Bukefalos 28 år!

Hur införa en "vit jul"?

Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag får be att få återkomma efter Downton Abbey men - nej, skjutjärnsanda var det inte, jag fattade bara verkligen inte var liberalismen och alkisarna kom in i bilden:D
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Skulle han må dåligt och tycka det är obehagligt att fira vit jul, menar du?

Ja det verkar ju inte som att han skulle vara speciellt nöjd över att tvingas till att fira en vit jul.
Tvingas man till något man inte självmant vill så mår man ju mer eller mindre dåligt.

Sen försvarar jag inte fylla, men att ta en öl och någon snaps är för mig inte fylla.
Mår man dåligt och tycker det är obehagligt att någon tar en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag förstår att du kände en lättnad när din pappa dog - det tror jag alla skulle göra. Jag också.

Jag pratar iofs inte specifikt om TS för poängen är just det där jag skrev: hur man ser generellt på den här frågan beror på i vilket sällskap man firar jul. I vissa sällskap är det odramatiskt med alkohol, i andra inte.

Och vad gäller TS så tycker jag som jag skrev tidigare: det är ju bara en (morbrodern), möjligen två (mamman) som är problemet. Att de två - varav den ena, mamman, verkar kunna uppföra sig trots att hon dricker för mycket - skulle styra ett helt sällskap, det tycker jag inte är rätt. Morbrodern hade inte varit välkommen hos mig pga hur han redan uppfört sig, oavsett om han uppfört sig på det viset på fyllan eller nykter.
Jag tolkade TS på ett annat vis också. Att hennes sambo inte kan tänka sig en vit jul, ens när han blivit pappa, för sina barns skull. Det är ju han som då är problemet egentligen. Det är ju lite svårlösligt, känner jag, när man blir så osams över det.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag och min man har alkoholmissbruk i båda våra släkter, och min man dricker gärna måttligt på fester etc, och jag är helnykterist sedan många år (bl a för att inte bli alkis själv). Jag har inget problem alls med att folk dricker måttligt vid festliga tillfällen och mina barn är med, det kan jag inte tänka mig att de tar skada av. Däremot dricks det ingen alkohol i vårt hem, aldrig nånsin. Det var ett absolut krav från min sida när vi fick barn, och det har inte min man några problem med heller. När vi umgås med våra släktingar med alkoholproblem är det total nykterhet som gäller, annars åker vi därifrån och det respekteras faktiskt. Det är väldigt knepigt att ha att göra med personer med alkoholproblem, alltså undviker jag det så långt det är möjligt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag tycker att den dagen det är ni som bjuder in till jul så är det ni som bestämmer vad som ska gälla.

Själv är jag inte nykterist, men i min familj har vi "vita" jular, mycket pga att vi har nyktra alkoholister med på julafton.

Jag har träffat många barn som faktiskt fått sina "högtider" förstörda pga vuxnas alkoholkonsumtion. Detta leder till ångest för tex jul/nyår redan flera veckor innan. Tyvärr är det många vuxna som inte inser sina begränsningar när det gäller alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

*kl*

Det jag vill föra fram är att alkoholen verkar ta en väldigt stor del i svenskens liv och traditioner. Att det sen finns personer i närheten som kan må dåligt av det ses mest som "dennes" problem.

VARFÖR är alkohol så viktigt i dessa sammanhang?

Många verkar anse att en jul utan nubbe/glögg/öl inte är en riktig jul, jag tycker det talar sitt eget språk....

Nåja, det är jag, andra väljer sitt firande, och förhoppningsvis finns ingen i deras sällskap som mår dåligt av det, i såna fall är det för mig HELT OK!

Tror dock att många bör tänka till i sitt firande, finns det barn som mår OTROLIGT illa av det, i såna fall hoppas jag att man väljer bort den biten... Vuxna får själva ta ansvar över sitt mående och sitt umgänge!!
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag håller så med dig!! Reklamen om hur mkt alla tjatar om alkohol, men inte om andra saker är så sann. Jag är absolut inte nykterist, men onykterhet inför barn är inte ok, oavsett högtid. Dessutom kan man ha roligt utan alkohol, de verkar folk ha glömt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag kan bara svara för mig själv och det är egentligen inte alkoholen som är problemet utan att någon annan försöker tvinga på mig sina värderingar. Jag är lika allergisk mot folk som försöker få mig att bli religiös eller som moraliserar över mitt bilåkande (samtidigt som de gärna vill bli skjutsade). Det handlar om integritet och att jag inte vill bli uppfostrad av någon annan. Om någon annan vill vara nykter är det ett beslut jag respekterar.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag håller med dig.

Jag är van vid - och trygg i - att var och en svarar för sig själv och ansvarar för sig själv, i våra relationer. Det här skuldbeläggandet kring den som vill ha sin öl och nubbe till sin julsill, är oerhört främmande för mig.

Liksom det är främmande för mig att jag genom att dricka eller inte dricka, skulle ta ansvaret för andras nykterhet eller onykterhet. Det kan jag inte göra.

Det enda den sortens relaterande kan skapa, enligt min entydiga erfarenhet och övertygelse, är relationer som präglas av skuldbeläggande, besvikelser och dåligt samvete. Så vill jag inte ha det. (Nubben blir då en bisak, i sammanhanget.)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Jag håller med dig.

Jag är van vid - och trygg i - att var och en svarar för sig själv och ansvarar för sig själv, i våra relationer. Det här skuldbeläggandet kring den som vill ha sin öl och nubbe till sin julsill, är oerhört främmande för mig.

Liksom det är främmande för mig att jag genom att dricka eller inte dricka, skulle ta ansvaret för andras nykterhet eller onykterhet. Det kan jag inte göra.

Det enda den sortens relaterande kan skapa, enligt min entydiga erfarenhet och övertygelse, är relationer som präglas av skuldbeläggande, besvikelser och dåligt samvete. Så vill jag inte ha det. (Nubben blir då en bisak, i sammanhanget.)

Bra sagt :)
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

.

Fler frågor? :p

Ja! Var det senaste avsnittet av Homeland? Var det inte förfärligt! :cry:

Ok, jag fattar hur du menar. Jag tänkte dock inte riktigt AA-nivån utan mer den enskilde AA-aren ...

Men: skulle scenariot inträffa i min omgivning skulle jag inte påbjuda allmänt alkoholförbud av hänsyn till en nytillkommen person med AA-bakgrund. Just för att jag är så okunnig om det här så hade jag lätt kunnat fråga hur hen ville ha det - och rättat mig och sällskapet efter det. Så jäkla svårt kan det inte vara.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Det var sista avsnittet av säsong ett. Jag ligger lite efter, men lite besvikelse var det allt.

Jo, det går alltid bra att fråga och kolla av. Sen får man ta ställning till det då. Men det är inte mitt ansvar att se till att andra håller sig nyktra eftersom det är ett omöjligt projekt som jag inte kan ta på mig.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Mår man dåligt och tycker det är obehagligt att någon tar en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.

Och jag skulle vilja säga precis samma sak fast:

Har man så svårt att avstå en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Fast en person som dricker ett glas vin till maten för att smakerna förhöjer varandra är väl inte fixerad vid alkoholen. Jag tycker nog det är att vara mer fixerad vid alkohol att se det som ett antingen eller, antingen dricker man helt alkoholfritt eller så är man aspackad. Det finns mellanting. Mina föräldrar har aldrig varit fulla eller märkbart påverkade inför mig och min bror. Innan jag kom upp på gymnasiet hade jag aldrig sett någon vara full på en fest. Trots detta så dracks det vin till maten hemma både vid högtider och andra tillfällen.
Jag dricker själv ingenting bla för att jag tycker det smakar äckligt. För mig är det dock inget problem om folk dricker litegrann för att det är gott däremot har jag väldigt svårt för folk som är fulla. Jag kan inte för mitt liv förstå vad det är för vits med att supa bort både vett och sans. För mig är alkoholen inget problem däremot har jag svårt för vissas bruk av alkohol.
 
Sv: Hur införa en "vit jul"?

Och jag skulle vilja säga precis samma sak fast:

Har man så svårt att avstå en öl till maten kanske man ska jobba med sig själv istället för det låter i mina öron inte riktigt normalt.

Jag håller med men det är var och ens ansvar och det kan inte annat än utgå från vad man själv upplever. Om man inte upplever det som ett problem att dricka så är det inte heller ett problem för en själv, eller snarare att fördelarna med att dricka överväger nackdelarna. Så var och en får utgå från hur den själv vill göra. De som vill lägga energin på att ta ansvar för andra och försöka förändra dem kan göra det, så länge de tror att det hjälper.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 872
Relationer Skulle vilja höra hur andra tänker kring följande situation. Vi har de senaste 11 åren alltid firat jul hos oss, innan dess firade vi...
18 19 20
Svar
383
· Visningar
33 268
Senast: _Taggis_
·
Äldre Tidigare älskade jag julen och allt runt den. Jag njöt! Men de senaste åren känner jag mest ångest över att den högtid jag brukade älska...
Svar
13
· Visningar
1 425
Senast: Ektopia
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp