Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

P

PowerPinglan

Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna och det kan stämma. Men när då hästen väl är inne så ska det väntas i några minuter innan dom ska stänga. Ja självklart har ju hästen kastat sig ut och så här håller det på i timmar tills ägaren ger upp och hästen är döless.

Vad tänker dom med? Stänger man bakbommen när hästen är inne så lär den sig ju att det går inte att backa ut hela tiden. Eller har jag fel?
Sen när hästen är åkvan så kan den nog läras att stå utan bakbom.

Droppen var nu den senaste hästen. Jag frågar om dom vill ha hjälp till slut men nej det ville dom inte. Ok. Kände min plikt iaf att påpeka för dom att dom har inte dragit åt handbromsen på varken bil eller släp och att hela ekipaget rörde sig när hästen kastade sig ut. Fick ett mummlande till svar om att växeln var ju i. Men tjejen drog iaf åt handbromsen på bilen. Då jag kände mig illa bemött så vågade jag inte heller säga att dom hade inte fällt ner stödbenen på transporten heller.

Dom får in hästen i transporten flera gånger men stänger inte. Jag frågade undrande varför dom inte stänger efter hästen och fick väl något svagt svar om att hon ska kunna stå där och det skulle flyttas mellanvägg och tjosan. Men ingen gjorde ens en ansatts till att försöka stänga ens. Jaha, tänkte jag och var ännu lite mer förvirrad.

Efter en halvtimme frågade jag om hästen inte gick att få att stå kvar med hjälp av lite hö och en hink kanske. Men nej det skulle gå utan tyckte dom.
Efter någon timme kunde jag inte låta bli att fråga om jag fick lägga mig i. Då hade jag sett hur humöret hade börjat svänga för den ena tjejen och det gick ut över hästen. Det var stor risk att mitt humör skulle gå ut över tjejen.

Jag frågade tjejen hur hon hade tänkt. Skulle hon få in denna förvirrade häst med endast beröm. Överväger detta beröm och en klapp på halsen en åktur på över en timme till kliniken (ja hästen vet ju inte det). Men åktur som åktur och jag vet inte hur långt dom kört hästen när dom väl har kört hästen. Det är ju jobbigt att åka som häst om dom inte åker så ofta.
Varför kan ni inte göra det enkelt för hästen nu och låta den få det mysigt med mat i transporten?
Jo visst funkar det säger dom men nu ska det gå utan bara för att.

Jag visar även tjejen varför hästen inte förstår henne. Hon ska ha hästen att gå undan för tryck men samtidigt har hon kedjegrimskaft under hakan på hästen som hon drar och rycker i. Ja hon skulle prompt ha ner hästens huvud i knähöjd med att dra ner det. Sen när hästen backar från transporten så håller dom ju emot vilket resulterar i en häst som kastar upp huvudet och kastar sig bakåt.

Tjejen tittade frågande på mig och sa: Vi har betalat för att träna med den här metoden och då ska det funka!

Då ville jag bara skrika åt henne att uppenbarligen gör det inte det för du har fel timing och ingen känsla. Sen om du betalar för att gå en lastträningskurs eller what ever så betyder det inte att man ska bara göra så. Hade dom sagt åt dig att slå in hästen med en kratta, hade hon då gjort det bara för att hon betalat för det? Jag har betalat för många hoppkurser och inte fan rider jag OS för det! Det handlar om känslan och timing. Har man det inte så har man det inte oavsett hur mkt man betalar.
Jag blev så jävla arg så jag gick utan ett ord. Dom kan stå där och missa sin kliniktid, det är inte mitt bekymmer. Visst kommer hästen så småningom gå in med deras metod men det kan ju dröja nån dag när timingen är helt fel.

Jag tycker det är tråkigt för ägaren som missar sin kliniktid endast pga tjurighet och ovilja att få annan hjälp med lastningen. Jag får nog inse att hästmänniskor är trångsynta och acceptera det.

(Jag vet inte hur man stavar tajming, timing ???)
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag gör det enkelt för mig:).
Går och går tills hon går rakt in , inget bråk.
Självklart har jag en spann med massa godis , som man får locka med :D
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag måste säga att när jag läser din text, så känner jag igen mig, fast från båda hållen! Jag förstår tjejens tankar, men samtidigt hur du upplever det.

Att vi hästsläktet är lite trångsynta är ju inte helt ovanligt ;)

Till att börja med så håller jag med om att man inte ska stänga bakbommen för att "lära" hästen att man inte kan backa ut. Eftersom dom är flyktdjur så känns chansen att dom ska få panik överhängande stor. Då har man en panikslagen häst som kommer kasta sig bakåt på bommen, lägga sig ner, trycka sig ut under, eller råka skada människan inne i släpet. Nu menar jag inte att alla hästar gör så och alla reagerar inte så. Men det är så jag tänker. Är hästen stressad och lite kinkig att skulle jag inte vilja slänga på bommen så fort rumpan passerat. Utan målet skulle vara att vi går lugnt och fint in, står på plats och sätter på bommen i godan ro. Jag skulle dock itne vänta "några minuter": Utan man får läsa av hästen när den är redo! ÄR den redo att sätta på direkt, ja då gör jag det, om inte, så ger jag den tid. Backar den ut så försöker jag lugnt och stadigt igen bara.

Andra delen jag håller med om är att mat ska inte behövas "bara för att". Nu menar jag att målet med att lasta min häst, ska vara att vi går lugnt och fint in, står stilla tills bakbommen är på, reser lugnt, lastas ur och backar först när jag säger att det är okej. Hästen ska inte kasta sig ut så fort bommen åker av. Då vill jag inte känna: "Utan mat kan inte jag resa med min häst eller ens lasta den", jag skulle känna mig hindrad. Men. Jag har använt morötter eller haft hö inne som belöning vissa gånger, för att få transporten till en positiv upplevelse i början, eftersom jag märkte att just min häst vart väldigt harmonisk av det. Idag så behöver jag inte mat för att lasta henne! Men jag började där, även om målet är att mat ska inte behövas för att kunna lastas. Det handlar åter igen om att anpassa sig efter hästens behov.

Att dom missat handbroms och så, det har jag också gjort. Fast bara på transporten. Dock har min häst vart så snäll att lasta och åka med så ekipaget har aldrig gungat. Varför jag oftast inte har i handbromsen, är för att jag glömmer den varje gång vi ska åka iväg:p Är svårt nog att komma ihåg handbromsen i bilen ibland när man är en sån guldfisk som jag! Dock om jag är medveten om att hästen är tung, rörlig eller svår att lasta ser jag till att ha stödben, handbromsar och allt i.

Men det är som du säger, det handlar om tajming, tajming och åter tajming. Man måste kunna läsa sin häst för att se vad just den behöver. En betalad kurs, en utarbetad metod osv är inte universallösningen. Det är olika från häst till häst. Det hon försökte med kedjegrimskaft, huvud i knähöjd låter som något en tränare har sagt. T.ex: När hästen har huvud i knähöjd är den avslappnad nog att följa med dig in. Sen att hon drog ner huvudet i den positionen tror jag beror på frustration. Det är påfrestande att lasta en svår häst. Tålamod är en dygd verkligen:p

När jag lastar är jag konsekvent med att ge tryck i grimman och släppa när hästen bara lägger sin tyngd framåt och visar vilja att ta ett steg. Men det är där tajmingen är livsviktig, annars blir det bara slit och dra både framåt och sen bakåt när den kastar sig ut. Då förstår hästen ingenting. Detta fungerar för mig eftersom jag har varit konsekvent och ger eftergiften och belöning i rätt stund. Behöver idag knappt ens ge tryck alls eftersom min häst vet att jag inte tvingar henne in med tryck, jag ber henne snällt och ger eftergift direkt när hon tar ett steg i rätt riktning. Backar hon ut så försöker jag först bromsa henne för att visa att hon inte kan backa när det behagar damen. Då stannar hon, och jag släpper direkt. Samma sak här, tryck, men inget tvång. Tajming med eftergift. Men skulle hon kasta sig, skulle jag inte dra eller bromsa, utan låta henne gå ut och bara lugnt gå in igen. Ingen idé att hänga sig i grimman på en häst som kastar sig. Rent av farligt!

Att hon övade den här metoden dagen de ska in på klinik känns kanske lite väl trångsynt. Lastträna tycker jag att man ska göra på sin lediga tid, när man har tiden och därmed tålamodet. Då riskerar man inte heller att humöret går ut över hästen sen i ren frustration och stress. Då ska man kanske köra den som funkar bäst för att få in hästen på ett lugnt och tryggt sätt och komma iväg till något så viktigt som kliniken.

Det med att hon var trångsynt och tjurig behöver inte ha att göra med att hon helt förkastade dina ideér. Jag själv hade blivit överrumplad om någon kom och fråga om jag vill ha hjälp med lastningen och hade nog instinktivt sagt nej. Jag vill gärna klara saker på egen hand så att jag känna att jag kan hantera olika situationer! Sen kanske man blir förolämpad och känner att någon kommer och säger: Du gör fel. Gör så här. Mitt sätt fungerar. Hade någon kommit med fel attityd mot mig och erbjudit sin hjälp hade jag inte velat ha den tror jag. Jag hade snarare känt att dom är trångsynta som kommer med sina ideér och tycker att det är det enda sättet :p Sen eftersom du kom fler gånger och fråga så kanske hon kände att du gick och övervakade dom hela tiden och att hon blev stressad? Jag skulle dött av stress om någon stått vid sidan av med armarna i kors och tittat medan jag jobbar. Sen kan det vara något helt annat också varför tjejen handlade som hon gjorde. Jag kanske tror för gott om folk :p Nu säger jag inte att du hade dålig attityd mot henne, sa att hon gjorde fel, ansåg ditt sätt vara bäst osv, utan jag spekulerar lite i hur tjejen kanske kände sig! Vill bara understryka det :)

Men visst skulle det vara enklare om alla kunde tajma och läsa av vad sina hästar behöver, och i annat fall ta emot hjälp av någon som kan hjälpa en med det! Förstår din irritation över att hästen fick utstå något man enkelt hade kunnat undvika genom att ta emot hjälp, byta lite taktik etc. Det är tråkigt att erbjuda sin hjälp och bli dåligt bemött i utbyte, helt klart. Har varit den personen också.

Nu tror jag att jag har fått med allt! Haha. Lite om hur jag ser på lastning, att jag håller med dig på flera punkter men ändå förstår hur tjejen kanske kände sig!
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag håller med dig också. Och jag har även förståelse med att tjejen kanske tyckte att hon inte ville ta hjälp, men ägaren stod där och visste inte vad hon skulle tycka, tänka och göra.
Jag har själv stått i deras sitts där inget helt plötsligt funkar som har funkat tidigare. Jag har då tagit emot hjälp och tillsammans hittat en lösning på problemet.
Ibland har det varit så enkelt som att en helt okänd person har bara gått in med hästen. Så det är det första jag brukar göra när inte mitt sto vill gå in, att be någon annan prova att leda in henne.

Ang bakbommen i det här fallet så var inte hästen det minsta rädd. Hästen tog något steg bakåt lugnt när hon väl var inne. Felet var att dom hade kedjan under hakan och när dom höll emot så kastade hästen sig ut. Det var ingen som stod närmare transporten än tre meter så att ens försöka stänga hade dom inte.
Stänga eller inte beror ju mkt på hästens temperament/reaktion och även på människornas förmåga att hålla sig lugn om hästen visar stress.

Jag håller själv på med att lastträna mitt sto. Målet är ju att få henne att gå in själv så jag kan lasta henne utan medhjälpare. Men vägen dit är ju lång och man får ju börja att göra det enkelt för hästen.
Tex börja med att få hästen att förknippa transport med mat och mys. Sen ska den ha resvana. Sen tycker jag att man kan börja kräva mer och ta bort godsaker successivt.
Precis som när man kör in eller rider in en unghäst. Då är det ju mkt dallt i början men när hästen kan så slutar vi ju dallta med den. Vi gör ju heller inte för svåra övningar i början. Hästen måste ju få tid att lära sig vad vi vill med den. En 3-årig blivande hopphäst tar vi ju inte och hoppar en bana på 1.50 med första gången den ser ett hinder. Det är så jag tänker angående lastning.

När hon drog ner hästens huvud så är det precis som du säger det hon ville uppnå. I min värld så tycker jag att det ska uppnås psykiskt och inte fysiskt. Annars är det väl ingen vits.
Tjejen här skulle även arbeta hästen utanför transporten men det såg bara illa ut. Hon drog i kedjan framåt/neråt så hon gick dubbelvikt själv. Samtidigt knuffade hon runt hästen i typ framdelsvändningar. Hästen tänkte bakåt och tjejen gjorde det bara värre med denna övning.

Jag antar att hon skulle driva hästen runt sig och få hästen att lyssna på henne och bli lugn...och då sänka huvet. Men det blev nog lite fel där.

Jag fick uppfattningen om att det var ägaren som gått kurs och inte tjejen som hjälpte (eller skälpte) henne.

Det jag blev förbannad på var att tjejen tog ut sin ilska på hästen och sen kommentaren: vi har betalat pengar för den här metoden.
Jag blev så :devil: men det kanske är jag som tänker på ett annorlunda sätt och vill göra det lätt och smidigt för både häst och människa?
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Kl mig själv

Kom att tänka på den första hästen som inte ville gå in. När hästen väl stod inne. lugnt och åt mat så frågade jag om jag skulle stänga nu. Hästen hade då stått inne ca 1 minut. Får till svar: Näe för då går hon ut. Jag::confused::confused:

Är det jag som är trög eller trög för jag fattar inte hur dom ska kunna åka med hästen om man inte kan stänga bakom den:confused:
Det slutade med att hästen fick ridas dit den skulle istället.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jaha, det var inte ens ägaren som lastade utan en annan tjej:idea: Bra att veta. Håller med om att om ägaren provade ta hjälp av en tjej, varför inte ta in fler ideér, när man ändå börjat? De hade betalat för en metod, så då ska den funka! Skämtosido, förstår ändå lite känslan att: "Men för i helvete här har jag varit på kurs, betalat massa pengar och lagt tid, det funkade där, varför inte nu?!" Samtidigt är det ju inte så hästen resonerar, annan plats, ny dag, människornas sinnesstämning är annorlunda och spelar in. Signalerna är forcerade och tajmingen fel. Då funkar inte "metoden", vare sig man vill eller inte :)

Det med bakbommen tror jag som du säger hade lite med kedjan att göra. Att den kände trycket där och visste att man kan backa ut om man vill, så avgör en någorlunda intelligent häst valet att kliva ur om kedjan ger obehag. Om man hade provat att låta en annan lasta, utan kedja, och stänga när den står lugnt, så hade problemet för den gången vart löst och man hade kunnat komma iväg till kliniken. Men nu spekulerar jag bara igen, Vet ju inte exakt hur stämningen var, situationen och framför allt hur hästen betedde sig och var.

Angående när tjejen stod dubbelvikt och försökte få hästen att sänka huvudet och flytta för tryck så hade nog tålamodet tagit slut. Precis som du sa, det är psykologisk grej, inte fysisk. Går inte fuska med ett så instinktivt djur. Men tror att hon hade "gett upp" där. Sen så ville hon väl skynda på resultatet för att behålla sin värdighet inför ägaren? Ingen aning.

Nej självklart ska det vara både lätt för både häst och människa,du tänker inte annorlunad där, tycker jag! Och oftast blir det så att om man gör det som är rätt för hästen, blir det rätt( och lätt :p) för en själv med. Sen är det klart att man blir arg att när någon envisas med en metod på grund av pengar och låter det gå ut över djuret. Men kanske de var så inställda på att metoden funkar, om man ger det tid. Så upplevde dom kanske metoden på kursen, who knows.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Om jag lastar en häst som är rädd så försöker jag få in den så fort som möjligt, stänger så fort det bara går. Och sen kör jag! Gärna i 3-4 timmar, beroende på hur rädd hästen är! Jag kör då mkt försiktigt så att upplevelsen bara blir positiv.

Anledningen till att jag kör så länge är att hästen på den tiden hinner upptäcka att det verkligen inte är farligt. Kör man bara 30 min så kan hästen vara lika stressad när den går ut som den var när den gick in, och vad vinner man på det? Jo att hästen kommer ihåg att den fick vara i den läskiga lådan i 30 min!!! aslänge ju!

Men är den där i 3-4 timmar så är hästen inte rädd längre, den kanske tycker släpet är förbannat tråkigt, men det är lättare att jobba med än rädsla.

Jag lastar på detta sättet:
http://www.youtube.com/watch?v=QFuoElCf57k

Och på den hästen kan jag reglera varje steg! Jag kan få henne att ta halva steg, och köra fram och tillbaks som jag vill!
Det tycker jag är viktigt på en tävlingsplats där det kanske springer folk lite hursom, framförallt om det är barn där. Och jag vill inte ha det på mitt samvete att nån blir nertrampad för att min häst inte kan stanna när hon är på väg ut:cool:
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Nu vet ju inte jag hur det gick till, men jag skulle iaf bli vansinnig om nån stod brevid och kommenterade hela tiden när jag lastade min häst. Skulle jag vilja ge någon tips skulle jag aldrig göra så, utan låta dem göra hur tusan de vill (så länge det inte är ren misshandel eller hög olycksrisk - då lägger man sig så klart i). Sen kan man ju ge tipsen när situationen lugnat ner sig och personen i fråga är mer mottaglig. I det läget var hon antagligen stressad och irriterad och blev troligen bara förbannad över att du stod brevid och "lade dig i".
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Hej!

Måste bara säja att du är sååå välkommen att komma och lära oss det där! Jag suger på lastning och det har min älskling insett.

Till TS:

Jag hade blivit vansinnig om någon utomstående stått brevid och kommit med ovälkomna råd när jag lastade! Däremot hade jag långt tidigare bett om hjälp om det var min häst och jag hade inte stått i "timmar" med öppen baklucka.

/Lavinia, som senast hon lastade gjorde det på 40 min, med en relativt ohästvan far och en stallägare som satt i huset och stirrade, men inte erbjöd någon hjälp alls! (nej jag trodde inte hon var hemma, jag hade ju bett om hjälp annars- bättre med flera som är hästvana liksom..).
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Håller helt med WesternSzsie. Precis så skulle jag också reagerat. Speciellt efter att ha tackat nej första gången. Kanske var det precis det som gjorde att det inte funkade?
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Är du riktigt säker på det? Jag tror att du kan få se en sida av mig som du inte gillar då ;) Jag är inte direkt snäll när jag lastar utan går på rätt hårt om hästen inte går på. De flesta hästarna svarar med att backa först mot mig då och försöker flytta på mig, jag svarar med att veva hårt med repet och ja, kommer hästen nära så gör det ont helt enkelt...

Det är svårare ju äldre hästen är! Pamina (då 10 år) som jag hade ett kort tag slogs jag med i 45 min innan hon gick på, hon skulle bara backa mot mig och tränga in mig mot transportväggen. Andra gången tog det 15 min, 3 e gången sprang hon på.

När jag lastade Ella på det sättet för första gången så tog det ca 30 sek, hon var då 1 år gammal.... Rätt stor skillnad i tidsåtgång!
Samma med Fille när jag lastade honom så för första gången, ca 30 sek.

Sen vill jag påpeka att om man blir rädd eller arg eller tappar tålamodet så ska man gå därifrån direkt och lämna repet till nån annan.

Min teknik går lätt förklarat ut på att göra det obekvämt utanför transporten, och i transporten får hästen vara ifred och det är lugnt och skönt.
Och det är troligtvis den metoden som de på den andra filmen oxå använt eftersom hästen springer in helatiden och bara vill komma iväg och in i den maximala tryggheten.

Jag hjälper dig gärna, men jag vet inte vart du bor, bor du inom rimligt avstånd så går det säkert att ordna. Men då krävs det att du är med på det hela, för utanför släpet är jag allt annat än snäll, hur jag är jobbig för hästen beror på hästen, men den får aldrig vila vare sig mentalt eller fysiskt utanför transporten. I transporten får den vila båda fysiskt och mentalt.

Och det är viktigt att man har en grimma som håller ifall hästen börjar backa.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag använder gärna ex. morötter som positiv förstärkning-NÄR han står klar i transporten... Transporten ska vara trevlig... Velande på rampen ska INTE vara trevligt. (Inte så att jag står och spöar min häst på rampen, men jag står inte och daltar) har alltid, alltid hö.
Sen får man kanske behandla hästen annorlunda om den är RÄDD för transporten... Men det är inte min... Han kan få för sig att det är mycket roligare att stå utanför och testar helt enkelt lite vid lastningen. Han "behöver" en lite hårdare, fast hand för att lyssna... Annars skulle han göra exakt som han ville i alla sammanhang. Han skulle gladeligen styra över mig om han fick.
Någon gång har min häst krånglat och hjälpsamma människor har erbjudit sin hjälp, men jag blir ärligt talat bara irriterad och stressad.
Tar inte imot hjälp heller längre, har gjort det någon gång och folk verkar ha de konstigaste metoder. Sådant som bara stjälper.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Det var precis som du säger.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Att hästen kan gå in själv är mitt mål med min ponny. Lite kul att du också hade ett fuxsto (för det var väl ett sto) för jag har fått höra att dom kan vara omöjliga och inte alls så lättlurade som andra hästar. Men jag står fast vid att jag ska lyckas medans andra står och skakar på huvudet.

Med min gjorde jag som du och stängde fort som attan, gick inte annars. Men jag väntade med att köra tills hon var lite lugnare och samma innan urlastning. Låter henne stå med stängd bom men luckan nere.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Bara en liten varning, nu vet jag inte vad du har för bom, men jag vet att mina bommar kan en häst få upp om den sparkar bakut samtidigt som den backar och får precis rätt knyck på det hela...

Mina hästar blir oxå lugnare när hela väggen är bakom dem, för då ser de att de inte kan komma ut.

Japp det är ett sto! Och jag har bara fuxar, de är de bästa ;):D
Min har dessutom massor virvlar :p
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Nu vet ju inte jag hur det gick till, men jag skulle iaf bli vansinnig om nån stod brevid och kommenterade hela tiden när jag lastade min häst. Skulle jag vilja ge någon tips skulle jag aldrig göra så, utan låta dem göra hur tusan de vill (så länge det inte är ren misshandel eller hög olycksrisk - då lägger man sig så klart i). Sen kan man ju ge tipsen när situationen lugnat ner sig och personen i fråga är mer mottaglig. I det läget var hon antagligen stressad och irriterad och blev troligen bara förbannad över att du stod brevid och "lade dig i".

Jag stod inte bredvid och kommenterade hela tiden. Jag stod inte där hela tiden heller. Att hela ekipaget rullar när hästen kliver på och av tycker jag är en stor olycksrisk. Speciellt när det står vid ett dike och lite lutning på vägen.

Jag försökte prata med ägaren men den andra tjejen lade sig i och svarade i hennes ställe. Det var inte förrän tjejen slog hästen med spö och hoppade och skrek och slog med nävarna på hästen jag kände att nä nu jävlar kan jag inte bara se på eländet.
Onödigt att förvärra hästen när det finns annat man kan göra istället.

Klarar man inte av att lasta en häst när en person ser på. hur ska det då gå på kliniken och vid tävling? Kanske ett tecken på att personen inte vet vad den sysslar med egentligen.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Bara en liten varning, nu vet jag inte vad du har för bom, men jag vet att mina bommar kan en häst få upp om den sparkar bakut samtidigt som den backar och får precis rätt knyck på det hela...

Mina hästar blir oxå lugnare när hela väggen är bakom dem, för då ser de att de inte kan komma ut.

Japp det är ett sto! Och jag har bara fuxar, de är de bästa ;):D
Min har dessutom massor virvlar :p

Min bom är ganska säker. Däremot lånade vi en transport en gång med kedja bak. Det blev ingen åktur den dagen och inte i den transporten heller.
Allt "dinglande" bakom hennes rumpa gör att hon får panik. En rak fast bom går bra. Hon backar alltid för att kolla om hon har bommen bakom rumpan. När hon känner den är det som att "jaha, det gick inte att backa ut". Då kliver hon fram och äter sitt hö.
Misslyckas man med att stänga bommen och hon hinner kasta sig ut då får man stå där i en och kanske flera timmar innan nästa "chans" dyker upp.

Virvlar vet jag inte men en massa päls har hon:p
En lustig vivel är under hela magen och bredare än andras hästar. Vad betyder det?
En sak är då säker, hon är grymt långsint av sig.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Någon gång har min häst krånglat och hjälpsamma människor har erbjudit sin hjälp, men jag blir ärligt talat bara irriterad och stressad.
Tar inte imot hjälp heller längre, har gjort det någon gång och folk verkar ha de konstigaste metoder. Sådant som bara stjälper.

Varför blir du irriterad på folk som vill hjälpa dig? Är det bara du som inte har konstiga metoder?

Hade jag tänkt och gjort som dig så hade jag stått än idag på travbanan och försökt lasta min häst.
Det var en varm sommardag och vi skulle hem. Hade varit på kliniken och fått hästen friskförklarad. Jag höll på i 4 timmar men ponnyf*n vägrade gå in. Under denna tiden passerade det mycket folk och till slut kändes det som att jag kände en del:D.
Vi slängde några ord med varandra när dom passerade och skrattade och skojade med varann.

Hade jag tagit illa upp eller haft inställningen som du verkar ha att "jag vet bäst" så hade jag haft ett helvete under dessa timmar. Men jag fick träffa många intressanta människor och vi pratade om allt.
Till slut insåg jag att jag vill inte bo på travet, jag vill hem. Killarna och tjejerna hjälpte mig. Dom fick testa det mesta, även sånt som inte funkat vid tidigare lastningar.
Jag stod bredvid på behörigt avstånd. Vilket dom fick se att det var det rätta att göra då.
Till slut fick dom in henne genom att backa transporten till stalldörren, jacka över huvet och en stark karl vid grimskaftet. Inget jag är stolt över men tyvärr det enda som funkade just då.

Lastningarna efteråt har funkat bättre än innan faktiskt. (tvi tvi)

Killarna här berättade om många många tjejer som har stått och försökt få in sina hästar. När dom blivit erbjudna hjälp så har dom bara snäst av dom. Och stått där ibland en hel dag faktiskt. Tyvärr är det ju personen som snäst av hjälpen som får dåligt rykte kan man kalla det. Lustigt nog är det bara ridhästtjejerna som snäser av och tycker att dom vet bäst. Inte konstigt att travfolk tycker ridhästtjejerna är snobbiga.

Jag själv blev tagen som en westerryttare på travet. Jag har ju ingen aning om hur westernridning funkar typ. Blev många höjda ögonbryn då.

Slutsvammlat nu. det jag ville ha sagt kort och gott är som ceasar Milan säger; jag tränar människor och rehabiliterar hundar. Varför finns det ingen sån bland hästar som säger så?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 980
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 257
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp