Hur mycket kostar en valp av er ras idag?

Oj! Det måste vara i det högsta laget för bruksraser (antar att du menar dobbis nu), de brukar ju ligga ganska mycket lägre i pris än sällskapshundar annars? Eller har jag fått det om bakfoten?

Som du kanske såg så gäller samma för rottweiler, som också är en brukshund. Har inte känslan att brukshundar skulle vara billigare än gemene sällskapsras, men absolut billigare än vissa populära blandraser.
 
Letade efter tidigare trådar med samma frågeställning, men alla är ett antal år gamla. Man har ju hört att priserna gått upp något rejält de senaste åren, speciellt inom vissa raser (eller blandraser…), så tänkte det kunde vara intressant med en uppdaterad tråd :)

Har valp av ”din ras” blivit dyrare? Billigare? Samma pris? Håller du med om utvecklingen?
Min ras, Papillon, ligger valpar från vettiga uppfödare ofta runt 20-25 k.
Tror min uppfödare tar 25 k per valp fortfarande. Vi köpte 2 valpar av henne för 2 år sedan. Då fick vi rabatt från 25 k till 2o k för att hon och jag känner varann mycket väl sedan över 20 år och några hundar sedan. Båda våra hade lite vitt i ena örat och rabatterades pga det och relationen. Vi fick inte betala mer trots försök.

Tycker 20-25 k är rimligt med tanke på omkostnader, jobb, få valpar iom liten ras etc. Jag har valt att köpa renrasigt av den ras jag ser som min och av uppfödare som jag tycker har en bra tanke med fokus på sund, trygg och trevlig hund i sin avel och som kan sin ras och sina linjer efter alla år. Det kostar ju mer än en valp på blocket utan samma kontrollerade avel där man inte vet riktigt vad som nedärvs etc. Men så värt det!

När jag var yngre och långtidssjukskriven som hade jag absolut råd med det månatliga, vetvård etc. Hade även föräldrar som skulle backa upp om något skedde. Och hade kunnat ta mig råd att köpa de 2 hundarna. Men för att spara lite så var jag fodervärd(hundar från uppfödaren ovan). Ena hunden fick jag utan att det togs någon kull på henne. Den andra togs det en kull på. Då kanske en sådan hund skulle kostat 16-18 k styck. Kan ju vara möjligt i dag med för någon i liknande sits om man vill ha renrasigt och vettig uppfödare.
 
Schäfer ligger lägre. Runt 17-20.

Upplever att Rottis och Dobbisar har legat högre länge. Kanske för att de är färre i antal.

Spekulerar 100% nu, men månne möjligheten att ta försvarsmaktenhund också kan spela in på schäferns prisbild? Har kursat med flera fd fodervärdsschäfrar som inte klarat utsållningen och blivit kvar hos fodervärden, väldigt anekdotiskt men en tanke som får sväva lite fritt :)

Annars så ska jag absolut inte ta gift på att brukshundar inte är billigare — det finns ju ett tjugotal raser under det paraplyet och jag har sannerligen inte koll på alla! Min lilla bubbla säger dock att flera jakt- och draghundsraser har verkat ligga lägre, men det är enbart baserar på egen empiri.
 
Spekulerar 100% nu, men månne möjligheten att ta försvarsmaktenhund också kan spela in på schäferns prisbild? Har kursat med flera fd fodervärdsschäfrar som inte klarat utsållningen och blivit kvar hos fodervärden, väldigt anekdotiskt men en tanke som får sväva lite fritt :)

Annars så ska jag absolut inte ta gift på att brukshundar inte är billigare — det finns ju ett tjugotal raser under det paraplyet och jag har sannerligen inte koll på alla! Min lilla bubbla säger dock att flera jakt- och draghundsraser har verkat ligga lägre, men det är enbart baserar på egen empiri.
Tycker brukshundarna har legat längre än sällskap/utställningshundarna innan, även om jakthundar är ännu billigare.
Tror mer det handlar om att det är mycket svårare att bedöma hur bra en arbetande hund kommer bli än exteriören, det är mer osäkert att köpa en hund för arbete liksom.
Jag gillar inte att vi ligger högt, vi har redan svårt att konkurrera med schäfer/malle och att då ligga högre än dem gör det ännu värre.
 
Tycker brukshundarna har legat längre än sällskap/utställningshundarna innan, även om jakthundar är ännu billigare.
Tror mer det handlar om att det är mycket svårare att bedöma hur bra en arbetande hund kommer bli än exteriören, det är mer osäkert att köpa en hund för arbete liksom.
Jag gillar inte att vi ligger högt, vi har redan svårt att konkurrera med schäfer/malle och att då ligga högre än dem gör det ännu värre.

Ja, det går väl kanske 50 schäfrar och mallar på en rottis här. Har inte ens sett en dobermann på klubbarna i mitt närområde, supertrist :(
 
Mellan 18 och 25 tusen för en saluki, beroende på uppfödare. Jag har dock inte betalat så mycket för någon av mina. När jag köpte valp 2008 så kostade den 10 000kr. Många uppfödare gör inte ett dugg med sina hundar men har ändå mer än dubblat priset sen dess och det känns lite tokigt för mig. Har inga problem med att betala för seriös avel från noggrann uppfödare, men de uppfödare jag gillar mest ligger lågt i pris jämfört med många andra.
 
Kelpie 2013 12’kr och nu i år 20’kr.
Också Fått känslan av att flera bruksraser kommit ifatt många av sällskapsraserna något i pris de senaste åren. Definitivt inget fel med det, de om några meriterar ju avelsdjuren (iaf de jag tittar på valp hos).
 
År 2012 betalde vi 12000 kr för flat och 10000 kr för LHH. Köpte förra året en flat som kostade 22000 kr och i år en belgisk vallhund som kostade 20000 kr.

Alla hundarna har varit valpar vid köp. Tycker priset var rimligt 2012 och även för de senaste två hundarna.
 
Det där är så fel att säga tycker jag. Det finns massor av människor som har råd med hund månad för månad men som inte har möjlighet att spara ihop till höga klumpsummor för köpet. Att man inte har råd med själva köpet innebär inte att man inte har råd med hund.
Fast har man råd med en hund, som ändå kostar en del varje månad, säg en rottis med en bra försäkring och bra foder så hamnar man nog ändå på en sådan summa varje månad att man "skulle ha råd" att spara ihop pengar till den. Säg att den kostar 1500kr månaden så kan man spara ihop till en på dryga året. HUR skulle det gå till att man "har råd" att lägga 1500kr månaden på en hund men inte i en sparbössa? Helt ologiskt.
Kruxet är snarare att man inte har disciplin att stoppa dom i sparbössen, det är lättare att förvägra sig själv saker om det innebära att hunden drabbas än det är låta bli sparbössan när det är mycket månad kvar av pengarna...

Alltså, jag är precis likadan själv - men rent tekniskt finns det ingen logik i det påståendet.
 
Fast har man råd med en hund, som ändå kostar en del varje månad, säg en rottis med en bra försäkring och bra foder så hamnar man nog ändå på en sådan summa varje månad att man "skulle ha råd" att spara ihop pengar till den. Säg att den kostar 1500kr månaden så kan man spara ihop till en på dryga året. HUR skulle det gå till att man "har råd" att lägga 1500kr månaden på en hund men inte i en sparbössa? Helt ologiskt.
Kruxet är snarare att man inte har disciplin att stoppa dom i sparbössen, det är lättare att förvägra sig själv saker om det innebära att hunden drabbas än det är låta bli sparbössan när det är mycket månad kvar av pengarna...

Alltså, jag är precis likadan själv - men rent tekniskt finns det ingen logik i det påståendet.
Man kanske inte vill vara utan hund (eller annat djur) i dryga året? I min värld är det tidsfaktorn som 'ställer till det', inte summan i sig.
 
Man kanske inte vill vara utan hund (eller annat djur) i dryga året? I min värld är det tidsfaktorn som 'ställer till det', inte summan i sig.
Jag har insett att jag kommer vara tvungen att börja lägga undan pengar nu om jag vill ha en chans att köpa ny hund när shiban är borta om x antal år. Kämpigt, men det finns inte mycket till val.


Sedan håller jag inte alls med om att en inte kan ha hund bara för att man inte sitter på 20 papp i "nöjespengar". Min hund kostar inte i närheten av femtonhundra spänn i månaden.
 
Spekulerar 100% nu, men månne möjligheten att ta försvarsmaktenhund också kan spela in på schäferns prisbild? Har kursat med flera fd fodervärdsschäfrar som inte klarat utsållningen och blivit kvar hos fodervärden, väldigt anekdotiskt men en tanke som får sväva lite fritt :)

Annars så ska jag absolut inte ta gift på att brukshundar inte är billigare — det finns ju ett tjugotal raser under det paraplyet och jag har sannerligen inte koll på alla! Min lilla bubbla säger dock att flera jakt- och draghundsraser har verkat ligga lägre, men det är enbart baserar på egen empiri.
Nä det tror jag inte eftersom man troligtvis inte får behålla dem.
Idag håller FMs hundar mycket högre klass än för 5-7 år sen så risken är rätt stor att man får lämna tillbaka den så de lockar inte sattsande förare.
Prisbilden handlar dels om stor population och dels om mycket delad ras där exteriörvarianten ligger flera tusenlappar under bruksvarianten. Schäfer har också tappat sitt ”tuffhetsvärde” bland bus och annat. Och därmed sitt popularitetsvärde. Där tycker jag absolut att man ser mer trend åt Rottisen tyvärr. Iaf här där vi bor (förort till Göteborg)
Ja jakt och draghundar har alltid legat lågt. Varför har jag aldrig förstått.
 
Nä det tror jag inte eftersom man troligtvis inte får behålla dem.
Idag håller FMs hundar mycket högre klass än för 5-7 år sen så risken är rätt stor att man får lämna tillbaka den så de lockar inte sattsande förare.
Prisbilden handlar dels om stor population och dels om mycket delad ras där exteriörvarianten ligger flera tusenlappar under bruksvarianten. Schäfer har också tappat sitt ”tuffhetsvärde” bland bus och annat. Och därmed sitt popularitetsvärde. Där tycker jag absolut att man ser mer trend åt Rottisen tyvärr. Iaf här där vi bor (förort till Göteborg)
Ja jakt och draghundar har alltid legat lågt. Varför har jag aldrig förstått.

Utgår ifrån att det du skriver stämmer, jag är som sagt inte insatt i schäfern mer än från sidan.

Trist om rottweiler igen skulle bli poppis bland osympatiska ägare. Gissar att det inte i första hand är rottisar med stamtavla… här är det helt klart med pitbull/amstaffblandningar som lockar klientelet som söker penisförlängare. Rottweiler, schäfer och dobermann hörde mer 90-talet till.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 759
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 664
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 520
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp