Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Få människor vill ha hjälp- eftersom de kommer att lyckas ... till slut.
Jante är nästan alltid med i bilden

"Sköt dig själv o skit i andra"
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Hej!

Jag är inte alltid helt snäll heller- men jag brukar försöka hålla mej rättvis. Jag tycker ändå att dina hästar verkar lita på dej och dom gör ju vad du vill så jag ser inte hur den metoden kan vara värre än andra jag sett (dock inte testat själv)

Tyvärr tror jag att jag bor för långt bort. Men jag gillar iaf slutresultatet av vad du gör:-)

/Lavinia, som förhoppningsvis får lastträna snart
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Nu är ju inte jag en helt okänd person för ägaren. När det gäller okända för mig eller folk jag inte har kontakt med dagligen skiter jag fullständigt i hur dom lastar sina hästar.

Jag tycker det dock är tråkigt att det finns så många svårlastade hästar när det oftast är människorna som har svårt att lasta hästarna.
Här vill jag ha in lite mer cesar milan-tänk. När hästen gör fel så tittar vi istället på människan bredvid och ransakar problemet. Istället för att stirra sig blind på varför hästf*n inte går in i transporten.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Grejjen är ju att hur "illa" det blir beror på hästen.
Har du vägarna förbi så hjälper jag dig gärna!

Rättvis däremot är jag alltid! Det finns alltid en logisk anledning till allt jag gör, och det gäller att alltid göra det på rätt ställe och på rätt sätt för den individuella hästen. Och att sluta vid exakt rätt tillfälle.

Detta kan du ju prova på mkt själv, det är väldigt vanligt att folk glömmer eftergiften! Och en osäker häst ska få eftergift så fort den bara tänker framåt! Då ska man alltså sluta smacka, sluta veva med repet eller vad man nu använder sig av för tryck.

Jag ger aldrig godis/mat i släpet till en häst som inte är 100% säker i släpet. De stressäter lätt och sätter i halsen eller får foderstrupsförstoppning.

Målet för mig i all min hantering är att kunna använda så små signaler som möjligt. Såg du videon på neywaz Noohr? När jag säger att jag smäller till Pselma, så slår jag fortfarande lösare än vad den personen gjorde när den berömde...
Och Pselma tar mkt illa vid sig om jag gör så, för hon förstår ju innerbörden, jag har när jag kommit dit gått upp i fas 2 ggr.


Denna träningen kan man ju ta bort från släpet med! Ställ upp hinder nära varann och skicka hästen emellan! Jag skickar alltid hästen när det är trångt, man slipper då risken med att bli översprungen om hästen blir rädd för något.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Det hade varit intressant att se hur du jobbar.

Jag tror däremot inte att det är en metod för min röda dam. Hon blir lätt förbannad på en och sparkar ofta med båda bakbenen mot en om hon får chansen. Därav att jag står på behörigt avstånd om någon vill prova lasta henne. Och självklart har jag talat om för personen att det är på egen risk.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Då börjar man med andra övningar. Hästen ska inte sparka på sin ledare, så då får man först ta den rollen.

Nu har jag ingen svår häst att visa på eftersom att alla mina går in direkt, så jag kan inte heller filma o visa.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Då börjar man med andra övningar. Hästen ska inte sparka på sin ledare, så då får man först ta den rollen.

Nu har jag ingen svår häst att visa på eftersom att alla mina går in direkt, så jag kan inte heller filma o visa.

Ja hon är ett svårt kapitel. Jag har inte kommit underfund med hur vi ska få kontakt med varann ännu. Dessvärre har jag inte lagt ner någon större energi på henne själv utan coachar mest min dotter hur hon ska hantera henne.
Man behöver inte ta i henne för att hon ska bli förbannad och sparka och det är lite knepigt. Sen har hon ju väldiga humörsvängningar från dag till dag.

Jag hade helst velat se dig live. Kanske jag ska betala en resa åt dig till norrland. Då måste ju din metod funka bäst på min häst:p
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

HAHA! Den var bra du, det är klart att det funkar om du betalar :angel:

Om hon har väldiga humörsvängningar så kanske det bottnar i nåt annat?
Kan ju vara allt ifrån smärta till hormonella grejjer! Kanske skulle prova med munkpeppar eller liknande?

Jag vet att munkpeppar är VÄLDIGT effektivt mot min pms :o
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Nu är ju inte jag en helt okänd person för ägaren. När det gäller okända för mig eller folk jag inte har kontakt med dagligen skiter jag fullständigt i hur dom lastar sina hästar.

Jag tycker det dock är tråkigt att det finns så många svårlastade hästar när det oftast är människorna som har svårt att lasta hästarna.
Här vill jag ha in lite mer cesar milan-tänk. När hästen gör fel så tittar vi istället på människan bredvid och ransakar problemet. Istället för att stirra sig blind på varför hästf*n inte går in i transporten.
Visst är det människan som påverkar hästen negativt.

Ta ett proffs o hästen börjar lita på att den här människan kan man lita på.

Såg senast igår en last"träning" där människan stog inne i släpet o ryckte i grimman ... hejdlöst.
jag gick.... o självlastade min.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Nu är ju inte jag en helt okänd person för ägaren. När det gäller okända för mig eller folk jag inte har kontakt med dagligen skiter jag fullständigt i hur dom lastar sina hästar.

Jag tycker det dock är tråkigt att det finns så många svårlastade hästar när det oftast är människorna som har svårt att lasta hästarna.
Här vill jag ha in lite mer cesar milan-tänk. När hästen gör fel så tittar vi istället på människan bredvid och ransakar problemet. Istället för att stirra sig blind på varför hästf*n inte går in i transporten.
Visst är det människan som påverkar hästen negativt.

Ta ett proffs o hästen börjar lita på att den här människan kan man lita på.

Såg senast igår en last"träning" där människan stog inne i släpet o ryckte i grimman ... hejdlöst.
jag gick.... o självlastade min.

Jag hjälper bara till på kliniker- för att hästarna inte får hålla på o fara runt.

Däremot ej på tävling. Hur tänker folk???
Hur har man tänkt att komma hem om det bara var tur att man fick in den på vägen dit:mad:
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Varför fortsätter du lägga dig i fast de uttryckligen inte ville ha din hjälp?

/Migo
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Varför fortsätter du lägga dig i fast de uttryckligen inte ville ha din hjälp?

/Migo

Därför att tjejen gick lös på hästen i ren ilska. Dessutom kunde inte jag ta in min häst så länge dom höll på där. Efter ett par timmar kunde jag inte vänta mer och min häst fick vackert bli utan träning den dagen.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Vad menar du med att du inte ger godis till en häst som inte är 100% säker? När man lastar sin häst är det bästa att man känner varandra väl och har 100% förtroende för varandra.Hästen "läser" dej och du "läser" hästen.Hästen ska veta att människan går att lita på.Ibland har jag gett godis när det behövts och det har bara varit posetivt.Har lastat så många hästar att man tappat räkningen,har lastat hästar i 35år.Ett av mina senaste halvblod var svårlastad när jag köpte honom.Jag såg att han var bredåkare sen var det inga problem att lasta.När konsten slutar tar våldet vid.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag menar precis det jag säger.
Jag berömmer inte med godis överhuvudtaget förutom när jag utställningstränar, och då är det för att hästen ska lära sig att spänna sig rätt, detta kan man göra på 2 sätt som jag vet. Det ena är rädsla, att hästen helt enkelt är rädd för dig och därför spänner sig. Eller så kan man bygga upp en förväntan, om hästen står på ett visst vis så får hästen då godis. Och jag kör då alltså med den senare metoden.

I min värld ska det inte behövas godis för att hästen är duktig, har du någonsin sett ledarhästen i hagen berömma den andra genom att ta en tuss gräs o ge den? :crazy: Det har inte jag iaf.

Mina hästar litar på mig. Jag får alltid beröm för att mina hästar är så lugna och väluppfostrade när jag är iväg med dem. Det räcker som facit för min del.

Jag vet inte riktigt vad du vill med ditt inlägg?
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Vi har tydligen olika åsikter i vissa saker men huvudsaken är att det funkar mellan människa och häst.Har aldrig lastat någon häst som satt i halsen om den fått godis och ger även godis till förstärkning om det behövs vid vissa tillfällen.Hästar är kloka och snälla djur,dom ser nog skillnaden på en tvåbentvarelse och en fyrbent.Det jag vill ha fram är att man skall ha god kontakt med sin häst,hästen läser vi människor mycket mera än vad många tror.Om man har den kontakten följer hästen dej vart du än går och då går allt mycket lättare.Harmoni och samarbete är viktigt.:laugh:
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Och jag undrar fortfarande varför du riktar det till mig?
Mina hästar följer mig om jag ber dem, vi har harmoni och samarbete.

För mig skulle det bli väldigt svårt att ge godis till hästen eftersom jag rent krasst sett är 3 meter från dess huvud.

Använder inte godis i någon av min träning, oavsett om jag tränar hunden eller hästarna. Jag tycker att de ska lyda ändå, annars står man där sen när fickorna är tomma, och har man otur då så gör inte djuret som man vill.
Tycker man får ett tydligare kvitto när man inte ger godis.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Varför kan du inte leda din häst förbi någon som lastar?

Hade det varit jag som lastade hade jag blivit asförbannad om någon lade sig i.

Det har hänt att jag erbjudit hjälp vid lastproblem, men då med kommentaren "Jag är hästvan och jobbar med lastningsproblem, känner ni att ett par extra händer vore bra så säg till så kommer jag tillbaka!"
Uppskattas oftast, och det händer ibland att jag får hjälpa till. Att i ett sånt läge börja kritisera ägarna är bara kontraproduktivt...
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Använder inte godis i någon av min träning, oavsett om jag tränar hunden eller hästarna. Jag tycker att de ska lyda ändå, annars står man där sen när fickorna är tomma, och har man otur då så gör inte djuret som man vill.
Tycker man får ett tydligare kvitto när man inte ger godis.

Tja, vill man göra det svårt för sig så kan man ju göra det...

Förövrigt är det bevisat att inlärning med hjälp av positiv förstärkning är vida överlägsen alla andra inlärningsformer som används inom djurträning. Om man är systematisk så handlar det knappast om vare sig muta eller lockande, och då får man heller inte problem med att djuren arbetsvägrar utan godis, eller blir tiggiga.


Men det är ju klart lättare att fortsätta som man alltid har gjort, på ren princip!:idea:
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Godisbiten har vi ju olika åsikter om men det andra jag skrev om kontakt med hästen är ej riktat till dej utan en tankeställare till dom som har problem med sin häst.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Positiv förstärkning kan man ha även utan något som helst godis! ;)
Och jag använder mig mkt av positiv förstärkning eftersom, som du säger, det funkar så bra!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 980
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 250
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 209
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp