Jag tycker sådant beteende inte bara är osnällt utan också rimligen måste bli kontraproduktivt!När man är i en bubbla så kan enstaka företeelser ta mycket energi och uppmärksamhet.
Som den gravida som plötsligt ser barnmagar överallt.
Jag kan tänka mig att om 30 personer sagt att barnet är gulligt sött eller något annat positivt och sedan kommer en som säger att barn generellt inte är speciellt trevliga - ja, då tar den enda kommentaren allt fokus. Och blir personlig.
Själv var jag spyless på alla bekanta som så uppfordrande pratade om barn med mig i unga år. Jag deklarerade att jag inte var intresserad.
Sedan kom jag att skaffa ett barn trots allt och ni kan ju bara gissa hur många kommentarer som glatt konstaterade att jag ändrat mig. Dvs att de hade rätt - barn är meningen med livet.
Lagom kul det första åren när jag dessutom var skamsen, och osäker på min roll som mamma.
Jag menar om man lyckas med en tillräckligt envis person så kan man ju tvinga personen att inte skaffa barn genom att först tjata tills man får ett aggressivt svar och sedan ge pikar i tio år till. Dvs personen låter bli att göra som den vill för att slippa höra ett -vad var det jag sa. Eller blir så fast i sitt tänk att det blir en så stor del av hens identitet att hen inte kan ändra sig även om hen ville.
Så om man faktiskt är intresserad av att någon ska ha barn så är det nog effektivare att bara hålla klaffen efter ett eh, nej tack. (dvs rent bortsett från att det är trevligare för alla)