Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Om jag skulle bjuda in någon på julmiddag som jag visste hade problem att hantera alkohol så skulle jag inte tveka på att ha alkoholfritt, även om det inte är barn närvarande. Nu är säkert min syn färgad eftersom jag är uppvuxen med högtider förstörda av berusade släktingar och minnen av hur obehagligt det var/är. Tyvärr så är det lättare att helt enkelt inte bjuda in de personerna än att driva igenom en vit jul, så det är den lösningen jag har valt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men varför kan man inte få ha en vit jul om man nu vill det?

Blir lätt road av rsonemanget att de alkoholhaltiga dryckerna enbart fungerr som smakförhöjare till maten, är det då lika upprörande om "fel" sorts senap serveras till skinkan? Kryddningen på köttbullarna inte är som det "brukat" vara?;)

Jag tycker TS resonerar riktigt, när ni tar över gården väljer ju ni hur det ska vara, problemet kan nog vara HUR ni båda vill att det ska vara...

Man får hemskt gärna ha en vit jul om man vill. TS partner vill inte. Det är problemet.

Hos oss är det ett icke-problem, vi är överens om julfirandet.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

kl.

Om jag haft en vän eller släkting som varit alkoholist så hade inte jag, hur mycket denne än velat att jag skulle, druckit något annat än alkoholfritt i dennes närhet. Det skulle inte falla mig in att själv sitta och sörpla vin och vara medveten om att vännen bredvid kan känna sig frestad, men inget säga, för vem vill säga till sin vän att "du får inte dricka alkohol min närhet för då blir jag frestad". Det finns så mycket man säger av hänsyn till andra. Det finns så mycket man inte säger, av hänsyn till andra.

På buke är allt svart och vitt. Man har eget ansvar över sig själv. "Är du fd alkoholist- ditt problem. Jag gör som jag vill och dricker således vin i din närhet." Det är ju självklart att man har ett eget ansvar över sig själv, sitt liv och sina val, men man måste ju kunna visa andra människor hänsyn också. Jag tycker att man måste kunna låta bli att dricka alkohol, röka, käka bakelser, onanera inför den som inte tål det/vill uppleva det/bantar/ osv. För man umgås ju inte alltid med den personen. Om man ser det här så viktigt att utföra, trots att någon i sällskapet kan känna sig frestad och sugen och riskerar återfall så nog tusan har man då problem, anser jag.

Det är också intressant att så många anser att det bara inte är att bjuda alkiskarna i TS släkt. Det är ju fortfarande så att det är TS sambo som hon är osams med angående vit jul. Det är HAN som inte vill ha vit jul. Det är dessutom så att HAN vill ha sin familj till jul. Om hon inte har rätt att bestämma att de ska ha en vit jul, hur ska hon då ha rätt att bestämma vem som får komma och inte komma till jul, när sambon inte tycker som hon? Sambon vill alltså BÅDE att släkten ska komma och att de ska få dricka fritt till jul. TS vill bara ha vit jul.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men varför kan man inte få ha en vit jul om man nu vill det?

Det får man. Men TS partner vill ju inte.

Blir lätt road av rsonemanget att de alkoholhaltiga dryckerna enbart fungerr som smakförhöjare till maten, är det då lika upprörande om "fel" sorts senap serveras till skinkan? Kryddningen på köttbullarna inte är som det "brukat" vara?;)

Nu är jag inte särskilt upprörd, även om du och flera andra försöker få det till det.

Och ja, jag blir alltid lite olycklig inombords när det enbart finns söt senap. Helt klart jämförbart med att det enbart finns söt dryck, tex julmust.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det är också intressant att så många anser att det bara inte är att bjuda alkiskarna i TS släkt. Det är ju fortfarande så att det är TS sambo som hon är osams med angående vit jul. Det är HAN som inte vill ha vit jul. Det är dessutom så att HAN vill ha sin familj till jul. Om hon inte har rätt att bestämma att de ska ha en vit jul, hur ska hon då ha rätt att bestämma vem som får komma och inte komma till jul, när sambon inte tycker som hon? Sambon vill alltså BÅDE att släkten ska komma och att de ska få dricka fritt till jul. TS vill bara ha vit jul.

TS bestämmer över sig själv och till viss del över sina framtida barn. Hon kan bestämma att hon inte vill fira jul tex. med den fulla morbrodern. En konsekvens kan dock vara att hon får fira utan sambon, om det är så att sambon hellre firar jul med sin fulla morbror än med sin sambo.

Även om det inte är roligt är det fullt möjligt att säga att man faktiskt firar jul någon annanstans om man inte kan hitta ett sätt som alla i familjen trivs med.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

KL
Det är intressant att så många tycker att alkohol och julfirande hör ihop :) När det blir tal om att avstå alkohol på julfesten, verkar det som om det enda som kan få någon att avstå alkohol, är om det finns en nykter alkoholist bland festdeltagarna.

Var och en ska ansvara för sitt eget intag av alkohol, sägs det också i tråden. Naturligtvis. Men, om det i sällskapet ingår personer med alkoholproblem? Om de inte klarar av att hantera alkohol? Ska de andra gästerna då låta dem supa sig redlösa? (Det är ju ingen annan som ska lägga sig i...)

Väldigt många människor förnekar också att de har problem med att hantera alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

TS bestämmer över sig själv och till viss del över sina framtida barn. Hon kan bestämma att hon inte vill fira jul tex. med den fulla morbrodern. En konsekvens kan dock vara att hon får fira utan sambon, om det är så att sambon hellre firar jul med sin fulla morbror än med sin sambo.

Även om det inte är roligt är det fullt möjligt att säga att man faktiskt firar jul någon annanstans om man inte kan hitta ett sätt som alla i familjen trivs med.

Vem är det då som ska fira jul nån annanstans? Hon? Varför i så fall? Det är väl hennes hem också? Som de köper gemensamt? Och vem bestämmer var barnen ska vara när den ena vill ha barnen till jul och den andra vill ha barnen med sig nån annanstans?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vem är det då som ska fira jul nån annanstans? Hon? Varför i så fall? Det är väl hennes hem också? Som de köper gemensamt? Och vem bestämmer var barnen ska vara när den ena vill ha barnen till jul och den andra vill ha barnen med sig nån annanstans?

Man får köra varannat år om man inte kan komma överens. Både med hem och barn. Anser man sedan som förälder att barnen tar skada av julfirandet är man ju skyldig att hålla dem ifrån det. Är man oense kan man söka hjälp.

Men det är bra att TS tar upp detta innan de skaffar barn för kan de inte enas om vad de ska ha för förhållande kring alkohol och barn gör de nog bäst i att inte skaffa barn med varandra.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Om jag haft en vän eller släkting som varit alkoholist så hade inte jag, hur mycket denne än velat att jag skulle, druckit något annat än alkoholfritt i dennes närhet. Det skulle inte falla mig in att själv sitta och sörpla vin och vara medveten om att vännen bredvid kan känna sig frestad,

Det är också intressant att så många anser att det bara inte är att bjuda alkiskarna i TS släkt. Det är ju fortfarande så att det är TS sambo som hon är osams med angående vit jul.

För min del är det helt enkelt så att om någon av min mans släktingar hade betett sig mot mig, som TS sambos morbror betett sig mot henne, så hade jag tagit för givet att min man fortsättningsvis skulle hjälpa mig att skydda mig från honom.

Vilket är en annan fråga än den om en vit jul.

Att klampa in i en familj och börja ställa om traditionerna för alla, är ofta rätt svårt att genomföra och tenderar att göra att folk blir mer principfasta och rigida än de annars skulle ha blivit. Det medger ju TS själv, att det har blivit en principfråga av det.

För mig är det helt självklart att TS sambos morbror har ett eget ansvar både för sin nykterhet/onykterhet och för sitt uppförande. Eftersom han inte verkar ta det ansvaret i vare sig det ena eller det andra fallet, hade jag inte ställt upp på att fira jul med honom. När någon inte tar ansvar för sig själv, måste man ju skydda sig själv från den personen.

När det gäller din nykterhet för att nyktra alkoholister inte ska "frestas", säger jag samma sak: Var och en har ansvar för sig och sin egen nykterhet. Den typ av ansvarsövertagande som du vill göra i den situationen, ser jag som ett slags omyndigförklarande av den andra, och som att du inte ser gränserna mellan din egen person och andra personer. Jag vill inte ha den sortens relationer.

TS verkar inte ha något emot sådana relationer, vilket det faktum att hon vill ändra på släktingens alkoholvanor visar. Det verkar ju dock inte funka särskilt bra hittills.

Grälet mellan TS och sambon, kan ju inte vi lösa. Jag vill det inte ens. Sitt förhållande får TS så klart reda ut själv. Vad vi kan göra är att erbjuda tolkningsvarianter och infallsvinklar.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

KL
Det är intressant att så många tycker att alkohol och julfirande hör ihop :) När det blir tal om att avstå alkohol på julfesten, verkar det som om det enda som kan få någon att avstå alkohol, är om det finns en nykter alkoholist bland festdeltagarna.

Var och en ska ansvara för sitt eget intag av alkohol, sägs det också i tråden. Naturligtvis. Men, om det i sällskapet ingår personer med alkoholproblem? Om de inte klarar av att hantera alkohol? Ska de andra gästerna då låta dem supa sig redlösa? (Det är ju ingen annan som ska lägga sig i...)

Väldigt många människor förnekar också att de har problem med att hantera alkohol.

Jag tycker att det är intressant att så många propagerar för en vit jul "för barnens skull". Vi dricker inte mer på julafton än vi gör någon annan gång när vi äter god mat. Skillnaden ligger väl kanske i vad man dricker. Vi dricker tex. inte glögg annat än under vintern.

Jag tror att de flesta av oss kan skriva under på att fylla och barn inte hör ihop, men varför är det mer fel att dricka julöl till maten och starkvinsglögg på kvällen än att dricka vin till middagen godtycklig lördagkväll?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker att det är intressant att så många propagerar för en vit jul "för barnens skull". Vi dricker inte mer på julafton än vi gör någon annan gång när vi äter god mat. Skillnaden ligger väl kanske i vad man dricker. Vi dricker tex. inte glögg annat än under vintern.

Jag tror att de flesta av oss kan skriva under på att fylla och barn inte hör ihop, men varför är det mer fel att dricka julöl till maten och starkvinsglögg på kvällen än att dricka vin till middagen godtycklig lördagkväll?

Vad tycker du om resonemanget om nyktra alkoholister kontra aktiva alkoholister?
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker att det är intressant att så många propagerar för en vit jul "för barnens skull". Vi dricker inte mer på julafton än vi gör någon annan gång när vi äter god mat. Skillnaden ligger väl kanske i vad man dricker. Vi dricker tex. inte glögg annat än under vintern.

Jag tror att de flesta av oss kan skriva under på att fylla och barn inte hör ihop, men varför är det mer fel att dricka julöl till maten och starkvinsglögg på kvällen än att dricka vin till middagen godtycklig lördagkväll?

Jag kan bara tala för mig själv, jag vill ha en vit jul. Jag dricker inte heller i barnens sällskap någon annan dag på året.

Men diskussionen rör sig ju om just julen. Därför nämner man väl bara den, gissar jag.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

För min del är det helt enkelt så att om någon av min mans släktingar hade betett sig mot mig, som TS sambos morbror betett sig mot henne, så hade jag tagit för givet att min man fortsättningsvis skulle hjälpa mig att skydda mig från honom.

Vilket är en annan fråga än den om en vit jul.

Att klampa in i en familj och börja ställa om traditionerna för alla, är ofta rätt svårt att genomföra och tenderar att göra att folk blir mer principfasta och rigida än de annars skulle ha blivit. Det medger ju TS själv, att det har blivit en principfråga av det.

För mig är det helt självklart att TS sambos morbror har ett eget ansvar både för sin nykterhet/onykterhet och för sitt uppförande. Eftersom han inte verkar ta det ansvaret i vare sig det ena eller det andra fallet, hade jag inte ställt upp på att fira jul med honom. När någon inte tar ansvar för sig själv, måste man ju skydda sig själv från den personen.

När det gäller din nykterhet för att nyktra alkoholister inte ska "frestas", säger jag samma sak: Var och en har ansvar för sig och sin egen nykterhet. Den typ av ansvarsövertagande som du vill göra i den situationen, ser jag som ett slags omyndigförklarande av den andra, och som att du inte ser gränserna mellan din egen person och andra personer. Jag vill inte ha den sortens relationer.

TS verkar inte ha något emot sådana relationer, vilket det faktum att hon vill ändra på släktingens alkoholvanor visar. Det verkar ju dock inte funka särskilt bra hittills.

Grälet mellan TS och sambon, kan ju inte vi lösa. Jag vill det inte ens. Sitt förhållande får TS så klart reda ut själv. Vad vi kan göra är att erbjuda tolkningsvarianter och infallsvinklar.

Min man hade en kompis som tafsade på mig, han fick ett knä i skrevet av mig vid tillfället och dagen efter berättade jag det för min man. Jag var nykter kvällen då det hände men de andra två var rätt fulla (jag var 20 år och de 22 och vi hade inga barn då), så dagen efter när båda var nyktra nog att ha kontakt med omvärlden så berättade jag det och min man läxade upp sin kompis. Jag tog för givet att det skulle vara så och att det inte skulle ignoreras av min man. Men så är det ju inte för alla tydligen, men det är ett annat problem än den vita julen.

Jag ser inte det som att omyndigförklara någon, utan som att visa hänsyn. Jag visar gärna andra hänsyn, det gör inte ont att avstå något just då. Det har inget med att jag inte ser gränserna mellan min person och andra. Jag tar inte ansvar för andras problem men kan jag hjälpa någon gör jag det.

Jag har inte bett någon lösa grälet mellan Ts och hennes sambo, jag har bara ställt frågorna om vem som har rätt att besluta något för andra. För det är tydligen fel av TS att vilja ha en vit jul i sitt eget hem, men inte fel av sambon att bestämma vem som ska komma och hur julen ska firas. Jag undrar bara hur man tänker.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Att klampa in i en familj och börja ställa om traditionerna för alla, är ofta rätt svårt att genomföra och tenderar att göra att folk blir mer principfasta och rigida än de annars skulle ha blivit. Det medger ju TS själv, att det har blivit en principfråga av det.

Fast det är väl ganska självklart att traditionerna förändras när nya familjesamansättningar bildas. Skulle svärmor bestämma skulle alla söner och barnbarn bara ägna sig åt henne hela julen, vi andra kunde lika gärna försvinna. Medan sönerna såklart vill fira med sina nya familjer och då får hon acceptera det. Inte skulle jag släppa iväg sambon över hela jul och sitta kvar ensam hemma bara för att hon minsann firade hemma med sönerna när de var små O_o

Tar man över en släktgård måste man ju få göra det till ett hem, annars kan det ju lika gärna vara. Och att behöva stå ut med något man inte känner sig bekväm med i sitt eget hem känns inte rätt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Vad tycker du om resonemanget om nyktra alkoholister kontra aktiva alkoholister?

Det får man komma överens om. Vi har aktiva alkoholister i släkten och de är av flera anledningar inte välkomna till oss öht (men främst för att de faktiskt alltid är fulla).

Hur man ska förhålla sig när man har nyktra alkoholister med på firandet får man komma överens om med den nyktra alkoholisten.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast det är väl ganska självklart att traditionerna förändras när nya familjesamansättningar bildas. Skulle svärmor bestämma skulle alla söner och barnbarn bara ägna sig åt henne hela julen, vi andra kunde lika gärna försvinna. Medan sönerna såklart vill fira med sina nya familjer och då får hon acceptera det. Inte skulle jag släppa iväg sambon över hela jul och sitta kvar ensam hemma bara för att hon minsann firade hemma med sönerna när de var små O_o

Tar man över en släktgård måste man ju få göra det till ett hem, annars kan det ju lika gärna vara. Och att behöva stå ut med något man inte känner sig bekväm med i sitt eget hem känns inte rätt.

Eller att vara den som behöver flytta på sig för att det minsann är en släktgård där den som har släkten har störst rätt till julfirandet på SITT vis. Som de bor i gemensamt och köper gemensamt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Intressant att du väljer bort att umgås med fulla människor...

Varför är det intressant? Jag skulle inte heller vilja umgås med fulla människor, i synnerhet inte hemma under högtider. Debatter om "vit jul" tenderar alltid att bli så polariserade; barn ska slippa umgås med fulla människor, man hänvisar till hur många barn som lider av att ha alkoholiserade föräldrar. Att skuldbelägga de som inte förstår meningen med att dricka mer än lite öl och en nubbe till julbordet hjälper inte dessa barn. Ändå har jag fått höra - flera gånger under den långa period då vi inte hade några barn med under vårt julfirande - att vi av "solidaritetsskäl" borde avstå alla alkoholhaltiga drycker. O_o
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Intressant att du väljer bort att umgås med fulla människor...

Jag förstår inte heller varför det är intressant.

Överhuvudtaget tycker jag att synen på alkohol i tråden är väldigt märklig. Är det verkligen helt okänt att man kan dricka utan att bli full? Isåfall kan jag möjligen förstå ivern med vita högtider. Men om man själv och ens omgivning inte kan servera alkoholhaltiga drycker till maten utan att det resulterar i fylla - då är ju problemet större än hur det ser ut just på jul.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Men det handlar ju inte bara om att barn ska slippa fulla människor. Det handlar inte om alkoholisters barn. Det handlar ju inte om människor som inte kan ge 17 i att supa sig full. Det handlar ju faktiskt om att barn känner av när föräldrarna druckit en öl och tagit en nubbe. För det GÖR man som barn, även om föräldrarna inte är fulla eller knappt (i deras egna ögon...) är påverkade, så märker man en viss förändring när man är barn. Det handlar om att barn inte borde få uppleva sina föräldrars förändring, för den är svår att förstå när man är liten.


kl
Det kanske är barnens eget ansvar att arbeta med sitt obehagskänsla när föräldrarna druckit lite? För föräldrarna har ju rätt att dricka en öl och ta en nubbe på jul för annars smakar maten inte gott.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 045
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 575
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 437
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
18 026
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp