Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Kl

Från alkohollagen

1 kap 5 § st 1
Med alkoholdryck avses en dryck med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent.[...]

1 kap 8 §
[...] Öl med en alkoholhalt som överstiger 2,25 men inte 3,5 volymprocent benämns folköl och [...]

3 kap 7 §
Alkoholdrycker får inte säljas eller annars lämnas ut till den som inte har fyllt 20 år. Beträffande folköl gäller motsvarande den som inte har fyllt 18 år.
Servering av alkoholdrycker får ske till den som har fyllt 18 år.

3 kap 9 §
Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförbart sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 7 eller 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. [...]
Alkoholdrycker får inte lämnas som gåva eller lån till eller bjudas den som inte har fyllt 20 år. I fråga om folköl gäller dock motsvarande den som inte har fyllt 18 år.
Det är dock tillåtet att bjuda den som inte har uppnått föreskriven ålder på en mindre mängd alkoholdryck under förutsättning att förtäring sker på platsen och under ordnade förhållanden samt det med hänsyn till den unges ålder och utveckling och omständigheterna i övrigt framstår som försvarligt. [...]

-------------
Jag har medvetet klippt i lagen för att göra den lättare att ta till sig.

Det är alltså tillåtet för butikerna att sälja drycker med en alkoholprocent upp till 2,25 %, till personer under 18. Det är utifrån detta även ok att bjuda dina barn på sådan dryck. Utöver det får du bjuda dina barn på en mindre mängd dryck med en alkoholprocent på 2,24 % och uppåt om det framstår som försvarligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mina föräldrar. Vi serverades alkoholfri glögg till jul, cider till midsommar och nyår och sima till Valborg när jag var barn.

Samma sak här, självklart fick man alkoholfri glögg som liten. Det var ju barnalternativet till glöggen med alkohol. Alkoholfri glögg är ilsöt kladdig varm saft med russin i. Vi fick varm jordgubbssaft efter pulkaåkning också om vi ville.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Dito, saftglögg med russin och skållade mandlar samt pepparkakor. Jag ger även vårt barn en liten mugg saftglögg om vi dricker glögg, det är ju självklart!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

typ kl

Det var värst, många känner sig manade att tala om hur självklart glöggen varit som barnsben. Jag säger bara att den inte var eller är självklar för barn i min sfär, jag trodde heller inte att den var självklar för andra i och med en ganska massiv erfarenhet från restaurang i min familj och ingen oss har varit med om att glögg i någon form beställt till barn. Men nu har ni skallrat på om hur självklar glöggen är för barn så jag får revidera min världsuppfattning i glögg vs barn-frågan. Kan diskussionen gå vidare nu kanske, om det finns något halmstrå av sunt debattämne kvar i tråden?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tror inte det finns något kvar längre. Förutom glöggfrågan så har det handlat om vilken jobbig tråd det är, full med fördomar och annat trist. Varför diskuterar man i en tråd om man tycker så begriper jag inte i och för sig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vi saknar diskussionen om diskussionen, om hur elaka alla är och diskussionen om vem som sagt vad eller vem som inte sagt vad utan istället sagt vad..

Edit; nej, den saknar vi tydligen inte. Jag hade missat en del poster. Tja, nu är väl tråden döööd då. :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag är rädd för att den är det faktiskt. Jag inte så rädd att jag kissar på mig eller behöver samtalshjälp förstås. Bäst att tillägga det här på buke :sneaky:
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

typ kl

Det var värst, många känner sig manade att tala om hur självklart glöggen varit som barnsben. Jag säger bara att den inte var eller är självklar för barn i min sfär, jag trodde heller inte att den var självklar för andra i och med en ganska massiv erfarenhet från restaurang i min familj och ingen oss har varit med om att glögg i någon form beställt till barn. Men nu har ni skallrat på om hur självklar glöggen är för barn så jag får revidera min världsuppfattning i glögg vs barn-frågan. Kan diskussionen gå vidare nu kanske, om det finns något halmstrå av sunt debattämne kvar i tråden?

Jag vet inte om det går att jämföra restaurang världen med hemma världen? Jag dricker gärna glögg hela december eftersom jag tycker att det är gott, men jag tror att jag bara ha druckit glögg på restaurang när jag har varit på julbord och då har det alltid varit saftglögg som jag personligen inte tycker är så god. Jag skulle aldrig komma på tanken att beställa glögg till en vanlig middag på restaurang.
Jag fick nog saftglögg hemma som liten, och då gillade jag det men mina barn har jag bjudit någon gång men de tycker inte om det så hos oss är det en icke fråga! ;)

Förlåt om jag fortsatte diskussionen om glöggens drickande! ;)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Instämmer, väldigt bra.

Men när man är på fest och säger att man inte dricker så kan andra män fortfarande bli nästan provocerade. ”Vadå alkoholist? Du kan väl ta en öl? Skärp dig!”

Det här känner jag igen, inte bara från män... Även kvinnor. Folk blev liksom chockade när jag sa att jag inte skulle ha, inte idag och inte imorrn heller. Jag hade ett helvitt år för att lära mig att hantera alkoholen lite bättre, att kunna klara av att säga nej i sociala situationer. Det behövdes, men omgivningen var ganska oförstående och i många fall provocerade.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det där förstör feststämningen för de som inte dricker. Jag avskyr, att på fest efter fest, bli tjatad på att "EN öl kan du väl köra på hem?!", "kom igen nu, var ingen torrboll" osv.
Tacka fan för att man till slut undviker bjudningar o fester där andra dricker.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mm, det är som att den enda "legitima" orsaken är att man ska köra bil, vilket iofs var en väldigt tacksam ursäkt för mig som bor ute i skogen. Men de gånger vi ändå skulle sova över i stan så blev en del människor mer tjafsiga och tyckte att jag borde dricka.

Numera så har bekantskapskretsen vant sig vid att antingen jag eller sambon avstår, oavsett orsaken. Men det är ett konstigt beteende, att tycka att det är jobbigt att dricka när någon annan är nykter. Det är ju egentligen tvärtom, det är jobbigt att vara nykter bland fulla människor...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 669
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
32 943
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 402
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 564
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp