande skulle behöva flytta fram inköpet en eller två veckor mot planerat.....
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag kommer från Jämtland och visst kan jag känna igen det du beskriver från studentfester (i söder) jag har varit på, men det är inte den sortens snapsande jag har växt upp med i hemmet (i norr).

Jag tror att snaps är mycket kulturellt påverkat. Snaps kom nyss in i vår familj med julfirandet ihop med en annan familj.
Jag tror att det hör ihop med sillen. Vi åt nämligen inte sill hemma var jag minns. Det var en chock när jag var sommarbarn på landet i småland och förväntades tycka om den där läskiga fisken!:yuck:
Nu i vuxen ålder försöker jag vänja mig, eftersom sill är så uppskattat av andra.

Men sill och snaps är bland det mest svenska jag kan komma på. Mer så än ikea.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag :) Varför inte?? Jag tycker den alkoholfria är mycket godare än den med alkohol i. Jag värmer upp den och så dricker vi den i små muggar med nötter i (och russin tiill mig). Jag ser inte just glögg som en "spritdryck" utan som en värmande vinterdryck med kryddor och annat mums i.

Min dotter fick sådan serverad även hos kyrkans barnverksamhet och i skolan på lågstadiet!

Jag har precis samma erfarenhet! Glögg var för mig ingen alkoholhaltig dryck förren jag träffade min nuvarande sambo och då handlade det i hans släkt om att hälla brännvin i glöggen för annars var det ju ingen ide...
Jag gillar inte ens glögg utan dricker hellre varm svartvinbärssaft.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag :) Varför inte?? Jag tycker den alkoholfria är mycket godare än den med alkohol i. Jag värmer upp den och så dricker vi den i små muggar med nötter i (och russin tiill mig). Jag ser inte just glögg som en "spritdryck" utan som en värmande vinterdryck med kryddor och annat mums i.

Min dotter fick sådan serverad även hos kyrkans barnverksamhet och i skolan på lågstadiet!

Jag gillar heller inte starkvinsglögg utan dricker lättglöggen. Det där sötsliskiga saturnus-kletet de kallar glögg skulle jag inte köpa eller servera till mina barn lika lite som jag skulle servera saft till dem som måltidsdryck. Nötterna är för övrigt min åsikt att de är livsfarliga och inte heller det skulle jag ge till barn. :D

Under alla mina år på restaurang, har aldrig någonsin någon gäst beställt glögg till medhavda barn. Många många julbord har jag serverat vid. Jag ringde min mamma som är gammal krögare till ett flertal restauranger i landet och därmed har stor erfarenhet av julbord och folk & fä, och ställde frågan nu, och hon blev tyst en stund och sa: "Nej, aldrig. Det har jag aldrig varit med om. Däremot puckon som hällt upp öl i barns glas, det har hänt flera gånger." Och nu är inte min eller min mammas samlade erfarenheter något rättesnöre, men för mig är det kanske en liten hint om att det inte är så vansinnigt självklart att barn ska dricka glögg.

Vad räknar du till alkoholfritt vin? Vin som av-alkoholiserats eller en vinliknande ojäst dryck? Det finns ju t.ex. fruktdrycker, av rätt bra kvalitet, t.ex. jordgubbsbubbel, som aldrig haft alkohol i sig. Bara för att det säljs i en vinflaskliknande flaska behöver det ju inte falla in i den kategorin som alkoholimitation.

Säger jag, som har just Jordgubbsbubbel hemma i kylen till tolvslaget....! 0,00% alkohol!

Jag utgår från systembolagsöl & vin.

Mina barn dricker cider, inga problem, de fick dock inte alkoholcider när de var mindre, jag tror inte ens de drack lågalkoholcider - det är en ickefråga eftersom jag inte tror det varit aktuellt ens. Idag är stora dottern 19 år och hon får dricka vad hon vill. Hon tackar fortfarande nej till glögg, öl, snaps. Men hon dricker vin & stark cider, om starksprit vet jag inget och gör hon det så tror jag hon kan hantera mängd och volym. Jag unnar henne några brakfyllor och bakfyllor, det krävs nog några såna innan man tar bort starksprit från sitt sortiment och all alkohol i övrigt på sin plats i tid och rum.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Ingenstans står det nåt om att brännvinet inte är till för att supa på...

Men brännvin och kryddad kyld snaps är två olika saker. Fortfarande. Sen att det snapsas vilt i studentikosa sammanhang är väl inte så relevant. Alla människor spelar inte vinbrännboll eller ölkubb heller.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det måste ju ändå finnas en viss skillnad även bland föräldrars dryckesvanor tänker jag. Hur mina föräldrar gjorde när jag var "barn" minns jag faktiskt inte. Nån gång sov vi över i tält en midsommarafton och det måste ju varit för att båda 2 hade druckit, men troligtvis var de sällan berusade inför oss barn. I sena tonåren dracks det ofta vin till maten hemma (första gången jag fick dricka alkohol i mina föräldrars sällskap var när jag var 17 (skulle fylla 18 om 2-3 månader) på en utlandsresa) för de vuxna. Det enda negativa jag fått med mig av att växa upp så är en ganska snobbig vinsmak som gjorde att det blev ganska dyrt med fyllorna när jag var yngre, jag tyckte inte billigaste systemvinet var gott.

Jag är lite fascinerad av den här tråden och har frågat runt lite bland mina vänner (som jag är ganska säker på inte växt upp med en missbrukande förälder, men man vet ju aldrig) och bett dem fråga sina föräldrar vid behov, och de flesta är som jag- föräldrarna drack nog vin i deras närvaro, men de minns det inte. De flesta fick smaka till maten i sena tonåren och de flesta har och har haft (med vissa undantag förstås) ett sunt alkoholförhållande.
Den enda 2 jag vet som växte upp med ytterligheter nr 1 med en ensamstående pappa som jag i efterhand förstått drack väl flitigt under en period, tills han träffade sin nya fru, var som forskningen säger den som spårade ur mest under tonår/ung vuxen år. Men det berodde troligen mer på lössläppta regler och inga tider att passa. Även hon har nu ett sunt förhållande till alkohol. Nr 2 växte upp i ett helnyktert hem och hade också stora problem att kontrollera alkoholen när vi var yngre.

Ingen riktigt forskning men jag tror som många andra att barn troligtvis inte tar skada av att någon tar ett glas till maten i deras närhet. Nu är ju dock diskussionen way out of topic sedan länge ;)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Sjunger gör man mig veterligen bara om värden pluggat i uppsala, de sjunger jämnt. Annars utbringar man en skål.

Vi sjunger alltid, och har gjort sedan jag var barn och skålade med julmust i glaset. Mina föräldrar pluggade i Lund, för övrigt :D . Vi sjunger för övrigt vid midsommar också, det är ett par visor som är tradition. Eftersom alla biter av snapsen så hinner vi med några visor och även de som inte snapsar tycker det är roligt att sjunga.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det enda negativa jag fått med mig av att växa upp så är en ganska snobbig vinsmak som gjorde att det blev ganska dyrt med fyllorna när jag var yngre, jag tyckte inte billigaste systemvinet var gott.

Det fick jag också. Fast inte av mina föräldrar utan för att jag bara tyckte att det något dyrare än billigaste var gott alls. Så för min del blev det hellre en eller två riktigt goda öl eller glas vin, än 4 "kung stark" eller motsvarande. Då blev det inte alls om det var alternativet, även under ungdomsåren.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Googla "snapsens historia"

tex
http://www.svenskasnapsar.se/allt-om-snaps#

Vad som är månghundraårig historia och vad som är nutid är väl skilda saker?

Snaps för mig är en glas av en god dryck som njuts i små mängder.

Fast visst har jag träffat människor (män) som "stampar på korken" dvs öppnar man en flaska så förstör man korken, för flaskan ska drickas upp.
Men de är räknade i ental...;)
De snapsar inte! De dricker sprit. Väldig skillnad anser jag.

Jag har aldrig sett någon dricka stora mängder akvavit, gammeldansk, hallands fläder eller östgöta sädes. Explorer däremot, eller Absolut. De är drickbara i större mängd. Det är inte beska, den tar man lite av.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men jag förstår liksom inte grejen shotta starksprit + äta mat. Jättekonstigt.

Man "shottar" överhuvudtaget inte snaps. Du har fått hela grejen helt om bakfoten. Om jag minns rätt drack jag två tvåcentiliters snapsar, Ålborg Akvavit, på julafton. Igår drack jag en norsk snaps på ca två centiliter till en av förrätterna.

Jag bet av samtliga, det gör jag alltid eftersom jag inte vill bli för full.

"Shottat" har jag aldrig gjort i hela mitt liv.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kl


Snaps för mig är ca 4 cl kryddad snaps, vilken jag biter av. Enstaka tillfällen tar jag två, om sambon kör till exempel. Dricks på julafton, midsommar och sen brukar vi köra en sillrunda på landet på sommaren, och du kan det bli en liten snaps. Det är inget jag någonsin druckit mig berusad på.

Shots, det är för mig tequila och jägermeister, samt fullständigt apäckligt.
Jag gillar vin och drinkar, men att hälla i mig sprit fortast möjligt är inte min kopp te.

En snaps till en fet bit sill är en smaksensation, tradition och känsla, inte att supa.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag förstår att du syftar på mina inlägg bland annat.
Och att dricka sig full när barnen inte ser och att dricka bakom deras rygg som någonting skamligt är helt din egen tolkning.

Däremot så tror jag inte på den, för många så heliga principen, att inte kunna dricka alls inför barnen. Det tror jag kan skapa en nyfikenhet och samtidigt en "förbjudet" känsla hos barnen.

Självklart så kan man ha en sund inställning till alkohol även som nykterist, det är inte där skon klämmer.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Hoppas kan man alltid!
Jag hoppades att mina barn inte heller skulle röka efter allt som vi pratat om när det gällde rökning. Som barn så avskydde de allt som var runt rökningen, verkligen allt och de var små poliser som sa till allt och alla att det var jättefarligt och dumt. Sen så blev de tonåringar och två av dem rökte. Inte den tredje.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men vem ger sina barn alkoholfri glögg, liksom? Jag har aldrig gjort det, mina barn har heller aldrig frågat om de får.

Mina föräldrar. Vi serverades alkoholfri glögg till jul, cider till midsommar och nyår och sima till Valborg när jag var barn.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mina också. De serverade oss även alkoholfri cider. Vi tyckte att sådan cider var godare än läsk, och brukade få det ibland när de vuxna drack vin vid lite festligare måltider. Även lättöl, serverades till barnen.

Jag har aldrig tänkt på att det skulle vara något konstigt med det. De betonade inte att det handlade om alkoholfria alternativ, utan serverade det som drycker som barn kan dricka, helt enkelt.

Ibland drack de samma drycker själva, ibland drack de något annat. Tex vin.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Nu är jag också den typen av person som anser att en stor del av upplevelsen med att resa till olika länder och uppleva olika kulturer består i att äta lokal mat och få nya smakupplevelser. Lukt, smak, mat och dryck är helt enkelt viktigt överlag för mig.

Jag är likadan, fast jag sällan dricker just alkohol. Men mat o dryck är för mig en stor del av julen, faktiskt. Känns rätt löjligt när man ska antas ha en konstig tvångsmässig relation till högtider för att man gärna vill äta/dricka vissa saker vid vissa tillfällen? Det handlar ju även om att det vore rätt orimligt att äta detta överflöd av rätter, som det ofta blir vid jul, året om. Då hade vi ju rullat fram o lagat mat på heltid :D

Morbrodern låter rätt alkoholiserad. Måste du fira jul med honom? Han lär ju dricka sig packad även på en vit jul, på medhavd dricka.

Tror du verkligen att en person med det alkoholbeteendet skulle lyda dig om du införde alkoholfritt julfirande?

Enig med föregående två talare. Skönt att även sambon reagerat TS!

Hela tråden präglas av att man antar att andra har problem med alkohol, på ett underligt vis.

Ja det är rätt fascinerande. Här verkar finnas många självutnämnda hobbyläkare som tycker sig kunna ställa diagnoser om missbruk på människor baserat på några rader på ett forum.. Hela tråden borde sparas till någon form av framtida seminarier om retorik, stigmatisering, fördomar etc osv.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 669
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 943
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 561
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp