Hur mycket kostar en valp av er ras idag?

Utgår ifrån att det du skriver stämmer, jag är som sagt inte insatt i schäfern mer än från sidan.

Trist om rottweiler igen skulle bli poppis bland osympatiska ägare. Gissar att det inte i första hand är rottisar med stamtavla… här är det helt klart med pitbull/amstaffblandningar som lockar klientelet som söker penisförlängare. Rottweiler, schäfer och dobermann hörde mer 90-talet till.
Här är det också American bullies som är ”coolast” i nuläget. Särskilt XXXL-varianter, gärna merle eller dilute med blå ögon… :crazy:
 
Utgår ifrån att det du skriver stämmer, jag är som sagt inte insatt i schäfern mer än från sidan.

Trist om rottweiler igen skulle bli poppis bland osympatiska ägare. Gissar att det inte i första hand är rottisar med stamtavla… här är det helt klart med pitbull/amstaffblandningar som lockar klientelet som söker penisförlängare. Rottweiler, schäfer och dobermann hörde mer 90-talet till.
Kraftiga hundar ska muskelhundar lockar tråkigt nog.
Hurvida de här omkring har stamtavla eller ej vet jag inte. Några verkar dock mest vara såsiga ”fläskweilers” som vaggar fram. Finns dock tre helkuperade dobbisar med olika ägare här i trakten också. Den ena ägs av en gammal dam i permobil som måste ha nosgrimma på den för att orka hålla.
Så trist att se brukshundar hamna såhär.
 
Nar jag kopte Miss Mandy fran en serios och valkand uppfodare fick jag henne lite billigare da hon var 9 veckor och hennes tilltankte kopare backade ur precis dagen innan jag kontaktade en AKC rottis dommare som kande uppfodaren.

Da betalade jag $2,500. USD (26 - 27 tusen sek) for henne (och kunde jag fa henne tillbaka skulle jag garna betala det dubbla.:heart)

I dag kostar en bra rottis valp fran en serios uppfodare mellan $3,500. - till $4,000. USD och annu mer om man tankt sig fa en fran champion linjer. "Min" rottis uppfodare gav mig Princess Diva gratis for att jag hade gjort sa mycket med Miss Mandy och hon var sa bra, trots att jag var forsta gangs rottis agare. Och han har ocksa sagt att jag kan fa en topp valp till gratis efter att Diva hade sin olycka (i Sverige, den "internationella forsakringen betalade bara USA, Canada, och Mexico) och vi betalade alla operationer och rehab, manga, manga tusen.

Om man inte ar sa noga med nagot annat an AKC registration ... kan en rottis valp kosta fran $500. USD och upp.

Mallar gar pa $2000 USD (21000 sek) och upp, men ligger tyvarr ett par tusen lagre da fler konstiga manniskor kan kopa och avla Mallar. Sedan finns det numera en hel del mallar pa olika "shelters" dar de flesta gar till avlivning. Mallen ar inte popis annu ... men ar helt klart pa vag dit och det finns ganska gott om malle blandisar numera.
 
Senast ändrad:
Betalade 8k 2006 och nu kostar de 20-25k enligt kopahund.se. Kommer inte att köpa samma ras igen men tror inte att andra raser är billigare även om det säkert kan variera något.

Enligt mig är valppriserna väldigt höga. Inte konstigt att det avlas hejvilt när det finns stora pengar att tjäna. En valp är ändå ett oskrivet kort även om man har gjort sin hemläxa. Med det sagt stoppar inte inköpspriset mig, mer orolig över hur dyra hundförsäkringarna har blivit.

Det positiva kanske är att folk inte lika lätt kan köpa en valp, för många verkar uppenbarligen impulsiva såsom under pandemin. Samtidigt vet jag inte om mer välbärgade är mindre impulsiva än mindre välbärgade vad det gäller inköp (tror kanske tvärtom att de som tjänar mer spenderar mer). Mao tveksam till att de med gott om pengar skulle omplacera mer sällan än de med begränsad ekonomi. Om jag var uppfödare vore min största önskan att mina valpar hamnar i varaktiga hem och givetvis med fullvärdiga hundförsäkringar framför att jag får ut högsta tänkbara pris. Samtidigt förstår jag att det kan vara riskfyllt att sälja billigare än andra då det tydligen kan sluta illa på andra sätt...
 
Här i Aus börjar priserna gå ner både på renras och "eftertraktade blandraser".


Vi "köpte" våran blandras från våra vänner/grannar/arbetskollega för nästan ett år sedan nu.
Dom gav oss valpen gratis men vi "volontär-betalade" motsvarande 2000kr, en låda öl och en säck hundfoder till dom.
 
Vill du köpa en SKK registrerad golden idag får du räkna med 22-28 000 beroende på vad du söker för typ. Kan också hitta oreggade på blocket för 15-25 000.

Rena showlinjer ligger ofta lägre i pris än arbetslinjerna där föräldrarna är högt meriterande, där det finns MH, BPH, jaktmeriter.
Köpte valp i våras och betalade 25 000 kr.
En del av prisökningen beror säkert på ökade kostnader för veterinär, mat, vaccinationer/avmaskning, registrering i SKK,
Långväga resa för parning?

Denna kullen fick en släng diarée vid 5-6 veckors ålder och då fick de äta specialmat. bara det gick på 12,500.

Jag betalar gärna 25 000 för en valp när jag vet att det ligger gediget arbete bakom kullen.
 
Dalmatiner.
Min äldsta, snart 8 år, kostade 14 500 kr.
Ska köpa valp snart igen, räknar med att få lägga 25 kkr denna gång. Rasen ligger runt 20-25k, de flesta i det högre spannet. Innan pandemin låg de på ca 18 000 kr.
 
Jag tycker inte det är konstigt att valppriserna har stigit kraftigt.
Man gör fler och mer komplicerade hälsotester idag. Verterinärkostnaderna har stigit kraftigt. Likaså försäkringspriser och avelsdjur har rejäla försäkringar. Meritering har blivit dyrare, lffa är det rejält mycket dyrare att åka iväg över helger för att meritera, göra prov mm som många valpköpare vill se på föräldrarna. Foderprriser har också ökat rejält. Därpå div avgifter, medlemsavgifter, valparna ska reggas, veterinärkollas, hanhundsägare betalas. De priserna har också ökat.
 
Jag har insett att jag kommer vara tvungen att börja lägga undan pengar nu om jag vill ha en chans att köpa ny hund när shiban är borta om x antal år. Kämpigt, men det finns inte mycket till val.


Sedan håller jag inte alls med om att en inte kan ha hund bara för att man inte sitter på 20 papp i "nöjespengar". Min hund kostar inte i närheten av femtonhundra spänn i månaden.
Men du bor väl inte i landet med de dyraste försäkringarna och den nästan dyraste veterinärvården? Betalar mer än 1000 kr/ månad i försäkring för två brukshundar. (Inte de mest heltäckande försäkringarna, men jag har ännu inte vågat addera försäkringskostnaderna för hund1 och hund2, utan bara konstaterat att det blir ett fyrsiffrigt tal.) Ungefär 500-600 i mat. Sen tillkommer bilresor till träning och tävling och själva tränings-tävlingskostnaderna. Blir det också ett veterinärbesök går hela månaden rejält med minus.
 
Men du bor väl inte i landet med de dyraste försäkringarna och den nästan dyraste veterinärvården? Betalar mer än 1000 kr/ månad i försäkring för två brukshundar. (Inte de mest heltäckande försäkringarna, men jag har ännu inte vågat addera försäkringskostnaderna för hund1 och hund2, utan bara konstaterat att det blir ett fyrsiffrigt tal.) Ungefär 500-600 i mat. Sen tillkommer bilresor till träning och tävling och själva tränings-tävlingskostnaderna. Blir det också ett veterinärbesök går hela månaden rejält med minus.

Mina vuxna kostar ca 1600 i försäkring och sedan ca 1100 kr i mat om dom äter torrfoder per månad numera.
Så en hund kostar ca 1350 bara för mat och försäkring. Sen blir det tillskott, leksak, godis.
 
Men du bor väl inte i landet med de dyraste försäkringarna och den nästan dyraste veterinärvården? Betalar mer än 1000 kr/ månad i försäkring för två brukshundar. (Inte de mest heltäckande försäkringarna, men jag har ännu inte vågat addera försäkringskostnaderna för hund1 och hund2, utan bara konstaterat att det blir ett fyrsiffrigt tal.) Ungefär 500-600 i mat. Sen tillkommer bilresor till träning och tävling och själva tränings-tävlingskostnaderna. Blir det också ett veterinärbesök går hela månaden rejält med minus.

Fortfarande ingenting jämfört med att ha häst 😆
Är man van med det är hund väldigt billigt.
Tycker inte försäkringarna är dyra sett till vad man faktiskt får för pengarna.
 
Fortfarande ingenting jämfört med att ha häst 😆
Är man van med det är hund väldigt billigt.
Tycker inte försäkringarna är dyra sett till vad man faktiskt får för pengarna.

Verkligen inte jämfört med att häst men häst är ju helt sjukt dyrt. :laugh: Men tror Liran invände mot att det inte är speciellt orimligt att en hund kostar 1500 kr per månad.
 
Fortfarande ingenting jämfört med att ha häst 😆
Är man van med det är hund väldigt billigt.
Tycker inte försäkringarna är dyra sett till vad man faktiskt får för pengarna.
Min vän som har sin fälttävlanshäst försäkrad betalar mindre än vad jag gör i försäkring och får ett sexsiffrigt belopp vid dödsfall/ avlivning på veterinära grunder. Hon har inte en heltäckande försäkring heller, utan någon mellanvariant. Men övriga kostnader måste man multiplicera med 10, så visst är det mycket billigare med hundsport än hästsport.
 
Min vän som har sin fälttävlanshäst försäkrad betalar mindre än vad jag gör i försäkring och får ett sexsiffrigt belopp vid dödsfall/ avlivning på veterinära grunder. Hon har inte en heltäckande försäkring heller, utan någon mellanvariant. Men övriga kostnader måste man multiplicera med 10, så visst är det mycket billigare med hundsport än hästsport.

Det skiljer sig väldigt mycket mellan bolag och raser, både på hund och hästsidan.
Min hund kostar nu efter valprabatten ca 300:- per månad, 20 i liv, 120 veterinärvård, rehab, mediciner och rubbet.
1800 i självrisk +25%
Inget att klaga över tycker jag 😊
 
Det skiljer sig väldigt mycket mellan bolag och raser, både på hund och hästsidan.
Min hund kostar nu efter valprabatten ca 300:- per månad, 20 i liv, 120 veterinärvård, rehab, mediciner och rubbet.
1800 i självrisk +25%
Inget att klaga över tycker jag 😊
Om du har Agria kommer priset att höjas nästa år också. Jag har 5000 i självrisk + 15%, 60000kr maxersättning, ingen livförsäkring, på min äldre Agriahund, och betalar två och en halv gånger så mycket som du. Tvåan bytte jag bolag på, vilket jag lyckligtvis kunde göra med en skadefri hund efter två- eller treårsdagen, eftersom Agria ville ha ett helt orimligt belopp.

Och visst är skaderisken högre för en stor, högenergisk, driftstark, arbetande hund än en liten sällskapshund. Om jag hade högre inkomst skulle jag inte ha någon försäkring utan antagligen tjäna tusenlappar på att betala veterinärvården direkt, utan försäkringsbolag som mellanhand. Det är en ohelig allians mellan försäkringsbolagen och vårdgivarna som gör att svenska djurägare betalar dubbelt för djurens veterinärvård.

Kontentan av mina inlägg är att valppriset inte spelar någon roll för hundägandet totalkostnad, utan är en försumbar del under hundens livstid.
 
Om du har Agria kommer priset att höjas nästa år också. Jag har 5000 i självrisk + 15%, 60000kr maxersättning, ingen livförsäkring, på min äldre Agriahund, och betalar två och en halv gånger så mycket som du. Tvåan bytte jag bolag på, vilket jag lyckligtvis kunde göra med en skadefri hund efter två- eller treårsdagen, eftersom Agria ville ha ett helt orimligt belopp.

Och visst är skaderisken högre för en stor, högenergisk, driftstark, arbetande hund än en liten sällskapshund. Om jag hade högre inkomst skulle jag inte ha någon försäkring utan antagligen tjäna tusenlappar på att betala veterinärvården direkt, utan försäkringsbolag som mellanhand. Det är en ohelig allians mellan försäkringsbolagen och vårdgivarna som gör att svenska djurägare betalar dubbelt för djurens veterinärvård.

Kontentan av mina inlägg är att valppriset inte spelar någon roll för hundägandet totalkostnad, utan är en försumbar del under hundens livstid.

Har inte Agria 😁
Har Folksam till alla djuren, är väldigt nöjd. De har varit super i hanteringen av skador och har inte höjt premien på den katten som varit väldigt mycket hos veterinären.


Håller med dig, inköpspriset är oftast den lilla summan oavsett djur.
 
Men du bor väl inte i landet med de dyraste försäkringarna och den nästan dyraste veterinärvården? Betalar mer än 1000 kr/ månad i försäkring för två brukshundar. (Inte de mest heltäckande försäkringarna, men jag har ännu inte vågat addera försäkringskostnaderna för hund1 och hund2, utan bara konstaterat att det blir ett fyrsiffrigt tal.) Ungefär 500-600 i mat. Sen tillkommer bilresor till träning och tävling och själva tränings-tävlingskostnaderna. Blir det också ett veterinärbesök går hela månaden rejält med minus.
Nej, men bara för att man bor i Sverige behöver man ju inte ha två brukshundar och tävla. :) Jag kollade lite snabbt vad det skulle kosta att försäkra en JRT i Sverige (eftersom det var hunden jag hade när jag bodde där). 256kr/månad (60 000) eller 481kr (160 000). Lägg till mat och godis för en femhundring så hamnar en ändå under tusenlappen.
Sedan varierar det ju vilken försäkring man väljer och vilket foder hunden funkar på, men det Behöver inte vara snordyrt att ha en hund. Inte ens i Sverige.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 763
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 667
Senast: Bison
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 527
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 631
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp