Jag letar häst. Tyvärr.

Kigermustang. Jag tror du är en lämplig kigerägare.

Förvildade spanjorer. Perfekt storlek. Perfekt mellan varm och kall.

Men inte avlade för ridning - så välj individ noga.
Jo. En sådan eller en polsk hucul hade inte varit dumt. Tyvärr finns de inte i någon större mängd :(
 
Welsh cob ja, Irish cob nej! Irish cob=tinker, oftast dåliga, riktigt markbundna vaggande gångarter, svåra ryggar (överbyggda, sänkta, jättebreda fram), fruktansvärd behåring.

Welsh cob kan iofs vara mer energiska än du tänkt, men det verkar ofta vara trevliga hästar iallafall. Även bland lusitanos/PRE finns det många trevliga och stabila, även om vissa har onödigt mycket bensprattel (men det kanske spelar mindre roll om du inte har tävlingsambitioner).

Jag tror dock mest på individ snarare än ras i ditt fall, ts. Det tänker jag egentligen borde göra det lättare att hitta än om du bara hade varit intresserad av dressyrhalvblod tex. Iallafall när du vet vilken storlek du vill ha på hästen. Åtminstone på en stor annonssite går det ju att söka efter en viss mankhöjd, så jag hade nog bläddrat loss och se vad som dök upp! 😃
Jo jag har såklart lusläst varenda annons på alla möjliga plattformar men den individen har inte dykt upp. Troligtvis för att jag egentligen inte ens vill köpa häst men måste för min andras skull. Det är därför jag startade tråden för att veta vilka raser som kan passa. Jag har haft turen att inte behöva leta häst på väldigt länge och det som var sant då är inte sant nu. Raser utvecklas och deras sätt att vara ändras.
 
Jag har en welsh cob. Hon är en väldigt rolig, personlig häst som har en stark integritet och är tydlig i sina åsikter, både när hon uppskattar något och när hon inte uppskattar något. Hon "laddar inte upp" energi om hon varit ledig, men hon kan vara reaktiv och skutta. Dock är hon byggd lite med "ett ben i varje hörn", så det är sällan några problem att sitta kvar. Bekväma gångarter. I början (när hon var väldigt grön) fick vi dock jobba mycket på att få galoppen tretaktig. Hon är perfekt när man rider ut för hon kan hantera typ vilken terräng som helst (händer att vi rider väldigt off road). Dessutom är hon oerhört snäll och vänlig.

Jag skulle säga att Welsh cob generellt inte är en bra nybörjarhäst. De jag har träffat är väldigt smarta och sociala, vilket jag personligen tycker är väldigt roligt att jobba med. I fel händer kan de dock bli jäkligt jobbiga. Med tanke på att du har erfarenhet hade jag inte bekymrat mig allt för mycket dock, utan dyker det upp någon - kolla! Rasföreningen är aktiv och det finns många som är villiga att dela med sig av sin kunskap.

Min är runt 150 i mankhöjd, vilket passar mig utmärkt.
20231001_113849.jpg
 
Jag delar inte din uppfattning om Irish Cob.

Som jag har förstått det finns det (i alla fall på Irland) lite av två "typer" inom Irish Cob. Dels de tyngre "vagnshästarna", och dels de lite lättare, smidigare "ridhästarna". Min (och många av de andra sportigare cobarna) är av den senare typen, med bättre rörelser och riktigt trevlig ridbarhet. De är ofta populära på ridskolor, just för att de är så enkla och lättsamma och "lagom" i sina rörelser. Jag är inte särskilt påläst, men jag vet att det finns en hel del Irish Cob som tävlar i lättare klasser i alla discipliner. Inom i vilket fall dressyr och WE finns det också de som tävlar MSV med fina framgångar.

Det jag mest uppskattar med min häst, och som jag hört att även många andra Irish Cob-ägare uppskattar, är just det coola temperamentet. Det är inga problem att hästen står i en vecka, den exploderar inte för det. Till skillnad från många ridponny-raser, som jag upplever "laddar energi" på ett annat sätt om de behöver vila.
Jag håller med dig om att Irish cob är trevliga hästar! Jag hade en som hade enormt mycket bagage, vet inte vad som hänt henne i Irland. Men med lite jobb blev hon en supertrevlig ridhäst, väldigt allround. När jag sålde henne hamnade hon hos en familj som tävlade fälttävlan med henne, hon var grym i terrängen. Dock inte kapacitet för högre klasser, men de har haft jätteroligt med henne. Hon är cirka 146 och bar lätt upp mig som är 172. Sportig och stabil, sjukt snäll. 😊
 
Precis som Jeps sa, det är mer som en typ av häst, tror många är Irish draughts, och tinkers. I ridklasser delas de in efter storlek, och så mäter man omfånget på benen för att se om de är lättvikt eller tungvikt. Såg ett par riktigt charmiga till salu på en engelsk sida och blev sugen på en själv som trevlig familjehäst till sambon och mig.

Precis, show cobbarna delas in i storleksklasser. Från light weight cob till maxi cob, och de helrakas inkl man och benhår. Finns även traditionella klasser där behåringen behålls och ingår i bedömningen 😊

Hade SÅ gärna haft en Irish Draugh, men svåra att få tag på i Sverige 😔
 
Precis, show cobbarna delas in i storleksklasser. Från light weight cob till maxi cob, och de helrakas inkl man och benhår. Finns även traditionella klasser där behåringen behålls och ingår i bedömningen 😊

Hade SÅ gärna haft en Irish Draugh, men svåra att få tag på i Sverige 😔
Ibland tänker jag att jag skulle bott kvar i England! 😆
 
Jag har en Welsh partbred som är sådär lagom. Bra gångarter men bekväma. Mamman är ridponny o pappan Welsh cob. 153 cm. Lite sportigare modell än en ren cob. Ganska vaken men när nåt händer så blir det inte särskilt stort, min är bara fyra år men rätt cool, räknar med att han kommer bli mer eller mindre bombsäker med åldern. För det mesta stannar han bara och tittar när nåt är knas. Så nåt sånt skulle du kunna kolla efter.
 
Jo. En sådan eller en polsk hucul hade inte varit dumt. Tyvärr finns de inte i någon större mängd :(

Skriv till uppfödarna, vi har ovanligt många Kigers i Sverige jämfört med andra europeiska länder.

En av uppfödarna har dessutom nyligen tagit en paus, det kan hända att hon har kvar några hon kan tänka sig att sälja/låna ut. Dom säljs annars oftast som föl pga eftertraktad ras.

Har du plånboken går det ju också att importera :).
 
De Morgan jag träffat är rätt heta arbetsnarkomaner. Sett ett gäng då vi har en uppfödare i trakten.
Det är så alltså. De jag har träffat har varit i avel så såklart skillnad på sto och föl som harmoniskt går i hagen och hingsten de hade var också väldigt trevlig men som sagt, skillnad på att ha den uppgiften och att gå sysslolös när man är tänkt som ridhäst.
 
Skriv till uppfödarna, vi har ovanligt många Kigers i Sverige jämfört med andra europeiska länder.

En av uppfödarna har dessutom nyligen tagit en paus, det kan hända att hon har kvar några hon kan tänka sig att sälja/låna ut. Dom säljs annars oftast som föl pga eftertraktad ras.

Har du plånboken går det ju också att importera :).
Jag har ju aldrig träffat någon så det känns lite sådär nästan oförskämt att störa bara för att träffa en.

Jag har bestämt mig för att jag inte ska rida in någon mer häst. Jag är för trasig och har kommit för långt i min rehab för att riskera det jag trots allt har byggt upp. Köpa föl eller ens unghäst går därför bort och som du säger säljs ju de flesta som föl. För mig är kemin allt så köpa osedd skulle jag aldrig göra.
 
Connemara tänker jag på men även lippizzaner? De är otroligt trevliga tycker jag.
Jag har bara träffat showhästar som var lippizzaner, för typ hundra år sedan och alla var hingstar så inte riktigt representativt kanske men så är det det faktum att de är vita. Jag har ingen källa men utgår därmed ifrån att de är homozygoter. Jag tar inte den risken när så stor andel avblekbara skimlar får melanom.
 
Jag har ju aldrig träffat någon så det känns lite sådär nästan oförskämt att störa bara för att träffa en.

Jag har bestämt mig för att jag inte ska rida in någon mer häst. Jag är för trasig och har kommit för långt i min rehab för att riskera det jag trots allt har byggt upp. Köpa föl eller ens unghäst går därför bort och som du säger säljs ju de flesta som föl. För mig är kemin allt så köpa osedd skulle jag aldrig göra.

Ah, ja då går nog kigrarna bort. Känner inte till någon som vill sälja sin välinridna vuxna.

Har du någon gång träffat en knabstrupper?
 
Jag har bara träffat showhästar som var lippizzaner, för typ hundra år sedan och alla var hingstar så inte riktigt representativt kanske men så är det det faktum att de är vita. Jag har ingen källa men utgår därmed ifrån att de är homozygoter. Jag tar inte den risken när så stor andel avblekbara skimlar får melanom.
Då går nog många connemaror bort också dessvärre, väldigt många skimlar och mycket melanom. Annars är det nog en ras som skulle kunna passa dig, som flera andra också skrivit.
 
I förra stallet jag var i så fanns det en Quarter som kunde båda hoppa, rida western, dressyr. Medryttaren kunde bara skutta upp och rida ut i grimma osv. Var inte mycket som kunde rubba den hästen. Nu är ju inte alla sådana men de övriga Quartrarna jag sysslat med har tagit mycket med ro. Hästen i förra stallet var runt 140 och hästen jag pysslar med nu är typ 155.
 
Min favorit på ridskolan var en Morgan ❤️
Men många var rädda för henne, oklart varför. Det är många (!) år sedan men minns henne som lättriden och trevlig. Nu är jag mer harig så inte säkert det skulle passa mig idag. Tror hon hade ponnymått.

(Mycket tror och oklarheter så det kanske inte var till mycket hjälp 😂)
 
Fellpony? Drottning Elizabeth hade ju en sån, vet inte om alla fellponys har lugnt temperament men hennes (och hon hade väl flera genom åren) måste ha varit stabila.
Tänker att de brittiska ponnyraser som fötts upp/utvecklats ute på hedarna borde kunna växla mellan att gå i hage och ridning utan att bli knasiga.
Dartmoor, Exmoor. Finns det fler?
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 210
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 116
Ekonomi & Juridik Hej, kloka hästmänniskor! Jag skulle behöva lite input i ett ärende. Skall försöka fatta mig hyfsat kort. Min syster ryckte in i...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 306
Senast: Madick
·
B
Ekonomi & Juridik hej! nu behöver jag lite hjälp här, köpte en häst förr förra hösten av en galopptränare, hästen var en 2årig hingst och jättetrevlig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
14 836
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • WE-tråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp