Inför Eurovision song contest 2016

Precis de var med förra året då esc är superstort där borta, och det var jubileumsår förra året.
I år fick de vara med igen då det blev så positiva reaktioner förra året och de vill att esc ska utvecklas och bli mer globalt. De har dock än ej fått en permanent plats vad jag vet?
Läste att det till och med ska sändas i USA i år, av en LBTQ-inriktad kanal.

Jag älskar Australien. Hon får gärna slåss med Frankrike om segern för mig. Hon och Israel var nog det enda jag fastnade för i det här programmet.
 
Nu har jag kollat på play och avsnitt 2!
(japp snor Voltis inlägg och byter (ev :p) texten ;) )

Så här tycker jag: (skala 1-5)

Tjeckien: Kan va första året de kommer till final ? Men beror helt på hur den framförs live
Poäng: 3+

Cypern: Ogillar och här kan min smak vs Eurovisionpubliken skilja sej helt... Enligt mej floppar den.
Men kan lika gärna flippa å bli en topp 5 (dock verkligen inte hos mej)
Poäng: 2-

Österrike: Sömnpiller... Visst, säkert en jättefin låt men gud så tråkig... Känns som en redan uttjatad schlagerlåt.
Poäng: 2-

Estland: Estlands Magnus Carlsson ? Låter bättre än de ser ut... Lite taskig engelska.
Svårbedömd, enligt mej ingen finalist, men kan mkt väl gå till final... Inte min typ av låt.
Poäng: 2+

Azerbaijan: Kan inte med hur hon artikulerar varenda stavelse osv... Men låten är ju en hit...
Svenska låtskrivare vet hur man gör bra låtar... Final - ja... Men hon kan inte se ut så :p
Poäng. 4-

Frankrike: Haha de har verkligen tagit "yooooooouuuuuu" slingan... Gillar att den har både engelska och franska... Gillar som många andra här inne... Men nej inte min favorit, men den är BRA...
Poäng: 4+

Montenegro: Börjar "svag" arbetar upp en bra "låt" men väntar på att den ska "lyfta"... Men den gör ju inte de.. Tyvärr... För jag gillar den men det saknas ingredienser i den....
Poäng: 2

Island: Nej men gud så tråkig... Nu fattar jag vad de menar med att de är många solotjejer i tävlingen för den här faller väldigt mkt i samma fack som tex Österrike mm... Tråkig.... Och man har redan tröttnat på "konceptet".
Poäng: 2

Bosnien: Men NEJ ... En till låt som förstörs av "rap" ... Från att va en traditionel "schlager" så blir den bara ett stort NEJ igen ...
Poäng: 1

Malta: Jag kom på mej själv att sitta å jämföra henne med Molly (Dannys flickvän, kom inte på hennes efternamn) Så nä låten va inte de som jag koncentrera mej på ... Nä tyvärr tråkig...
Poäng: 2

Italien: Behåller de "uppsättningen" på scen med kuben osv och den sparsmakade ;) koreografin så kommer den definitivt gå långt... Och gillar även här att hon byter av lite till engelska... Men gör hon den bara stående med mick hamnar hon i "solotjejgänget"...
Poäng: 3+

Återkommer jag med hur min "semi 1" ser ut...
 
Ungern: 5
* Storbritannien: 5
Moldavien: 5
* Frankrike: 4+
Ryssland: 4
Azerbaijan: 4-
Tjeckien: 3+
* Italien: 3+
Kroatien: 3
Grekland: 3
Estland: 2+
Island: 2
Montenegro: 2

Ovan mina 10 finalister
* = Redan i final...

Malta: 2
Finland: 2
Armenien: 2
Nederländerna: 2
Cypern: 2-
Österrike: 2-
Bosnien: 1
San Marino: 1
 
Nu har jag sett även avsnitt 3!

Detta är mina poäng :) Skala 1-5

Lettland - Boring. Kunde va så mkt bättre men lyfter inte hos mej. Sången är "sämre" än låten.
Ta bort sången å jag kan tänka mej betydligt bättre text/sång osv på den ...
Poäng: 2

Polen - Hårdrocksballad ? GILLAR ! Gillar dock inte utseendet på killen, men sjunga kan han ju definitivt !
Poäng: 4+

Schweiz - Jag ba VA ? hur dålig som helst... MEN den lyfter i "refängen" Vilket ändå va rätt tidigt med... Men hon skulle väntat med att gå upp från golvet till hon sjunger just "rise".. Nu såg de mest "jag måste göra nåt"....
Poäng: 4

Israel - Vilken bra ballad... Final definitivt ... Gillar... Kan bli topp 5
Hoppas han sjunger rent hela tiden live bara ...
Poäng: 4+

Vitryssland - Nej ... Låten är nog bra men han kan ju inte sjunga... Hör inte vad han sjunger, förstår mej inte på upplägget alls...
Poäng: 1

Tyskland - För ung, för osäker i rösten, nu kanske de ingår i låten men då jag inte hör vad hon sjunger om så nej... Men om några år... wow vilken artist det här kommer bli...
Poäng: 2

Serbien - Amy Winehouse möter Adele... Gillar... Cool.. Hoppas fler tycker de, tycker def den ska till final...
Poäng: 4+

Irland - Hoppsan... Med tanke på vem han är kommer den här komma högt oavsett, men den är ju bra :) Så jag gillar faktiskt den här...
Poäng: 4+

Makedonien - NEJ.... Börjar tyst å tråkigt... fortsätter skrikigt men inte mkt roligare...
Poäng: 1

Litauen - Men på riktigt.... Han heter dessutom Donny... Jag tänkte skriva Dannykopia :p
Det är en bra låt, men upprepa inte sista ordet i versen när meningen är slut... JOBBIGT..
Men gillar refrängen... Kul att den va inspelad i Stockholm :)
Poäng: 3

Australien - åååååh de e ju hon ju :p Jag hade Jai som väldig favvo i deras Xfactor (eller va de idol ? ) men iaf... Hon är grym... Kom 2a tror jag... Vilken bra låt dessutom !
Poäng: 5


Så i den här delen av semin är det lite... Antingen gilla jag de eller så gilla jag det inte :p
 
Ikväll visades sista avsnittet!

Kvällens länder var: Slovenien, Rumänien, Bulgarien, Danmark, Ukraina, Spanien, Norge, Georgien, Albanien, Belgien och slutligen Sverige.


Har nu kollat på play i efterhand och jag har mina sista inför-poäng klara! :O


Slovenien
- svårt att höra vad hon sjunger och det känns väldigt stelt. Låten kunde varit bra om de tuffat till det lite! Kommer försvinna i mängden.
Poäng:
5

Bulgarien -
snygg tjej med en snygg låt. Refrängen gillar jag, samtidigt som det inte händer särskilt mkt i övrigt? Men helt ok, hoppas på bra scenshow för att lyfta poängen lite!
Poäng: 7

Danmark- önskar att det svängde mer och att de sjöng bättre... Låten skulle kunna bli bra då.
Men det håller inte hela vägen...
Poäng: 5

Ukraina - förlåt Jamala men... en solokvinna igeeeen... blandar ju ihop alla snart. Och hon har en jättejobbig mörk röst som jag har svårt för. Och en rörig låt. Ylandet var det enda som var spännande,,, och blir det bra live kanske det funkar?
Poäng: 5

Spanien - cool tjej och låt. Men den liksom bara kommer och går, jag får ingen känsla för den, mer som skön bakgrundsmusik... Men inte dåligt!
Poäng: 6

Norge - tudelad... otroligt trist vers och mkt starkare refräng... Den blir liksom hackig. Och det känns inte som ngt nytt?
Poäng: 5

Georgien - eh... näää. Bara alldeles för konstigt för mig...
Poäng: 2

Albanien - alltså det är inte hennes fel men inte en till??? Och denna var inte så jätterolig eller minnesvärd, vilket är viktigt i solokvinnoträsket..
Poäng: 4

Belgien - skön tjej och skönt gung i låten! Dansar hon mkt på scen blir det pluspoäng! Enda negativa är att låten inte känns särskilt unik, ev att den sticker ut i år dock, det känns mkt roligare än många andra solokvinnoylare! Och man kan sjunga med!
Poäng: 7

Sverige - är ju supersvårt att vara objektiv. Men jag gillar verkligen Frans låt! Och det sticker ut på ett positivt sätt, många kvinnliga artister, och killarna har mestadels mer fartiga låtar. Tror dock vi får svårt att nå toppen, men man vet aldrig! Älskar att det är avskalat! Hoppas hoppas att de kör mkt närbilder i tv sändningen, så det blir så där intimt som på mellon!
Poäng: 9


Det var allla låtar!!! :D Jag kommer med en sammanfattning i morgon, men kortfattat: det kommer bli en spännande tävling!

Och jag älskar Oscar!


 
Dag att sammanställa mina poäng efter inför-programmen!
Är ju svårt när man inte sett alla live, men får iaf ett hum om hur jag tycker ;)
Vissa kommer säkerligen växa hos mig, eller till och med bli sämre när jag sett dom på scen!

Semifinal 1:
Blå vill jag gärna ha till final, lila spelar ej så stor roll, och gröna helst inte ;)

Ungern 8p
Cypern 8p
Finland 7p
Malta 7p
Tjeckien 7p

Kroatien 6p
Österrike 6p
Island 6p
Estland 6p
Azerbaijan 6p

Grekland 5p
Moldavien 5p
Nederländerna 5p
Armenien 4p
Ryssland 4p
San Marino 3p
Montenegro 2p
Bosnien 2p


Semifinal 2:
Blå vill jag gärna ha till final, lila spelar ej så stor roll, och gröna helst inte ;)

Israel 9p
Australien 8p
Bulgarien 7p
Belgien 7p
Schweiz 7p

Irland 6p
Polen 6p
Litauen 6p
Danmark 5p
Norge 5p
Ukraina 5p
Makedonien 5p
Slovenien 5p

Albanien 4p
Lettland 4p
Serbien 4p
Georgien 2p
Vitryssland 2p


Big 5 + sverige
Sverige 9p
Frankrike 8p
Italien 8p
Storbrtannien 7p
Spanien 6p
Tyskland 5p
 
Tjeckien: 3
Jag tycker att den är fjösig och skrikig och därmed tämligen ointressant.

Cypern: 5
Lite tjatig men jag gillar generellt sett rock.

Österrike: 6
Jag gillar lite danceaktig musik så även om jag inte förstår allt är det faktiskt helt okej.

Estland: 2
Killen ser ju ut att vara typ 12 år gammal och låten är dessutom urtråkig.

Azerbajdzjan: 5
Mjaeä, jag vet inte riktigt. Det känns inte så himla speciellt men det är okej.

Frankrike: 7
Kan bli bra. Det finns definitivt potential.

Montenegro: 7
Rock går hem hos mig betydligt mer än singer-songwriter-tråkigheter.

Island: 3
Jag tycker att låten är lite oklar och får inget grepp om den.

Bosnien: 1
Så genomvidrigt med rap i mitten.

Malta: 6
Okej men det säger inte klick.

Italien: 6
Vackert språk när de sjunger på italienska men det är i övrigt lite slätstruket.
 
Lettland: 2
Tråkigt och hans röst var jobbig att lyssna på.

Polen: 5
Faktiskt helt okej även om det kanske är lite för lågt tempo.

Schweiz: 4
Lite för melodramatiskt men ändå okej.

Israel: 6
Melodramatiskt även här men med mer tryck i vilket gör mig gladare.

Vitryssland: 2
Jag stör mig obegripligt mycket på artistens hår och kläder. Dessutom är låten ganska trist. (Är han naken på torsdag så hoppas jag att han är snyggare utan kläder än med.)

Tyskland: 1
Urtråkigt och väldigt jobbig röst. Usch!

Serbien: 2
Absolut inte min smak. Kanske stör jag mig mest på hur hon ser ut?

Irland: 5
Lite alldagligt men det gör inte ont i mig. Kanske räcker det i den här tävlingen?

Makedonien: 1
Så svulstigt att jag nästan mår illa.

Litauen: 6
Det här anser jag vara helt okej och låten har dessutom lite glad känsla.

Australien: 5
Jag är inte så förtjust som panelen men det är åtminstone okej att lyssna på.
 
Sista deltävlingen för mej =)
Och i morron är ju semi 1.. Vet inte om jag kommer se den dock... Kommer nog prioritera besök hos killen i stället :p

Som vanligt är min skala 1-5

Slovenien - Meh.... Nä det hjälper inte att hon har ett band... Värdelös låt... Och uppträdandet ? Nope..
Poäng: 1

Bulgarien -
Soloartist, kan försvinna i mängden, spec när man inte vet vad hon gör på scen... MEN låten är bra, poppig och kan gå hem. Ingen favorit, men skulle säkert gilla om jag hörde på radion.
Poäng: 4

Danmark- Gillar, men mest gillar jag nog hur snygga de :p Vinner gör de ju def inte, final ? Såklart !
Men mitt i smeten sen.... FÖR mkt "pojkband" över låten...
Poäng: 3

Ukraina - Absolut inte min "kopp te"... Kan inte ens komma på vad jag ska skriva utan att bli för "elak"
Poäng: 1

Spanien - Behöver action på scen för att "bli bra"... Men de e ju redan i final så de behöver ju inte slå sej dit.. Men nä ingen topplacering. Mitten, inte min typ av musik alls...
Poäng: 2

Norge - Å så tror man refrängen ska "steppa upp" så går den NER ??? Nää sorry Norge men de här är inte bra alls... Kommer den till final så grattis men den kan lika gärna inte göra de...
Poäng: 1

Georgien - Det här kunde va en DM låt, mer tom än den där som Helena kallade DM låt... Det här ÄR DM för mej... Och trots att DM är mina husgudar... Så älskar inte jag allt de gör... Och den här ogillar jag tom...
Poäng: 1

Albanien - Faller i "solotjejshögen" och sticker inte ut...
Poäng: 2

Belgien - Kräver en scenshow, och bjuder hon på det OCH hennes häftiga "utstrålning" ja då blir de riktigt bra... Ingen vinnare... Men övre halvan definitivt ...
Poäng: 3+

Sverige - Alltså jag ÄLSKAR låten ... Har fortfarande inte tröttnat på den :p ÄLSKAR !!!
Poäng: 5


Återkommer med sammanställning för semi 2 :)
 
Och här är sammanställningen för semi 2

*Sverige - 5
Australien - 5
Serbien - 4+
Irland - 4+
Polen - 4+
Israel - 4+
Bulgarien - 4
Schweiz - 4
Belgien - 3+
Litauen - 3
Danmark- 3

Albanien - 2
Lettland - 2
Spanien - 2
Tyskland - 2
Slovenien - 1
Ukraina - 1
Norge - 1
Georgien - 1
Vitryssland - 1
Makedonien - 1

Sverige redan i final annars så vill jag då ha de över 3 poäng med i final...
 
Så min final efter genomlyssningen enligt mina egna poäng :p

KAN dock och kommer mest troligt... Ändras under finalen :P Speciellt som jag definitivt inte tror de JAG gillat mest kommer komma med... Så är det ju alltid :p

* Sverige - 5
Australien - 5
* Storbritannien - 5
Moldavien - 5
Ungern - 5
* Frankrike - 4+
Serbien - 4+
Irland - 4+
Polen - 4+
Israel - 4+
Bulgarien - 4
Schweiz - 4
Ryssland - 4
Azerbaijan - 4-
Belgien - 3+
Tjeckien - 3+
* Italien - 3+
Kroatien - 3
Grekland - 3
Litauen - 3
Danmark- 3
Estland - 2+
Island - 2
Montenegro - 2
* Tyskland - 2
* Spanien - 2

* redan klara för finalen.
 
Slovenien: 5
En väldigt klassisk och omodern låt. Kan dock stå ut med den.

Bulgarien: 5
Lite glatt och poppigt, trevligt men inte utstickande.

Danmark: 6
Har hört denna på radion ett antal gånger och tycker att den är behaglig. Nu får jag dessutom njuta av att titta på artisterna.

Ukraina: 0
Nixpix. Det här är bara usch och fy.

Spanien: 3
Det känns som radiopop och blir sen tjatigt med yey-yey-yey:andet.

Norge: 4
Börjar tråkigt men sen blir det bättre. Vet dock inte riktigt vad jag tycker när låten skiftar karaktär flera gånger.

Georgien: 3
Videon är lite konstig men i övrigt tycker jag faktiskt att låten är okej.

Albanien: 1
Intetsägande och klent.

Belgien: 5
Dansant och glatt men det sticker inte ut på något vis.

Sverige: 5
Hemtrevligt och myspysigt men njaeä. Jag vet inte riktigt.
 
Har helt missat denna tråden. Jag bara älskar esc.
Jag gillar
Frankrike
Australien
Bulgarien
Kroatien
Polen
Och så klart frans

Tror även Ryssland blir farlig. Men gillar inte Ryssland så vägrar gilla deras låtar.

Jobbar i morgon så missar det hela men får kolla på Play efteråt.
 

Liknande trådar

Kultur Nu är det snart dax! Semi 1 på tisdag och semi 2 på torsdag. Jag tänker att vi kan ta semifinalerna i en gemensam tråd och finalen i en...
14 15 16
Svar
306
· Visningar
11 314
Senast: Rosett
·
Kultur Nu är det dags! Dagen vi väntat på! FINAL I EUROVISION SONG CONTEST! Sverige kom med, och i finalen väntar följande delatagare...
18 19 20
Svar
382
· Visningar
17 331
Senast: voltis
·
Kultur På tisdag nästa vecka är det ÄNTLIGEN dags! För mig slår detta mello med hästlängder, det är så fantastiskt roligt och spännande med...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 553
Kultur Ja ni läste rätt! Trots iställt ESC pga ja ni vet vad, kommer Sveriges 12:a att röstas fram! :banana: :banana: :banana: Det kommer att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 991
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp