Bukefalos 28 år!

Införskaffa liten vovve

Jamtland

Trådstartare
Jag har ända sedan jag flyttade hemifrån funderat på att skaffa hund. Och som livet sser ut just nu så får jag nog nöja mig med att fundera en stund till, men jag tänkte dela med mig av mina funderingar och höra vad ni anser.

Jag vill ha en rätt så "lätt" ras till att börja med, typ labrador. Jag vill att hunden ska kunna följa med då jag är ute och rider/kör med hästarna, så den bör ju inte vara för liten och inte heller ha anklag för dåliga höfter. Hur vanligt är det att labradorer har höftledsproblem som dom "lider" av? Dvs inte kan arbeta fullt?

Är jag konstig som inte vill ha en valp? Nog för att valpar är söta, men du vet ju rent krasst inte vad du får. Jag skulle nog hellre välja en hund som jag vet haft en bra uppväxt och fått början till en god uppfostran och är ca 1-1½ år gammal.

Mer funderingar kommer.

Jenny
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Att välja en trygg omplacering är inte galet, tvärtom.

Däremot måste du skriva ner mer vad du tänker aktivera din hund med.

En Labrador nöjer sig inte med springturer efter häst i skogen.
 
Sv: Införskaffa liten vovve

En labbe är, till skillnad mot vad många tror, inte en helt lätt hund. De är jättevänliga och vill vara till lags, men otroligt envisa!!
Jag har vänner som tycker det är konstigt att min skrutta på över 8 år nu är så envis :angel: , "hon som är så snäll".

Mycket motion krävs för att man inte ska få en av dessa, alltför många, feta labbarna.

HD-dysplasi förekommer. Vet dock inte i vilken omfattning. Men när det är såna svåra dysplasier, tex. HD-E brukar man behöva ta bort hunden. Oftast så märks det inget speciellt på hunden att den har HD-fel. AD-röntgen är också viktigt att tänka på vad gäller labbar.

Att vilja ta en omplaceringshund tycker jag låter som en bra idé. Inget krångel med rumsrenhet, förhoppningsvis är den van vid det mesta och lydig.
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Calazirya skrev:
Att välja en trygg omplacering är inte galet, tvärtom.

Däremot måste du skriva ner mer vad du tänker aktivera din hund med.

En Labrador nöjer sig inte med springturer efter häst i skogen.

Fast om hon väljer en vuxen hund så kan det ju vara så. Jag har en väninna som har tre labbar. Två är duktiga jakthundar, den tredje är 100% sällskapshund, enligt ägaren.

Hon har tränat och gjort jaktprov med den första labradoren och aldrig kommit någon vart. Lydnad har heller inte fungerat, hunden är inte motiverad och har alltid varit "trög".

Nu är den hunden 15 år och ägaren gav efter fem-sex år upp. Istället satsade hon då på att bli jaktprovsdomare. Hon är oerhört aktiv och lägger ned sin själ i hundarna, så glädjen var stor när hon äntligen skaffade sig de andra hundarna.

Hon säger att de andra två labradorerna (som båda är jaktprovschampions) är som en helt annan ras. Det är som att jämföra formel 1 med en epa-traktor! (Jakthundarna kommer inte från en utpräglad jaktkennel, men "sällskapshunden" kommer från en ordinär och relativt okänd uppfödare)

Så, jag tycker att trådskrivaren gör ett mycket sunt val. Finns en labrador till salu som man vet är nöjd med att springa med och vara med familjen - så vore det väl en perfekt hund?!
 
Senast ändrad:
Sv: Införskaffa liten vovve

Jamtland skrev:
Jag har ända sedan jag flyttade hemifrån funderat på att skaffa hund. Och som livet sser ut just nu så får jag nog nöja mig med att fundera en stund till, men jag tänkte dela med mig av mina funderingar och höra vad ni anser.

Jag vill ha en rätt så "lätt" ras till att börja med, typ labrador. Jag vill att hunden ska kunna följa med då jag är ute och rider/kör med hästarna, så den bör ju inte vara för liten och inte heller ha anklag för dåliga höfter. Hur vanligt är det att labradorer har höftledsproblem som dom "lider" av? Dvs inte kan arbeta fullt?

Är jag konstig som inte vill ha en valp? Nog för att valpar är söta, men du vet ju rent krasst inte vad du får. Jag skulle nog hellre välja en hund som jag vet haft en bra uppväxt och fått början till en god uppfostran och är ca 1-1½ år gammal.

Mer funderingar kommer.

Jenny

Jag tycker inte du är konstig alls. Med hästar resonerar man ju som du, de flesta köper inte en fölunge för att "se vad det blir av hästen".

Har man dessutom väl genomtänkta krav som du har, så tycker jag att det är positivt att hitta "rätt hund till rätt plats".

:bow:

Kolla med rasklubbarna - ibland har de annonser över hundar som behöver omplaceras. Du är dessutom rätt "fri att välja vilken ras som helst", för det är de faktiska egenskaperna som räknas och inte det som förväntas av rasen. Se vad jag skrev till Calazirya! :)
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Labbe är inte så lätt direkt :P men trevliga om dom får jobba mkt inte bara springa efter häst utan använda skallen mkt. Men att hitta omplacering låter toppen, jag funderade på det först, men eftersom sambon ville vara med från valpstadiet så blev det valpis för oss. Lycka till hur som helst :)
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Tack för alla era svar.

Jag är intresserad av lite av varje vad gäller "hundaktivering". Bor ju lite dumt till för att gå massor med kurser, men en del lydnadsträning har jag lärt mig och tycker är kul. Har även tränat hund för eftersök. Har en sambo som vill ha jakthund och då är det endast j'ämthund som gäller. Men jag är lite tveksam till det då jag fått för mig att det är "svårare" att få en renodlad jhakthund att följa med löst i skogen? Eller är det bara en träningsfråga? Är en jämthund svårare att dressera?

Jenny
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Jag är ju av den sortens människa att jag tycker att alla hundar förtjänar mer än att springa runt i skogen ;)

Någon annan uppgift att bryta vardagen med, men det är ju jag det..
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Jakthundar överlag är svårare att få lydiga lösa i skogen.

Jakten i dom lockar för starkt oftast, nog går det men det krävs en hel del.
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Calazirya skrev:
Jag är ju av den sortens människa att jag tycker att alla hundar förtjänar mer än att springa runt i skogen ;)

Någon annan uppgift att bryta vardagen med, men det är ju jag det..

Jag håller med dig! :)

Men om man har en annan åsikt så är en omplacering som också bara vill gå i skogen väl en jättebra lösning?
 
Sv: Införskaffa liten vovve

Tycker man inte ska ha den inställning

Nu tror jag att trådskaparen redan skrivit lite andra aktiviteter så då behöver vi ju inte argumenterar

/ 13 dagar kvar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 361
Senast: geting
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 858
Senast: Takire
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 803
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 899
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp