Jaktinstinkt hos perserkatter och likn

T

TjejTjejen

Har perserkatter stor jaktinstinkt? Finns det någon kattras som har väldigt liten jaktinstinkt? Vilket kattras har minst jaktinstinkt?

(tänkte eftersom olika hundraser har olika stor jaktinstinkt så kanske detta förekommer hos katter)
 
Det är ju en viss skillnad på hund och katt, hundar avlas ju för jakt vilket inte katter gör.

Man kan väl säga generellt att nya unga raser har en starkare instinkt, medans äldre raser har mindre. Men det är så olika individuellt från katt till katt.
 
Jag vet ju inget om perser, men tänkte ta mig friheten att berätta om mina kissar. Har nu en cornish o en bondkatt, har tidigare haft ännu en cornish, men han dog för ett år sedan. Kissarna är över 10 år gamla och har i princip hela livet varit innekatter, ute i sele ibland men inte mer. Sen flyttade jag till landet och började släppa ut dem mer (för ett par år sen). Den jag trodde (och hoppades - han är nämligen feeeeet) skulle jaga och röra på sig mycket var bondisen. Nänä, min mellanrex (som nu lever) var den som blev halvgalen och "vildkatt"!! :D Började jaga möss o sorkar som en tok (en dag låg fyra döingar i köket ... ), gick på långa utflykter och (ve och fasa) började hankatts-strila på gardinerna inne!! Trots att han alltså varit kastrerad sen han var under 1 år...

Bondisen strosade lite på gräsmattan och gick sen in o satte sig i fönstret o tittade ut.. :smirk:

Den andra rexen var sjuk då... men jagade också en del.

Jag var övertygad om att en så pass "innekattsavlad" ras som cornish skulle vara ganska ointresserad av jakt... men icke sa nicke!
 
Känner perser modell hårmonster som släpar hem även harungar så visst finns det perser som jagar. Men de flesta jag känner med perser har dem i kattrastgårdar/ inomhus. Våra brukar jaga/ käka upp blommflugor och liknande inne men det kanske inte räknas som jaktinstinkt direkt :rofl:
Nin
 
Det finns bonkatter som har generationer av råttjägare bakom sig som inte ens TITTAR åt en mus och absolut inte jagar. Och det finns raskatter som har generationer av innekatter & utställningskatter bakom sig som jagar hur bra som helst och ofta och gärna.

Vi har haft bondkatter som VÄGRAT jaga, och vi har haft en perser som jagade bäst av dem alla.

Så jag tror det i slutändan enbart beror på individen helt enkelt. Men det är nog vanligare ATT raskatter i gemen INTE jagar (annat änpå lek) än att de gör det.

Sen har jag märkt att det handlar mycket om vad det finns för ANDRA katter i huset. Finns det en äldre katt som jagar så lär den gärna kattungen om den bara får en chans. Finns det ingen katt som jagar i huset så är det mer 'upp till kattungen' så att säga att komma på det själv.

Varför undrar du? *nyfiken*
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 321
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 419
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 248
Senast: tuaphua
·
Övr. Katt Nu tar jag förhoppningsvis ut detta lååångt i förväg men jag funderar lite och blev nyfiken. Jag har en slags hatkärlek till min katts...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 214
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp