Jag letar häst. Tyvärr.

Okej. Jag har som sagt aldrig träffat någon nordsvensk (eller kallblodstravare är väl bäst att skriva eftersom så många blandar ihop de två raserna) som inte är väldigt mycket större än det jag vill ha. Får kanske överväga den rasen ändå och leta efter en minivariant ;)
Det tycker jag du ska göra. 148 cm är inom rasstandarden och ganska vanligt.
Mina är bruks. Den stora skillnaden är att bruks avlas väldigt mkt mot ett stabilt temperament och kallblodstravare mot att springa fort. Alla bruks måste göra ett körprov för att kunna stambokföras, även ston. Vilket kräver ett bra grundtemperament.
 
Tror också att du skall kolla på ponnyraser, de som är mer av ridhästtyp, tex Connemara och New Forest.

En stallkompis har en New Forest som är urgullig. Framåt och pigg (för det mesta). Lite explosiv men väldigt begränsad i vad den explosiviteten leder till.
 
NF är en mycket trevlig ras och brukar också vara stabila i temperamentet. Övervuxna är det relativt svårt att få tag på men en större, kanske lite grövre D-ponny bör man kunna hitta (för en inte alltför stor peng dessutom). NF kan också vara viktbärande så de passar mindre vuxna.
 
Vet inte hur lätt de är att få tag i här, men låter som att du skulle haft en sån där cob som de rider showklasser på i Storbrittanien, de större. De ska vara avlade för att vara ytterst behagliga ”damhästar”, hörde en engelsk kommentator beskrivs det som att det var prästens häst. De såg så himla trevliga ut! Mjuka som smör, genomstabila med fin, lagom gång.
 
IMG_1043.jpeg

Nu vill ju jag ha en cob själv…
 
Lustigt att flera skriver welsh-cob. Jag har funderat på rasen och tyckt att den verkar passa men så läser jag en gammal tråd på buke där rasen fullständigt görs ner. Att de är nervösa, stressade, opålitliga, explosiva och osäkra. Då blir jag ju fundersam. Welsh-cob är en ras som jag inte har kommit i närmare kontakt med så känner mig väldigt vilsen där.
Jeg har hatt egen welsh cob, verdens snilleste, mest avbalanserte og ridbare ponni jeg har hatt. Og jeg har vært med å prøveridd welsh cob som bare løp og ikke hadde bremser i det hele tatt.
Tror det bare er å lete og prøve flere ganger i forskjellige miljøer... men de heter ikke drage ponnier uten grunn. Min kunne gjøre seg stor og blåse i nesa, men hun var aldri dum og gikk alltid frem. Hadde en 10 åring nybegynner som forrytter på henne og når hun red så stoppet ponnien når jenta mistet balansen og flyttet seg så hun fikk ungen på rett sted før hun travet videre... beste ponnien.
 
Welsh cob ja, Irish cob nej! Irish cob=tinker, oftast dåliga, riktigt markbundna vaggande gångarter, svåra ryggar (överbyggda, sänkta, jättebreda fram), fruktansvärd behåring.

Welsh cob kan iofs vara mer energiska än du tänkt, men det verkar ofta vara trevliga hästar iallafall. Även bland lusitanos/PRE finns det många trevliga och stabila, även om vissa har onödigt mycket bensprattel (men det kanske spelar mindre roll om du inte har tävlingsambitioner).

Jag tror dock mest på individ snarare än ras i ditt fall, ts. Det tänker jag egentligen borde göra det lättare att hitta än om du bara hade varit intresserad av dressyrhalvblod tex. Iallafall när du vet vilken storlek du vill ha på hästen. Åtminstone på en stor annonssite går det ju att söka efter en viss mankhöjd, så jag hade nog bläddrat loss och se vad som dök upp! 😃
 
Kigermustang. Jag tror du är en lämplig kigerägare.

Förvildade spanjorer. Perfekt storlek. Perfekt mellan varm och kall.

Men inte avlade för ridning - så välj individ noga.
 
Vet inte hur lätt de är att få tag i här, men låter som att du skulle haft en sån där cob som de rider showklasser på i Storbrittanien, de större. De ska vara avlade för att vara ytterst behagliga ”damhästar”, hörde en engelsk kommentator beskrivs det som att det var prästens häst. De såg så himla trevliga ut! Mjuka som smör, genomstabila med fin, lagom gång.
Heter de bara cob? Låter ju som en trevlig typ av häst!
 
Lustigt att flera skriver welsh-cob. Jag har funderat på rasen och tyckt att den verkar passa men så läser jag en gammal tråd på buke där rasen fullständigt görs ner. Att de är nervösa, stressade, opålitliga, explosiva och osäkra. Då blir jag ju fundersam. Welsh-cob är en ras som jag inte har kommit i närmare kontakt med så känner mig väldigt vilsen där.
Jag träffar många welsh cobar, väldigt trevliga och med stabilt temperament. Med det sagt är flera från samma uppfödare så denne kanske är ovanligt bra på avelsarbete jämfört mot rasen i stort. Däremot tycker jag att en del rör sig på ett sätt som inte riktigt tilltalar mig med hastiga steg. Verkar frisk och sund för övrigt, det är sällan de stått skadade i någon större utsträckning.

Själv är jag mer för connemara som är lite mer ”kvadratisk”, men på den marknaden finns det emellanåt ganska många importer som har en del i bagaget. Men upplever dem generellt som vänliga och sansade.
 
Morgan är en ras jag var lite inne på för många år sedan. Sedan kom min finaste in i mitt liv och den rasen glömdes bort. Hur är de i temperament osv?
Jag har inte jättestor erfarenhet av Morgan men de jag har sett har varit väldigt stabila och trevliga. Men kan nog vara olika på olika linjer.
 
Okej. Jag har som sagt aldrig träffat någon nordsvensk (eller kallblodstravare är väl bäst att skriva eftersom så många blandar ihop de två raserna) som inte är väldigt mycket större än det jag vill ha. Får kanske överväga den rasen ändå och leta efter en minivariant ;)
Grannens är d-ponny.
Finns inget som heter så. Gissar att du menar kallblodstravare?
Det menade jag nog då :)
 
Heter de bara cob? Låter ju som en trevlig typ av häst!
Precis som Jeps sa, det är mer som en typ av häst, tror många är Irish draughts, och tinkers. I ridklasser delas de in efter storlek, och så mäter man omfånget på benen för att se om de är lättvikt eller tungvikt. Såg ett par riktigt charmiga till salu på en engelsk sida och blev sugen på en själv som trevlig familjehäst till sambon och mig.
 
Welsh cob ja, Irish cob nej! Irish cob=tinker, oftast dåliga, riktigt markbundna vaggande gångarter, svåra ryggar (överbyggda, sänkta, jättebreda fram), fruktansvärd behåring.

Welsh cob kan iofs vara mer energiska än du tänkt, men det verkar ofta vara trevliga hästar iallafall. Även bland lusitanos/PRE finns det många trevliga och stabila, även om vissa har onödigt mycket bensprattel (men det kanske spelar mindre roll om du inte har tävlingsambitioner).

Jag tror dock mest på individ snarare än ras i ditt fall, ts. Det tänker jag egentligen borde göra det lättare att hitta än om du bara hade varit intresserad av dressyrhalvblod tex. Iallafall när du vet vilken storlek du vill ha på hästen. Åtminstone på en stor annonssite går det ju att söka efter en viss mankhöjd, så jag hade nog bläddrat loss och se vad som dök upp! 😃

Jag delar inte din uppfattning om Irish Cob.

Som jag har förstått det finns det (i alla fall på Irland) lite av två "typer" inom Irish Cob. Dels de tyngre "vagnshästarna", och dels de lite lättare, smidigare "ridhästarna". Min (och många av de andra sportigare cobarna) är av den senare typen, med bättre rörelser och riktigt trevlig ridbarhet. De är ofta populära på ridskolor, just för att de är så enkla och lättsamma och "lagom" i sina rörelser. Jag är inte särskilt påläst, men jag vet att det finns en hel del Irish Cob som tävlar i lättare klasser i alla discipliner. Inom i vilket fall dressyr och WE finns det också de som tävlar MSV med fina framgångar.

Det jag mest uppskattar med min häst, och som jag hört att även många andra Irish Cob-ägare uppskattar, är just det coola temperamentet. Det är inga problem att hästen står i en vecka, den exploderar inte för det. Till skillnad från många ridponny-raser, som jag upplever "laddar energi" på ett annat sätt om de behöver vila.
 
Det är snällt att vilja hjälpa till, men det är inte okej att lägga in annonslänkar eller skriva att man själv har en häst till salu.

/mod.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 199
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 305
Senast: Madick
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 831
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp