Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Då kanske du ska skriva "KL" om du inte svarar på det inlägget som du klickar på :D
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Oftast vill ju inte personer ha hjälp med lastning & brukar därför inte erbjuda min hjälp. Dom får fråga mig om dom behöver hjälp så slipper jag känna mig dum som erbjöd hjälp om dom blir t ex sura...
Min häst var extremt svårlastad när jag köpte henne, kunde ta 3 timmar att lasta henne. Men jag gav mig inte. Tog hit en som håller på med parreli nh. Har ägt henne i 1 år snart och nu kan jag lasta i & ur henne helt själv.
Jag tog hjälp och skäms inte över det, varför skulle man?
Ni som skriver att man inte ska ge godis, det tycker jag att man kan göra om man har en häst som är matglad. Min häst vill inte äta morötter, äpplen och likande när man lastar henne, men äter mer än gärna hö inne i transporten.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Dåligt formulerat av mig....
Jag har tagit imot hjälp många gånger, och jag snäser inte av folk. De vill ju hjälpa till!
Och jag kan absolut inte säga att "Jag vet bäst" För det gör jag inte, långtifrån!

Och jag blir stressad OM folk står och "övervakar" lastningen. på tävlingar är det inget broblem. Alla har sitt att hålla koll på. Men just om folk verkligen STIRRAR. Då blir jag stressad. Känner konstigt nog PRESTATIONSÅNGEST över hela situationen...
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

*kl*

Jag tycker inte en häst är "färdiglastränad" förrän den utan problem går in, står kvar och kommer ut med harmoni och när man ber om det.

Har man bråttom och slarvar så syns det på resultatet senare!
Slänger man igen luckan så förstärker man precis det hästen inte vill: bli instängd och fastklämd/hållen.
Däremot håller jag med om att det är bättre åka långa sträckor när man likaså åker.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Varför kan du inte leda din häst förbi någon som lastar?

Hade det varit jag som lastade hade jag blivit asförbannad om någon lade sig i.

Det har hänt att jag erbjudit hjälp vid lastproblem, men då med kommentaren "Jag är hästvan och jobbar med lastningsproblem, känner ni att ett par extra händer vore bra så säg till så kommer jag tillbaka!"
Uppskattas oftast, och det händer ibland att jag får hjälpa till. Att i ett sånt läge börja kritisera ägarna är bara kontraproduktivt...

Jag kritiserade inte förrän hon började slå hästen och jag var rädd att det skulle sluta mkt illa om jag inte satte stopp. Och jag kritiserade inte direkt utan jag frågade hur hon tänkte nu. Jag var mkt lugn och sansad.

Transporten stod precis utanför stallet och ridplan ligger fullt synlig därifrån. Jag har en hingst och ska jag börja gå där fram och tillbaka och vara på ridplan så blir hennes häst störd. Och det är inte jag som får problem utan det är ägaren som har ett sto som kan bli tokbrunstig vid åsynen av en hingst. För mig hade det funkat utmärkt men jag ville inte störa hästen i onödan.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Godisbiten har vi ju olika åsikter om men det andra jag skrev om kontakt med hästen är ej riktat till dej utan en tankeställare till dom som har problem med sin häst.

Godisbiten funkar ju olika på hästar också.

Stot jag har får godis (krafftfoder) ur hink vid lastning. Annars har man inga händer kvar. Därför får hon aldrig godis i annan träning, då det är besvärligt att ha med sig en hink.

Lilleman kan jag inte ge vid träning då han blir väldigt närgången och förväntar sig att nu kommer det godis "jag har varit duktig". Det är inga problem att lasta han så det är varken hö eller godis där. Hö brukade jag ha men under färden äter han ändå inte.

Annars tycker jag det är bra att kunna belöna med godis under inlärningen.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag tog hjälp och skäms inte över det, varför skulle man?

Inte ska du skämmas över det, du ska ha en :bow: för det.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Ahh..
Du har helt rätt såklart. Jag brukar försöka jobba med den smala stalldörren (fröken gillar inte smalt!) men klart jag kan slänga hinder och jobba på..

Tack för tips! Om jag nån gång får för mej att åka över halva sverige tar jag en tur förbi dej (om jag får inte hästen i transporten dvs:-)).

/Lavinia, som gillar att araber tvingar en att jobba med sej själv så mycket
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Ja det är ju ganska självklart att hon inte gillar släpet om hon inte gillar smalt! Min gissning är att när du kommit tillrätta med det problemet så kommer lastningen lösa sig med!
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag stod inte bredvid och kommenterade hela tiden. Jag stod inte där hela tiden heller. Att hela ekipaget rullar när hästen kliver på och av tycker jag är en stor olycksrisk. Speciellt när det står vid ett dike och lite lutning på vägen.

Jag försökte prata med ägaren men den andra tjejen lade sig i och svarade i hennes ställe. Det var inte förrän tjejen slog hästen med spö och hoppade och skrek och slog med nävarna på hästen jag kände att nä nu jävlar kan jag inte bara se på eländet.
Onödigt att förvärra hästen när det finns annat man kan göra istället.

Klarar man inte av att lasta en häst när en person ser på. hur ska det då gå på kliniken och vid tävling? Kanske ett tecken på att personen inte vet vad den sysslar med egentligen.

Okej, ja då är det mycket hög olycksrisk (+lät som rätt ordentlig misshandel) och då tycker jag som sagt att det är rätt befogat att lägga sig i. Jag var ju inte där och då är det svårt att veta hur det gick till.

Som sagt har jag inga problem alls med att folk tittar på när jag lastar eller tränar mina hästar, inte heller att de ställer frågor. Däremot skulle jag bli väldigt irriterad om någon stod brevid och kommenterade på ett negativt sätt. Det gör ju liksom ingen som helst nytta.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Det har aldrig hänt mig men om det någon gång skulle stå någon och kommentera negativt skulle jag också bli irriterad. Alternativt ge grimskaftet till personen och säga: du får 10 min på dig :devil:

En travkille frågade mig en gång varför jag bara inte höll i ponnyn (c-ponny). Därför att hon är stark och jag väger inte ens 50kg, svarade jag. Hon klev ner från rampen hela tiden.
När han sen skulle hjälpa mig så gissa vilken ponny som knatade iväg med en travkille dragandes i andra änden av grimskaftet:D
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

För det första vill jag bara tala om att jag hade blivit fullkomligt vansinnig om det stod någon utomstående och gav "expertråd" :eek:

Det irriterar mer än vad det hjälper. För att få bättre effekt hade personen kunnat säga " vill ni ha hjälp så är det bara att säga till" :)

Sedan så tycker jag man skall ta metoderna lite från individ till individ. En häst som aldrig åkt transport innan tycker jag att man skall ta det väldigt försiktigt med. Dvs massor av positiv förstärkning. :love:

En häst som är mer van att åka transport tycker jag att man kan ställa mer krav på.

Det skall vara trevligt att komma in i transporten och visst kan man acceptera några vägringar att gå in i början ,men inte hur många som hellst.
Det finns faktiskt hästar som kan bestämma sig för " nej jag har inga planer på att åka någonstans" Och är man då inte konsekvent tillräckligt så riskerar man att få stå i timmar, och det är inte alltid man har möjlighet till det.

Allt skall ske i lugn takt och inga gap och skrik eller liknande. Har man en häst som står och väger på rampen i evigheter( klart att det är okej att stå på rampen och fundera och ta in vad som händer)

men inte hur länge som hellst, så visst kan man peta till med spöt. Lägg märke till INTE SLÅ nu utan peta till helt enkelt för att markera att nu är det dags att gå på. ;)

I vissa fall kan en lina vara ett jätte bra hjälpmedel för att ge tryck om man vet hur man skall göra dvs. :)


Rädda hästar däremot skall man ta det väldigt försiktigt med. Väldigt små krav och där får man vara beredd att lägga ner en hel del tid och förståelse.
:)
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Det har hänt att jag erbjudit hjälp vid lastproblem, men då med kommentaren "Jag är hästvan och jobbar med lastningsproblem, känner ni att ett par extra händer vore bra så säg till så kommer jag tillbaka!"
Uppskattas oftast, och det händer ibland att jag får hjälpa till. Att i ett sånt läge börja kritisera ägarna är bara kontraproduktivt...

Det låter jättetrevligt, och hjälp som erbjuds på det sättet skulle jag uppskatta vädligt mycket. :)

Har haft hästar som tagit längre tid att lastas, och hästar som går direkt in.

Om det krånglar och det kommer folk som "erbjuder" hjälp och börjar vifta, trycka, tjoa och fram med linor runt hästen och ska dra in den... Och så vidare. Så blir det bara en ännu stressigare situation för både häst och människa, och det knyter sig ännu mer. Just för att undvika den situationen, brukar jag oftast tacka nej till hjälp.

Sen kan det ju vara människor man inte alls känner som erbjuder hjälp, och hur vet man vad de kan? De kanske förvärrar situationen, och tom kanske riskerar att skadas? Lastningssituationen kan ju vara rätt farlig om hästen verkligen krånglar.

Men hjälp som erbjuds på det sättet som omnämns i citatet, det skulle jag uppskatta. Att man som ägare faktiskt får avgöra själv när man vill ha hjälp, det är bra. Ingen som "trycker på" en hjälpen genom att kommentera och lägga sig i.

Oftast känner man ju sin häst som ägare, och vet ungefär hur lång tid det brukar ta. Man känner om hästen är mer stressad än vanligt, eller om den håller på att "ge med sig". Så då är det bäst att själv få avgöra när det gått över gränsen för vad som är "vanligt", så att säga.

Norrland
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Det hade jag nog också blivit, speciellt som jag har tre uppfödningar som går in som en klocka i transporten utan att fundera samt resten av hästhögen.

Däremot önskade jag att vi kunde vara mer öppna för råd när det väl kommer till kritan, även om det kanske är dumt i en stressartad situation (om det inte förekommer våld). Vi är för dåliga på att lyssna på varandra och ta hjälp när det behövs.
Nu har vi ett gott förhållande till varandra, men när stallkompisen ska lasta skickar jag iväg henne, just för att jag inte orkar med hennes hisp och smacksmack för att hon ska vara på punkt B en viss tid.
Som ägare eller skötare har man ofta en klar bild av ett scenario, och det är oftare vi som borde träna än hästen.

Vi måste också ha en förståelse. Jag skulle exempelvis lasta min kille idag som alltid bara kliver in och är färdig, utom idag. Ingen panik, ingen tid att passa, men han skulle bara inte gå in. Grävaren va igång på gården så jag förstod rätt snabbt att det berodde på det, han fick gå dit och titta på vad som hände, och sen gick han in precis som vanligt.

Jag vidhåller att vårat största problem är att när vi lastar är det för att vi ska någonstans, vi glömmer att lasta bara för att.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Kl

Jag har inte riktigt orkar läsa igenom tråden helt och hållet.. känner att jag är lite trött så upprepar jag saker som andra har skrivit ber jag om ursäkt ;)

Men det där med att få in hästen snabbt och få upp bakbommen så fort som möjligt ser jag som både bra och dåligt. För jag var med om en väldigt jobbigt incident förra våren där vi skulle lasta ett 2-årigt fullblod som vi lastat ett par ggr innan utan problem, och vi fick in henne, fick upp bommen.. men rätt som det var innan vi hann reagera fick hon flipp och kastade sig bakåt...hamnade på något konstigt vis UNDER bakbommen, så hon hade den över ryggen och kom inte därifrån.. Det var en ganska exklusiv transport med säkerthetsspärr för bakbommen som skulle vara lätt att få loss. MEN när hästen var under och tryckte bommen uppåt så funkade inte den spärren och vi fick med våld bryta sönder den för att så snabbt som möjligt få loss hästen.. det var en mycket obehaglig upplevelse!
Samtidigt om det är en häst som när den känner att det tar emot bakom den stannar och inte får panik så funkar det jätte bra! Men jag har blivit mer för att ha dörrar i bak än bommar efter våran hemska uppevelse..

Jag hade en D-ponny som gick jätte fint in, men såfort han kom in så kastade han sig bakåt(oavsett om vi hade mat därinne eller inte), men honom tog vi på en hemmagjord "sele" gjord av två longeringslinor som hade en "ögla" som sattes runt hästen rumpa och gick upp på ryggen där den delade sig i två och gick fram på varsin sida och genom grimman. Så vi gick fram med hästen till lämmen och gick sedan in i transporten och snurrade linorna runt frambommen och ställde oss på linan(INGA händer i mellan där man kan fastna) och varje gång han gick ett steg framåt så lättade vi och stretade han bakåt så höll vi emot och man fick ganska bra kraft när man snurrat linorna runt frambommen och sådär höll vi på i otaliga timmar och dagar. Lugnt och metodiskt, men han fattade till slut att när han hade selen på sig så var det ingen mening med att försöka. Men när vi nångång var lite bekväma och tänkte att "jamen nu kan han det här" och gjorde utan selen så gick det åt h*lvete.. Men det räckte att vi hade på selen, vi behövde inte dra och han stretade inte emot... Och när det gäller hästar som kastar sig så har den här metoden funkat jätte bra flera ggr. :)
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Vad tänker dom med? Nu är det andra hästen på kort tid som inte går in i transporten pga folket. Mkt svårlastade hästar enligt ägarna och det kan stämma. Men när då hästen väl är inne så ska det väntas i några minuter innan dom ska stänga. Ja självklart har ju hästen kastat sig ut och så här håller det på i timmar tills ägaren ger upp och hästen är döless.

Vad tänker dom med? Stänger man bakbommen när hästen är inne så lär den sig ju att det går inte att backa ut hela tiden. Eller har jag fel?
Sen när hästen är åkvan så kan den nog läras att stå utan bakbom.

Droppen var nu den senaste hästen. Jag frågar om dom vill ha hjälp till slut men nej det ville dom inte. Ok. Kände min plikt iaf att påpeka för dom att dom har inte dragit åt handbromsen på varken bil eller släp och att hela ekipaget rörde sig när hästen kastade sig ut. Fick ett mummlande till svar om att växeln var ju i. Men tjejen drog iaf åt handbromsen på bilen. Då jag kände mig illa bemött så vågade jag inte heller säga att dom hade inte fällt ner stödbenen på transporten heller.

Dom får in hästen i transporten flera gånger men stänger inte. Jag frågade undrande varför dom inte stänger efter hästen och fick väl något svagt svar om att hon ska kunna stå där och det skulle flyttas mellanvägg och tjosan. Men ingen gjorde ens en ansatts till att försöka stänga ens. Jaha, tänkte jag och var ännu lite mer förvirrad.

Efter en halvtimme frågade jag om hästen inte gick att få att stå kvar med hjälp av lite hö och en hink kanske. Men nej det skulle gå utan tyckte dom.
Efter någon timme kunde jag inte låta bli att fråga om jag fick lägga mig i. Då hade jag sett hur humöret hade börjat svänga för den ena tjejen och det gick ut över hästen. Det var stor risk att mitt humör skulle gå ut över tjejen.

Jag frågade tjejen hur hon hade tänkt. Skulle hon få in denna förvirrade häst med endast beröm. Överväger detta beröm och en klapp på halsen en åktur på över en timme till kliniken (ja hästen vet ju inte det). Men åktur som åktur och jag vet inte hur långt dom kört hästen när dom väl har kört hästen. Det är ju jobbigt att åka som häst om dom inte åker så ofta.
Varför kan ni inte göra det enkelt för hästen nu och låta den få det mysigt med mat i transporten?
Jo visst funkar det säger dom men nu ska det gå utan bara för att.

Jag visar även tjejen varför hästen inte förstår henne. Hon ska ha hästen att gå undan för tryck men samtidigt har hon kedjegrimskaft under hakan på hästen som hon drar och rycker i. Ja hon skulle prompt ha ner hästens huvud i knähöjd med att dra ner det. Sen när hästen backar från transporten så håller dom ju emot vilket resulterar i en häst som kastar upp huvudet och kastar sig bakåt.

Tjejen tittade frågande på mig och sa: Vi har betalat för att träna med den här metoden och då ska det funka!

Då ville jag bara skrika åt henne att uppenbarligen gör det inte det för du har fel timing och ingen känsla. Sen om du betalar för att gå en lastträningskurs eller what ever så betyder det inte att man ska bara göra så. Hade dom sagt åt dig att slå in hästen med en kratta, hade hon då gjort det bara för att hon betalat för det? Jag har betalat för många hoppkurser och inte fan rider jag OS för det! Det handlar om känslan och timing. Har man det inte så har man det inte oavsett hur mkt man betalar.
Jag blev så jävla arg så jag gick utan ett ord. Dom kan stå där och missa sin kliniktid, det är inte mitt bekymmer. Visst kommer hästen så småningom gå in med deras metod men det kan ju dröja nån dag när timingen är helt fel.

Jag tycker det är tråkigt för ägaren som missar sin kliniktid endast pga tjurighet och ovilja att få annan hjälp med lastningen. Jag får nog inse att hästmänniskor är trångsynta och acceptera det.

(Jag vet inte hur man stavar tajming, timing ???)

Varför ville dom inte ta emot hjälp tänker jag. Skulle bli glad om någon erbjöd mig hjälp i situationer där jag behöver det.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag tror många är sånna att dem SKA klara allt själva.
Men jag tkr man ska ta hjälp om man ser att det går inte. I höstas va jag med en kompis på tävling och damen bestämde sig för att hon inte skulle in när vi skulle hem. Hon höll hästen och jag stod ganska hjälplös med en lina där bak. Tillslut kom en som frågade om vi ville ha hjälp. Ja gärna svarar ja ju givetvis och se där då fick vi in henne. Så man ska inte va rädd för att skaffa hjälp. Och heller inte för att fråga om folk vill ha hjälp.
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag tror att mycket beror på hur folk erbjuder hjälp. Har ett envist sto som inte vill bli lastad och har blivit erbjuden hjälp många gånger. Det har varit allt från de som åker förbi i bil, vevar ner rutan och skriker något korkat till de som vänligt frågat om jag behöver hjälp. Kategorin som kliver fram bestämt och skriker ut alla fel de tycker att man gör går bort!
 
Sv: Jag blir så arg på en del som lastar sina hästar

Jag tror att mycket beror på hur folk erbjuder hjälp. Har ett envist sto som inte vill bli lastad och har blivit erbjuden hjälp många gånger. Det har varit allt från de som åker förbi i bil, vevar ner rutan och skriker något korkat till de som vänligt frågat om jag behöver hjälp. Kategorin som kliver fram bestämt och skriker ut alla fel de tycker att man gör går bort!

Eller de som erbjuder sig att sopa till hästen i rumpan med sopkvasten och säger "ett rejält rapp behövs så fattar hästen vem som bestämmer" :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 979
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 248
Senast: Sirap
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 208
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp